TGV, trenul de mare viteza francez, implineste 32 de ani din
momentul in care a intrat in serviciu, anul acesta. Avantajele, fiabilitatea si
confortul pe care TGV il asigura au facut din trenul de mare viteza (train a
grande vitesse) un succes al Cailor Ferate Franceze si mandria Europei. Cu
locomotiva sa cu nas ascutit, vopsit in portocaliu, pentru a fi cat mai vizibil
cu putinta, TGV a facut prima cursa de la Paris la Lyon, in 22 septembrie 1981,
iar primii calatori au urcat la bord in 27 septembrie 1981. In toamna anului
1981, a fost inaugurat primul tronson de mare viteza de 302 km,
Paris-Saint-Florentin, Sathonay, pentru TGV, in prezenta presedintelui
replublicii franceze de atunci, Francois Mitterrand. In 1983, Lyon, a doua mare
metropola a Frantei, a fost legata de capitala Paris, in mai putin de 2 ore,
prin intermediul TGV. SNCF nu se opreste aici, demarand proiecte ambitioase
finalizate prin deschiderea legaturii intre Paris si Londra, prin tunelul de la
Le Mans, si noua garnitura Eurostar. In 3 aprilie 2007, pe tronsonul
Strasbourg, TGV spulbera recordul mondial de viteza pe calea ferata, atingand
574,8 km/ora. Caracteristicile TGV au fost, din prima zi si pana in prezent,
fiabilitate, siguranta si frecventa regulata a trenului de calatori. TGV a
beneficiat de un succes comercial mult peste asteptari, ceea ce a facut
posibila deschiderea a noi trasee. A doua linie TGV dupa Paris-Lyon a fost TGV
Atlantic care leaga Tours si Le Mans, linie inaugurata in 24 septembrie 1989.
Pe acest traseu TGV a doborat toate recordurile de viteza ale unui tren,
stabilind incredibila viteza de 515,3 km/h. Din momentul in care a fost lansat,
in 1981, viteza medie a ganiturilor a crescut an de an. In prezent, Franta
detine 230 de statii special amenajate pentru trenurile de mare viteza. Totul a
pornit din 1972, cand francezii au realizat prima locomotiva electrica,
alimentata prin intermediul unei turbine cu gaz, ajungand la o incredibila performanta
de 300 km/ora. TGV este folosit in prezent prin tunelul de sub Canalul Manecii,
ceea ce face ca distanta Paris-Londra sa fie parcursa in doar trei ore, cu
Eurostar, TGV-ul special construit pentru a traversa tunelul care leaga Europa
de de Marea Britaine. TGV a trasportat, pana in prezent, doua miliarde de
calatori, fara niciun incident. Mai merita spus ca aspectul interior al
vagoanelor TGV au fost desenate, concepute si "colorate" de Christian
Lacroix. Culoarea garinturilor s-a schimbat. Paris-Lyon a ramas trenul
portocaliu, iar, odata cu cresterea traseelor, garniturile TGV au deveni rosii,
albastre, galbene, in functie de destinatie. La aceasta ora, se pregateste
lansarea viitoarei generatii AGV, care va permite o viteza de croaziera a
garniturii de 360 km/ora. In acest an, au fost inaugurate noile garnituri de
mare viteza, E320, realizat de compania germana Siemens, care pot atinge viteze
de 320 km pe ora, vor putea parcurge distanta Paris-Londra in mai putin de 2
ore si 15 minute.
Ionuţ Iuliu DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu