de Gheorghe Pârja
Nu este niciun secret că sunt alături de presa
tipărită, deoarece sub cupola ei mi-am petrecut o bună parte din viața
profesională. Da, sunt jurnalist de presă scrisă, îi înțeleg coborârea pe
costișa istoriei, dar nu pricep de ce, fără o gândire echilibrată, i se cântă
prohodul. Strigătul din titlu s-a auzit în inima Parisului, martor fiind confratele
Cătălin Manole, redactor la Formula AS. El a întâlnit în marele oraș, mai
precis în celebrul cartier Montmartre, un chioșc retro, ce seamănă cu un foișor
elegant dintr-o grădină imperială. Acolo vinde ziare chioșcărița Sophie Pascal.
Confratele Cătălin a observat o schimbare la Paris.
Vânzătoarea de presă este un seismograf al acestui fenomen. Ea repetă
constatarea știută și de noi că presa tipărită este în scădere din cauza
internetului. Și cititul cărților este în suferință. Și, totuși, ea observă că
oamenii reiau plăcerea de a citi presa tipărită. Li se pare mai serioasă decât
știrile false și neverificate de pe internet, cunoscutele fake news, oamenii
s-au săturat de șirul nesfârșit al știrilor despre orori, crime, accidente,
reluate până la saturație de unele televiziuni. Omul are nevoie de știri de
calitate, verificate și mai ales de interes real.
Jurnalistul de presă scrisă scrie cu mai multă
responsabilitate. Apoi este chestiunea tezaurizării informațiilor. Bibliotecile
sunt instituții sigure pentru a stoca istoria povestită de presă. Doamna
Pascal, de la Paris, ne spune că, în ultimul timp, presa scrisă își recapătă
suflul, oamenii se întorc la veștile transmise de profesioniști. Asta îi dă
speranța că presa tipărită are viitor și încă ani buni și frumoși înainte.
Vestea bună este că mulți tineri își doresc să citească presa foșnitoare. Se
conving că internetul formează oameni limitați și închiși, prizonieri ai unor
rețele sociale.
Când răsfoiești un ziar, călătorești altfel cu
spiritul. Aflu că tinerii cumpără mai ales presa sportivă și culturală. Când a
aflat că în România dispar chioșcurile de presă s-a întristat. Ea este
reprezentanta chioșcarilor din Paris și discută periodic cu Primăria Parisului
și în negocieri au ajuns la concluzia că existența chioșcurilor și a
vânzătorilor de ziare înseamnă libertatea de exprimare. Și Sophie strigă
adesea: Trăiască presa tipărită! Apoi ea nu este o simplă vânzătoare de ziare,
ci este și un liant social, este un prieten al cumpărătorilor. Le cunoaște
viața, pasiunile, bucuriile, necazurile. Le alungă singurătatea.
Am ajuns vremuri când oamenii nu mai vorbesc între
ei, ci stau cu nasul în telefoane ori tablete, iar asta înseamnă însingurarea
omului, înstrăinarea de noi. Ce citesc francezii din Montmartre? Presa
cotidiană merge foarte bine, deoarece conține dezbateri actuale din Franța. Se
mai vând reviste culturale, sportive, dar și cele cu conținut filosofic. Mă
opresc aici cu relatarea confratelui Cătălin Manole, care mi-a oferit ocazia să
vorbesc despre chioșcuri și chioșcărițe. Adică vânzătoarele de ziare. Să spun
ce văd toată ziua. Fiind un cumpărător de presă scrisă și lucrător legat de
destinul celor două publicații care apar în Maramureș – cotidianul Graiul
Maramureșului și revista de cultură Nord Literar – privesc cu îngrijorare modul
în care se difuzează ele în județ. Și mai ales în Baia Mare.
Apoi, mă doare sufletul că presa literară a fost
scoasă din oraș. Știu care este difuzarea presei pe la noi! Nu este cum ar
trebui să fie. Mai sunt și doamne din chioșcuri băimărene care prețuiesc presa.
Eu o am în drumul meu pe doamna Monica Rusa. Sugerez noului primar al
municipiului Baia Mare să aplece gândul asupra acestei probleme. Cum a făcut
primarul Parisului. Dar și alți edili pot fi preocupați de sugestia mea.
Încolo, spun și eu ca doamna Sophie Pascal din Montmartre: Trăiască presa
tipărită! Și să-i ajute Domnul pe cei care nu o lasă să moară. Nu vă speriați
de strigătul din titlu. Am văzut chioșcuri de ziare și la New York. Despre
acest subiect voi reveni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu