Premierul Victor Ponta a prezentat, joi seara, proiectul de
buget pentru 2013, care va trebui verificat si de oficialii Fondului Monetar
International, in timpul misiunii de evaluare ce incepe pe 15 ianuarie.
Potrivit proiectului de buget, in afara de revenirea la
salariile si pensiile din 2010, nu vor exista cresteri suplimentare, deoarece
Romania nu isi permite acest lucru.
In 2013, Guvernul va avea un buget de 46 de miliarde de
euro, in timp ce cheltuielile vor fi de 49 de miliarde de euro, rezultand un
deficit bugetar de 3 miliarde de euro.
In acelasi timp, se estimeaza ca produsul intern brut al
Romaniei va fi de 140 de miliarde de euro.
Declaratii Victor
Ponta
"Ideea
principala este ca banii sa nu provina doar din reduceri bugetare. Orice
reducere bugetara inseamna si o scadere a cresterii economice. Dorim sa avem un
mix de masuri: pe jumatate o reducere de cheltuieli, unde nu se justifica, pe
de alta parte din venituri suplimentare la buget.
Declaratii Daniel
Chitoiu
"Romania se afla
pe unul din ultimele locuri la colectare: o medie de 32-33% din PIB, fata de o
medie de 42-44% din PIB in UE.
Dorim sa incepem cu impozitarea directa, mai ales in
domeniile greu de controlat si nefiscalizate, prin impozitul forfetar, dupa
model francez, spaniol, in functie de domeniile de activitate si de categoria
de contribuabili (mici, mijlocii).
Reforma de fond este reforma administrarii si colectarii
taxelor si a tuturor structurilor de control al Ministerului de Finante".
Cursul folosit a fost
de 4,5 lei/euro.
Partea de masuri economice, nebugetare: E un alt subiect.
Important este ca, prin aceasta predictie bugetara, am pastrat sistemul bugetar
de 16%. Am incercat sa facem un alt tip de organizare de incasare a taxelor.
Din masurile pe care toata lumea si le-a propus:
reorganizare a structurilor fiscale".
"Marti incepe
negocierea cu FMI si nu as vrea sa incepem cu toate lucrurile spuse, ca atunci
nu ar mai fi negociere.
Cifrele sunt reale, seci si sper sa ajute cetateanul roman
sa stie care este rezultatul muncii sale, unde se duc banii pe care statul ii
incaseaza si ce ne asteapta in perioada urmatoare".
"Se va lua
decizia politica despre ce proiecte se inchid. Cele care sunt importante, le
prioritizam si banii se indreapta doar in acele locuri pe care le consideram
utile si necesare.
Vom lansa ghidul cetateanului despre buget. De asemenea, o
dezbatare publica asupra bugetului. Imi mentin propunerea de a prezenta bugetul
tuturor formatiunilor, cu toata deschiderea de a integra toate propunerile
sustenabile si necesare pentru imbunatatirea bugetului.
Bugetul României este
un buget sărac, dintr-un PIB sărac.
Vreau sa-mi manifest nemultumirea ca nu exista nicio consecinta
pentru risipirea banului public la Poşta Română, Casa de Sănătate, Oltchim,
Hidroelectrica si alte institutii, unde s-au pierdut sute de milioane de euro.
"Obiectivele pentru 2013 - 2016:
In primul rand, Guvernul isi propune sa-si respecte
angajamentele cu partenerii externi. Nu este un scop in sine, ci ne ajuta sa ne
imprumutam mai ieftin, sa avem mai multa credibilitate in fata creditorilor
straini si acorda o stabilitate si perspectiva Romaniei ca stat, in ceea ce
priveste contextul economic international.
Aduce beneficii nu Guvernului, ci modului in care putem sa
finantam deficitul, sa avem investitii straine, sa avem un sistem bugetar
echilibrat. Avem alocati banii pentru salarii si pensii. In acelasi timp, anul
2013, in conditiile actuale, nu permite si noi cresteri de salarii sau pensii.
Am reparat ceea ce s-a taiat in 2010, dar ar fi neserios din partea noastra sa
vorbim de cresteri suplimentare.
Reformele principale se refera la personalul bugetar. In
continuare este alocat pe niste criterii care nu mai corespund realitatii. Sunt
zone in care avem prea putini angajati (Sanatate), sunt zone in care avem prea
putini.
Reforma salarizarii: nu s-a aplicat niciodata prevederes
legii salarizarii unice. In continuare avem angajati care castiga salariu de la
stat de 5 ori cat un medic, pompier sau politist care aduce servicii importante
societatii. Actualul Guvern isi propune sa faca o reforma reala.
Sistemul fiscal si de colectare a taxelor: Dorim o
reorganizare si restructurare fundamentala a ceea ce inseamna Garda Financiara,
controlul vamal."
"Romania a
platit 5 miliarde de euro. 4 miliarde in Fondul Proprietatea si 1 miliard
numerar. Voi cere publicarea datelor, cine, cat a primit si in ce tara se afla
in acest moment.
Mai sunt solicitari evaluate la 8 miliarde de euro. Guvernul
si Parlamentul Romaniei trebuie sa adopte o hotarare clara. Trebuie sa
restituim in natura ce se poate, sa reesalonam aceasta plata si sa facem o
distictie clara intre mostenitorii directi si cei care au cumparat dreptul de a
cere restituirea.
- Avem hotarari judecatoresti pentru alti bugetari de 1,4 miliarde de euro.
- Datorii ale autoritatilor locale: 2,2 miliarde de euro.
- In sistemul de sanatate avem datorii de 1 miliard de euro.
Pentru taxa auto, incasata in baza legilor anterioare,
declarate impotriva legislatiei europene, avem de restituit 1 miliard de euro.
In total, 14 miliarde de euro datorii istorice, pe care
Guvernul trebuie sa le plateasca in perioada imediat urmatoare".
"In continuare
exista privilegii despre care opinia publica afla foarte rar, dincolo de
salariu, venit si tot ce mai acordam.
Cand vorbim de categorii speciale, cum e cea a
revolutionarilor, solutia nu este sa cedezi, ci de a aplica corect. Daca au
fost oameni care au merite speciale in acele zile, tara si bugetul le pot fi
recunoscatori, dar daca sunt persoane care au abuzat, este un act de
nedreptate.
Unul din motivele pentru care avem atat de multe datorii
este practica de a angaja datorii fara sa ai bani.
Zilele astea am aflat bugetul pentru Festivalul George
Enescu, impresionant si pentru o tara bogata. Intai sa existe banii si dupa
aceea faci contractele, nu invers.
Interzicem, prin Legea bugetului, daca te duci si iei
fonduri europene, nu mai vii sa iei de
la bugetul de stat.
Stoparea alocarilor pe criterii politice: Nu am aprobat in
cele 8 luni, din fondul de rezerva, alocari pe primarii, care duc la ideea ca
dam mai mult la un partid sau altul. Am aprobat doar hotararile impuse de
decizia CCR, care ne-a cerut ca banii pe care domnul Ungureanu i-a alocat sa
fie dati pentru primarii, doar pentru arierate si fonduri europene".
"Decizia de
miercuri de a reduce numarul consilierilor de la cabinete este un mesaj, ca nu
se incepe intotdeauna de la baza, cand se taie, ci de la varf.
In 2013, Parlamentul va ramane la nivelul de buget al anului
2012, chiar daca numarul parlamentarilor a crescut. Suma alocata pentru fiecare
parlamentar va fi mai mica. Este un exemplu de responsabilitate.
La Guvern, de la numarul de consilieri vom trece la reduceri
in aparatul central, atat ale functiilor de conducere si ale numarului de
angajati. Nu exista in structura centrala un singur post suplimentar aprobat.
Dupa primele hotarari de Guvern, in majoritatea ministerelor exista o reducere
intre 5, 8, 10% a personalului".
·
"Pensiile indexate: 500 de milioane de
euro;
·
Restabilirea salariilor bugetarilor: 1,1
miliarde de euro;
Cofinantare crescuta pentru fondurile europene: cu un
miliard de euro in plus fata de anul trecut.
Plata facturilor restante la medicamente: 800 de milioane de
euro, pentru ceea ce s-a consumat de catre spitale si nu s-a platit pana in
acest moment.
Doar aceste masuri presupun o alocare suplimentara de 3,5
miliarde de euro".
"In 2012, intr-o
perioada de alegeri, criza politica, masuri de austeritate, s-au indeplinit cam
toate criteriile convenite cu partenerii nostri de la FMI, UE si Banca
Mondiala.
In 2012, am redus deficitul bugetar cu 2,5 miliarde de euro
fata de 2011. Reprezinta o suma importanta, nu doar pentru Romania si nu doar in
an electoral. In anul 2012, Romania este pe primul loc fata de celelalte tari
din UE in ceea ce priveste efortul de scadere procentula a deficitului. Nu este
neaparat o fericire sa fii pe primul loc la ajustare economica.
Nu s-a facut in detrimentul castigului electoral, ceea ce
s-a dovedit.
Pentru prima data dupa 2007, ne-am incadrat intr-o limita de
deficit, de 3% din PIB, o limita prevazuta in tratatele europene.
Stabilitatea politica si predictibilitatea, doar acestea, au
ajutat revenirea cursului de schimb la un nivel aproape surprinzator. Astazi,
euro este la o cotatie mai mica decat era in aprilie 2012, fara ca Guvernul sa
aiba o influenta sau puteri asupra acestui element.
In 2012, nu am mai accesat niciun euro si niciun dolar de la
FMI si CE. Nu a mai trebuit sa mai tragem din banii care erau la dispozitia
Romaniei si este un alt lucru bun, pentru ca statul s-a imprumutat de pe
pietele private, dar cu costuri din ce in ce mai mici. Am ajuns la un mimin de
5% in ceea ce priveste imprumuturile in euro si 6,03% la imprumuturile in lei.
Inseamna mai putini bani acolo unde vorbeam de dobanzile pe care le avem de
platit.
Prima de risc (CDS) era de 197, la jumatate decat in aprilie
2012, ceea ce inseamna ca exista de doua ori mai multa incredere in Guvernul
Romaniei".
Bugetul pe
domenii:
Pentru Sanatate: 6,2 miliarde de euro;
Transporturi: 4,9 miliarde de euro;
Educatie si cercetare: 4,4 miliarde de euro;
Agricultura: 3,8 miliarde de euro;
Administratie publica: 2 miliarde de euro;
Aparare: 1 miliard de euro;
Mediu: 1 miliard de euro.
"In acest an
avem de platit salarii de 10,2 miliarde de euro. Ma refer si la medici,
administratie, judecatori, Parlament, tot ceea ce inseamna functionar platit
din ban public.
Pensii avem de platit 11,1 miliarde de euro. Peste 6
milioane de pensionari este o sarcina dificila.
Investitii: O treime se vor face din fonduri europene. Nu se
reduce suma alocata in 2012. Important este daca folosim acesti bani in mod
prioritizat. Avem peste 5.000 de proiecte incepute si nefinalizate. Fostul
ministru de Finante, domnul Georgescu, ne-a aratat ca sunt proiecte pe care
le-am inceput si pe care le putem termina in 125 de ani, daca nu le
prioritizam.
Este si modul in care folosim aceste investitii si
beneficiul pe care societatea il are.
Functionarea institutiilor statului: 7,6 miliarde de euro.
Cheltuieli cu asistenta sociala: 4,4 miliarde de euro. Este
o suma importanta. Avem, insa, procentul cel mai mic din buget raportat la
restul Uniunii Europene.
Contributia Romaniei la UE: 1,4 miliarde de euro. Pentru
Romania, doar din punctul de vedere al contributiilor, este un avantaj
apartenenta noastra la UE".
"Fiecare roman
are o datorie de 2.500 de euro, reprezentand datoria publica a Romaniei. In
urma cu patru ani, Romania avea o datorie de 28 de miliarde de euro, fata de 51
de miliarde.
In ultimii patru ani, aproape s-a dublat datoria pe care o
avem fiecare dintre noi.
In acest an, avem scadenta pentru 14,4 miliarde de euro.
Guvernul are de rambursat 1,2 miliarde de euro din imprumutul primit in 2009 de
la FMI si UE. Romania are o datorie de 34,7% din PIB. In UE, doar trei tari au
o datorie mai mica (Estonia, Bulgaria si Luxemburg)".
"Produsul intern
brut reprezinta veniturile din munca si activitatile pe care le desfasoara toti
romanii din aceasta tara. Se refera la rezultatul muncii intr-un an a tuturor
celor care se afla in Romania. In 2013, PIB este de 140 de miliarde de euro.
Dupa 2008, Romania a pierdut valoarea acestui PIB, a muncii
noastre, de la 139 de miliarde, la 118, 124, 131, 132 de miliarde, in fiecare
an.
In 2013 vom cheltui cu 3 miliarde de euro mai mult decat
avem la bugetul de stat.
Efortul principal va avea ca scop intoarcerea la 2008, sa
inchidem 4 ani de subdezvoltare. Sunt patru ani extrem de dificil, sunt cauze
complexe, tin de cauze interne si externe.
Veniturile vor ajunge la 46 de miliarde de euro. Nu tot PIB
inseamna buget, ci doar o treime merge catre bugetul public.
Cheltuielile vor fi mai mari decat venitul. Vom cheltui din
nou mai mult decat producem. La sfarsitul anului, fiecare dintre noi va fi mai
dator cu 150 de euro decat era la inceputul anului".
"Ajustarile din
perioada 2008 - 2012 au fost necesare. S-au luat masuri de austeritate si de
inechitate. Realitatea incontestabila a fost o oprire a dezvoltarii Romaniei si
acumularea nemultumirilor sociale.
Ne propunem o disciplina bugetara si fiscala. Pe de alta
parte, reducerea deficitului bugetar, eliminarea risipei din pragul public,
eficientizare investitiilor. Sunt si investitii nenecesare, care nu aduc nici
un avantaj societatii. Atunci, o investitie publica trebuie sa fie prioritizata
si eficientizata.
Vorbim despre o echitate sociala si fiscala. Masurile
trebuie sa fie repartizate in asa fel incat societatea sa le considere
echitabile si suportabile".
"O sa incerc sa
nu vorbesc despre responsabilitatea unui guvern sau a altuia. Responsabilitatea
apartine Romaniei. Nu imi propun sa fac un atac la ceea ce a fost fosta
guvernare si actuala Opozitie.
As vrea sa spun ca ma voi referi la perioada inceputa in
anul 2000, odata cu Guvernul Isarescu si incheiata in 2008 de crestere
economica. Dupa 2008, intr-un context al crizei mondiale si a crizei politice,
Romania a oprit acest drum ascendent. Obligatia noastra este sa readucem
Romania intr-o directie pozitiva".
"Guvernul nu are
niciun ban al sau, gestioneaza niste bani luati de la cetatenii Romaniei,
pentru cetatenii Romaniei.
Este o prezentare in care am folosit rotunjirea cifrelor. Ar
fi fost dificil sa dam toate cifrele si atunci am folosit un procedeu care cred
ca sa foloseste pentru a explica mai clar. Pentru a evita orice fel de confuzii
am preferat sa folosesc valorile mari in euro, moneda europeana la care si
Romania, in urmatorii ani, trebuie sa-si propuna si sa adere".
"Ceea ce este
responsabilitatea absoluta a Guvernului este de a prezenta cetatenilor cum stam
cu banul public. Nu doresc sa-mi insusesc nicio alta calitate".
Cum se cheltuie banii
Datoriile Romaniei, stranse din 1989 pana in prezent, se
ridica la 51 de miliarde de euro, potrivit documentului publicat de premier.
Din aceasta suma, 60 la suta este in valuta, iar 40% in lei. De asemenea, 48%
reprezinta datorie interna si 52% datorie externa.
·
Bugetul va fi impartit astfel:
·
Salarii: 10,2 miliarde de euro;
·
Pensii: 11,2 miliarde de euro;
·
Investitii: 7,8 miliarde de euro;
·
Cheltuieli cu bunuri si servicii: 7,6 miliarde
de euro;
·
Cheltuieli cu asistenta sociala: 4,4 miliarde de
euro;
·
Dobanzi la credite: 2,5 miliarde de euro;
·
Subventii: 1,1 miliarde de euro;
·
Contributia României la UE: 1,4 miliarde de
euro;
·
Alte transferuri si cheltuieli: 2,9 miliarde de
euro.
Discutii finale despre bugetul pe 2013
Potrivit sefului Guvernului, in cadrul bugetului pentru
acest an trebuie sa se ia decizii dificile in privinta reducerilor de cheltuieli,
precum si a veniturilor suplimentare.
Una dintre probleme este reprezentata de nevoie de a efectua
reduceri in valoare de 1 miliard de lei, dupa ce Instititul National de
Statistica (INS) a calculat gresit produsul intern brut pentru 2011.
Astfel, dupa ce INS a revizuit in scadere cu 20 de miliarde
de lei PIB-ul pentru 20011, cheltuielile bugetare prevazute pentru anul acesta
trebuie reviziuite, la randul lor, pentru a ne incadra in limita de deficit
bugetar stabilita cu FMI.
In urma acestei greseli de calcul, premierul i-a demis pe
seful INS, Vergil Voineagu, precum si pe vicepresedintele Florin Ciurariu.Sursa
ZIARE.COM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu