Am fost prezent la UNIVERSITATEA DE VARĂ DE LA IZVORU MUREȘULUI – Ediția XXI – și am observat faptul că există indivizi care ar sacrifica frații români din jurul granițelor de dragul împlinirii dezideratelor de politică externă ale Hegemonului.
De aceea public integral textul fostului ministru de
externe și președinte al OSCE, dl. Adrian Severin, despre discuțiile prilejuite
de acest for în care prioritatea ar trebui să fie interesul României și al
românilor din vechea vatră etno-spirituală cuprinsă acum în granițele statelor
vecine, nu interesul de a impune o Nouă Ordine Mondială împotriva voinței și a
realității geopolitice, o lume unipolară care să imprime o ideologie unică pe
plan mondial.
Textul este pentru cei preocupați de problemele
geopolitice și de situația României în acest grav context internațional.
„În zilele de 16 și 17 august 2024, am participat în
localitatea Izvoru Mureș, din Județul Harghita, la mai multe dezbateri prilejuite
întâlnirea anuală a românilor din România și a celor din afară României care
locuiesc ca băștinași pe teritoriile lor istorice. (Într-o denumire oarecum
inexactă – diaspora românească.) Această întâlnire a avut loc sub egida
Universității de vară de la Izvoru Mureș și la ea au participat, în afara
invitaților din România, și membri ai românității, adică ai națiunii culturale
române din Balcani, Europa de est și Europa centrală.
Evenimentul a fost organizat de Forumul civic al
românilor din Harghita, Covasna și Mureș (Sfântul Gheorghe), Fundația națională
pentru românii de pretutindeni (București), Centrul european de studii în
probleme etnice al Academiei Române (București), Centrul de cercetări și studii
regionale (Tg Mureș) și Centrul român de studii și strategii (București).
Cu acest prilej, printre altele, am formulat
următoarele idei:
1. Războiul din Ucraina nu este un război local, ci
unul global; el a generat o criză economică globală și a implicat sub aspect
politico-diplomatic și militar pe toții actorii cu relevanță globală.
2. Războiul din Ucraina nu este un război pentru
stăpânirea unor teritorii, ci un război pentru o nouă ordine mondială; este
vorba despre o ordine mondială post americană care va înlocui de acum epuizata
pax americana, cu un alt model de conviețuire globală inspirat de culturile
asiatice / de modul de viață asiatic.
3. Crezând că în joc este doar arhitectura de
securitate din Europa de est, SUA a ales o modalitate de apărare a concepției
sale asupra acesteia care a împins Rusia spre Asia (în parteneriatul fără
limite cu China, dar și cu Iranul și Turcia, printre altele) făcând ca ordinea
post-americană să se conceapă și să se edifice (a se vedea BRICS, Organizația
de Cooperare de la Shanghai etc) fără participarea Americii și a aliaților săi;
în măsura în care SUA, împreună cu aliații transatlantici din NATO și UE,
precum și cu cei din Pacific (Japonia, Coreea de Sud și Australia), vor
continua să se opună și să saboteze emergența respectivei noi ordini, aceasta
se va naște nu numai fără luarea în considerare a Occidentului colectiv (adică
fără a integra și modelul său cultural privind organizarea familială, socială
și politică), ci și împotriva lui.
4. Ca partener strategic al SUA, membru NATO și
membru UE, România trebuie să acționeze pentru a explica SUA, NATO și UE că
este momentul să înțeleagă realitățile istorice noi (multe fiind chiar
rezultatul vechii ordini concepute de ele), să renunțe la privilegiile aferente
rolului de lider mondial unic (individual sau colectiv) și să se asocieze
negocierilor referitoare la proiectarea noii ordini globale ca ordine
multipolară în cadrul căreia noile puteri globale asiatice ar urma să se ridice
cu sprijinul iar nu împotriva Occidentului euro-atlantic.
5. Dacă Rusia va câștiga războiul, Ucraina va fi un
alt Vietnam al SUA, la finalul căruia situația SUA va fi mai rea decât în cazul
vietnamez, întrucât atunci, spre deosebire de acum, China și URSS erau adversari,
NATO era unită iar UE era prosperă.
6. După războiul din Ucraina, dacă acesta va fi
pierdut de Rusia, SUA va fi obligată să se comporte cu ea, așa cum s-a
comportat cu Germania după cel de al Doilea Război Mondial, cu deosebirea că
alianța cu ocupantul american era pentru Germania federală postbelică o ofertă
de nerefuzat, în timp ce Rusia de azi, victorioasă sau înfrântă, are la
dispoziție oferte alternative de alianță mult mai atrăgătoare.
7. După războiul din Ucraina, indiferent dacă va fi
câștigat sau pierdut de Rusia, prima grijă a SUA nu va fi reconstrucția
Ucrainei, ci reabilitarea UE, pusă deja la pământ de acest război, în
condițiile în care, cu uriașa sa datorie externă și problemele sale interne,
America nu mai are resurse pentru un alt Plan Marshall.
8. În acest context, România trebuie să își
valorifice atuurile economice, geopolitice, culturale și demografice care îi
permit să își asume rolul de lider regional; un asemenea rol i-ar permite și
promovarea unui model românesc de susținere a minorităților naționale,
respectiv de realizare a unui raport corect între națiunile civice și cele
culturale cu origini în Europa centrală și de est.
9. Identificând și construind solidaritatea de
interese strategice cu vecinii săi (imediați și apropiați), România trebuie să
își valorifice resursele, pe de o parte, pentru a-i sprijini pe aceștia să își
promoveze în mod concret interesele vitale congruente cu interesele sale, iar
pe de altă parte, pentru a facilita armonizarea geopoliticii și depășirea rivalităților
lor; pornind de aici România va putea să vorbească actorilor globali nu numai
în numele ei, ci și în numele membrilor regiunii al cărei lider (formal sau
informal) este.
10. În același timp, interesul național al României
este de a vorbi lumii nu cu doar circa 16 sau 18 milioane de voci, ci cu 25 de
milioane de voci, adică mobilizând vocile întregii națiuni culturale române
(națiunea formată din toți cei care oriunde s-ar afla pe glob, trăiesc și
gândesc în limba română, creând valori universale în mod specific românesc și
având aspirații izvorâte din tradițiile culturale românești), pe lângă vocile
membrilor națiunii civice române (cetățenii statului român indiferent de
identitatea lor etno-culturală); aceasta înseamnă promovarea unui sprijin activ
pentru românii din afara granițelor României (care atunci când trăiesc pe
pământurile lor istorice nu pot fi identificați ca “minorități naționale”, ci
sunt “comunități etno-culturale”, titulare de drepturi originare iar nu de
drepturi derivate), desigur, cu respectarea legislației statelor ai căror
cetățeni sunt, așa cum prevede art 7 din Constituția României.
11. Când vorbim despre drepturile persoanelor
aparținând minorităților naționale sau comunităților culturale care
structurează masa cetățenilor unui stat, vorbim despre împărțirea puterii între
stat și cetățeni, despre împărțirea puterii în cadrul statului; de aceea orice
intervenție a unui stat în susținerea drepturilor (fie ele și numai culturale)
ale cetățenilor altui stat, întrucât vizează structura puterii, reprezintă o
ingerință inadmisibilă în viața politică a celui din urmă.
12. Singurul temei care permite unui stat să acorde
ocrotire cetățenilor altui stat este cel de drept internațional, respectiv
tratatele internaționale, bilaterale sau multilaterale, prin care statele
acceptă că ocrotirea drepturilor identitare ale cetățenilor lor constituie teme
de interes comun, întrucât instabilitatea internă subsecventă nemulțumirilor
create de discriminarea etno-culturală generează insecuritate internațională.
13. Statele sunt națiuni civice, adică reprezintă
organizarea politică a unei societăți multiculturale; cu alte cuvinte, sunt
entități care asigură protecția drepturilor tuturor cetățenilor lor, indiferent
de identitatea culturală a acestora (România este statul tuturor cetățenilor
ei, români, maghiari, sași, ucraineni etc, așa cum Ungaria este statul tuturor
cetățenilor săi, maghiari, români, sârbi, slovaci etc); de aceea ideea de “stat
mamă” sau “stat rudă” este greșită, o națiune civică neputând fi ruda unui
fragment dintr-o națiune culturală.
14. Prin tratatele încheiate cu Ungaria, Ucraina, Serbia
etc. pe de o parte, cetățenii de origine română ai acelor state, membri ai
națiunii culturale române (care trece dincolo de granițele națiunii civice
române) au primit drepturi identitare în legislația internă a statelor
respective (întrucât după ratificare tratatele fac parte din dreptul intern, cu
mențiunea că în cazul unei contradicții între prevederile lor și cele ale
normelor locale, prevederile lor prevalează), iar pe de altă parte, statul
român și-a creat un drept (în ordinea internațională) care îi permite să
intervină în sprijinul celor aparținând comunităților românești, atunci când
drepturile lor decurgând din tratate sunt încălcate.
15. Dacă drepturile comunităților române în discuție
sunt încălcate, nu este vina tratatelor, ci a statelor părți care nu le aplică.
România acordă persoanelor aparținând minorităților naționale formate din
cetățeni români drepturile prevăzute în tratatele internaționale și chiar mai
mult decât atât, din proprie inițiativă (de regulă) sau la insistențele celorlalte
părți contractante, dar nu cere convingător, consecvent și eficient ca și
celelalte state semnatare să acorde cetățenilor lor de etnie română drepturile
respective. (Au fost documente semnate în timpul anumitor guvernări, de care
guvernele succesive au și uitat că există – Protocolul semnat între miniștrii
de externe român și iugoslav, în 1997, cu prilejul schimbului instrumentelor de
ratificare a tratatului politic de bază dintre cele două state, potrivit căruia
românii din valea Timocului erau recunoscuți ca atare, cu condiția ca ei înșiși
să se declare a fi români, iar nu vlahi.)
16. Bunăvoința cu care statele având cetățeni de
origine etno-culturală română îi tratează pe aceștia și cu care cooperează cu
România în această direcție, depinde și de politica externă generală a
României; această bunăvoință se pierde în măsura în care politica externă a
statelor respective și cea a României evoluează pe direcții nu doar paralele,
ci chiar divergente (cum este cazul în prezent în raporturile cu Ungaria și
Serbia); neluarea în calcul a acestui aspect arată că România nu include în
sfera intereselor sale naționale de prim rang coeziunea națiunii culturale
române.
17. Cazul Ucrainei este unul atipic, în măsura în
care această țară, deși dependentă de sprijinul românesc acordat ei cu supra de
măsură, chiar în pofida bunăstării cetățenilor români, încalcă de manieră
brutală drepturile cetățenilor ucraineni de origine română; explicația nu stă
în rigorile războiului ruso-ucrainean și nici în teama că respectul drepturilor
acordate minorităților în ansamblu ar permite membrilor minorității ruse să
atenteze la securitatea Ucrainei (oricum este inacceptabil ca o întreagă
comunitate să fie pedepsită și lăsată fără drepturi întrucât unii dintre
membrii săi sunt neloiali statului lor de cetățenie), ci în faptul că Ucraina
este succesor al Republicii Socialiste Sovietice Ucrainene, care nu s-a
constituit, asemenea tuturor statelor europene, pe criteriul național, ci pe
criterii geopolitice; aceasta face ca lipsa încrederii în realitatea și
consistența propriei identități culturale, să împingă elita politică ucraineană
la afirmarea sau constituirea națiunii civice ucrainene ca națiune etnică, scop
în care procedează, după posibilități, fie la asimilarea fie la epurarea
celorlalte etnii neucrainene fără a distinge între ele.
18. Rezultă că România ar trebui să condiționeze
orice garanții de securitate acordate Ucrainei, de acordarea unor garanții
ucrainene referitoare la respectarea drepturilor celor care aparțin comunității
române din Ucraina (comunitate în care se includ și cei numiți moldoveni).
19. În procesul definirii intereselor sale naționale
și ținând seama că a ajuns la un nivel al datoriei publice externe de 52% din
PIB, România va trebui să decidă dacă înțelege să aloce câteva zeci de milioane
de euro pentru consolidarea națiunii culturale române, respectiv pentru
susținerea românilor din afara țării, sau să continue cu donațiile de miliarde
de euro pentru a asigura continuarea războiului de necâștigat al SUA din
Ucraina.
20. Aceasta dilemă aberantă nu trebuie confundată
diversionist cu dilema între respectarea dreptului internațional și permisiunea
dată Rusiei de a modifica frontierele prin forță. Una este ca România să apere
dreptul internațional prin mijloace politico-diplomatice, și alta este să se
transforme în ajutor de șerif global pentru a impune ceea ce SUA numește
ordinea internațională bazată pe reguli, mai ales când recursul la război nu
are sorți de izbândă, dar în schimb sacrifică interesele vitale ale românilor,
deopotrivă din interiorul și din afara frontierelor României.
P.S. Am socotit că a pune în scris ideile comunicate
de mine la Izvoru Mureșului este cu atât mai necesar cu cât rezumatele date
publicității de la fața locului nu au reușit să redea mai nimic din fondul
mesajului meu. Cu siguranță expunerile mele au fost cu totul neclare.
IULIAN
CAPSALI
P.P.S. Aceste precizări scrise vin și ca o replică
pe care, din respect pentru organizatori, nu am insistat să o dau președintelui
Comisiei de politică externă a Senatului, dl Titus Corlățean, produs al
vechiului PSD, tolerat de noul PSD, care, neînțelegând, tot din vina mea,
desigur, că eu nu susțin scutirea Rusiei de la respectul cuvenit dreptului
internațional, a arătat că războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei,
fiind găsit de miniștrii de externe ai UE ca fiind neprovocat și de aceea, unul
de agresiune (provocatorii au decis, fără a avea competența unei instanțe
neutre împuternicită în acest sens, că ei nu au provocat nimic și, deci, toată
vina revine celui provocat), se justifică sprijinul pentru continuarea
războiului din Ucraina, chiar cu prețul abandonării bugetare a interesului
național privind susținerea românilor din afara frontierelor României; politica
diametral opusă fiind dusă numai de “putinistul” Viktor Orban”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu