Într-un sistem
şcolar articulat, titularizarea oferă un post sau o catedră sigură. În cazul
reducerii activităţii, postului, pretransferului sau transferului, titularul
are prioritate. Colectivele didactice formate din titulari sunt stabile,
randamentul lor profesional garantează calitatea învăţării. Fără siguranţa
postului, suplinitorii devin vulnerabili, examenele îi stresează, le consumă
energia şi iniţiativa în plan profesional. În şcolile unde profesorii se
schimbă frecvent, elevii au de suferit. Din cauze obiective, sistemul necesită
o rezervă de suplinitori calificaţi. Probleme ridică cei ajunşi în această
situaţie din motive scăpate de sub control. Conducătorii educaţiei nu ţin seamă
de principiul cererii şi ofertei. Este nefiresc să crească, pe an ce trece,
numărul suplinitorilor în detrimentul titularilor. Nevoia de cadre didactice
depinde exclusiv de dinamica populaţiei şcolare, condiţionată de rata
natalităţii. Deşi numărul copiilor este în scădere, instituţiile de profil scot
pe bandă serii de absolvenţi, fără şanse de titularizare. Înainte de ‘89,
autorităţile vremii au ştiut să gestioneze o situaţie asemănătoare, în
condiţiile unor efective sporite de elevi. Migrarea familiilor tinere spre oraş
a schimbat raportul numeric al copiilor în favoarea şcolilor urbane. Fostele
institute pedagogice destinate pregătirii profesorilor numai pentru mediul
rural au intrat treptat în lichidare. Măsuri pentru menţinerea echilibrului între
nevoile şcolii şi numărul absolvenţilor ar putea fi luate şi în contextul
actual, dacă ar exista interes, competenţă şi voinţă politică. Din motive
personale, puţini titularizabili vor ajunge în şcolile care-i aşteaptă.
Majoritatea cer detaşare şi revin suplinitori. Parţial, gestul lor este de
înţeles. Catedre sînt doar în localităţi îndepărtate, fără posibilităţi de
navetă. Absolvenţii născuţi, crescuţi şi şcoliţi de mici în oraş nu se pot
integra cu casă şi masă într-un sat care nu le oferă nimic. A trecut vremea
generaţiilor de profesori dedicaţi şcolilor rurale. Pe de altă parte, pretenţia
absolvenţilor de a ocupa o catedră în oraş, după 2-3 ani de experienţă, nu se
justifică. După cum evoluează şcoala pentru tinerii absolvenţi, titularizarea
va deveni un vis şi mai îndepărtat. Desfiinţarea circumscripţiilor şcolare din
oraşe a produs alte dezechilibre în sistem. Şcolile limitrofe oraşelor, cu
profesori calificaţi şi dotări corespunzătoare, au rămas fără copii, pe motiv
că părinţii au dreptul să-şi aleagă şcoala. Pentru evitarea unor noi convulsii,
autorităţile menţin în şcoală o anomalie suportată de elevi. Este vorba despre
programele şi planurile de învăţămînt supradimensionate care generează elevilor
plictiseală şi reticenţă faţă de şcoală. Măsura descongestionării este
necesară, însă implică riscuri şi ar pune pe drumuri o mulţime de profesori
care şi-ar pierde titularizarea şi ar deveni suplinitori. Prin urmare, într-o
societate haotică, confuză, lipsită de principii, viziune şi strategii, şcolii,
ca parte a societăţii să nu-i cerem mai mult decât poate da. Peste cîteva zile
se va deschide noul an şcolar dominat de evenimente tradiţionale. Succesul unui
grup restrâns de elevi, numiţi olimpici, va fi supralicitat în toate ocaziile.
Proiectele nefinalizate, parteneriatele şi acţiunile care nu au nici o treabă
cu învăţatul vor fi reactualizate. Indisciplina, absenteismul, festivităţile,
zilele libere fără număr, distracţia şi demagogia vor reveni în forţă.
Rezultatele slabe obţinute de elevi şi profesori vor fi trecute sub tăcere.
Despre cauze, măsuri şi responsabilităţi, nici o vorbă. Până la vara viitoare
când va veni furtuna este nevoie de linişte. Atenţie, în şcoală (nu) se învaţă!!!
prof.
Vasile ILUŢ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu