vineri, 20 septembrie 2013

RAPORT DE ACTIVITATE A AGENȚIEI JUDEȚENE PENTRU OCUPAREA FORȚEI DE MUNCĂ LA 8 LUNI PENTRU ANUL 2013. INTEGRAREA TINERILOR ȘOMERI PE PIAȚA FORȚEI DE MUNCĂ

CAPITOLUL I. OBIECTIVELE ŞI DIRECŢIILE DE ACŢIUNE ALE AGENŢIEI JUDEŢENE PENTRU OCUPAREA FIRŢEI DE MUNCA MARAMUREŞ LA 8 LUNI 2013

            Agenția Judeteană pentru Ocuparea Forței de Muncă este o instituție publică cu personalitate juridică, înfiintata în baza Legii 145/1998, începând cu data de 1 ianuarie 1999. Este un serviu public deconcentrat, funcționează în subordinea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) București.
            Agenţia Judeţenă pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş îşi desfăşoară activitatea în domeniile: ocupării şi formării profesionale; mobilităţii forţei de muncă şi asigurării felexibilităţii funcţionale a pieţei muncii; recrutării şi plasării forţei de muncă în străinătate; realizării prestaţiilor pentru înfăptuirea politicii de ocupare şi circulaţie a forţei de muncă pe plan intern şi internaţional; informării consilierii şi orientării profesionale a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă în vederea oupării şi realizarea echilibrului între cererea şi oferta de forţa de muncă; servicii de preconcediere în situaţii de concedieri colective de personal; aplicarea măsurilor de protecţie socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă; acreditării furnizorilor de servicii specialitate pentru stimularea ocupării forței de muncă; aplicării la nivelul județului a prevederilor referitoare la prestațiile de șomaj din cadrul acordurilor bilaterale încheiate de România cu alte state membre în domeniul coordonării sistemeleor de securitate socială; înștințării solicitanților pentru a se prezenta la locațiile special amenajate pentru desfășurarea selecțiilor; organizării de selecții prin punerea la dispoziție a mijloacelor logistice și a personalului calificat.
            Pentru realizarea obiectivelor prioritare în domeniul său de activitate, conducerea Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș și-a orientat politica managerială în anul 2013 pe principalele direcții de acțiune:
v    Implementarea programelor de ocupare și formare profesională, dar și adaptarea acestora în concordanță cu cerințele și evoluției  pieței muncii locale, în vederea atingerii indicatorilor de performanță managerială stabiliți în Contractul angajament semnat cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă;
v    Dezvoltarea relațiilor cu angajatorii și creșterea gradului de personalizare a acțiunilor pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă;
v    Dezvoltarea capacității instituționale a AJOFM Maramureș în ce privește integrarea instituției în rețeaua EURES, în vederea asigurării mobilității forței de muncă în Spațiul Economic European;
v    Pregătirea personalului propriu pe diferite paliere ale activității proprii, dar mai ales pentru accesarea fondurilor europene, respectiv a Fondului Social European;
v    Încheierea de protocoale de colaborare, revizuirea sau actualizarea acestora, cu actorii relevanți de la nivel național și local, dar și la nivel internațional;
v    Creșterea gradului de informare a beneficiarilor cu privire la serviciile oferite de serviciul public de ocupare din România respectiv județul Maramureș.
 CAPITOLUL II. SITUAŢIA ŞOMAJULUI ÎNREGISTRAT LA 31 AUGUST 2013
            Principalii indicatori care au caracterizat forţa de muncă civilă după participarea la activitatea economică, conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistiă (Balanţa Forţei de Muncă la 1 ianuarie 2012), se prezintă , astfel:
§        Populaţia totală a judeţului Maramureş :478.659
§        Populaţia activă civilă: 205.000
§        Populaţia ocupată civilă de: 196.600

            Pe acest fond, în perioada de raportare evoluţia ratei şomajului a cunoscut o evoluţie uşor descrescătoare de la începutul anului până în luna iunie ca începând cu  luna iulie aceste valori să crească, aşa cum rezultă şi din graficul următor.
CAPITOLUL III. REALIZAREA OBIECTIVELOR PROGRAMULUI PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ ŞI ALE PLANULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ PE 8 LUNI LA NIVELUL JUDEŢULUI MARAMUREŞ

În vederea adoptării unor măsuri pentru combaterea şomajului şi prevenirea efectelor sociale nefavorabile datorate acestuia, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș,  a întreprins activ, în cadrul serviciilor oferite şomerilor, o serie de măsuri care îi stimulează pe aceştia să-şi caute un loc de muncă conform pregătirii profesionale şi aptitudinilor personale.
 III.1 Rezultatele implementării Programului de ocupare a forţei de muncă ianuarie-august 2013
   Obiectivul general al Programului judeţean de ocupare a forţei de muncă a fost încadrarea în muncă a cel puţin 5.000 de persoane, din care 4.600 prin activităţi de mediere a muncii şi 400 de persoane  prin alte tipuri de măsuri active prevăzute atât în Legea nr 76/2002 modificată şi completată, cât şi în Legea nr. 116/2002 privind combaterea marginalizării sociale.
            Ca urmare a implementării programului de ocupare, în cele 8 luni ale anului curent, au fost încadrate în muncă 3.541 persoane.
 III.2.Măsuri de stimulare a ocupării cu finanţare din bugetul asigurărilor pentru şomaj
III.2.1.Informare şi consiliere profesională
 Serviciile de informare şi consiliere profesională au un rol esenţial în activitatea  desfăşurată de serviciile publice de ocupare, de calitatea acestora depinzând în mare măsură rezultatele aplicării celorlalte tipuri de servicii de stimulare a ocupării, în special formarea profesională.
 În cele 8 luni ale anului 2013, au beneficiat de servicii de informare și consiliere profesională oferite prin intermediul agenţiei teritoriale un număr de 8.148 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă. Din cele 8.148 persoane consiliate 4.900 au fost bărbaţi, şi 3.248 au fost femei.
 Ca urmare a participării la serviciile de informare şi consiliere profesională, 311 persoane au fost cuprinse la cursuri de formare profesională, 26 persoane au beneficiat de servicii de consultanţă pentru iniţierea unei afaceri.
 Pe parcursul celor 8 luni ale anului 2013, prin activitatea de informare şi consiliere au fost încadrate în muncă un număr de 835 persoane, dintre care 312 sunt femei şi 930 bărbaţi.
   Prin implementarea programului ,, De la şcoală, la viaţa profesională, spre carieră”, s-au desfăşurat 11
acţiuni în şcolile și liceele din judeţul Maramureş în cadrul cărora au participat 822 elevi.

                                           III.2.2. Formarea profesională
 Asigurarea competenţelor profesionale necesare şomerilor în vederea încadrării şi reîncadrării lor şi creşterea numărului de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă cuprinse la cursuri a reprezentat un obiectiv prioritar al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş.
            Formarea profesională este o măsură activă definitorie pentru desăvârşirea profilului profesional al oricărei persoane aflate în căutare unui loc de muncă, ştiut fiind faptul că prin asigurarea creşterii şi diversificării competenţelor profesionale ale şomerilor se ating, concomitent, două obiective specifice:
o      satisfacerea cererilor imediate pe piaţa muncii
o      creşterea şanselor de ocupare în muncă a şomerilor
            Structurarea Planului de formare profesională pe grupuri dezavantajate a fost fundamentată de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de muncă pe baza unor analize socio-economice realizate la nivel local, care au avut în vedere şi reprezentativitatea grupurilor vulnerabile (număr comunităţi de romi, număr persoane cu handicap care îndeplinesc condiţiile legale de acces la programe de formare profesională, număr persoane din mediul rural, etc.).
Conform Planului de Formare Profesională pentru anul 2013 au fost programate organizarea a 42 de cursuri de formare profesională pentru 1.029 persoane.
 În urma  absolvirii cursurilor de formare profesională în anul 2013 au fost incadrate 120  persoane.    Cursurile care au fost  propuse în Planul de formare profesionala pentru anul  2013 al judetului Maramureş sunt in 23 de meserii şi anume:Administrator pensiune turistică, Baby sitter, Bucătar,Cameristă , Cofetar-patiser, Comunicare in limba engleză, Designer pagini web, Electrician constructor, Formator, Ingrijitori batrâni la domiciliu, Inspector/referent resurse umane, Lucrător in comerț, Lucrător in cultura plantelor, Lucrător in creșterea animalelor, Lucrător finisor pentru construcții, Lucrător hotelier, Lucrător in structuri pentru construcții, Lucrător in tamplarie, Manager de proiect, Ospătar(chelner, vânzator in unitati de alimentație), Recepționer de hotel, Zidar pietrar tencuitor, Frizer-Coafor-Manichiurist-Pedichiurist.
În cele 8 luni ale anului 2013,  A.J.O.F.M. Maramureș a organizat 16  cursuri,  cu finanțare din Bugetul asigurărilor pentru şomaj, la care sunt înscriși  325 cursanţi.
CAPITOLUL IV.  MUNCA ÎN SPAȚIUL EUROPEAN
  4.1 Activitatea Serviciului Eures (European Employment Services)
 În anul 2013 s-au adresat AJOFM Maramureş pentru informaţiile privind locurile de muncă în spaţiul european un număr de 771 persoane din care 209 au fost femei (). Cele mai multe persoane aflate în căutarea unui loc de muncă în spaţiul european s-au încadrat în grupa de vârstă 26-45 de ani ().
            Persoanele din judeţul Maramureş care s-au interesat de obţinerea unui loc de muncă în spaţiul european au fost înregistrate în baza de date. Persoane, care doreau să ocupe un loc de muncă în state ca: Germania, Spania, Danemarca, Italia, Belgia, Norvegia, Franţa, Slovenia, Austria, Anglia, etc.
            Solicitanţii de locuri de muncă au optat pentru una din meseriile: agricultor, ospătar, bucătar, stagiar, ingineri, ajutor menaj şi îngrijire bătrâni la domiciliu, inginer mecanic, inginer horticol, medic, asistent medical.
            Persoanele care doresc să plece la muncă în spaţiul UE o pot face prin intermediul reţelei EURES şi pot consulta locurile de muncă vacante existente la nivelul UE pe portalul EURES european www.eures.europa.eu sau cel naţional, al A.N.O.F.M. www.eures.anofm.ro.
            Pentru a obţine un loc de muncă în străinătate prin reţeaua EURES persoanele interesate trebuie să fie înscrise în baza de date naţională. Înscrierile se pot face în cadrul agenţiei judeţene unde persoanele au domiciliul. Cu această ocazie se primesc informaţii, îndrumare, sfaturi, broşuri şi fleyere privind condiţiile de muncă şi de viaţă din spaţiul comunitar.


Luna
Nr. solicitanţi de locuri de muncă în străinătate
Ţara cea mai solicitată
Nr. solicitanţi pe categorii de vârstă
Total
Din care femei
18-25
26-35
36-45
>45
Ianuarie
79
23
SPANIA
42
16
9
12
Februarie
75
16
SPANIA
25
32
10
8
Martie
96
22
SPANIA
12
46
20
18
Aprilie
120
57
SPANIA
23
59
23
15
Mai
135
38
SPANIA
15
63
39
18
Iunie
88
17
ITALIA
15
13
31
29
Iulie
79
13
SPANIA
32
27
15
5
August
99
23
ITALIA
19
49
22
9
           
            4.2  Regulamentul de aplicare a regimurilor de securitate socială
Odată cu intrarea României în UE, la 01.01.2007, a început aplicarea Regulamentelor CEE nr. 1408/ 1971, 574/ 1972 si 57/ 2008, privind aplicarea regimurilor de securitate socială a salariaţilor, persoanelor care desfăşoară  activităţi independente şi membrilor familiilor acestora care se deplasează în cadrul Comunităţii Europene.
Începând cu  01.05.2010 au intrat in vigoare noile Regulamente CEE nr 883/ 2004 si 987/ 2009, acestea având în vedere modernizarea şi uşurarea aplicării regulamentelor deja existente, prin schimbul electronic de date.
Date fiind diferenţele majore care există între legislaţiile interne cu privire la persoanele reglementate, s - a impus aplicarea acestor regulamente unitar, la nivelul UE.
În ceea ce priveşte activitatea AJOFM Maramureş, Regulamentele au în vedere încurajarea mobilităţii lucrătorilor, în sensul facilitării căutării de locuri de muncă în diferite state membre. Este aşadar necesar să se asigure o coordonare modernizată, mai completă şi mai eficientă între regimurile de asigurări de şomaj şi serviciile de ocupare a forţei de muncă din toate statele membre UE.
Regulamentul 1408/ 1971 prevede, în cadrul schimburilor de informaţii între instituţiile competente în materie de şomaj din statele membre UE, utilizarea a trei formulare standard şi anume:
          E301            - atestat privind perioadele ce trebuie luate în considerare pentru acordarea  prestaţilor de şomaj ( stagiu de cotizare )
►          E302 - atestat privind membrii de familie ai persoanei aflate în şomaj ce trebuie luaţi în considerare pentru calculul prestaţiilor de şomaj
Formularele E301 si E302 circula şi în prezent, în perioada de tranziţie la schimbul electronic de date, conform Deciziei E1 a Comisiei Administrative a CEE si Parlamentului European, până la alinierea sistemelor informatice între statele membre.
În ceea ce priveşte noile regulamente, aplicabile începând cu data de 01.05.2010, 883/ 2004 respectiv 987/ 2009, noutatea este reprezentată de posibilitatea schimburilor electronice de date.
Comunicarea electronică reprezintă un mod rapid şi fiabil de a face schimb de date, procedurile fiind accelerate, în beneficiul tuturor celor implicaţi ( SPO si client ).
În conformitate cu dispoziţiile acestor regulamente, transferul de date între statele membre se face fie direct între instituţii ( AJOFM şi echivalentul acesteia în alt stat) fie prin intermediul organismelor de legătură ( ANOFM şi echivalentul acesteia ), în termenele stabilite prin normele de aplicare. De asemenea se asigură servicii uşor accesibile destinate clienţilor, beneficiari de prestaţii de şomaj.
Cele doua regulamente noi se aplica în relaţia cu statele membre ale UE. În schimb, în relaţia cu celelalte state ( membre SEE ) continuă să se aplice regulamentele 1408 si 574.
În aplicarea prevederilor noilor regulamente circula doua tipuri de documente:
documente portabile, în relaţia instituţie – client
                        U1 echivalent E301
                        U2 echivalent E303
                        U3 date suplimentare în completare pt. U2
sed - uri ( documente electronice structurate ), în relaţia între instituţii
                        U001 ÷ U019 si U028, acestea fiind folosite în particular pt. situaţii specifice fiecărui client.
Spre deosebire de cele vechi, formularele noi sunt mult mai detaliate, în ceea ce priveşte informaţia furnizată către instituţia destinatară.
România face parte din Uniunea Europeană şi dintr-un sistem de reguli şi dispoziţii internaţionale care se referă şi la munca străinilor în ţară şi la intrarea şi şederea cetăţenilor care nu aparţin Uniunii Europene şi a cetăţenilor Uniunii Europene.
Ca urmare a apartenenţei sale la UE, România se va transforma încet dar sigur dintr-un stat de origine într-un stat de destinaţie.
Din această cauză se întrevede necesitatea încheierii de noi acorduri bilaterale (cu state terţe), ce vor face posibile în principal:
§       un acces reglementat al străinilor, supervizat de către instituţiile statului,
§       acoperirea deficitului de forţă de muncă înregistrat în unele domenii şi
§       se va evita apariţia unor frământări sociale cu tente discriminatorii.
Lucrătorii din alte state UE/SEE  NU  au nevoie de autorizaţie de muncă pentru a munci în România.
Pentru angajarea lucrătorilor cetăţeni ai statelor non UE obţinerea autorizaţiei de muncă de la Oficiul Român pentru Imigrări, este OBLIGATORIE ! ( O.U.G nr. 56 / 2007 )    
Astfel, consilierii EURES intervin în procedura de obţinere a autorizaţiei de muncă pentru aceşti cetăţeni, prin:
§      încărcarea ofertei pe portal
§      eliberarea de adeverinţe de către AJOFM, prin care se notifică existenţa/inexistenţa forţei de muncă româneşti/europene disponibile pentru acel loc de muncă.

4.3 Situaţia forţei de muncă autohtonă disponibilă pentru locul de muncă vacant
comunicat de angajator

Nr.crt.
Luna
Numar firme care au solicitat adeverinţe
Numar persoane pentru care s-a solicitat eliberarea adeverinţei
Nr. persoane
Domeniul de activitate
 Meseria
0
1
2
3
4
6
1
Ianuarie
1
1
Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte
Manipulant marfă
2
Februarie
1
1
Cabinet medical veterinar
Menajeră
3
Martie
0
0
---
---
4
Aprilie
1
1
Recuperarea materialelor reciclabile sortate
Lucrător sortator deşeuri reciclabile
5
Mai
1
1
Cabinet medical veterinar
Menajeră
6
Iunie
0
0
---
---
7
Iulie
1
1
Fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie si a articolelor de harnasament
Maistru în industria textilă - pielărie
8
August
0
0
---
---
9
TOTAL
5
5

 CAPITOLUL V.  PROIECTE ALE AGENȚIEI JUDEȚENE PENTRU OCUPAREA FORȚEI DE MUNCĂ MARAMUREȘ FINANȚATE DIN FONDURI  EXTERNE
5.1. Implementarea proiectelor cu finanțare europeană în calitate de beneficiar
   ,,Turismul rural - alternativă viabilă de dezvoltare socio-economică in nordul României" pe scurt: "JobNet Turism", aflat în implementare, in perioada 2010-2013. Proiectul strategic, finantat din FSE – POSDRU 2007-2013; D.M.I 5.2 - ,,Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă’’
                 Acesta are ca obiective :
·        dezvoltarea capitalului uman în vederea creșterii calitații serviciilor din turismul rural, în regiunile din nordul României
·        identificarea și evaluarea nevoilor de instruire și formare a populației rurale din județele Maramureș și Suceava în domeniul turismului rural
·        realizarea unei rețele rurale de 6 telecentre de instruire, formare și consiliere și plasare a forţei de muncă,  la nivelul celor doua regiuni partenere;
·        formarea profesională,  pe parcursul  a 36 de luni, a unui număr de 500 de persoane din zonele rurale ale judetelor Maramureş și Suceava (turism, manager proiecte, lb. engleză, comunicare arta populara etc.)
                 Proiectul se adresează unui numar de 4000 persoane din mediul rural din județele Maramureș și Suceava, din următoarele categorii:
·     persoane în căutarea unui loc de muncă
·     persoane inactive
·     persoane ocupate în agricultura de subzistenţă
·     șomeri
·     manageri din mediul rural
·     angajați din mediul rural
                        Valoare proiect: 7.741.850 lei
                        Principalele rezultate obținute pana în prezent sunt:
ü      realizarea si dotarea unei retele rurale de 6 telecentre de instruire, formare, consiliere şi plasare a forţei de muncă, in Maramureș si Suceava. In Maramureș s-au înființat aceste telecentre în localitațile Bistra; Moisei; Rozavlea în spaţiile puse la dispoziţie de primării. Aici se deruleaza activitati specifice serviciilor de ocupare, activitati de job-club,  respectiv actiuni de informare – consiliere, activitati de formare profesionala, burse ale locurilor de munca, intalniri între angajatori, autorități cu persoane din comunitățile locale cu ocazia a diverse acțtiuni, etc.;
ü      informarea și consilierea profesională a peste 2000 persoane din zonele rurale din județ ;
ü      formarea profesională in domenii specifice turismului a unui număr de peste 364 de persoane din zona rurală; s-au derulat 14 cursuri din care 7 (164 persoane participante) în anul 2013 ;
ü      organizarea in fiecare telecentru infiintat, respectiv in localitatile Moisei; Rozavlea; Bistra a câte 6 ediții de burse ale locurilor de muncă, activitate care a oferit persoanelor aflate in căutarea unui loc de muncă şansa de a întâlni potenţialii angajatori şi posibilitatea de a-si pune în practica tehicile de căutare a unui loc de muncă,  însuşite în perioada participării la şedintele de consiliere;
ü      organizarea in oglindă, între cele 2 regiuni, a 4 vizite de studii destinate absolvenţilor cursurilor de formare profesionala,  a liderilor de opinie locali şi membrilor echipei de proiect cu scopul de a  completa componenta practică  a cursurilor de formare profesională, prin exemple de bune practici  şi cunoaşterea reciprocă a potenţialului şi a oportunităţilor  turistice din zona de nord a României;
 5.1. Implementarea proiectelor cu finanțare europeană în calitate de partener
 Ø        ,,Piața muncii: Oportunități pentru viitor prin șanse egale pentru femei’’ aflat in implementare  in perioada 2010-2013. Proiectul strategic este finanțat din FSE – POSDRU 2007-2013, D.M.I. 6.3 – Promovarea egalităţii de şanse pe piaţa muncii. Beneficiar AJOFM Iași. Obiectivul proiectului este facilitarea accesului pe piața muncii a femeilor prin calificare/ recalificare/specializare/perfecționare si promovarea unei societați inclusive în ceea ce privește egalitatea de șanse sustinută prin activitați pe termen lung.
             Grupul țintă în regiunea N-V este format din 1500 femei  care sunt informate și  consiliate profesional, dintre acestea 450  fiind  instruite  și calificate, cu obținerea de certificări utile pentru piața muncii.
            In cadrul proiectului Piața Muncii, in județul Maramureș s-au derulat pana în prezent  4 cursuri de calificare si 7 cursuri de perfectionare, finalizându-se 3 cursuri de formare profesională nivel calificare 2,  având in total un număr de 76 de absolvente. In luna Iulie 2013 au debutat alte 4 cursuri de perfecționare , la care participa 175 de  femei și  1 curs de calificare la care participă 28 de femei. In luna octombrie va debuta și ultimul curs din cadrul proiectului Piața Muncii, curs de calificare Confectțoner asamblor articole textile.
            În urma absolvirii cursurilor de formare profesională, s-au oferit servicii de mediere pe piața muncii, astfel 24 de femei și-au gasit un loc de muncă, iar dintre absolventele cursurilor de Competențe antreprenoriale 20 de femei și-au inițiat o afecere proprie.
            Tot ]n cadrul proiectului, s-au organizat sesiuni de informare si constientizare  cu privire la  egalitatea de șanse și de tratament a personalului APL din cadrul judetului Maramureș.

Ø        ,,Creşterea calităţii vieţii persoanelor ce părăsesc penitenciarul prin dezvoltarea unor capacităţi cu efect asupra îmbunătăţirii participării pe piaţa muncii” aflat in implementare in perioada 2011-2013. Proiectul strategic este finantat din FSE – POSDRU 2007-2013, D.M.I. 6. 2. „Îmbunătăţirea accesului şi a participării grupurilor vulnerabile pe piaţa muncii”. Beneficiar Penitenciarul Baia Mare. Obiectivul proiectului este îmbunătăţirea accesului şi a participării pe piaţa muncii prin dezvoltarea şi implementarea unui sistem integrat de servicii specializate şi comunitare în scopul evitării excluziunii sociale, marginalizării, discriminarii şi riscului de sărăcie.
            Grupul țintă este format din 605 persoane, din care 320 persoane aflate în detenție, 15 femei, 65 persoane de etnie romă, 204 persoane din organizațiile civile și agenții publice. În calitate de partener AJOFM Maramureș a participat la atingerea următoarelor rezultate: 196 beneficiari ai programului de facilitare a accesului pe piața muncii (ProFA); 196 persoane consiliate vocațional; 40 de persoane beneficiază de consiliere pentru demararea unei activități independente; 10 sunt sprijiniți pentru autorizarea ca “persoana fizică autorizată”; 196 de participanți la cursurile de calificare din care 112 in tâmplarie, 28 in legumicultură, 56 in construcții; 7 cursuri de calificare; o rețea de colaborare interinstituțională; 1 ghid de bune practici pentru specialiștii ce oferă servicii grupului vulnerabil; seminarii de informare și conștientizar
Ø        ,,Educația – a doua șansă’’ aflat în implementare  in perioada 2010-2013. Proiectul strategic este finanțat din FSE – POSDRU 2007-2013, D.M.I. 5.2 - ,, Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale in ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă’’. Beneficiar ACRIS Sighetu Marmației. Obiectivul proiectului este promovarea masurilor active de ocupare in activitati non-agricole in mediile rurale prin actiuni si masuri inovative si flexibile in regiunile Maramures, Brasov si Constanta si dezvoltarea antreprenoriatului rural.
            Grupul țintă în regiunea N-V, zona rurală, este format din 2.200 şomeri şi persoane în căutarea unui loc de muncă, 1500 persoane inactive şi 300 manageri şi angajaţi. AJOFM in calitate de partener a participat cu specialiști la campaniile de promovare, la organizarea de cursuri de formare profesională, la seminariile și workshopurile organizate pentru promovarea serviciilor de ocupare.
 CAPITOLUL VI.  BUGETUL ASIGURĂRILOR PENTRU ȘOMAJ
                        Volumul veniturilor şi cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj, precum şi structura acestora, pe capitole şi subcapitole la venituri şi pe destinaţii la cheltuieli, au fost aprobate de ordonatorul principal de credite, în speță ANOFM, urmat de rectificările ulterioare.
 A.    Execuția bugetului asigurărilor pentru șomaj
  Execuția bugetară la data de 31.08.2013 se prezintă astfel:

                                                                                                      -lei-
Indicator
Total
Buget 2013
Programat
31.08.2013
Realizat
31.08.2013

%

1
2
3
4=3/2
VENITURI
32.033.000
22.993.000
13.165.662
58%
CHELTUIELI
37.523.400
27.401.480
24.846.133
91%
(DEFICIT)
(5.490.400)
(4.408.480)
(11.680.471)
38%

               Menționăm că în anul 2013, potrivit legii bugetare anuale, nivelul contribuțiilor sociale la bugetul asigurărilor pentru șomaj a fost stabilit la 0,5% pentru contribuția datorată de angajator, 0,5% pentru contribuția datorată de angajat, 1% contribuția datorată la bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj de către persoanele asigurate în baza contractului de asigurare pentru șomaj, 0,25% contribuția datorată de angajator la Fondul de garantare a creanțelor salariale.
 B.   Cheltuielile bugetului asigurărilor pentru șomaj
 Situația cheltuielilor finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în vederea realizării principalelor măsuri active pentru ocuparea forței de muncă se prezintă astfel :

·        pentru măsuri pasive:
-      lei-

Măsura pasivă
Prevedere bugetară
Execuție bugetară la 31.08.2013
%

Îndemnizația de șomaj
14.888.334
12.073.023
81%
Plăți către BASS si FNUASS (pentru îndemnizațiile șomaj)

502.942
413.683
82%
Total
1.795.290
1.471.883
82%

·        pentru măsuri active:


Măsură activă
Prevedere bugetară
Execuție bugetară la 31.08.2013
%

Formare profesională
133.333
95.267
71,45
Stimularea angajării absolvenţilor

1.850.000
1.787.179
96,60
Stimularea angajării înainte de expirarea perioadei de şomaj
210.500
180.890
85,93
Stimularea mobilităţii forţei de muncă

70.000
61.500
87,86
Stimularea angajării de şomeri aparţinând unor categorii defavorizate –art. 85

2.752.750
2.646.512
96,14
Plăţi pentru stimularea angajării absolvenţilor
(prime incadrare si prime stimulare angajare)
93.200
81.476
87,42
Plăţi pentru pregătirea profesională  a absolvenţilor (art. 84)
28.000
25.907
92,53
Legea 116

1.111.120
1.053.337
94,80
Total/ LEI
6.248.903
5.932.068 
94,93%

Situaţia sintetică a cheltuielilor finanţate la nivelul întregului buget al asigurărilor pentru şomaj, structurate pe capitole de cheltuieli, la data de 31.08.2013, se prezintă după cum urmează:
                                                                                                                                

Cap.
Denumire indicator
        Execuţia bugetară
         la 31.08.2013

5004
Total cheltuieli
2.247.409 lei
6404
Cheltuielile  fondului de garantare
3.546 lei
6504
Învăţământ
16.729 lei
6804
Asigurări şi asistenţă socială
1.749.787 lei
8004
Acţiuni generale economice, comerciale şi de muncă
477.347 lei


C.  Excedentul/Deficitul bugetului asigurărilor pentru șomaj

                        Exercițiul financiar până la data de 31.08.2013 s-a încheiat cu un deficit de 11.680.471 lei, în care este inclus și excedentul fondului de garantare în suma de de 1.271.177 lei.

CAPITOLUL VII. ACTIVITATEA CORPULUI DE CONTROL MĂSURI ACTIVE
            Pe parcursul primelor 8 luni ale anului 2013,  Compartimentul Control Masuri Active din cadrul AJOFM Maramures a exercitat actiuni de verificare si control a angajatorilor  beneficiari de subventii, scutiri si facilitati din bugetul asigurarilor pentru somaj, a  monitorizat atent aplicarea corecta a masurilor active urmarind utilizarea corecta a resurselor alocate, nivelul rezultatelor, precum si eficienta cheltuielilor.
             Conform art. 8 (alin 1) din Ordinul nr. 279/2004, pentru aprobarea Procedurii privind activitatea de control, de îndeplinire a măsurilor asiguratorii, precum și de efectuare a executării silite a debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor Legii 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de muncă, cu modificările și completarile ulterioare, activitatea de control s-a desfășurat în baza programelor de control aprobate de către Directorul Executiv al AJOFM Maramureș.
            În conformitate cu organigrama si statutul de functii aprobate de presedintele ANOFM pentru anul 2013 Compartimentul Control Masuri Active din cadrul AJOFM Maramures are in componenta 2 posturi de executie. Mentionam  ca nu mai sunt alte persoane cu atributii de control masuri active.
          S-au realizat 131 misiuni de control și s-au întocmit tot atatea procese verbale de control.
          În cele 8 luni ale anului 2013 au fost încheiate un număr de 490 convenții, privind angajarea a 666  persoane, structurate astfel :
-         Art. 85 – 302 de conventii privind angajarea a 455 persoane ;
-         Art. 80 - 146 de conventii privind angajarea a  157 persoane;
-         Legea 116/2002 - 42 de conventii privind angajarea a 54 persoane.

          În urma verificărilor efectuate de către structurile proprii de control măsuri active s-au constatat și aplicat sancțiuni în suma de 36.896,65 lei pentru nerespectarea art.80 si 85 si o amenda contraventionala in suma de 5.000 lei pentru nerespectarea art.21 din Legea 76/2002.

         Menționăm că au fost sancționați cu avertisment un numar de 33 angajatori pentru necomunicarea locurilor de munca vacante.

         Misiunile de control au avut ca obiect în special verificarea mentinerii de catre angajatori a raporturilor de muncă sau de serviciu ale persoanelor încadrate în muncă din rândul șomerilor în vârstă de peste 45 de ani, absolvenților și persoanelor cu handicap, precum și a tinerilor incadrati potrivit Leg.116/2002 privind  prevenirea si combaterea marginalizarii sociale. În această perioadă au fost intensificate acțiunile de control la angajatorii care nu respecta prevederile art.10 alin.(1) si (2) si art.21 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca cu modificarile si completarile ulterioare.

Măsurile ce au fost intreprinse in urma controalelor efectuate sunt :
ü     intensificarea acțiunilor de control privind respectarea prevederilor legale în domeniul aplicării măsurilor active privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă;
ü     intensificarea verificărilor la angajatorii care au beneficiat de subvenții, credite, fonduri nerambursabile precum și alte facilități din bugetul asigurărilor pentru șomaj ;
ü     aplicarea corecta si cu maxima obiectivitate a  penalitatilor si sanctiunilor contraventionale ce se impun pentru nerespectarea legislatiei in domeniul stimularii ocuparii fortei de  munca ;  
ü     utilizarea eficientă a resurselor alocate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru stimularea  ocupării  forței de  muncă ;
ü     monitorizarea și raportarea către ANOFM a recuperarii  debitelor constatate la angajatorii care au beneficiat de măsuri de stimulare a ocuparii fortei de munca ca urmare a nerespectarii obligatiilor prevazute de lege;
ü     realizarea indicatorilor de performanta in domeniul masurilor active.

                                                                     CAPITOLUL VIII.
INTEGRAREA TINERILOR ȘOMERI PE PIAȚA MUNCII

MOTTO:  ÎMPREUNĂ PENTRU TINERII EUROPENI
 Tinerii dețin cheia dinamismului și prosperității Europei de mâine. Talentele, energia și creativitatea lor vor ajuta Europa să se dezvolte și să devină mai competitivă pe măsură ce vom depăși criza economică și financiară. Și cu toate acestea, tinerii au fost deosebit de afectați de criză.
                        În cadrul Raportului Comisiei Europene din iunie 2013 au fost prezentate  măsurile care trebuie luate neîntârziat pentru a-i ajuta pe tineri să se reîntoarcă în câmpul muncii, să revină la studii sau să urmeze cursuri de formare. Aceste măsuri se referă la:
Ø     punerea în aplicare a garanției pentru tineret;
Ø     investirea în tineri prin intermediul Fondului social european;
Ø     accelerarea punerii în practică a inițiativei „Locuri de muncă pentru tineri”;
Ø     sprijinirea mobilității forței de muncă în interiorul UE prin intermediul EURES;
Ø     adoptarea de măsuri pentru a facilita tranziția de la școală la viața activă prin stimularea ofertei de ucenicii și de stagii de înaltă calitate și prin găsirea de soluții pentru deficitele în materie de competențe;
Ø     accelerarea reformelor în vederea realizării unei adevărate piețe europene a muncii pe termen lung;
Ø     adoptarea de măsuri vizând sprijinirea creării de locuri de muncă în viitorul imediat, în special de către IMM-uri, precum și încurajarea angajării tinerilor.
Recomandările Comisiei Europene specifice pentru România în vederea întegrării pe piața muncii a tinerilor vizează, în principal:
§        Combaterea șomajului în rândul tinerilor, prin punerea în aplicare și fără întârziere a Planului național pentru încadrarea în muncă a tinerilor, inclusiv, printr-o Garanție pentru tineret.
§        Accelerarea reformelor în domeniul învățământului și  al formării profesionale și tehnice. Alinierea și mai mult a învățământului universitar la cerințele pieței muncii și să îmbunătățirea  accesului persoanelor defavorizate.Punerea în aplicare a unei strategii naționale cu privire la fenomenul părăsirii timpurii a școlii, punând accentul pe îmbunătățirea accesului copiilor preșcolari, inclusiv al romilor, la o educație de calitate.

Dincolo de efectele imediate ale crizei, problemele structurale ale sistemelor de educaţie şi ale pieţei muncii au făcut ca tranziţia de la şcoală la muncă să devină o temă dificilă. Situaţia în care se găsesc foarte mulţi tineri europeni, de a nu ocupa un loc de muncă, poate avea un impact negativ pe termen lung, aceştia fiind expuşi, pe lângă creşterea riscului de şomaj în viitor, şi unui risc mai mare de excluziune socială.

În România, ca în majoritatea ţărilor Uniunii Europene, şomajul în rândul tinerilor este o problemă socială cu implicaţii importante la nivelul întregii societăţi  şi, de aceea, stimularea ocupării în rândul tinerilor este considerată una dintre priorităţile naţionale majore. Inserţia tinerilor pe piaţa muncii din România este influenţată de factori precum pregătirea profesională, statutul socio-economic, schimbările tehnologice, efectele crizei economico-financiare, situaţia actuală impunând o permanentă adaptare la schimbările survenite rapid, într-un mediu din ce în ce mai competitiv.
În contextul Europa 2020, a fost elaborată o strategie europeană privind ocuparea forţei de muncă. Aceasta îşi propune să creeze locuri de muncă mai multe şi mai bune pe tot teritoriul Uniunii Europene. Pentru a reacţiona faţă de nivelul ridicat al şomajului în Europa, Comisia Europeană a lansat în aprilie 2012 un set de măsuri, care formează aşa-numitul Pachet privind ocuparea forţei de muncă. Acesta îşi propune să sprijine crearea de locuri de muncă, prin reducerea impozitării forţei de muncă, utilizarea eficientă a subvenţiilor pentru angajare, exploatarea potenţialelor sectoare-cheie, cum ar fi economia ecologică, tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor, asistenţa medicală.
De asemenea, pachetul își propune să restabilească dinamica pieţelor muncii, prin sprijinirea lucrătorilor care doresc să îşi schimbe locul de muncă sau să se reintegreze pe piaţa muncii,mobilizarea tuturor actorilor implicaţi în implementarea reformelor necesare,realizarea de investiţii în dobândirea de  competenţe, pe baza unei mai bune anticipări şi monitorizări a nevoilor pieţei,promovarea liberei circulaţii a lucrătorilor. Un alt scop este de a consolida guvernanţa în domeniul politicilor de ocupare a forţei de muncă, prin ameliorarea  monitorizării acestora, împreună cu statele membre, pentru a garanta că aspectele sociale şi cele legate de ocuparea forţei de muncă beneficiază de aceeaşi atenţie ca şi cele economice.
Pachetul privind ocuparea forţei de muncă se bazează pe Agenda pentru noi competenţe şi locuri de muncă şi este sprijinit de Observatorul European pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Programul de învăţare reciprocă.
Pentru atingerea obiectivelor Europa 2020, fiecare stat membru trebuie să pregătească un Plan Naţional privind locurile de muncă pentru tineri, ce ar trebui centrat pe implementarea „garanţiei pentru tineri” – tinerii ar trebui să aibă posibilitatea ca, în câteva luni de la terminarea şcolii, să poată ocupa un loc de muncă sau să participe la programe de formare continuă, stagii de ucenicie sau de formare la locul de muncă.
În domeniul stimulării ocupării forţei de muncă în rândul tinerilor, se recomandă statelor membre accelerarea eforturilor pentru ca tinerii să poată avea acces la ocuparea primului loc de muncă şi creşterea substanțială a numărului de stagii de ucenicie şi de formare profesională la locul de muncă. Eforturile autorităţilor naţionale trebuie să fie direcţionate către reintegrarea în sistemul de educaţie a persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala şi creşterea şanselor de incluziune activă a grupurilor vulnerabile. Aceste aspecte ar trebui implementate, în colaborare cu partenerii sociali, prin punerea în aplicare a unor inițiative corelate privind ocuparea, incluziunea socială, educaţia şi formarea profesională, precum şi antreprenoriatul în rândul tinerilor.
În acest context, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice a demarat elaborarea Planului naţional pentru stimularea ocupării tinerilor, în cadrul unui grup de lucru interministerial din care au făcut parte Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Economiei şi Ministerul pentru Societatea Informaţională. Planul include o serie de măsuri care să faciliteze implementarea în România a programelor de tip „garanţia pentru tineri”, orientate pe următoarele direcţii:
·        consilierea şi orientarea în carieră a tinerilor, în special a celor cu nivel mai redus de calificare, prin implementarea unor programe personalizate;
·        recunoaşterea competenţelor dobândite de tineri în sistem informal sau non-formal;
·        formare profesională prin ucenicie la locul de muncă şi dobândirea unei prime experienţe profesionale prin activităţi de voluntariat;
·        crearea de noi locuri de muncă prin implementarea programelor de dezvoltare a antreprenoriatului în rândul tinerilor;
·        îmbunătăţirea capacităţii de participare a tinerilor pe piaţa muncii şi/sau de protecţie socială a tinerilor aflaţi în risc de sărăcie.
În actualele condiţii socio-economice, suntem conştienți de importanţa procesului de modernizare a infrastructurii pieţei muncii, de adaptare a sistemului educaţional la cerinţele pieţei, de revigorare a cercetării ştiinţifice şi a inovării, cu accent pe relevanţa în practica economică, şi urmărim flexibilizarea pieţei muncii şi asigurarea condiţiilor necesare dezvoltării unui climat concurenţial optim.
În elaborarea Planului Naţional pentru Stimularea Ocupării Tinerilor 2013 s-a pornit de la realităţile naţionale în domeniul ocupării forţei de muncă existente, cu focalizare specială pe problemele cu care se confruntă tinerii la contactul cu realităţile pieţei muncii.
Prioritatea majoră din punct de vedere al ocupării tinerilor pentru anul 2013 este reducerea timpului petrecut în şomaj şi inactivitate şi sporirea şanselor pentru găsirea unui loc de calitate.

Scopul Planului naţional pentru stimularea ocupării tinerilor este acela de sprijinire a tinerilor care nu au un loc de muncă şi de stimulare a inserţiei cât mai rapide a acestora pe piaţa muncii.

Obiectivele principale, prevăzute în document, au fost definite astfel încât să respecte recomandările Comisiei Europene, respectiv:
Obiectivul principal nr.1: Dezvoltarea oportunităţilor de ocupare pentru tineri în anul 2013 prin adoptarea unor măsuri specifice de stimulare a pieţei muncii.
Direcţii de acţiune:
Ø     Îmbunătăţirea măsurilor de stimulare a angajatorilor pentru ocuparea tinerilor;
Ø     Promovarea şi încurajarea culturii antreprenoriale în rândul tinerilor pentru crearea de noi locuri de muncă;
Ø     Creşterea mobilităţii tinerilor pe piaţa muncii la nivel naţional şi european;
Ø     Creşterea şanselor pentru obţinerea unui prim loc de muncă.

Obiectivul principal nr.2 : Adaptarea continuă a educaţiei şi formării profesională a tinerilor la cerinţele pieţei muncii
Direcţii de acţiune:
Ø     Corelarea educaţiei şi formării profesionale iniţiale şi continue cu cerinţele pieţei muncii;
Ø     Facilitarea tranziţiei tinerilor de la şcoală la piaţa muncii;
Ø     Promovarea voluntariatului în scopul dobândirii de experienţă în rândul tinerilor;
Ø     Îmbunătăţirea parteneriatelor pentru dezvoltarea de competenţe necesare pieţei muncii;
Ø     Consolidarea capacităţii de anticipare şi răspuns la necesităţile identificate pe piaţa muncii în materie de competenţe;
Ø     Dezvoltarea şi consolidarea instituţională a structurilor pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii.

În judeţul Maramureș, tinerii cu vârsta sub 25 ani au o pondere destul de ridicată în numărul total al şomerilor. În prezent, în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș sunt înregistrați 2.030 de tineri șomeri reprezentând o pondere de 26,21% în totalul șomerilor, fiind cea mai mare creștere înregistrată în anul 2013. Cel mai mic număr de șomeri tineri sub 25 de ani s-a înregistrat în luna mai 2013 reprezentând o pondere e doar 14,41 % din total număr șomeri.


Indicator /  2013
ianuarie
februarie
martie
aprilie
mai
iunie
iulie
august
Nr. tineri someri
1736
1664
1304
1049
866
1015
1906
2030
Pondere în total număr șomeri
20,01%
19,30%
16,56%
14,08%
12,41%
14,41%
24,02%
26,21%

Din graficul prezentat se poate observa că numărul tinerilor șomeri este  în creştere începând cu luna iunie 2013, după ce s-a încheiat anul şcolar și preconizăm o ușăară creștere până în luna decembrie, urmând ca acesta să scadă în lunile februarie, martie, când expiră perioada de 6 luni de plată a indemnizaţiei de şomaj, pentru cei care nu se încadrează în muncă înainte de expirarea perioadei de şomaÎn 2013 tinerii au reprezentat una dintre cele mai defavorizate categorii de pe piaţa muncii din România, mai ales din cauza barierelor pe care aceștia le-au întâmpinat în ceea ce priveşte accesul lor pe piaţa muncii (neconcordanţa competenţelor deţinute cu cerinţele pieţei muncii, rigiditatea pieţei muncii ș.a.). Tinerii fără experienţă profesională sau cu experienţă de muncă limitată își găsesc greu un loc de muncă.Tinerii care încă nu au avut experienţe pe piaţa muncii proiectează locul de muncă pe care îl vor avea la un moment dat ca fiind suma aşteptărilor lor. Asemeni acestora, tinerii care au intrat deja pe piaţa muncii, înainte de interacţiunea directă cu un loc de muncă, aveau proiecţii şi aşteptări nerealiste. Cu toţii sunt de acord că în urma acestei interacţiuni, aşteptările lor s-au modificat, adaptându-se la ceea ce piaţa muncii poate să ofere în realitate.
Până în prezent, datorită măsurilor active pentru ocupare implementate de AJOFM, până la sfârșitul lunii august 2013, 923 de tineri sub 25 de ani au reuşit să încheie contracte de angajare, mai puţini decât categoria de vârstă de peste 45 de ani, unde s-au înregistrat 1169 de angajări. Prin urmare angajatorii au preferat să angajeze persoane peste 45 de ani, o altă categorie defavorizată pe piața forței de muncă.
Apreciem că, angajarea unui număr de 923 de tineri șomeri este un rezultat destul de bun în condiţiile economice actuale, tineri care au beneficiat de măsuri active specifice stimulării ocupării forței de muncă. Din totalul de 923 de tineri ocupați , 547 au încheiat contracte pe durată nedeterminată și 376 pe durată determinată.
De asemenea, subliniem faptul că din totalul tinerilor someri angajați, 13 au provenit din familii monoparentale,174 au fost absolvenți de învațământ și un număr de 6 au fost din rândul persoanelor  cu dizabilități.
Menționăm faptul că, până în prezent 4.270 de tineri sub 25 de ani au fost cuprinse în măsuri active pentru ocuparea forței de muncă, așa cum sunt reglementate de Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, modificată prin Legea nr. 250/2013. 31 au fost angajați în urma absolvirii cursurilor de formare profesională.
De asemenea, pentru a veni în sprijinul tinerilor maramureșeni, AJOFM, în parteneriat cu Direcția Județeană de Tineret și Sport Maramureș, a organizat cu ocazia Zilei Tineretului, la 2 mai 2013, o Bursă a Locurilor de Muncă pentru Tineri, acțiune care a avut un rezultat bun, fiind încadrate în muncă 25 de tineri.
                                   Analiza SWOT

Puncte tari:
·      interesul sporit al tinerilor pentru activităţile educative;
·      creşterea numărului de tineri implicaţi în organizaţiile neguvernamentale;
·      existenţa centrelor de tineret;
·      specialişti în activitatea de tineret pregătiţi profesional (lucrători de tineret);
·      măsuri de stimulare și facilități fiscale acordate  angajatorilor care încadrează în muncă tineri absolvenți
·      existența centrelor de formare profesională
·      existenț parteneriatului între AJOFM și ISJ

Puncte slabe :
·      fluxul migratoriu al tinerilor de  la sate spre oraşe şi din ţară în străinătate;
·      accesul limitat la informare şi la serviciile de calitate;
·      lipsa unor locuri de muncă suficient remunerate pentru tineri;
·      numărul mare de tineri neîncadraţi pe piața muncii;
·      mecanismele ineficiente de finanţare a acţiunilor de tineret;
·      măsuri neadaptate la nevoile reale ale tinerilor.
Oportunităţi:
·      valorificarea voluntariatului
·      perfecţionarea cadrului normativ în domeniul tineretului
·      accesarea fondurilor europene, în special Programul “Tineret în Acţiune”
·      recunoașterea statutului educației non-formale, esențială în dezvoltrea învățării continue a tinerilor
·      intensificarea măsurii active de subvenționare a angajatorilor prin ucenicia la locul de muncă a tinerilor între 16-26 ani
·      inițierea tinerilor în activități antreprenoriale

Ameninţări:
·      schimbările sociale şi economice frecvente;
·      deficitul de cooperare între organizaţiile de tineret şi autorităţile publice locale;
·      creşterea ratei migraţiei în rândul tinerilor;
·      dezinteresul tinerilor în ceea ce priveşte participarea la viaţa socială, politică, economică şi culturală a ţării;
·      absența unui cadru legislativ coerent  care să reglementeze și să certifice activitatea de educație non-formală;



Măsuri propuse de AJOFM Maramureș pentru stimularea integrării în muncă a tinerilor
Având în vedere noile oportunităţi de stimulare a ocupării locurilor de muncă de către tineri, AJOFM Maramureș își propune pentru anul 2014 elaborarea unui  Plan judeţean de stimulare a ocupării tinerilor, care să abordeze inplementarea unor programe pentru creşterea gradului de ocupare a tinerilor şi scăderea ponderii tinerilor şomeri.
Pentru atingerea obiectivului nr.1, Dezvoltarea oportunităţilor de ocupare pentru tineri prin adoptarea unor măsuri specifice de stimulare a pieţei muncii, vom organiza burse ale locurilor de muncă , una în luna septembrie dedicată absolvenţilor şi una special pentru tineri.
O altă acţiune pentru realizarea obiectivului nr.1 este promovarea uceniciei la locul de muncă, în acest sens vom realiza  campanii de informare privind formarea profesională prin ucenicie la locul de muncă. Deşi este în vigoare Legea nr.279/ 2005 privind ucenicia la locul de muncă şi am avut bani alocaţi în buget pentru subvenţii, până în prezent nu am avut solicitări din partea agenţilor economici. Prin aceste campanii de informare ne propunem să prezentăm facilităţile pe care le oferă ucenicia la locul de muncă, subvenţiile pe care le acordăm, astfel încât să atragem cât mai mulţi agenţi economic și care să încadreze cât mai mulți tineri între 16-26 ani.
Referitor la obiectivul nr.2, adaptarea continuă a educaţiei şi formării profesionale a tinerilor la cerinţele pieţei muncii, odată cu apariţia modificărilor Legii 76/2002 se vor acorda servicii gratuite,  suportate din Bugetul asigurărilor sociale de şomaj, pentru evaluarea competenţelor dobândite în contexte non-formale şi informale pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă. Pentru acordarea serviciilor de evaluare a competenţelor ne vom acredita şi noi la nivel de AJOFM Maramureș prin Centrul de formare profesională, iar pentru competenţele pentru care nu vom fi acreditaţi, vom colabora cu furnizori externi de evaluare a competenţelor.
O altă măsură deosebit de importantă pentru realizarea obiectivului nr.2, Creşterea nivelului de educaţie şi formare profesională a tinerilor prin operaţionalizarea protocolului MEN-ANOFM, se va realiza consilierea persoanelor fără educaţie în vederea includerii în Programul „A doua şansă”.  La nivel judeţean AJOFM a încheiat deja un parteneriat cu  Inspectoratul Școlar Județean Maramureș, care va vizează  mai multe aspecte, dar, în principal: consilierea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri sub 25 de ani care nu au studii, sau au studii primare sau gimnaziale incomplete şi îi vom dirija către unităţile şcolare care derulează programul „A doua şansă”. La data de 30 aprilie aveam înregistraţi 718 astfel de tineri, cei mai mulţi provenind din localităţile Valea Moldovei, Pătrăuţi, Şcheia.



DIRECTOR EXECUTIV
MIHAELA OANA OȘANU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu