Da, am avut un vis, dar, după ce am scos cartea despre Gopo, Dicționarul de imagini, și am văzut cum se poartă anemicii de la ANF, mi-am luat gândul să mai realizez un asemenea proiect, fiindcă nu aș fi fost lăsat să-l fac. Dacă nu există mediul propice să faci un lucru măreț, nu-l poți face, ți se pun bețe în roate. Să scot Dicționarul de imagini, a fost o adevărată golgotă, așa ar fi și cu proiectul visat.
Despre ce este vorba? Despre un film de arhivă, un
film sinteză a filmelor românești, după modelul lui Agnès Varda, comedia
franco-britanică Les Cent et Une Nuits / O sută și una de nopți (1995), care
este un omagiu făcut cinematografului cu prilejul Centenarului. Regizoarea franceză
a adunat toți marii actori ai Franței și ai lumii, de la Mastroianni la Robert
de Niro, în jurul unei legende, unui patriarh al filmului, Simon, supranumit
Domnul Cinema, interpretat de Michel Piccoli. El tocmai împlinește 100 de ani
și vrea să-i sărbătorească în mod original: Monsieur Cinéma, o legendă a
istoriei filmului, vrea să treacă în revistă cu ochii minții, nimic mai puțin
decât întreaga istorie a cinematografiei, la împlinirea a o sută de ani de
viață. Pentru a-și ajuta memoria slăbită, o angajează pe Camille (Julie Gayet),
o tânără studentă la facultatea de cinema, să-l viziteze în fiecare zi și să-i
povestească episoade din istoria filmului.
De altfel, Domnul Cinema a avut grijă o viață
întreagă să-și facă o arhivă de filme, să adune casete importante, pe care
personajul interpretat de Marcello Mastroianni vrea să i le răpească. Dar nu
poate fiindcă Camille veghează tot, este foarte fidelă bătrânului, având în
vedere salariul respectabil pe care urmează să-l primească și este încântată să
fie răpită de Monsieur Cinéma într-o lume din care, după scurt timp, nu mai
poate scăpa. Fiindcă plăcerea cinefilei este enormă. Ea are ocazia să-i vadă în
carne și oase pe monștri sacri ai cinematografiei. Nu numai că Marcello vine
din când în când la un joc de șah, dar are ocazia să-i admire pe Gérard
Depardieu, Jean-Paul Belmondo, Alain Delon,
Robert De Niro, Jean-Pierre Léaud și multe alte vedete, care trec și ele
din când în când pe la Monsieur Cinéma, să-l felicite de Ziua lui.
Dar însuși el, într-un cărucior pe rotile, cu echipa
lui ajung la Hollywood unde se întâlnesc cu Clint Eastwood, Harrison Ford și
alte vedete americane. El e mort mai ales după starlete, normal, având la activ
două foste soții actrițe, jucate de Hanna Schygulla și Jeanne Moreau, dar e
mort după Catherine Deneuve, Anouk Aimée, Fanny Ardant, Sandrine Bonnaire, Gina
Lollobrigida, Sabine Azéma, Jane Birkin, apoi Virna Lisi, Isabelle Adjani, pe
care le vede pe imaginile de arhivă de la Cannes, și încă zeci de staruri. De
altfel, arhiva Domnului Cinema este atât de bogată încât face minunea să-i
auzim și vocea lui Luis Buñuel.
Dar totul este plin de erotism. Cum să nu fie, când
Julie Gayet era amanta președintelui Franței François Hollande, care tocmai
avea o altă relație extraconjugală cu jurnalista Valérie Trierweiler. Suntem
doar în Franța concubinajului oficializat, care bate și Italia, o altă țară a
erotismului triumfător.
Sigur, povestea asta simplă, a celebrării
cinematografului, începând cu epoca fraților Lumière, capătă o încărcătură
polițistă, fiindcă apare bătălia outsiderilor în cinema: amantul lui Camille,
tânăr regizor, dornic să facă un film, vrea să pună mâna pe moștenirea
bătrânului, care are un strănepot uitat, pe care Camille et co îl învie. Însă
Domnul Cinema își va dona averea lui Liz Taylor, pentru fundația SIDA.
Poate noua generație nu știe, dar a avut și
cinematograful românesc un asemenea Domn, se numea D. I. Suchianu, căruia i se
spunea Domnul Cinema, care era tobă de filme, sigur, după modelul lui Varda. L-am
cunoscut bine pe Domnul Cinema, era o somitate, din breasla lui Caragiale, l-am
chestionat în fiecare joi seara, timp de doi ani, acasă la el, pe str. Zalomit,
lângă Cișmigiu, convorbiri din care au rezultat două cărți unicat, Literatură
și cinematograf și Tinerețe, amor, prostie, temele preferate ale Domnului
Cinema. E bine să știți și faptul că a mai existat un Domn al filmului
românesc, i se spunea Domnul Peliculă, e vorba de celebrul regizor Jean
Georgescu, pionierul filmului sonor și artistic românesc, autorul celebrului O
noapte furtunoasă (1943). L-am cunoscut și pe el foarte bine, l-am prins
într-un amplu interviu în volumul Istoria gândirii estetice românești de film.
E formidabil ca o cinematografie să aibă un Domn măcar, un patriarh al filmului,
ca Domnul Cinema. Azi filmul românesc nu mai are nici un Domn, nu mai are
nimic, aproape că nici nu mai există. Gala Gopo se chinuie să ne arate că
există, dar ea minte. Ne minte, fiindcă filmele minimaliste care se fac sunt
proaste, superficiale, nu ne dovedesc că ar exista vreo vocație autentică.
Ei bine, filmul meu de arhivă l-aș fi făcut în jurul
Domnului Cinema. Care era o comoară. Teribilă e povestea cum l-a cunoscut pe
Caragiale, la cenaclul pe care îl ținea tatăl său. La una dintre ședințe, s-a discutat
despre criza financiară din acea vreme. Cine e de vină? Și toți (Delavrancea,
Vlahuță, Pavelescu, Cocea), au spus în cor: Ovreii! Numai Nenea Iancu nu a zis
nimic. De ce taci, nene, nu ai nici o părere? Părerea mea, zice Monșer, e că de
vină sunt cicliștii!
Știa pe de rost toată istoria filmului românesc și
mondial. Asta ar fi ideea: De ziua lui, când împlinește 90 de ani, sute de
cineaști, cu marii noștri actori în frunte, vin la el acasă, la locuința de pe
Zalomit, să-l salute. Și fiecare prezență aș fi montat-o cu fragmente din
filmele pe care le-a făcut sau în care a jucat vedeta respectivă, totul fiind
susținut de comentariul Domnului Cinema. Aș începe chiar cu anecdota cu
cicliștii, fiindcă de Caragiale este mult legată istoria filmului româneasc, nu
numai a teatrului. El ne spune anecdote cu vedete, iar noi brodăm o poveste
bis, concept cheie în estetica lui D.I. Suchianu.
Fenomenal în filmul lui Varda este faptul că în
jurul Domnului Cinema și al său scenariu prestabilit, brodat pe zeci de imagini
de arhivă, totul este improvizat, actorii care vin joacă liber, pe o temă dată.
Ce fantastic e momentul lui Alain Delon, care vine la vila Domnului Cinema cu
un elicopter. La fel, momentul Mastroianni sau momentul plimbării cu barca a
celor doi geniali îndrăgostiți, Catherine Deneuve și Robert de Niro, ceva
colosal, antologic. Și așa aș fi făcut și eu cu prezentarea cuplului Vasilica
Tastaman și Sebastian Papaiani. Domnul Cinema o iubea nespus pe Vasilica, așa
cum Simon al lui Varda murea după Cartherine. Dar cine nu-i mort după această
actriță fără pereche?
Cinematograful francez a concurat mereu, într-un fel
sui-generis, filmul american, școala hollywoodiană, și a făcut pasul supream, a
reușit să le îmbine, să facă o mare frățietate între cele două cinematografii,
înființând festivalul de la Cannes, care este o replică europeană a Premiilor
Oscar. Și filmul lui Varda are o secvență antologică dintr-o gală Palme d’Or,
unde pe covorul roșu o vedem pe Isabelle Adjani, cu tot staff-ul ei.
Și noi, românii, ne-am fi putut asambla pe această
axă, Paris – Hollywood. Am avut actori fantastici, pe care, cu ajutorul
Domnului Cinema, i-aș fi prezentat pe măsura valorii lor. O punte cu Franța ar
fi fost necesară. Pe ea trebuia să pășească Amza Pellea, Sergiu Nicolaescu,
Toma Caragiu, Gheorghe Dnică, Ioana Bulcă, Florin Piersic, Ovidiu Iuliu
Moldovan și sute de alte nume celebre. Ați văzut, vedeți ce invazie de vedete
americane există la Festivalul de la Cannes. E ceva fantastic! Azi, cineaștii
români nu ar mai putea fi prezenți cu nimic, cu nici o vedetă, vedetele noastre
sunt de paie, de tipul Ghinea sau Babardeală. E o babardeală de valori, de
repere cinematografice.
Vise, vise… I have a dream, poate viitorul îi va da
viață, nici eu nu știu cum. Poate la Stockholm, când am fost, la Muzeul ABBA,
unde răsuna acest cântec, și vedeam cum prindea viață mesajul libertății lansat
de Martin Luther King Jr., care acum e apărat de bombe Bunker-buster și rachete
Tomahawk.
Grid
Modorcea, Dr. în Arte


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu