vineri, 15 noiembrie 2013

Salut Trecut - Intel Corporation a lansat primul microprocesor comercial – Intel 4004

În aceasta zi, acum 42 de ani, Intel Corporation a lansat primul microprocesor comercial – Intel 4004 – ceea ce a dus la inceperea revolutiei digitale. In timp ce majoritatea oamenilor nu au vazut niciodata un procesor, dispozitivele care le contin sunt atat de prezente in viata de zi cu zi a utilizatorilor, ca au ajuns practic indispensabile. Microprocesoarele sunt „creierele” din interiorul computerelor, serverelor, telefoanelor, masinilor, camerelor video, frigiderelor, radiourilor, televizoarelor si altor dispozitive. Raspindirea microprocesoarelor se datoreaza in mare parte respectarii de catre Intel a Legii lui Moore, o prognoza a ritmului de dezvoltare a tehnologiei de siliciu potrivit careia la fiecare doi ani numarul tranzistorilor dintr-un microprocesor se va dubla, in timp ce performanta si functionalitatea acestuia vor creste, iar pretul va scadea. Legea lui Moore a devenit modelul de business al industriei de microprocesoare in urma cu mai bine de 40 de ani. De exemplu, prin comparatie cu Intel 4004, cea de-a doua generatie a gamei de procesoare Intel Core este de 350.000 de ori mai performanta si fiecare tranzistor utilizeaza de 5000 de ori mai putina energie. In acelasi timp, pretul unui tranzistor a scazut de 50.000 de ori.  Intel 4004 a dat startul celei de-a IV-a generatii de computere; chipul era capabil sa proceseze datele pe 4 biti, insa instructiunile (in numar de 46, orientate pe operatiuni aritmetice) aveau 8 biti; continea 2300 tranzistori, memoria adresabila era de 4 KB, efectua 60.000 operatii pe secunda, la frecventa de baza de 108 kHz. Acesta a fost cuplat cu o alta mare inventie a timpului, tot a lui Intel, si anume RAM-ul (chipuri de memorie de ordinul kilobitilor), rezultand o viteza crescuta de procesare. Intel a vandut drepturile asupra arhitecturii 4004 companiei Busicom pentru 60.000$, dar realizand ca 4004 este mai mult decat un simplu chip, le-a rascumparat mai tarziu, profitand de faptul ca Busicom trecea prin dificultati financiare. Acest targ rivalizeaza ca profitabilitate cu cumpararea Peninsulei Alaska de la Rusia de catre SUA, si se spune ca a fost "best-buy"-ul secolului XX.

                                                                               Ionuţ Iuliu DRAGOŞ


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu