CAPITOLUL I. OBIECTIVELE ŞI DIRECŢIILE DE ACŢIUNE ALE
AGENŢIEI JUDEŢENE PENTRU OCUPAREA FIRŢEI DE MUNCA MARAMUREŞ LA 8 LUNI 2013
Agenția
Judeteană pentru Ocuparea Forței de Muncă este o instituție publică cu
personalitate juridică, înfiintata în baza Legii 145/1998, începând cu data de
1 ianuarie 1999. Este un serviu public deconcentrat, funcționează în subordinea
Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) București.
Agenţia
Judeţenă pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş îşi desfăşoară activitatea
în domeniile: ocupării şi formării profesionale; mobilităţii forţei de muncă şi
asigurării felexibilităţii funcţionale a pieţei muncii; recrutării şi plasării
forţei de muncă în străinătate; realizării prestaţiilor pentru înfăptuirea
politicii de ocupare şi circulaţie a forţei de muncă pe plan intern şi
internaţional; informării consilierii şi orientării profesionale a persoanelor
aflate în căutarea unui loc de muncă în vederea oupării şi realizarea
echilibrului între cererea şi oferta de forţa de muncă; servicii de
preconcediere în situaţii de concedieri colective de personal; aplicarea măsurilor
de protecţie socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă;
acreditării furnizorilor de servicii specialitate pentru stimularea ocupării
forței de muncă; aplicării la nivelul județului a prevederilor referitoare la
prestațiile de șomaj din cadrul acordurilor bilaterale încheiate de România cu
alte state membre în domeniul coordonării sistemeleor de securitate socială;
înștințării solicitanților pentru a se prezenta la locațiile special amenajate
pentru desfășurarea selecțiilor; organizării de selecții prin punerea la dispoziție
a mijloacelor logistice și a personalului calificat.
Pentru
realizarea obiectivelor prioritare în domeniul său de activitate, conducerea
Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș și-a orientat
politica managerială în anul 2013 pe principalele direcții de acțiune:
v
Implementarea programelor de ocupare și formare
profesională, dar și adaptarea acestora în concordanță cu cerințele și
evoluției pieței muncii locale, în
vederea atingerii indicatorilor de performanță managerială stabiliți în
Contractul angajament semnat cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de
Muncă;
v
Dezvoltarea relațiilor cu angajatorii și
creșterea gradului de personalizare a acțiunilor pentru persoanele aflate în
căutarea unui loc de muncă;
v
Dezvoltarea capacității instituționale a AJOFM
Maramureș în ce privește integrarea instituției în rețeaua EURES, în vederea
asigurării mobilității forței de muncă în Spațiul Economic European;
v
Pregătirea personalului propriu pe diferite paliere
ale activității proprii, dar mai ales pentru accesarea fondurilor europene,
respectiv a Fondului Social European;
v
Încheierea de protocoale de colaborare, revizuirea
sau actualizarea acestora, cu actorii relevanți de la nivel național și local,
dar și la nivel internațional;
v
Creșterea gradului de informare a beneficiarilor
cu privire la serviciile oferite de serviciul public de ocupare din România
respectiv județul Maramureș.
Principalii indicatori care au
caracterizat forţa de muncă civilă după participarea la activitatea economică,
conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistiă (Balanţa Forţei
de Muncă la 1 ianuarie 2012), se prezintă , astfel:
§
Populaţia
totală a judeţului Maramureş :478.659
§
Populaţia
activă civilă: 205.000
§
Populaţia
ocupată civilă de: 196.600
Pe acest fond, în perioada de
raportare evoluţia ratei şomajului a cunoscut o evoluţie uşor descrescătoare de
la începutul anului până în luna iunie ca începând cu luna iulie aceste valori să crească, aşa cum
rezultă şi din graficul următor.
CAPITOLUL III. REALIZAREA OBIECTIVELOR PROGRAMULUI PENTRU
OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ ŞI ALE PLANULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ PE 8 LUNI LA
NIVELUL JUDEŢULUI MARAMUREŞ
În vederea adoptării unor măsuri pentru combaterea
şomajului şi prevenirea efectelor sociale nefavorabile datorate acestuia,
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș, a întreprins activ, în cadrul serviciilor
oferite şomerilor, o serie de măsuri care îi stimulează pe aceştia să-şi caute
un loc de muncă conform pregătirii profesionale şi aptitudinilor personale.
III.1 Rezultatele implementării Programului de ocupare a forţei de muncă ianuarie-august
2013
Obiectivul
general al Programului judeţean de ocupare a forţei de muncă a fost încadrarea
în muncă a cel puţin 5.000 de persoane, din care 4.600 prin activităţi de
mediere a muncii şi 400 de persoane prin
alte tipuri de măsuri active prevăzute atât în Legea nr 76/2002 modificată şi
completată, cât şi în Legea nr. 116/2002 privind combaterea marginalizării
sociale.
Ca
urmare a implementării programului de ocupare, în cele 8 luni ale anului
curent, au fost încadrate în muncă 3.541 persoane.
III.2.Măsuri de stimulare a
ocupării cu finanţare din bugetul asigurărilor pentru şomaj
III.2.1.Informare şi consiliere
profesională
În cele 8 luni ale anului 2013, au beneficiat de servicii de informare și
consiliere profesională oferite prin intermediul agenţiei teritoriale un număr
de 8.148 de persoane aflate în
căutarea unui loc de muncă. Din cele 8.148 persoane consiliate 4.900 au fost
bărbaţi, şi 3.248 au fost femei.
Ca urmare a participării la serviciile de informare şi consiliere
profesională, 311 persoane au fost cuprinse la cursuri de formare profesională,
26 persoane au
beneficiat de servicii de consultanţă pentru iniţierea unei afaceri.
Pe parcursul celor 8 luni ale anului 2013, prin activitatea de informare şi
consiliere au fost încadrate în muncă un număr de 835 persoane, dintre care 312
sunt femei şi 930 bărbaţi.
Prin
implementarea programului ,, De la şcoală, la viaţa profesională, spre
carieră”, s-au desfăşurat 11
acţiuni în şcolile și liceele din judeţul Maramureş în cadrul cărora au participat 822 elevi.
III.2.2. Formarea profesională
Asigurarea competenţelor profesionale necesare şomerilor în vederea
încadrării şi reîncadrării lor şi creşterea numărului de persoane aflate în
căutarea unui loc de muncă cuprinse la cursuri a reprezentat un obiectiv
prioritar al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş.
Formarea profesională este o măsură
activă definitorie pentru desăvârşirea profilului profesional al oricărei
persoane aflate în căutare unui loc de muncă, ştiut fiind faptul că prin
asigurarea creşterii şi diversificării competenţelor profesionale ale şomerilor
se ating, concomitent, două obiective specifice:
o
satisfacerea
cererilor imediate pe piaţa muncii
o
creşterea
şanselor de ocupare în muncă a şomerilor
Structurarea
Planului de formare profesională pe grupuri dezavantajate a fost fundamentată
de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de muncă pe baza unor analize
socio-economice realizate la nivel local, care au avut în vedere şi
reprezentativitatea grupurilor vulnerabile (număr comunităţi de romi, număr
persoane cu handicap care îndeplinesc condiţiile legale de acces la programe de
formare profesională, număr persoane din mediul rural, etc.).
Conform Planului de Formare Profesională pentru anul 2013
au fost programate organizarea a 42
de cursuri de formare profesională pentru 1.029
persoane.
În urma absolvirii cursurilor de formare profesională
în anul 2013 au fost incadrate 120 persoane. Cursurile care au fost propuse în Planul de formare profesionala
pentru anul 2013 al judetului Maramureş
sunt in 23 de meserii şi anume:Administrator pensiune turistică, Baby sitter,
Bucătar,Cameristă , Cofetar-patiser, Comunicare in limba engleză, Designer
pagini web, Electrician constructor, Formator, Ingrijitori batrâni la
domiciliu, Inspector/referent resurse umane, Lucrător in comerț, Lucrător in
cultura plantelor, Lucrător in creșterea animalelor, Lucrător finisor pentru
construcții, Lucrător hotelier, Lucrător in structuri pentru construcții, Lucrător
in tamplarie, Manager de proiect, Ospătar(chelner, vânzator in unitati de
alimentație), Recepționer de hotel, Zidar pietrar tencuitor,
Frizer-Coafor-Manichiurist-Pedichiurist.
În cele 8 luni ale anului 2013, A.J.O.F.M. Maramureș a organizat 16 cursuri,
cu finanțare din Bugetul asigurărilor pentru şomaj, la care sunt
înscriși 325 cursanţi.
CAPITOLUL IV. MUNCA ÎN SPAȚIUL EUROPEAN
În anul 2013
s-au adresat AJOFM Maramureş pentru informaţiile privind locurile de muncă în
spaţiul european un număr de 771 persoane din care 209 au
fost femei (). Cele mai multe persoane aflate în căutarea unui loc de muncă în
spaţiul european s-au încadrat în grupa de vârstă 26-45 de ani ().
Persoanele
din judeţul Maramureş care s-au interesat de obţinerea unui loc de muncă în
spaţiul european au fost înregistrate în baza de date. Persoane, care doreau să
ocupe un loc de muncă în state ca: Germania, Spania, Danemarca, Italia, Belgia,
Norvegia, Franţa, Slovenia, Austria, Anglia, etc.
Solicitanţii
de locuri de muncă au optat pentru una din meseriile: agricultor, ospătar, bucătar,
stagiar, ingineri, ajutor menaj şi îngrijire bătrâni la domiciliu, inginer
mecanic, inginer horticol, medic, asistent medical.
Persoanele
care doresc să plece la muncă în spaţiul UE o pot face prin intermediul reţelei
EURES şi pot consulta locurile de muncă vacante existente la nivelul UE pe
portalul EURES european www.eures.europa.eu
sau cel naţional, al A.N.O.F.M. www.eures.anofm.ro.
Pentru
a obţine un loc de muncă în străinătate prin reţeaua EURES persoanele
interesate trebuie să fie înscrise în baza de date naţională. Înscrierile se
pot face în cadrul agenţiei judeţene unde persoanele au domiciliul. Cu această
ocazie se primesc informaţii, îndrumare, sfaturi, broşuri şi fleyere privind
condiţiile de muncă şi de viaţă din spaţiul comunitar.
Luna
|
Nr. solicitanţi de locuri de muncă în
străinătate
|
Ţara cea mai solicitată
|
Nr. solicitanţi pe categorii de vârstă
|
||||
Total
|
Din care femei
|
18-25
|
26-35
|
36-45
|
>45
|
||
Ianuarie
|
79
|
23
|
SPANIA
|
42
|
16
|
9
|
12
|
Februarie
|
75
|
16
|
SPANIA
|
25
|
32
|
10
|
8
|
Martie
|
96
|
22
|
SPANIA
|
12
|
46
|
20
|
18
|
Aprilie
|
120
|
57
|
SPANIA
|
23
|
59
|
23
|
15
|
Mai
|
135
|
38
|
SPANIA
|
15
|
63
|
39
|
18
|
Iunie
|
88
|
17
|
ITALIA
|
15
|
13
|
31
|
29
|
Iulie
|
79
|
13
|
SPANIA
|
32
|
27
|
15
|
5
|
August
|
99
|
23
|
ITALIA
|
19
|
49
|
22
|
9
|
4.2 Regulamentul de
aplicare a regimurilor de securitate socială
Odată cu intrarea României în UE,
la 01.01.2007, a început aplicarea Regulamentelor CEE nr. 1408/ 1971, 574/ 1972
si 57/ 2008, privind aplicarea regimurilor de securitate socială a
salariaţilor, persoanelor care desfăşoară
activităţi independente şi membrilor familiilor acestora care se
deplasează în cadrul Comunităţii Europene.
Începând cu 01.05.2010 au intrat in vigoare noile
Regulamente CEE nr 883/ 2004 si 987/ 2009, acestea având în vedere modernizarea
şi uşurarea aplicării regulamentelor deja existente, prin schimbul electronic
de date.
Date fiind diferenţele majore
care există între legislaţiile interne cu privire la persoanele reglementate, s
- a impus aplicarea acestor regulamente unitar, la nivelul UE.
În ceea ce priveşte activitatea AJOFM Maramureş,
Regulamentele au în vedere încurajarea mobilităţii lucrătorilor, în sensul
facilitării căutării de locuri de muncă în diferite state membre. Este aşadar
necesar să se asigure o coordonare modernizată, mai completă şi mai eficientă între
regimurile de asigurări de şomaj şi serviciile de ocupare a forţei de muncă din
toate statele membre UE.
Regulamentul 1408/ 1971 prevede,
în cadrul schimburilor de informaţii între instituţiile competente în materie
de şomaj din statele membre UE, utilizarea a trei formulare standard şi anume:
► E301 - atestat privind perioadele ce
trebuie luate în considerare pentru acordarea
prestaţilor de şomaj ( stagiu de cotizare )
► E302 - atestat privind membrii de familie ai
persoanei aflate în şomaj ce trebuie luaţi în considerare pentru calculul
prestaţiilor de şomaj
Formularele E301 si E302 circula
şi în prezent, în perioada de tranziţie la schimbul electronic de date, conform
Deciziei E1 a Comisiei Administrative a CEE si Parlamentului European, până la
alinierea sistemelor informatice între statele membre.
În ceea ce priveşte noile regulamente, aplicabile începând
cu data de 01.05.2010, 883/ 2004 respectiv 987/ 2009, noutatea este
reprezentată de posibilitatea schimburilor electronice de date.
Comunicarea electronică reprezintă un mod rapid şi fiabil de
a face schimb de date, procedurile fiind accelerate, în beneficiul tuturor
celor implicaţi ( SPO si client ).
În conformitate cu dispoziţiile acestor regulamente,
transferul de date între statele membre se face fie direct între instituţii (
AJOFM şi echivalentul acesteia în alt stat) fie prin intermediul organismelor
de legătură ( ANOFM şi echivalentul acesteia ), în termenele stabilite prin
normele de aplicare. De asemenea se asigură servicii uşor accesibile destinate
clienţilor, beneficiari de prestaţii de şomaj.
Cele doua regulamente noi se aplica în relaţia cu statele
membre ale UE. În schimb, în relaţia cu celelalte state ( membre SEE ) continuă
să se aplice regulamentele 1408 si 574.
În aplicarea prevederilor noilor regulamente circula doua
tipuri de documente:
► documente
portabile, în relaţia instituţie – client
♦ U1 – echivalent E301
♦ U2 – echivalent E303
♦ U3 – date suplimentare în completare pt. U2
►sed - uri (
documente electronice structurate ), în relaţia între instituţii
♦ U001 ÷ U019 si U028, acestea fiind folosite în
particular pt. situaţii specifice fiecărui client.
Spre deosebire de cele vechi,
formularele noi sunt mult mai detaliate, în ceea ce priveşte informaţia
furnizată către instituţia destinatară.
România face parte din Uniunea
Europeană şi dintr-un sistem de reguli şi dispoziţii internaţionale care se
referă şi la munca străinilor în ţară şi la intrarea şi şederea cetăţenilor
care nu aparţin Uniunii Europene şi a cetăţenilor Uniunii Europene.
Ca urmare a apartenenţei sale la UE, România se va
transforma încet dar sigur dintr-un stat de origine într-un stat de destinaţie.
Din această cauză se întrevede necesitatea încheierii de noi
acorduri bilaterale (cu state terţe), ce vor face posibile în principal:
§
un acces reglementat al străinilor, supervizat
de către instituţiile statului,
§
acoperirea deficitului de forţă de muncă
înregistrat în unele domenii şi
§
se va evita apariţia unor frământări sociale cu
tente discriminatorii.
Lucrătorii din alte state UE/SEE NU au
nevoie de autorizaţie de muncă pentru a munci în România.
Pentru angajarea lucrătorilor
cetăţeni ai statelor non UE obţinerea autorizaţiei de muncă de la Oficiul Român
pentru Imigrări, este OBLIGATORIE ! ( O.U.G nr. 56 / 2007 )
Astfel, consilierii EURES intervin în procedura de obţinere
a autorizaţiei de muncă pentru aceşti cetăţeni, prin:
§
încărcarea ofertei pe portal
§
eliberarea de adeverinţe de către AJOFM, prin care se
notifică existenţa/inexistenţa forţei de muncă româneşti/europene disponibile
pentru acel loc de muncă.
4.3 Situaţia forţei de muncă autohtonă
disponibilă pentru locul de muncă vacant
comunicat de angajator
Nr.crt.
|
Luna
|
Numar firme care au solicitat adeverinţe
|
Numar persoane pentru care s-a solicitat eliberarea adeverinţei
|
|||
Nr. persoane
|
Domeniul de activitate
|
Meseria
|
||||
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6
|
|
1
|
Ianuarie
|
1
|
1
|
Fabricarea altor articole de
îmbrăcăminte
|
Manipulant marfă
|
|
2
|
Februarie
|
1
|
1
|
Cabinet medical veterinar
|
Menajeră
|
|
3
|
Martie
|
0
|
0
|
---
|
---
|
|
4
|
Aprilie
|
1
|
1
|
Recuperarea materialelor
reciclabile sortate
|
Lucrător sortator deşeuri
reciclabile
|
|
5
|
Mai
|
1
|
1
|
Cabinet medical veterinar
|
Menajeră
|
|
6
|
Iunie
|
0
|
0
|
---
|
---
|
|
7
|
Iulie
|
1
|
1
|
Fabricarea articolelor de voiaj si
marochinarie si a articolelor de harnasament
|
Maistru în industria textilă -
pielărie
|
|
8
|
August
|
0
|
0
|
---
|
---
|
|
9
|
TOTAL
|
5
|
5
|
CAPITOLUL
V. PROIECTE ALE AGENȚIEI JUDEȚENE PENTRU OCUPAREA FORȚEI DE MUNCĂ MARAMUREȘ
FINANȚATE DIN FONDURI EXTERNE
5.1. Implementarea
proiectelor cu finanțare europeană în calitate de beneficiar
,,Turismul rural - alternativă
viabilă de dezvoltare socio-economică in nordul României" pe scurt:
"JobNet Turism", aflat în implementare, in perioada 2010-2013. Proiectul
strategic, finantat din FSE – POSDRU 2007-2013; D.M.I 5.2 - ,,Promovarea
sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce privește
dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă’’
Acesta are ca
obiective :
·
dezvoltarea capitalului uman în vederea
creșterii calitații serviciilor din turismul rural, în regiunile din nordul
României
·
identificarea și evaluarea nevoilor de instruire
și formare a populației rurale din județele Maramureș și Suceava în domeniul
turismului rural
·
realizarea unei rețele rurale de 6 telecentre de
instruire, formare și consiliere și plasare a forţei de muncă, la nivelul celor doua regiuni partenere;
·
formarea profesională, pe parcursul
a 36 de luni, a unui număr de 500 de persoane din zonele rurale ale judetelor
Maramureş și Suceava (turism, manager proiecte, lb. engleză, comunicare arta
populara etc.)
Proiectul se
adresează unui numar de 4000
persoane din mediul rural din județele Maramureș și Suceava, din următoarele
categorii:
·
persoane în căutarea unui loc de muncă
·
persoane inactive
·
persoane ocupate în agricultura de subzistenţă
·
șomeri
·
manageri din mediul rural
·
angajați din mediul rural
Valoare proiect: 7.741.850 lei
Principalele rezultate obținute pana
în prezent sunt:
ü
realizarea si dotarea unei retele rurale de 6
telecentre de instruire, formare, consiliere şi plasare a forţei de muncă, in
Maramureș si Suceava. In Maramureș s-au înființat aceste telecentre în
localitațile Bistra; Moisei; Rozavlea în spaţiile puse la dispoziţie de
primării. Aici se deruleaza activitati specifice serviciilor de ocupare,
activitati de job-club, respectiv
actiuni de informare – consiliere, activitati de formare profesionala, burse
ale locurilor de munca, intalniri între angajatori, autorități cu persoane din
comunitățile locale cu ocazia a diverse acțtiuni, etc.;
ü
informarea și consilierea profesională a peste
2000 persoane din zonele rurale din județ ;
ü
formarea profesională in domenii specifice
turismului a unui număr de peste 364 de persoane din zona rurală; s-au derulat
14 cursuri din care 7 (164 persoane participante) în anul 2013 ;
ü
organizarea in fiecare telecentru infiintat,
respectiv in localitatile Moisei; Rozavlea; Bistra a câte 6 ediții de burse ale
locurilor de muncă, activitate care a oferit persoanelor aflate in căutarea
unui loc de muncă şansa de a întâlni potenţialii angajatori şi posibilitatea de
a-si pune în practica tehicile de căutare a unui loc de muncă, însuşite în perioada participării la
şedintele de consiliere;
ü
organizarea in oglindă, între cele 2 regiuni, a
4 vizite de studii destinate absolvenţilor cursurilor de formare
profesionala, a liderilor de opinie
locali şi membrilor echipei de proiect cu scopul de a completa componenta practică a cursurilor de formare profesională, prin
exemple de bune practici şi cunoaşterea
reciprocă a potenţialului şi a oportunităţilor
turistice din zona de nord a României;
5.1.
Implementarea proiectelor cu finanțare europeană în calitate de partener
Ø
,,Piața muncii: Oportunități pentru viitor prin șanse egale
pentru femei’’ aflat in implementare
in perioada 2010-2013. Proiectul strategic este finanțat din FSE –
POSDRU 2007-2013, D.M.I. 6.3 – Promovarea egalităţii de şanse pe piaţa
muncii. Beneficiar AJOFM Iași. Obiectivul proiectului este facilitarea accesului
pe piața muncii a femeilor prin calificare/
recalificare/specializare/perfecționare si promovarea unei societați inclusive
în ceea ce privește egalitatea de șanse sustinută prin activitați pe termen
lung.
Grupul țintă în regiunea N-V este format din
1500 femei care sunt informate și consiliate profesional, dintre acestea
450 fiind instruite
și calificate, cu obținerea de certificări utile pentru piața muncii.
In cadrul proiectului
Piața Muncii, in județul Maramureș s-au derulat pana în prezent 4 cursuri de calificare si 7 cursuri de
perfectionare, finalizându-se 3 cursuri de formare profesională nivel
calificare 2, având in total un număr de
76 de absolvente. In luna Iulie 2013 au debutat alte 4 cursuri de perfecționare
, la care participa 175 de femei și 1 curs de calificare la care participă 28 de
femei. In luna octombrie va debuta și ultimul curs din cadrul proiectului Piața
Muncii, curs de calificare Confectțoner asamblor articole textile.
În urma absolvirii
cursurilor de formare profesională, s-au oferit servicii de mediere pe piața
muncii, astfel 24 de femei și-au gasit un loc de muncă, iar dintre absolventele
cursurilor de Competențe antreprenoriale 20 de femei și-au inițiat o afecere
proprie.
Tot ]n cadrul proiectului,
s-au organizat sesiuni de informare si constientizare cu privire la
egalitatea de șanse și de tratament a personalului APL din cadrul
judetului Maramureș.
Ø
,,Creşterea
calităţii vieţii persoanelor ce părăsesc penitenciarul prin dezvoltarea unor
capacităţi cu efect asupra îmbunătăţirii participării pe piaţa muncii” aflat in
implementare in perioada 2011-2013. Proiectul strategic este finantat din FSE –
POSDRU 2007-2013, D.M.I. 6. 2. „Îmbunătăţirea accesului şi a participării
grupurilor vulnerabile pe piaţa muncii”. Beneficiar Penitenciarul Baia Mare.
Obiectivul proiectului este îmbunătăţirea accesului şi a participării pe piaţa
muncii prin dezvoltarea şi implementarea unui sistem integrat de servicii
specializate şi comunitare în scopul evitării excluziunii sociale, marginalizării,
discriminarii şi riscului de sărăcie.
Grupul țintă este format din 605 persoane, din care 320
persoane aflate în detenție, 15 femei, 65 persoane de etnie romă, 204 persoane
din organizațiile civile și agenții publice. În calitate de partener AJOFM
Maramureș a participat la atingerea următoarelor rezultate: 196
beneficiari ai programului de facilitare a accesului pe piața muncii (ProFA);
196 persoane consiliate vocațional; 40 de persoane beneficiază de consiliere
pentru demararea unei activități independente; 10 sunt sprijiniți pentru
autorizarea ca “persoana fizică autorizată”; 196
de participanți la cursurile de calificare din care 112 in tâmplarie, 28 in legumicultură, 56 in construcții; 7 cursuri
de calificare; o rețea de colaborare interinstituțională; 1 ghid de bune
practici pentru specialiștii ce oferă servicii grupului vulnerabil; seminarii
de informare și conștientizar
Ø
,,Educația
– a doua șansă’’ aflat în implementare in perioada
2010-2013. Proiectul strategic este finanțat din FSE – POSDRU
2007-2013, D.M.I. 5.2 - ,, Promovarea sustenabilității pe termen lung a
zonelor rurale in ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea
forței de muncă’’. Beneficiar ACRIS Sighetu Marmației. Obiectivul proiectului este
promovarea masurilor active de ocupare in activitati non-agricole in mediile
rurale prin actiuni si masuri inovative si flexibile in regiunile Maramures,
Brasov si Constanta si dezvoltarea antreprenoriatului rural.
Grupul țintă în regiunea N-V, zona rurală, este format
din 2.200 şomeri şi persoane în căutarea unui loc de muncă, 1500 persoane
inactive şi 300 manageri şi angajaţi. AJOFM in calitate de partener a
participat cu specialiști la campaniile de promovare, la organizarea de cursuri
de formare profesională, la seminariile și workshopurile organizate pentru
promovarea serviciilor de ocupare.
Volumul veniturilor şi
cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj, precum şi structura
acestora, pe capitole şi subcapitole la venituri şi pe destinaţii la
cheltuieli, au fost aprobate de ordonatorul principal de credite, în speță
ANOFM, urmat de rectificările ulterioare.
A. Execuția
bugetului asigurărilor pentru șomaj
Execuția bugetară la data de 31.08.2013 se
prezintă astfel:
-lei-
Indicator
|
Total
Buget
2013
|
Programat
31.08.2013
|
Realizat
31.08.2013
|
%
|
|
1
|
2
|
3
|
4=3/2
|
VENITURI
|
32.033.000
|
22.993.000
|
13.165.662
|
58%
|
CHELTUIELI
|
37.523.400
|
27.401.480
|
24.846.133
|
91%
|
(DEFICIT)
|
(5.490.400)
|
(4.408.480)
|
(11.680.471)
|
38%
|
Menționăm că în anul 2013,
potrivit legii bugetare anuale, nivelul contribuțiilor sociale la bugetul
asigurărilor pentru șomaj a fost stabilit la 0,5% pentru contribuția datorată
de angajator, 0,5% pentru contribuția datorată de angajat, 1% contribuția
datorată la bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj de către persoanele
asigurate în baza contractului de asigurare pentru șomaj, 0,25% contribuția
datorată de angajator la Fondul de garantare a creanțelor salariale.
B.
Cheltuielile bugetului
asigurărilor pentru șomaj
Situația
cheltuielilor finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în vederea
realizării principalelor măsuri active pentru ocuparea forței de muncă se
prezintă astfel :
·
pentru măsuri pasive:
- lei-
Măsura pasivă
|
Prevedere bugetară
|
Execuție bugetară
la 31.08.2013
|
%
|
Îndemnizația de șomaj
|
14.888.334
|
12.073.023
|
81%
|
Plăți către
BASS si FNUASS (pentru îndemnizațiile șomaj)
|
502.942
|
413.683
|
82%
|
Total
|
1.795.290
|
1.471.883
|
82%
|
·
pentru măsuri active:
Măsură activă
|
Prevedere bugetară
|
Execuție bugetară
la 31.08.2013
|
%
|
Formare
profesională
|
133.333
|
95.267
|
71,45
|
Stimularea
angajării absolvenţilor
|
1.850.000
|
1.787.179
|
96,60
|
Stimularea angajării înainte de expirarea perioadei
de şomaj
|
210.500
|
180.890
|
85,93
|
Stimularea
mobilităţii forţei de muncă
|
70.000
|
61.500
|
87,86
|
Stimularea
angajării de şomeri aparţinând unor categorii defavorizate –art. 85
|
2.752.750
|
2.646.512
|
96,14
|
Plăţi pentru stimularea
angajării absolvenţilor
(prime
incadrare si prime stimulare angajare)
|
93.200
|
81.476
|
87,42
|
Plăţi pentru
pregătirea profesională a absolvenţilor (art. 84)
|
28.000
|
25.907
|
92,53
|
Legea 116
|
1.111.120
|
1.053.337
|
94,80
|
Total/
LEI
|
6.248.903
|
5.932.068
|
94,93%
|
Situaţia sintetică a cheltuielilor finanţate la nivelul
întregului buget al asigurărilor pentru şomaj, structurate pe capitole de
cheltuieli, la data de 31.08.2013, se prezintă după cum urmează:
Cap.
|
Denumire indicator
|
Execuţia bugetară
la 31.08.2013
|
5004
|
Total cheltuieli
|
2.247.409 lei
|
6404
|
Cheltuielile fondului de garantare
|
3.546 lei
|
6504
|
Învăţământ
|
16.729 lei
|
6804
|
Asigurări şi asistenţă socială
|
1.749.787 lei
|
8004
|
Acţiuni generale economice, comerciale
şi de muncă
|
477.347 lei
|
C. Excedentul/Deficitul bugetului asigurărilor
pentru șomaj
Exercițiul financiar până la
data de 31.08.2013 s-a încheiat cu un deficit de 11.680.471 lei, în care este
inclus și excedentul fondului de garantare în suma de de 1.271.177 lei.
CAPITOLUL
VII. ACTIVITATEA CORPULUI DE CONTROL MĂSURI ACTIVE
Pe parcursul primelor 8 luni ale anului 2013, Compartimentul Control Masuri Active din
cadrul AJOFM Maramures a exercitat actiuni de verificare si control a
angajatorilor beneficiari de subventii,
scutiri si facilitati din bugetul asigurarilor pentru somaj, a monitorizat atent aplicarea corecta a
masurilor active urmarind utilizarea
corecta a resurselor alocate, nivelul rezultatelor, precum si eficienta
cheltuielilor.
Conform art. 8 (alin 1) din Ordinul nr.
279/2004, pentru aprobarea Procedurii privind activitatea de control, de
îndeplinire a măsurilor asiguratorii, precum și de efectuare a executării
silite a debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor Legii 76/2002 privind
sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de muncă, cu
modificările și completarile ulterioare, activitatea de control s-a desfășurat
în baza programelor de control aprobate de către Directorul Executiv al AJOFM
Maramureș.
În
conformitate cu organigrama si statutul de functii aprobate de presedintele
ANOFM pentru anul 2013 Compartimentul Control Masuri Active din cadrul AJOFM
Maramures are in componenta 2 posturi de executie. Mentionam ca nu mai sunt alte persoane cu atributii de
control masuri active.
S-au realizat 131 misiuni de control
și s-au întocmit tot atatea procese verbale de control.
În cele 8 luni ale anului 2013 au
fost încheiate un număr de 490 convenții, privind angajarea a 666 persoane, structurate astfel :
-
Art. 85 – 302 de conventii privind
angajarea a 455 persoane ;
-
Art. 80 - 146 de conventii privind
angajarea a 157 persoane;
-
Legea 116/2002 - 42 de conventii
privind angajarea a 54 persoane.
În urma verificărilor efectuate de către
structurile proprii de control măsuri active s-au constatat și aplicat
sancțiuni în suma de 36.896,65 lei pentru nerespectarea art.80 si 85 si o
amenda contraventionala in suma de 5.000 lei pentru nerespectarea art.21 din
Legea 76/2002.
Menționăm
că au fost sancționați cu avertisment un numar de 33 angajatori pentru
necomunicarea locurilor de munca vacante.
Misiunile de control au avut ca obiect
în special verificarea mentinerii de
catre angajatori a raporturilor de muncă sau de serviciu ale persoanelor
încadrate în muncă din rândul șomerilor în vârstă de peste 45 de ani,
absolvenților și persoanelor cu handicap, precum și a tinerilor incadrati
potrivit Leg.116/2002 privind prevenirea
si combaterea marginalizarii sociale. În această perioadă au fost intensificate
acțiunile de control la angajatorii care nu respecta prevederile art.10
alin.(1) si (2) si art.21 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor
pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca cu modificarile si
completarile ulterioare.
Măsurile ce au fost
intreprinse in urma controalelor efectuate sunt :
ü
intensificarea acțiunilor de control privind
respectarea prevederilor legale în domeniul aplicării măsurilor active privind
sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă;
ü
intensificarea verificărilor la angajatorii care au
beneficiat de subvenții, credite, fonduri nerambursabile precum și alte
facilități din bugetul asigurărilor pentru șomaj ;
ü
aplicarea corecta si cu maxima obiectivitate a penalitatilor si sanctiunilor contraventionale ce se impun pentru nerespectarea
legislatiei in domeniul stimularii ocuparii fortei de munca ;
ü
utilizarea eficientă a resurselor alocate din
bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru stimularea ocupării
forței de muncă ;
ü
monitorizarea și raportarea către ANOFM a
recuperarii debitelor constatate la angajatorii
care au beneficiat de măsuri de stimulare a ocuparii fortei de munca ca urmare a nerespectarii obligatiilor prevazute de lege;
ü
realizarea
indicatorilor de performanta in domeniul masurilor active.
CAPITOLUL
VIII.
INTEGRAREA
TINERILOR ȘOMERI PE PIAȚA MUNCII
MOTTO: ÎMPREUNĂ PENTRU TINERII
EUROPENI
Tinerii
dețin cheia dinamismului și prosperității Europei de mâine. Talentele, energia
și creativitatea lor vor ajuta Europa să se dezvolte și să devină mai
competitivă pe măsură ce vom depăși criza economică și financiară. Și cu toate
acestea, tinerii au fost deosebit de afectați de criză.
În cadrul Raportului Comisiei Europene din iunie 2013 au
fost prezentate măsurile care trebuie
luate neîntârziat pentru a-i ajuta pe tineri să se reîntoarcă în câmpul muncii,
să revină la studii sau să urmeze cursuri de formare. Aceste măsuri se referă
la:
Ø
punerea
în aplicare a garanției pentru tineret;
Ø
investirea
în tineri prin intermediul Fondului social european;
Ø
accelerarea
punerii în practică a inițiativei „Locuri de muncă pentru tineri”;
Ø
sprijinirea
mobilității forței de muncă în interiorul UE prin intermediul EURES;
Ø
adoptarea
de măsuri pentru a facilita tranziția de la școală la viața activă prin
stimularea ofertei de ucenicii și de stagii de înaltă calitate și prin găsirea
de soluții pentru deficitele în materie de competențe;
Ø
accelerarea
reformelor în vederea realizării unei adevărate piețe europene a muncii pe termen
lung;
Ø
adoptarea
de măsuri vizând sprijinirea creării de locuri de muncă în viitorul imediat, în
special de către IMM-uri, precum și încurajarea angajării tinerilor.
Recomandările
Comisiei Europene specifice pentru România în vederea întegrării pe piața
muncii a tinerilor vizează, în principal:
§
Combaterea
șomajului în rândul tinerilor, prin punerea în aplicare și fără întârziere a Planului
național pentru încadrarea în muncă a tinerilor, inclusiv, printr-o Garanție pentru tineret.
§
Accelerarea
reformelor în domeniul învățământului și
al formării profesionale și tehnice. Alinierea și mai mult a învățământului
universitar la cerințele pieței muncii și să îmbunătățirea accesului persoanelor defavorizate.Punerea în
aplicare a unei strategii naționale cu privire la fenomenul părăsirii timpurii
a școlii, punând accentul pe îmbunătățirea accesului copiilor preșcolari,
inclusiv al romilor, la o educație de calitate.
Dincolo de efectele imediate ale crizei, problemele
structurale ale sistemelor de educaţie şi ale pieţei muncii au făcut ca
tranziţia de la şcoală la muncă să devină o temă dificilă. Situaţia în care se
găsesc foarte mulţi tineri europeni, de a nu ocupa un loc de muncă, poate avea
un impact negativ pe termen lung, aceştia fiind expuşi, pe lângă creşterea
riscului de şomaj în viitor, şi unui risc mai mare de excluziune socială.
În România, ca în majoritatea ţărilor Uniunii
Europene, şomajul în rândul tinerilor este o problemă socială cu implicaţii
importante la nivelul întregii societăţi şi, de aceea, stimularea
ocupării în rândul tinerilor este considerată una dintre priorităţile naţionale
majore. Inserţia tinerilor pe piaţa muncii din România este influenţată de
factori precum pregătirea profesională, statutul socio-economic, schimbările
tehnologice, efectele crizei economico-financiare, situaţia actuală impunând o
permanentă adaptare la schimbările survenite rapid, într-un mediu din ce în ce
mai competitiv.
În contextul Europa 2020, a fost
elaborată o strategie europeană privind ocuparea forţei de muncă. Aceasta îşi
propune să creeze locuri de muncă mai multe şi mai bune pe tot teritoriul
Uniunii Europene. Pentru a reacţiona faţă de nivelul ridicat al şomajului în
Europa, Comisia Europeană a lansat în aprilie 2012 un set de măsuri, care
formează aşa-numitul Pachet privind ocuparea forţei de muncă.
Acesta îşi propune să sprijine crearea de locuri de muncă, prin reducerea
impozitării forţei de muncă, utilizarea eficientă a subvenţiilor pentru
angajare, exploatarea potenţialelor sectoare-cheie, cum ar fi economia
ecologică, tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor, asistenţa medicală.
De asemenea, pachetul își propune să
restabilească dinamica pieţelor muncii, prin sprijinirea lucrătorilor care
doresc să îşi schimbe locul de muncă sau să se reintegreze pe piaţa
muncii,mobilizarea tuturor actorilor implicaţi în implementarea reformelor
necesare,realizarea de investiţii în dobândirea de competenţe, pe baza
unei mai bune anticipări şi monitorizări a nevoilor pieţei,promovarea liberei
circulaţii a lucrătorilor. Un alt scop este de a consolida guvernanţa în
domeniul politicilor de ocupare a forţei de muncă, prin ameliorarea
monitorizării acestora, împreună cu statele membre, pentru a garanta că
aspectele sociale şi cele legate de ocuparea forţei de muncă beneficiază de
aceeaşi atenţie ca şi cele economice.
Pachetul privind ocuparea forţei de
muncă se bazează pe Agenda pentru noi competenţe şi locuri de muncă şi este
sprijinit de Observatorul European pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Programul
de învăţare reciprocă.
Pentru
atingerea obiectivelor Europa 2020, fiecare stat membru trebuie să pregătească
un Plan Naţional privind locurile de muncă pentru tineri, ce ar trebui centrat
pe implementarea „garanţiei pentru tineri” – tinerii ar trebui să aibă
posibilitatea ca, în câteva luni de la terminarea şcolii, să poată ocupa un loc
de muncă sau să participe la programe de formare continuă, stagii de ucenicie
sau de formare la locul de muncă.
În domeniul
stimulării ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, se recomandă statelor
membre accelerarea eforturilor pentru ca tinerii să poată avea acces la
ocuparea primului loc de muncă şi creşterea substanțială a numărului de stagii
de ucenicie şi de formare profesională la locul de muncă. Eforturile
autorităţilor naţionale trebuie să fie direcţionate către reintegrarea în
sistemul de educaţie a persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala şi creşterea
şanselor de incluziune activă a grupurilor vulnerabile. Aceste aspecte ar trebui
implementate, în colaborare cu partenerii sociali, prin punerea în aplicare a
unor inițiative corelate privind ocuparea, incluziunea socială, educaţia şi
formarea profesională, precum şi antreprenoriatul în rândul tinerilor.
În
acest context, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice a demarat elaborarea Planului naţional pentru stimularea ocupării
tinerilor, în cadrul unui grup de lucru interministerial din care au făcut
parte Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Tineretului şi Sportului,
Ministerul Economiei şi Ministerul pentru Societatea Informaţională. Planul
include o serie de măsuri care să faciliteze implementarea în România a
programelor de tip „garanţia pentru tineri”, orientate pe următoarele direcţii:
·
consilierea şi orientarea în carieră a
tinerilor, în special a celor cu nivel mai redus de calificare, prin
implementarea unor programe personalizate;
·
recunoaşterea competenţelor dobândite de tineri
în sistem informal sau non-formal;
·
formare profesională prin ucenicie la locul de
muncă şi dobândirea unei prime experienţe profesionale prin activităţi de
voluntariat;
·
crearea de noi locuri de muncă prin
implementarea programelor de dezvoltare a antreprenoriatului în rândul
tinerilor;
·
îmbunătăţirea capacităţii de participare a
tinerilor pe piaţa muncii şi/sau de protecţie socială a tinerilor aflaţi în
risc de sărăcie.
În actualele condiţii socio-economice,
suntem conştienți de importanţa procesului de modernizare a infrastructurii
pieţei muncii, de adaptare a sistemului educaţional la cerinţele pieţei, de
revigorare a cercetării ştiinţifice şi a inovării, cu accent pe relevanţa în practica
economică, şi urmărim flexibilizarea pieţei muncii şi asigurarea condiţiilor
necesare dezvoltării unui climat concurenţial optim.
În elaborarea
Planului Naţional pentru Stimularea Ocupării Tinerilor 2013 s-a pornit de la
realităţile naţionale în domeniul ocupării forţei de muncă existente, cu
focalizare specială pe problemele cu care se confruntă tinerii la contactul cu
realităţile pieţei muncii.
Prioritatea majoră
din punct de vedere al ocupării tinerilor pentru anul 2013 este reducerea
timpului petrecut în şomaj şi inactivitate şi sporirea şanselor pentru găsirea
unui loc de calitate.
Scopul Planului
naţional pentru stimularea ocupării tinerilor este acela de sprijinire a
tinerilor care nu au un loc de muncă şi de stimulare a inserţiei cât mai rapide
a acestora pe piaţa muncii.
Obiectivele
principale, prevăzute în document, au fost definite astfel încât să
respecte recomandările Comisiei Europene, respectiv:
Obiectivul
principal nr.1: Dezvoltarea oportunităţilor de ocupare pentru tineri în anul
2013 prin adoptarea unor măsuri specifice de stimulare a pieţei muncii.
Direcţii de
acţiune:
Ø
Îmbunătăţirea măsurilor de stimulare a angajatorilor
pentru ocuparea tinerilor;
Ø
Promovarea şi încurajarea culturii
antreprenoriale în rândul tinerilor pentru crearea de noi locuri de muncă;
Ø
Creşterea mobilităţii tinerilor pe piaţa muncii
la nivel naţional şi european;
Ø
Creşterea şanselor pentru obţinerea unui prim
loc de muncă.
Obiectivul
principal nr.2 : Adaptarea continuă a educaţiei şi formării profesională a
tinerilor la cerinţele pieţei muncii
Direcţii de
acţiune:
Ø
Corelarea educaţiei şi formării profesionale
iniţiale şi continue cu cerinţele pieţei muncii;
Ø
Facilitarea tranziţiei tinerilor de la şcoală la
piaţa muncii;
Ø
Promovarea voluntariatului în scopul dobândirii
de experienţă în rândul tinerilor;
Ø
Îmbunătăţirea parteneriatelor pentru dezvoltarea
de competenţe necesare pieţei muncii;
Ø
Consolidarea capacităţii de anticipare şi
răspuns la necesităţile identificate pe piaţa muncii în materie de competenţe;
Ø
Dezvoltarea şi consolidarea instituţională a
structurilor pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii.
În judeţul Maramureș, tinerii cu vârsta sub 25 ani au
o pondere destul de ridicată în numărul total al şomerilor. În prezent,
în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș sunt
înregistrați 2.030 de tineri șomeri
reprezentând o pondere de 26,21% în totalul șomerilor, fiind cea mai mare creștere
înregistrată în anul 2013. Cel mai mic număr de șomeri tineri sub 25 de ani s-a
înregistrat în luna mai 2013 reprezentând o pondere e doar 14,41 % din total
număr șomeri.
Indicator / 2013
|
ianuarie
|
februarie
|
martie
|
aprilie
|
mai
|
iunie
|
iulie
|
august
|
Nr. tineri someri
|
1736
|
1664
|
1304
|
1049
|
866
|
1015
|
1906
|
2030
|
Pondere în total număr șomeri
|
20,01%
|
19,30%
|
16,56%
|
14,08%
|
12,41%
|
14,41%
|
24,02%
|
26,21%
|
Din graficul prezentat se poate observa
că numărul tinerilor șomeri este în
creştere începând cu luna iunie 2013, după ce s-a încheiat anul şcolar și
preconizăm o ușăară creștere până în luna decembrie, urmând ca acesta să scadă
în lunile februarie, martie, când expiră perioada de 6 luni de plată a
indemnizaţiei de şomaj, pentru cei care nu se încadrează în muncă înainte de
expirarea perioadei de şomaÎn 2013 tinerii au
reprezentat una dintre cele mai defavorizate categorii de pe piaţa
muncii din România, mai ales din cauza barierelor pe care aceștia le-au
întâmpinat în ceea ce priveşte accesul lor pe piaţa muncii (neconcordanţa
competenţelor deţinute cu cerinţele pieţei muncii, rigiditatea pieţei muncii ș.a.).
Tinerii fără experienţă profesională sau cu experienţă de muncă limitată își
găsesc greu un loc de muncă.Tinerii care încă nu au avut experienţe pe piaţa
muncii proiectează locul de muncă pe care îl vor avea la un moment dat ca fiind
suma aşteptărilor lor. Asemeni acestora, tinerii care au intrat deja pe piaţa
muncii, înainte de interacţiunea directă cu un loc de muncă, aveau proiecţii şi
aşteptări nerealiste. Cu toţii sunt de acord că în urma acestei interacţiuni,
aşteptările lor s-au modificat, adaptându-se la ceea ce piaţa muncii poate să
ofere în realitate.
Până în prezent, datorită măsurilor active pentru ocupare
implementate de AJOFM, până la sfârșitul lunii august 2013, 923 de tineri sub 25 de ani au
reuşit să încheie contracte de angajare, mai puţini decât categoria de vârstă
de peste 45 de ani, unde s-au înregistrat 1169 de angajări. Prin urmare
angajatorii au preferat să angajeze persoane peste 45 de ani, o altă categorie
defavorizată pe piața forței de muncă.
Apreciem că,
angajarea unui număr de 923 de tineri șomeri este un rezultat destul de bun în
condiţiile economice actuale, tineri care au beneficiat de măsuri active
specifice stimulării ocupării forței de muncă. Din totalul de 923 de tineri
ocupați , 547 au încheiat contracte pe durată nedeterminată și 376 pe durată
determinată.
De asemenea,
subliniem faptul că din totalul tinerilor someri angajați, 13 au provenit din
familii monoparentale,174 au fost absolvenți de învațământ și un număr de 6 au
fost din rândul persoanelor cu
dizabilități.
Menționăm faptul că, până în prezent 4.270 de tineri sub 25 de ani au fost
cuprinse în măsuri active pentru ocuparea forței de muncă, așa cum sunt
reglementate de Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și
stimularea ocupării forței de muncă, modificată prin Legea nr. 250/2013. 31 au
fost angajați în urma absolvirii cursurilor de formare profesională.
De asemenea, pentru a veni în sprijinul
tinerilor maramureșeni, AJOFM, în parteneriat cu Direcția Județeană de Tineret
și Sport Maramureș, a organizat cu ocazia Zilei Tineretului, la 2 mai 2013, o Bursă a Locurilor de Muncă pentru Tineri,
acțiune care a avut un rezultat bun, fiind încadrate în muncă 25 de tineri.
Analiza SWOT
Puncte
tari:
·
interesul sporit al tinerilor pentru activităţile educative;
·
creşterea numărului de tineri implicaţi în organizaţiile
neguvernamentale;
·
existenţa centrelor de tineret;
·
specialişti în activitatea de tineret pregătiţi profesional
(lucrători de tineret);
·
măsuri de stimulare și facilități fiscale acordate angajatorilor care încadrează în muncă
tineri absolvenți
·
existența centrelor de formare profesională
·
existenț parteneriatului între AJOFM și ISJ
|
Puncte slabe :
·
fluxul migratoriu al tinerilor de la sate spre oraşe şi din ţară în
străinătate;
·
accesul limitat la informare şi la serviciile de calitate;
·
lipsa unor locuri de muncă suficient remunerate pentru tineri;
·
numărul mare de tineri neîncadraţi pe piața muncii;
·
mecanismele ineficiente de finanţare a acţiunilor de tineret;
·
măsuri neadaptate la nevoile reale ale tinerilor.
|
Oportunităţi:
·
valorificarea voluntariatului
·
perfecţionarea cadrului normativ în domeniul tineretului
·
accesarea fondurilor europene, în special Programul “Tineret în
Acţiune”
·
recunoașterea statutului educației non-formale, esențială în
dezvoltrea învățării continue a tinerilor
·
intensificarea măsurii active de subvenționare a angajatorilor
prin ucenicia la locul de muncă a tinerilor între 16-26 ani
·
inițierea tinerilor în activități antreprenoriale
|
Ameninţări:
·
schimbările sociale şi economice frecvente;
·
deficitul de cooperare între organizaţiile de tineret şi
autorităţile publice locale;
·
creşterea ratei migraţiei în rândul tinerilor;
·
dezinteresul tinerilor în ceea ce priveşte participarea la viaţa
socială, politică, economică şi culturală a ţării;
·
absența unui cadru legislativ coerent care să reglementeze și să certifice
activitatea de educație non-formală;
|
Măsuri propuse de AJOFM Maramureș pentru stimularea integrării
în muncă a tinerilor
Având în vedere noile oportunităţi de
stimulare a ocupării locurilor de muncă de către tineri, AJOFM Maramureș își
propune pentru anul 2014 elaborarea unui Plan
judeţean de stimulare a ocupării tinerilor, care să abordeze inplementarea
unor programe pentru creşterea gradului de ocupare a tinerilor şi scăderea
ponderii tinerilor şomeri.
Pentru
atingerea obiectivului nr.1, Dezvoltarea
oportunităţilor de ocupare pentru tineri prin adoptarea unor măsuri specifice
de stimulare a pieţei muncii, vom organiza burse ale locurilor de muncă ,
una în luna septembrie dedicată absolvenţilor şi una special pentru tineri.
O altă acţiune
pentru realizarea obiectivului nr.1 este promovarea
uceniciei la locul de muncă, în acest sens vom realiza
campanii de informare privind formarea profesională prin ucenicie la locul de
muncă. Deşi este în vigoare Legea nr.279/ 2005 privind ucenicia la locul de
muncă şi am avut bani alocaţi în buget pentru subvenţii, până în prezent nu am
avut solicitări din partea agenţilor economici. Prin aceste campanii de
informare ne propunem să prezentăm facilităţile pe care le oferă ucenicia la
locul de muncă, subvenţiile pe care le acordăm, astfel încât să atragem cât mai
mulţi agenţi economic și care să încadreze cât mai mulți tineri între 16-26
ani.
Referitor la
obiectivul nr.2, adaptarea continuă a educaţiei şi formării profesionale a
tinerilor la cerinţele pieţei muncii, odată cu apariţia modificărilor Legii
76/2002 se vor acorda servicii gratuite, suportate din Bugetul
asigurărilor sociale de şomaj, pentru evaluarea competenţelor dobândite în
contexte non-formale şi informale pentru persoanele aflate în căutarea unui loc
de muncă. Pentru acordarea serviciilor de evaluare a competenţelor ne vom
acredita şi noi la nivel de AJOFM Maramureș prin Centrul de formare
profesională, iar pentru competenţele pentru care nu vom fi acreditaţi, vom
colabora cu furnizori externi de evaluare a competenţelor.
O altă măsură
deosebit de importantă pentru realizarea obiectivului nr.2, Creşterea nivelului
de educaţie şi formare profesională a tinerilor prin operaţionalizarea
protocolului MEN-ANOFM, se va realiza consilierea persoanelor fără educaţie în
vederea includerii în Programul „A doua şansă”. La nivel judeţean AJOFM a
încheiat deja un parteneriat cu
Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, care va vizează mai multe aspecte, dar, în principal: consilierea persoanelor
aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri sub 25 de ani care nu au studii,
sau au studii primare sau gimnaziale incomplete şi îi vom dirija către
unităţile şcolare care derulează programul „A doua şansă”. La data de 30
aprilie aveam înregistraţi 718 astfel de tineri, cei mai mulţi provenind din
localităţile Valea Moldovei, Pătrăuţi, Şcheia.
DIRECTOR EXECUTIV
MIHAELA OANA OȘANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu