miercuri, 9 ianuarie 2013

Propuneri pentru simplificarea procedurii de accesare a fondurilor europene


          Către Ministerul Fondurilor Europene
În atenţia domnului ministru Eugen Teodorovici
        
1.    Multe proiecte de finanţare sunt respinse încă din prima fază de evaluare datorită condiţiilor de eligibilitate şi administrative şi, în special, datorită neprezentării tuturor avizelor, certificatelor, declaraţiilor şi documentelor în formatul, valabilitatea şi conţinutul solicitate de programul de finanţare.
Pentru soluţionarea acestui aspect, propun bariere administrative simplificate, reducerea timpilor de aşteptare şi reducerea duratei de livrare, astfel:  Posibilitatea acordării avizelor în maxim 48 de ore de la depunerea cererii, spre exemplu, dacă există o singură soluţie tehnică ce permite realizarea investiţiei,  indiferent de câte condiţii trebuie îndeplinite sau cât de costisitoare este investiţia, să se emită avize de principiu, iar aplicantul, după obţinerea finanţării, să fie obligat să obţină toate avizele necesare.
            Crearea unui  ghişeu unic pentru obţinerea mai rapidă, dintr-un singur loc, a avizelor necesare pentru proiectele finanţate din fonduri europene, este soluţia perfectă pentru reducerea timpilor de aşteptare.  Funcţionarii care ar trebui să deservească  acest ghişeu sa fie angajaţi ai Agenţiei de Protecţie a Mediului, Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Săditor, Direcţia Sanitar-Veterinară şi de Control al Alimentelor, Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Cultural Naţional, şi  alte instituţii care emit avizele solicitate în vederea obţinerii fondurilor structurale.

2.    Pentru proiecte care implică execuţia de lucrări,  sunt obligatorii Certificatul de Urbanism şi anexele acestuia, inclusiv avizele/acordurile/studiile de specialitate prevăzute în acesta. Certificatul de urbanism ar trebui  să fie consultativ, adică să precizeze ce se poate construi, care sunt elementele privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenurilor şi construcţiilor existente la data solicitării şi să stabilească cerinţele urbanistice ce urmează să fie îndeplinite în funcţie de specificul amplasamentului, fără a obliga aplicantul să obţină, în această fază, avizele şi acordurile legale, necesare în vederea autorizării; aplicantul, după primirea finanţării, se obligă să obţină ulterior toate aceste avize şi acorduri.

3.    O problemă majoră identificată este accesarea de credite pentru cofinanţare, precum şi dobânzile mari la creditele obţinute. În aceste condiţii, se impune crearea unui parteneriat  între guvern  şi băncile care acordă credite pentru cofinanţarea proiectelor, care să stabilească un număr minim de criterii financiare de eligibilitate şi de evaluare a proiectelor. Este un fapt cunoscut că firmele start-up nu prezintă suficientă bonitate pentru a obţine o finanţare bancară, fără acest acord nu se va respecta principiul egalităţii de şanse, start-up-urile neavând posibilitatea de a accesa aceste fonduri.

4 Principalele cauze ale nivelului scăzut de absorbţie este insuficienta capacitate a beneficiarilor privaţi de a asigura finanţarea proiectelor şi reticenţa băncilor de a acorda creditare în acest scop. În acest sens, s-a solicitat  prezentarea unei Scrisori de Confort la depunerea cererii de finanţare şi la semnarea contractului de finanţare pentru proiectele care intră sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis. Scrisoarea de confort ar trebui  să reflecte doar dacă banca e dispusă să finanţeze un asemenea proiect, fără să analizeze în detaliu proiectul. Această analiză în detaliu a proiectului are ca scop, de fapt, aplicarea unui comision de emitere a scrisorii de confort foarte mare, care ar trebui limitat la 100 lei pentru un proiect in valoare de pâna la 100.000 €, şi nu obligă banca în niciun fel să acorde cofinanţarea conform scrisorii emise, în cazul în care proiectul este acceptat la finanţare.

5.   Eliminarea etapei de evaluare a proiectelor realizată de autoritatea de management/OI/etc., în cazul în care proiectul respectiv primeşte acceptul de finanţare din partea unui creditor (bancă, IFN sau chiar firme de leasing care să fie acceptate în procedură, mai ales pentru proiecte care implică achiziţia de utilaje). Motivul acestei soluţii este că, în condiţiile în care o bancă/ IFN  este dispusă să se angajeze ferm într-un proiect, să rişte bani alături de un aplicant, atunci aceasta are suficienţi specialişti să analizeze şi să urmărească proiectul, banca finanţatoare implicându-se mai mult în sistemul de implementare a instrumentelor structurale. OI-urile vor realiza doar controlul fizic al etapelor de implementare.

6.  Introducerea posibilităţii ca aplicantul, după realizarea şi depunerea proiectului în conformitate cu ghidul solicitantului, să continue derularea acestuia în vederea atingerii obiectivelor şi rezultatelor stabilite prin planificare eficientă a activităţilor proiectului şi respectarea planificării  pentru a atinge obiectivele propuse (realizarea achiziţiilor), urmând apoi să primească cota de finanţare nerambursabilă.

7.    Devizele pe obiect ar trebui prezentate doar după obţinerea finanţării, întrucât implică costuri suplimentare pentru Beneficiar, care nu are nici o certitudine că proiectul  său va fi acceptat.

8.   Eliminarea solicitării de prezentare a trei oferte în etapa de depunere a cererii de finanţare, întrucât, practic, se fac selecţii de oferte, fără a şti dacă se va achiziţiona şi când. Preţurile variază, iar etapele de evaluare şi selecţie se întind pe o periodă lungă de timp. Furnizorii de materiale şi echipamente pot modifica preţurile, iar după câştigarea proiectului,  Beneficiarul se află în situaţia de a relua procedura sau de a nu găsi aceleaşi specificaţii tehnice aprobate prin proiect şi preţuri similare.   

 9.    Eliminarea solicitării de prezentare a caracteristicilor tehnice ale echipamentelor.  Achiziţia unui utilaj trebuie să urmărească performanţele tehnice ale acestuia, care au ca rezultat îndeplinirea indicatorilor: - Se urmăreşte achiziţia unui tractor care ară 10 ha/zi , fără a conta dacă acest utilaj are 110 sau 150 cp.

10.  Realizarea de aplicaţii de înregistrare on-line a proiectelor pentru toate domeniile majore de intervenţie, structurarea informaţiilor cu privire la depunerea documentelor necesare pentru accesarea finanţării; realizarea unui sistem de date complex, care să permită monitorizarea stadiului proiectelor finanţate; urmărirea progresului fizic şi procedural înregistrat în implementarea proiectelor; monitorizarea etapelor parcurse de un proiect de la depunere şi până la finalizarea acestuia în conformitate cu procedurile în vigoare; asigurarea transparenţei decizionale şi procedurale cu privire la efectuarea plăţilor şi verificarea cererilor de rambursare; asigurarea transparenţei pentru selecţia proiectelor etc.

11. Crearea unor iniţiative care să vizeze  combinarea fondurilor structurale cu  PPP.

12. Reducerea întârzierlior majore în faza de evaluare a proiectelor prin stabilirea unui calendar clar, public, privind fiecare etapă de evaluare, astfel asigurându-se transparenţa. S-a constatat că perioadele lungi de timp între aprobarea proiectelor şi contractarea lor efectivă pot duce la costuri suplimentare:

·         Autorizaţia de construcţie obţinută iniţial, valabilă numai un an, poate expira până la semnarea contractului, chiar dacă proiectul a trecut de vizita precontractuală şi a fost aprobat. Firma trebuie să mai achite 30% din valoarea iniţială a autorizaţiei pentru o prelungire de şase luni.
·         Beneficiarul, după o aşteptare de câteva luni, este obligat, în momentul în care primeşte răspunsul autorităţilor privind semnarea contractului de finanţare, să dispună de lichidităţile reprezentând TVA necesară în proiect, cheltuieli care au fost considerate neeligibile etc.
·         Preţurile echipamentelor/utilajelor se modifică pe o perioadă lungă de timp.
·         La momentul evaluării unui proiect, se are în vedere şi criteriul         cost-eficienţă, se va stabili dacă bugetul este justificat şi calculat bine în raport cu activităţile prevăzute şi rezultatele previzionate şi dacă preţurile/costurile sunt estimate în limita celor practicate pe piaţă la momentul evaluării, care diferă de cel al depunerii cererii de finanţare.


Cu stimă,
        Senator
Marius Sorin Bota

Un comentariu:

  1. Felicitari domnule senator Bota.... de mult trebuia sa se gaseasca o solutie in vederea simplificarii acestei proceduri...sper sa reusiti sa aduceti la bun sfarsit aceasta initiativa!!!
    Horia Scubli

    RăspundețiȘtergere