Începutul vieţii este cuvântul. „Şi a zis Dumnezeu: Să fie
lumină! şi a fost lumină.“ (Facere c.1, v.3). Pentru o creaţie desăvârşită
Cuvântul are nevoie de Lumină. Cuvântul aduce cu sine lumina.
Romeo Ioan Roşiianu în „Poemul din vara acesta, iubito“ ce
deschide volumul „Arhitectura poemului“, publicat la Editura Ethnologica ,
Baia Mare, 2015, arată importanţa cuvântului creator, a luminii şi dragostei
„Poemul din vara aceasta / se naşte dimineaţa iubito / vom fi martori la facerea
lui.“
Vara, anotimpul de foc, un simbol al dăruirii şi pasiunii,
căldurii dragostei, este indicele temporal ales de scriitor pentru a lăsa lira
să cânte.
„Dimineaţa“, prototipul luminii, speranţa oricărui început,
este momentul cel mai prielnic pentru a da glas cuvântului să creeze o lume
nouă, o lume guvernată de înţelepciune şi sensibilitate, o lume în care
sufletul vorbeşte despre cât de infinit este universul fiecărei fiinţe, câte
poţi învăţa ascultând muzica ascunsă a fiecărei făpturi.
Atunci când creezi
ceva ai nevoie de lumină, cuvinte, dar şi de multă dragoste. Acolo unde
dragostea, dăruirea şi-a pus pecetea, arta va primi botezul luminii gustând
veşnicia. Poetul şi iubita lui, muza lui, vor face botezul poemului „-n
răscrucea luminii“, vor fi „părinţi, ursitoare sau fraţi“, „sfinţi“, „lumânări
încă nearse“. Prezenţa lumânărilor „încă nearse“ vorbeşte despre focul
sufletesc ce se pregăteşte să ardă cele mai preţioase cuvinte şi să le
sculpteze adânc pe altarul eternităţii.
Dacă poemul „se
va naşte-n amiază“ e nevoit să cunoască „umbra“, greutăţiile acestei vieţi şi
să le biruiască „va cuceri cu tristeţe pământul.“
În cazul în care
sufletul îşi va descoperi muzica spre seară „se va naşte-nspre seară iubito“,
oglinda luminii „licărul stelelor apuse-ntre ceruri“ va înainta cu greu şi
tăcerea e cea care acoperă lucirea târzie.
„Poemul din vara
acesta / se va naşte chiar şi fără de noi iubito!“ concluzionează poetul.
Cuvântul urmează firul luminii şi dragostea îi dă formă mai devreme sau mai
târziu, chiar dacă nu e ţesut de îndrăgostiţi, ci de acei demiurgi ce observă
zborul porumbelului şi jocul razei printre florile vieţii.
„Poemul din vara
acesta, iubito“ deschide calea celorlalte poeme care creează universul
sufletesc al scriitorului Romeo Ioan Roşiianu în volumul „Arhitectura
poemului“.
Dacă la început
scriitorul se adresează în mod direct iubitei prin vocativul „iubito“ lăsând un
moment impresia că teama volumului este dragostea, cu cât ne afundăm mai mult
în lectura poemelor observăm că acestă temă alternează cu tema vieţii, tema
morţii, condiţia omului de geniu, trăirile moral-creştine.
„Poem pentru mai
târziu“ prezintă faţa acestei vieţi, gustul ei şi ambrozia pe care refuzăm să o
cunoaştem. „Liniştea“ este imaginea nopţii, a stelelor ce „nu spun nimic“, a
stelelor ce nu-şi înţeleg „licărul lor străveziu“. „Sarea“ este gustul vieţii care „se scurge repede“
şi este împovărată de trudă, este pândită de moarte la fiecare pas „parfum de
trudă“. Din teama de moarte, de nefiinţă, oamenii se prefac „fericiţi“ şi
refuză să cunoască ambrozia eternităţii „să dăm ce e al ei.“
Ideea unei vieţi
scăldate în deşertăciune se regăseşte şi în poemul „Viaţa în pielea goală“.
După o viaţă în care poetul numără secundele, le visează, calculează „unde-i
capătul“, „amăgit“ adesea că l-a descoperit, se trezeşte în faţa neputinţei la
„Cina de taină“ când „cineva mă vinde“. Într-o lume căzută, o lume a
deşertăciunii, e greu să faci miere, să înfloreşti „E greu să fii înger într-o
lume de păcat“, „să fii demon în ajun de sărbători“, un geniu neînţeles printre
atâţia iubitori de sine ce se arată prieteni. „Nimicul“ este definiţia
deşertăciunii din finalul poemului, pentru că mâine „se va naşte un nou vânt,
un nou eu.“ şi peste cel ce a fost cândva o să apună „tăcerea“.
Poemele ce lasă
cuvântul să alunece pe aripile luminii, animate de dragoste, aflate în căutarea
vieţii, a eternităţii, se frâng în neputinţa morţii, în momentul acela
neînţeles care îţi deschide drumul spre desăvârşire.
După cum eul
liric se trezeşte dimineaţa în „Viaţa la limita vieţii“ fără să ceară nimănui
voie şi sufletul bate la poarta vieţii şi morţii.
Odată trezit din
neştiinţă, sufletul începe să caute „că-n basmele vechi“, „un Înger frumos“,
acel ceva care să-l definescă.
Albastrul şi
verdele sunt culorile ce sunt atribuite vieţii de poet. Ochii ei sunt
eternitatea şi speranţa, albastrul şi verdele. Zilele sunt o nouă şansă, sunt
ochii verzi ai vieţii ce aleargă după albastru.
„Viaţa-i o
lacrimă în scurgerea ei spre mântuire.“ Dacă-i înţelegem esenţa şi nu o vedem
ca pe o floare frumoasă ce „se scutură repede“, o minune de „o secundă“, ca pe
o femeie ce imită florile şi în momentul următor se ofileşte, îşi pierde
farmecul, ne depărtăm de tot ce este deşertăciune şi urcăm spre cele înalte
după cum face şi scriitorul în poemele sale.
Dacă moartea
reuşeşte să parodieze veşnicia înseamnă că nu există, este doar o trecere spre
desăvârşire „e sâmbătă şi nimeni nu crede moartea-i vestită / când Lazăr
vorbeşte-n Betania lui despre-nvierea trăită.“
Romeo Ioan
Roşiianu a descoperit „Icoana din suflet“, acel ochi lăuntric care „scurtează
întunericul cată o umbră / de despachetat mintea“ şi se detaşează de secunda
deşertăciunii dând glas luminii cuvântului „lumina creşte-n întuneric“ cunoscând
dragostea, divinul, viaţa şi moartea ce-l poartă spre înălţimi „Pe vârful
muntelui e vie senzaţia / că eşti mai aproape de cer.“
Odată atins
vârful muntelui, scriitorul adună trăirile sale într-o cetate zidită din
cărămizi de cuvinte, modelate din litere şi sunete, devenind un arhitect al
cuvintelor, realizând o adevărată „Arhitectura poemului“.
Ana-Cristina Popescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu