Împăratul roman
Traian s-ar fi îndrăgostit de sora regelui dac Decebal, potrivit unor legende
care îşi au originea în scrierile autorului latin Dio Cassius şi într-o scenă
încărcată de simboluri, sculptată pe Columna lui Traian. Una dintre legendele
fascinante ale poporului român îi are ca protagonişti pe împăratul Traian şi
fiica (sora) regelui Decebal. Se spune că împăratul roman s-ar fi îndrăgostit
de Dochia, iar tânăra, în primejdie de a fi răpită, s-a rugat zeului Zamolxis
să fie prefăcută într-o stană de piatră, pentru a putea rămâne pentru totdeauna
în Dacia. Scena care ar fi inspirat legenda Dochiei a fost sculptată pe Columna
lui Traian. Legenda împăratului Traian, îndrăgostit de fiica regelui dac,
Decebal, a devenit foarte populară începând din secolul al XIX-lea. Dochia,
regina Daciei, a devenit subiectul unor povestiri populare, balade şi colinde.
Etnologul Romulus Vulcănescu a susţinut că există două teme principale legate
de mitul Dochiei. Prima legendă susţine că Dochia, fiica regelui Decebal, a
înaintat în fruntea unei oştiri spre Sarmizegetusa, în ajutorul tatălui ei
asediat în cetate. A ajuns prea târziu ca să despresoare cetatea, a fost şi ea
înfrântă de armata lui Traian şi a fugit cu resturile oastei în munţi, spre
răsărit, scria Romulus Vulcănescu. Împăratul Traian, care a văzut-o luptând şi
i-au plăcut curajul şi frumuseţea ei, a urmărit-o cu o parte din oaste şi când
a fost aproape să o prindă, oastea dacă s-a rupt în două, o parte a ţinut piept
romanilor şi alta s-a retras în munţi cu prinţesa Dochia. "Înfrângând
ostaşii principesei, împăratul a înaintat în munţi în căutarea Dochiei, care,
văzându-se şi ea prinsă, ordonă ostaşilor ce o însoţeau să o lase singură şi să
urce culmile, derutându-i pe urmăritori. Dochia rămase singură şi s-a ascuns
după o stâncă, a căzut deznădăjduită în genunchi şi a rugat pe Zamolxis, zeul
zeilor, să o apere, să nu o lase să fie pângărită de împărat. Şi atunci Dochia
a fost prefăcută într-o bătrână ciobăniţă, cu câteva oi lângă ea. Oastea
romană, în frunte cu Traian, s-a oprit în faţa bătrânei şi a întrebat-o dacă a
văzut încotro a fugit prinţesa dacă. Baba Dochia a arătat spre miazăzi, iar
împăratul a purces într-acolo. Şi a rămas Baba Dochia stăpână pe acel ţinut şi
de atunci poate încă mai trăieşte în munţi", relata Romulus Vulcănescu, în
volumul "Mitologie Română" (Editura Academiei RSR - 1957). Baba
Dochia, preschimbată în stâncă A doua legendă explică forma unei stânci din
Munţii Ceahlău, despre care se spune că ar fi fost, de fapt, închipuirea Babei
Dochia, pietrificată după ce l-ar fi sfidat pe Gebeleizis, zeul intemperiilor,
împreună cu cele 20 de oi ale sale. Statuia Dochiei ar fi servit ca idol pentru
ritualurile păgâne, susţin istoricii. În "Dochia si Traian", de
Gheorghe Asachi, Dochia este eroina unei legende româneşti. Pastoriţa, fiică a
lui Decebal, este urmărită de Traian şi, împreună cu oile sale, s-a prefăcut în
stâncă. Stânca pietroasă ca o icoană nu încetează însă a iubi, ceea ce face ca
din al ei plâns “să se nască ploaie, Tunet din al ei suspin”. Având ursita ei
care o priveghează, adeseori, "Dochia Preste nouri luminează / Ca o stea
pentru păstori”. Se realizează un frumos portret fizic şi moral, din care se
desprind trăsăturile dragostei de pământul natal. Invocarea lui Zamolxis, zeul
suprem în religia geto-dacilor are atribute profetice şi ocrotitoare pentru
Dochia. Dumitru Almaş, în “Povestiri istorice” (Ed. Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti, 1982), îi dă o notă romantică legendei: Decebal avea o soră numită
Dochia. Era aşa de tânără, de vitează şi de frumoasă încât, atunci când a
văzut-o, împăratul Traian a prins mare dragoste pentru dânsa. I-a zis: – Te-am
văzut, Dochia, cu cât curaj ţi-ai apărat cetatea de la Sarmizegetusa. Acum ,
când eu l-am biruit pe fratele tău Decebal şi am cucerit Dacia, iar războiul
s-a sfârşit, vreau să vii cu mine la Roma. Vei trăi acolo în bogăţie şi mărire, în
palatul meu cel cu pereţi auriţi şi împodobit numai cu lucruri scumpe. –
Mulţumesc, împărate, a zis Dochia. Admir vitejia şi bunătatea ta. Dar eu la Roma nu pot merge. – De ce? –
Pentru că sunt sora lui Decebal. Iar el şi-a curmat singur zilele ca să nu ajungă prizonierul tău. Oricât de
frumos ar fi palatul tău, eu acolo tot o biată roabă aş fi. Şi apoi sunt multe
fete dace mai frumoase ca mine; dacă vrei, însoţeşte-le cu romani de-ai tăi, să
se zămislească un nou popor, care să aibă în firea lui dârzenia şi vitejia
noastră şi măreţia voastră. Eu însă de aici nu plec, voiesc să mă îngrop aici,
în pământul sfânt al Daciei. Traian împăratul i-a ascultat povaţa. Dar când a
aflat că Dochia a luat o turmă de mioare, s-a făcut păstoriţă şi a urcat în
munţi, departe, s-a supărat foc. Fiind el împărat mare şi puternic, a vrut ca
măcar sora lui Decebal să-i fie ca o podoabă în carul de triumf. Şi-a luat câţiva ostaşi credincioşi şi a
pornit în urmărirea Dochiei. A mers zile şi săptămâni, peste dealuri şi văi. A
găsit-o abia în vârful muntelui Ceahlău: păştea oile, pe un plai înclinat către
soare, cu iarbă deasă şi flori multe albe, roşii şi albastre. – Dochia, a zis
Traian, acum nu mai scapi, te iau cu mine! – Nu, împărate! Mai bine mor ca
fratele meu Decebal, decât s-ajung roabă. – Îţi vreau binele, Dochia: ai să
trăieşti în mare bogăţie! – Dacă-mi vrei binele, lasă-mă în ţara mea, aici, în
Dacia. – Neîduplecato! Te iau
cu de-a sila. Te răpesc! Şi a şi făcut semn ostaşilor s-o prindă. Speriată,
Dochia a ridicat mâinile spre cer şi a şoptit: – Stană de piatră mă fac şi
rămân aici în ţara mea! În adevăr, cât ai clipi din ochi, Dochia cea
preafrumoasă, cu toate mioarele ei, răspândite pe pajişte, s-au prefăcut în
stânci, înfipte în piatra muntelui. Traian a încremenit şi el de uimire. Când
şi-a venit în fire, a zis: – N-am ce face; dacii,bărbaţi si femei, sunt legaţi
de ţara lor ca munţii şi stâncile lor. Nu pot decât să ascult sfatul Dochiei si să aduc aici cât mai mulţi romani.
Şi zicând aşa, Traian s-a întors la Roma. Iar pe muntele Ceahlău se vede şi azi o
stâncă înaltă, ca o păstoriţă, iar în jur câteva zeci de stânci răsfirate pe
plai, ca nişte oi brumării. sursa: Dumitru Almaş, Povestiri istorice, Ed.
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1982.
Legenda împăratului Traian îndrăgostit de prinţesa dacă îşi poate avea
originile în scena cu numărul 30 de pe Columna lui Traian şi în relatările
istoricului latin Dio Cassius, cel care a oferit cele mai multe informaţii despre
războaiele daco-romane. Misterul scenei numărul XXX de pe Columna lui Traian În
fresca de pe columnă este înfăţişat împăratul Traian şi doi dintre camarazii
săi, asistând la urcarea unei tinere prizoniere pe o corabie de pe Dunăre.
Tânăra cu înfăţişarea unei prinţese ţine un prunc la sân şi priveşte spre un
grup de femei dace, rămase în urmă, în timp ce împăratul roman pare să îi
acorde o atenţie deosebită. Episodul este bogat în semnificaţii, susţin
cercetătorii, cei mai mulţi considerând că scena înfăţişează capturarea surorii
lui Decebal de către romani. „Suntem informaţi despre acest episod printr-un
pasaj păstrat din Istoria romană a lui Cassius Dio (LXVIII, 9), în care e vorba
de motivele care l-au determinat până la urmă pe regele dac să accepte asprele
condiţii de pace impuse de Traian, după ce făcuse mai multe încercări de
tergiversare. „Traian cuceri munţii fortificaţi şi găsi între zidurile lor
armele, maşinile de război şi steagul, care fuseseră mai înainte luate de
Daniel Guţă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu