În fiecare an, pe
data de 9 martie, Biserica Ortodoxă rememorează martirajului Sfinţilor 40 de
Mucenici, soldaţi creştini ucişi în cetatea Sevastia, din ordinul
guvernatorului Armeniei, Agricolae.
Grupul soldaţilor creştini, înrolaţi
în armata împăratului roman Licinius, stabilită în Sevastia Armeniei, au
pătimit pentru credinţa lor în Hristos, refuzând să se închine idolilor. Guvernatorul
Armeniei, auzind despre credinţa lor, i-a obligat să se închine idolilor.
Pentru că aceştia au refuzat, guvernatorul i-a întemniţat şi, timp de opt zile,
soldaţii au fost bătuţi cu pietre, potrivit obiceiului din acea vreme.
Pentru
că această pedeapsă nu i-a convins să renunţa la credinţa lor, guvernatorul
Armenie i-a condamnat la moarte prin îngheţare, obligându-i să petreacă o
noapte, în apa rece ca şi gheaţa, în lacul Sevastiei. Unul dintre soldaţi n-a
suportat frigul şi a ieşit din lac; la scurtă vreme el a murit. Un slujitor al
guvernatorului a observat că lipseşte un soldat şi, impresionat de credinţa şi
suferinţa condamnaţilor, a sărit în lac, în locul celui plecat.
Sfinţii
părinţi spun că, în noaptea pătimirii lor, s-au petrecut multe minuni în locul
martirajului: apa lacului s-a încălzit şi gheaţa s-a topit. În acest timp, 40
de cununi strălucitoare au coborât din cer asupra mucenicilor.
În ziua
următoare, condamnaţii la moarte erau vii. De aceea, guvernatorul Armeniei a
hotărât să-şi ducă misiunea până la capăt: el a poruncit ca osândiţii să fie
scoşi din lac, să li se zdrobească fluierele picioarelor şi să fie lăsaţi să-şi
dea sufletul pe malul lacului.
Potrivit
unor documente descoperite după data martirajului, petrecut prin toamna anului
303, trupurile osândiţilor au fost arse, iar oasele care au rămas neatinse de
foc, s-au adunat într-o râpă a lacului. Astfel că, după moarte, creştinii au
adunat sfintele odoare, iar moaştele Mucenicilor au fost răspândite în zeci de
biserici din spaţiul ortodox.
Tradiţii şi datini de spor şi sănătate
În
tradiţia populară, în zonele rurale, în această zi plugurile tuturor
gospodarilor erau adunate pe islazul sătesc şi preotul făcea o slujbă de
sfinţire a apei. Cu această agheasmă se stropeau plugurile şi toate uneltele
agricole. Gospodarii mergeau în procesiune pe ogoare; în această zi, fiecare
plugar trasa prima brazdă pe ogorul său. Astăzi se mai păstrează tradiţia ca
ogoarele şi grădinile să fie stropite cu agheasmă, simbolul sănătăţii şi prosperităţii.
În ziua
de 9 martie, se crede că Sfinţii Mucenici se întâlnesc şi participă la o
procesiune de dezgheţare a pământului şi de „slobozire" a căldurii pe
ogoare şi în grădini. Vârstnicii satelor mai „bat" pământul în această zi
cu bâtele spunând: „Intră frig şi ieşi căldură,/ Să ne fie vreme bună/ pentru
plug şi arătură".
În ziua Sfinţilor Mucenici se face
prognoza vremii până la sfârşitul anului; din vechime se spune că, dacă plouă
în această zi, va ploua şi în ziua de Paşti. Însă, dacă tună în timpul zilei,
este un semn bun, pentru că va urma o vară favorabilă culturilor, iar recoltele
vor fi mai mari decât speră gospodarii. În schimb, dacă în ajunul sărbătorii
este vreme rece şi îngheaţă pământul, în mod cert, va urma o toamnă lungă.
În
Muntenia, femeile stropesc obiectele din gospodărie cu agheasmă cu ajutorul
unui pămătuf de busuioc: vasele în care gătesc de post, apoi cele pentru
bucatele pentru sărbătorile de familie, lucrurile de îmbrăcăminte şi proviziile
din cămară pentru a avea hrană până la recolta următoare. În finalul
procesiunii, se tămâiază casa.
În ziua
Mucenicilor se mai împart câte 40 de nuci frumoase, în coajă, tinerilor
căsătoriţi, pentru a avea o căsnicie frumoasă, iar membrii familiei să fie
mereu sănătoşi. De asemenea, pentru a avea spor la bani, bărbaţii mănâncă
seminţe, iar unitatea de măsură este lingura: la un pahar de vin se consumă o
lingură de semniţe de floarea-soarelui sau de dovleac.
Însă, în
ziua Sfinţilor Mucenici, cu excepţia bucatelor care se împart în memoria
rudelor decedate şi pentru bună-sporire în familie, nu se dau bani cu împrumut.
Astăzi,
obiceiul de a face mucenici persistă în toate zonele geografice. Femeile
pregătesc 40 de figurine din aluat, numite „sfinţişori" sau
„mucenici", în funcţie de zona geografică. Mucenicii împletiţi din aluat dospit
au forma cifrei opt, simbolul echilibrului cosmic. Aceştia sunt unşi cu miere,
iar deasupra mucenicului se presară nucă măcinată. În Muntenia există tradiţia
preparării mucenicilor cu „zeamă". Mucenicii sunt făcuţi tot din aluat, în
forma cifrei opt, apoi deasupra se toarnă un sirop preparat din apă, miere şi
mirodenii. În farfurie se adaugă nucă. Figurinele din aluat sunt simbolul
mucenicilor, iar siropul aminteşte de lacul îngheţat, unde creştinii au primit
cununa mucenicească. După preparare, mucenicii se duc la biserică pentru a fi
binecuvântaţi de preoţi, iar primele porţii de mucenici se împart săracilor,
copiilor din vecini, apoi rudelor.
Bărbaţii
apreciază obiceiul străvechi de a „bea" 40 de pahare de vin (chiar 44 ,
după tradiţia geto-dacilor, care spuneau că au fost 44 de mucenici). Tradiţia
datează din moşi-strămoşi, când se credea că „porţia" de 40 sau 44 de
pahare de vin simbolizează puterea şi vigoarea, pentru că vinul se transformă
în timpul anului în sânge şi putere de muncă.
Gelu
DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu