vineri, 22 iulie 2016

Ce este PokemonGO, jocul care a isterizat o lume întreagă ?!


Pokemon este o franciză japoneză controlată de The Pokemon Company, o colaborare între firmele japoneze de jocuri video Nintendo, Game Freak şi Creatures. Franciza a fost creată în 1995, sub forma unor jocuri video pentru Game Boy, o consolă video portabilă fabricată de Nintendo. Jocurile erau centrate în jurul unor creaturi virtuale numite „Pokemon”, pe care „antrenorii de pokemoni” puteau să le prindă, să le antreneze şi să participe în lupte împotriva altora, într-o formă de activitate sportivă.
Franciza a devenit foarte populară în lume şi a ajuns să conţină jocuri video, jocuri de cărţi, desene şi filme animate, benzi desenate şi jucării, fiind este considerată una dintre cele mai profitabile serii de jocuri video din toată lumea, cu peste 279 de milioane de exemplare de jocuri vândute global. Pokemon a influenţat într-un mod foarte profund cultura populară, încât a apărut pe coperta celebrei reviste TIME în 1999, iar cea mai mare companie aeriană din Japonia a participat într-o campanie largă de promovare a francizei la sfârşitul anilor 90: a desenat figuri Pokemon pe avioanele deţinute de companie, iar interiorul a fost redecorat pentru a oferi o experienţă „Pokemon” completă.
Ce este Pokemon Go?
Pokemon Go este un joc video pentru mobile, apărut în această vară, şi se bazează pe „augmented reality”, o tehnologie care integrează elemente virtuale în lumea reală pentru a crea interacţiune între utilizator şi aplicaţie.  Utilizatorul se foloseşte de GPS-ul din telefon pentru a localiza diferiţi pokemoni pe o hartă în lumea reală, iar când ajunge la locul unde se află creatura respectivă, porneşte camera foto. Pe ecran îi va apărea imaginea din camera foto, deasupra ei fiind proiectată un pokemon virtual (vezi captură). Utilizatorul îl poate captura folosind un pokeball, o minge virtuală pe care o aruncă şi cu care îl prinde; pe lângă căutatul de pokemoni, utilizatorul mai poate să îi antreneze pe cei care îi deţine deja şi să invite alţi prieteni sau utilizatori la un duel între pokemoni.
Jocul s-a lansat pe 6 iulie şi a devenit peste noapte cea mai descărcată aplicaţie pe Google Play şi App Store, magazinele de aplicaţii pentru sistemele de operare Android şi iOS. O firmă de specialitate în domeniu, SensorTowers, estimează că jocul a fost descărcat în SUA de peste 7.5 milioane de ori şi generează venituri zilnice de peste 1.6 milioane de dolari pentru compania dezvoltatoare: Niantic. Mai mult, valoarea companiei Nintendo a crescut cu peste 7.5 miliarde de dolari în doar două zile de la lansarea jocului.
  • Niantic este o companie fondată de John Hankes, CEO-ul firmei Keyhole Inc, un startup achiziţionat de Google în 2004 şi specializat în aplicaţii pentru vizualizarea datelor geospaţiale. De asemenea, Keyhole Inc a obţinut investiţii şi de la In-Q-Tel, un fond finanţat de CIA pentru a obţine acces la cele mai noi tehnologii în domeniul IT.
Cum încurajează Pokemon Go mişcarea?
Faţă de alte jocuri video, unde ai nevoie să stai în faţa unui calculator sau unui televizor, Pokemon Go te obligă să vizitezi fizic locaţii în care sunt plasaţi întâmplător pokemonii. Unii sunt conţinuţi în ouă, iar pentru a le „sparge”, este nevoie să mergi pe jos o distanţă de câţiva kilometri. Mulţi utilizatori au postat pe reţele sociale cum au făcut febră musculară la picioare după s-au plimbat ore întregi în speranţa de a găsi creaturile care apar pe hartă; creatorii jocului chiar au recunoscut că unul din scopuri a fost să facă lumea să iasă afară pentru mişcare. „Multe aplicaţii de fitness conţin mult „bagaj” care te face să te simţi precum un „atlet olimpic eşuat”, când tu îţi doreşti doar să ajungi în formă. Pokemon Go este conceput să te pună în mişcare prin a-ţi oferi recompense sub forma de pokemoni, în loc să pună presiune asupra ta”, spune John Hanke de la Niantic Inc.
Mai mult, activitatea fizică pe care utilizatorii o fac când se joacă Pokemon Go ar putea avea efecte benefice şi pentru persoanele care suferă de depresie şi anxietate. Conform doctorului John Grohol, expert în impactul tehnologiei asupra oamenilor şi sănătăţii mintale, persoanele care suferă de depresie au un nivel de motivaţie aproape inexistent, iar o activitate simplă ca ieşitul afară devine foarte dificilă de făcut. Pokemon Go ar putea uşura această dificultate şi ar putea contribui astfel la o sănătate mentală mai bună. Chiar dacă nu a fost conceput pentru tratarea depresiei şi a anxietăţii, au apărut postări pe reţele sociale în care utilizatori care suferă de boli mintale laudă jocul fiindcă le oferă motivaţie să iasă din casă, le reduce senzaţiile de anxietate şi îi ajută să socializeze cu prieteni şi cu persoane străine. Pokemon Go conţine o funcţie numită „Lure Module”, prin care oferă posibilitatea de a prinde un pokemon în locul în care a fost activată. Timpul este limitat, iar din acest motiv, mulţi utilizatori se strâng cât mai repede în locul respectiv, până nu dispare pokemonul. Destul de curând, acest grup de oameni poate ajunge să vorbească despre joc şi să socializeze unii cu alţii, ceea ce ar putea uşura interacţiunea cu alte persoane pentru indivizii timizi sau cei care suferă de anxietate în contexte sociale.
  • Pokemon Go a avut peste 30 de milioane downloads de când s-a lansat.
  • Jocul are aproximativ 26 milioane de utilizatori pe zi. 
„Pentru persoanele care suferă de probleme mentale precum agorafobie, depresie sau anxietate, au reţineri să iasă afară şi să interacţioneze cu lumea din jur. Aplicaţii de tip augmented reality, cum este Pokemon Go, i-ar putea ajuta în acest sens să intre în contact cu alţii. Desigur, oamenii ar trebui să lucreze cu clinicieni care să-i trateze pentru a obţine o sănătate mintală bună, cât să se preocupe de simptomele bolii de care suferă, dar ieşirea afară, sportul şi activităţile concentrate pe obiective specifice, toate s-au dovedit că reduc din unele simptome asociate anxietăţii, depresiei şi altor boli mentale”, spune Ben Michaelis, psiholog clinician, citat de International Business Times .
Latura întunecată a jocului
Astea sunt presupusele beneficii ale jocului. Pokemon Go are, însă, şi o latură întunecată. Mulţi utilizatori sunt atât de concentraţi la ce se întâmplă pe ecran în timp ce merg, încât uită să fie atenţi şi la pericolele reale din jurul lor. Un articol publicat recent în Daily Mail a prezentat cele mai frecvente probleme de sănătate cu care se înfruntă jucătorii de Pokemon: insolaţie, băşici la picioare, luxaţii, fracturi sau oase rupte. Un utilizator a postat că şi-a rupt clavicula, în timp ce alţii şi-au luxat gleznele, nefiind atenţi pe unde calcă. Unii chiar au suferit accidente grave: doi bărbaţi americani au căzut de pe o stâncă în timp ce se jucau Pokemon Go, iar o fată de 15 ani a fost călcată de o maşină când a traversat o şosea principală în căutarea după pokemoni. Mai mult, deşi mulţi psihologi au lăudat efectele benefice ale jocului pentru sănătatea mintală, alţii atrag atenţia asupra riscului de dependenţă. Experţii anunţă că persoanele care ajung să se joace de dimineaţă până seara, la locul de muncă sau în loc de a socializa cu prietenii, s-ar putea afla în pragul unei dependenţe.
În alte cazuri, jucătorii au devenit victimele unor infracţiuni. Un tânăr din Oregon a fost înjunghiat după ce ieşise afară noaptea să prindă pokemoni, iar în Missouri, hoţi înarmaţi s-au folosit de joc pentru a atrage victime în locuri izolate, după care le jefuiau. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi la universitatea din Maryland, unde poliţia campusului a raportat trei victime care au fost jefuite în timp ce se jucau jocul. Neatenţia jucătorilor poate duce la întâmplări nefericite, cum a fost cazul unui bărbat din New York care a suferit un accident de maşină fiindcă se juca la volan; în alte două accidente cauzate de Pokemon Go au fost implicaţi ofiţeri de poliţie în Baltimore şi oraşul canadian Quebec, cei din urmă având nevoie de îngrijiri medicale în urma coliziunii care s-a produs când un şofer care se juca la volan a lovit maşina în care se aflau ofiţerii. Până şi Poliţia Română a făcut un anunţ pe pagina sa oficială de Facebook, cerând „vânătorilor” de pokemoni să respecte regulile de circulaţie atunci când conduc şi să fie atenţi la cei din jurul lor. 
  • În două săptămâni de la lansare, Pokemon Go a generat venituri de peste 35  milioane dolari. Se estimează că veniturile anuale pot atinge 1 miliard de dolari.
Nu toţi jucătorii ajung victimele unor accidente sau infracţiuni. Unii se pot trezi cu propria casă devenită „pokegym”, un fel de locaţii care pot fi controlate de echipe diferite şi unde există posibilitatea pentru jucători să-şi „antreneze” pokemonii capturaţi. Boon Sheridan, un designer din Massachusetts, a aflat că locuinţa sa apare în joc ca un „pokegym” şi a observat cum, în fiecare zi, zeci de jucători se adună prin apropiere şi petrec ore întregi antrenându-şi pokemonii. Problema este că oamenii vin şi noaptea, ceea ce nu este foarte plăcut, consideră Sheridan. De asemenea, el menţionează că nu a fost întrebat deloc dacă este de acord ca locuinţa să fie inclusă în joc. În aceeaşi situaţie se află şi Muzeul Holocaustului din New York, care a ajuns să fie un „pokestop”, un loc unde jucătorii pot obţine diferite obiecte pe care le pot folosi în joc, precum pokeballs sau ouă ce conţin pokemoni. Muzeul a fost deranjat de vizitatorii care veneau şi se jucau Pokemon Go şi le-a cerut să se oprească din a face acest lucru. Probleme asemănătoare au existat şi la Muzeul Holocaustului din Auschwitz, care a cerut creatorilor jocului să elimine locaţia muzeului din joc.
Oportunităţi de afaceri
Poate deloc surprinzător, odată cu creşterea în popularitate a jocului au apărut şi afacerile care profită de acest fenomen global. Un cuplu din Texas a lansat un serviciu de taximetrie pentru jucătorii de Pokemon Go. Grant Fowler şi Chris Amburn sunt proprietarii afacerii, şi spun că promovează aspectul siguranţei: conduc jucătorii la „pokestopuri” sau locaţii unde se află pokemoni, iar aceştia se pot juca în linişte, fără să fie expuşi riscurilor. Şi în România au apărut afaceri asemănătoare: autorul unui anunţ pe OLX se oferă, pentru 10 lei/km, să plimbe ouă de pokemoni care după un număr de kilometri parcurşi se transformă în pokemoni reali. Totuşi, s-ar putea să întâmpine concurenţă; un alt anunţ oferă acelaşi serviciu pentru jucători, dar la preţuri mai reduse: 2 km – 5 lei, 5 km – 15 lei sau 10 km – 30 lei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu