Cine şi ce scria
înainte de 22 decembrie 1989… NOI MĂRTURII DESPRE 1821
Recent au fost
descoperite noi şi preţioase mărturii despre Revoluţia de eliberare naţională
şi socială din Ţara Românească, de la 1821, despre eroul ei, Tudor
Vladimirescu. Ele vin să se adauge, în chip fericit, suitei de manifestări şi
evenimente prin care întregul nostru popor omagiază acum împlinirea a 160 de
ani de la desfăşurarea acestui memorabil act de mîndrie naţională, care
marchează începutul României moderne.
Este vorba, în
primul rînd, despre partitura şi manuscrisul unui imn) original, cu caracter
laic, descoperite la schitul Strehareţ (jud. Olt) de către neobositul
cercetător al istoriei noastre vechi, Nestor Vornicescu, mitropolitul Olteniei.
Datat în anul 1820 şi scris de prietenul şi sfetnicul lui Tudor, episcopul
Rarion al Argeşului (versurile, în număr de 44) şi de un anume Pavel (muzica),
se presupune că acest imn a fost una dintre formele spirituale care au pregătit
revoluţia, fiind, alături de celebrul „Mugur, mugurel”, un cîntec mult îndrăgit
de panduri. Tulburătoare prin melosul său românesc, care urcă din profunzimile
istoriei, cu reflexe de doină, lucrarea are o importanţă excepţională mai cu
seamă datorită versurilor sale, care anticipează unirea celor trei ţări române,
însufleţind pandurii şi poporul pentru realizarea acestui măreţ ideal al
românilor dintotdeauna.
De menţionat că
versurile imnului erau cunoscute, ele fiind scrijelate pe una dintre cele patru
coloane ale pridvorului bisericii Antim din Bucureşti. Coloană care, printr-o
ingenioasă personificare poetică, „vorbeşte” despre celelalte trei surori ale
sale: Ţara Românească, Moldova şi Transilvania.
A fost găsit,
totodată, un inel de argint aurit – se presupune că bijuteria a servit drept
sigiliu in cancelaria lui Tudor Vladimirescu. Deosebit de interesantă este
reprezentarea miniaturală care figurează pe cameea ovală, de culoare roz, a
inelului: o femeie care îşi rupe cătuşele, ridicînd ochii şi braţele către o
stea, precum şi inscripţia „1821″. Cercetătorii apreciază că aceasta este prima
alegorie a României moderne, servind ulterior ca simbol pentru revoluţionarii
şi pictorii paşoptişti.
CORNELIU VADIM TUDOR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu