vineri, 4 septembrie 2015

Cronică literară la cartea "Sălbăticiuni şi umbre" de Flavia Cosma

    Blânda însă rar întâlnită realitate a construcţiei ideii

  De undeva dintr-un larg dar totodată subtil spaţiu de memorie universală, dintr-un fel de facere şi desfacere complementare fiind. Decantare când candidă firească, ori alteori mai greu de descifrat cuprinsul trăirilor. Exact cum spune: „Şi eu mă trezesc uneori dintr-un somn/ În care dansez şi dansez,/ Ziua întreagă plutesc pe aripi nepământene,/ Pasul îşiuită măsura o clipă,/ Redevine libelulă în zbor,/ Pasărea colibrí a tinereţii.” Ai zice că poate fi o termoviziune asupra clipei ca sămânţă a întregului timp. Se împacă neliniştea în dinspre trezie cu aceea din existenţa deplină. Nici un mai ştii unde e omenescul însuşi, şi desigur de unde începe starea de beatitudine care excede întru clar obscur enigmatic maiestuos.
            Cum o văd eu pe Flavia Cosma, printre “Sălbăticiuni şi umbre” e destul de difícil de folosit cuvinte, deşi altă modalitate de expresie n-am de-a fi pe-nţeles, dacă n-o fi pe de-a-ntregul atunci măcar preludic cu bună intenţie spre o judecată  cândva viitoare. Or fi sălbăticiuni chiar ele umbrele, sau să fie proprii umbrele unor sălbăticiuni care bântuie…; să fie două dimensiuni indecis definite ale unei existenţe destul de complícate prin însăşi faptul că e amintită spre tocmai a fi.
            “La porţile cerului” iată cum se întâmplă dimpreună cu relativitatea posibilă, calea spre eternul interior: “Vai ţie ! Vai ţie !/ Nu eşti nimic/ Deşi te crezi/ Atât de mare./ Spaţiul pe care-l ocupi/ Este infim,/ O gămălie;/ Strigătele tale, plânsul tău,/ Un bâzâit slab/ La porţile Cerului./ Râvneai infinitul şi-ai fi făcut orice/ Să-l poţi primi./ Zadarnic plângi şi te rogi/ Dumnezeu în marea Sa milostivenie/ Asurzeşte încetul cu-ncetul.” Ei bine, dacă în superbitatea sa necuprinsa divinitate ajunge de mai stă pe gânduri, tu cu infimul aproape că nimicul tău doar cu ce altceva, ai putea cu graţie să încerci perfectul.
             Iar pentru a avea curajul în sine, tocmai oricum dacă pleci de la cât de fragilă ar fi dar unică să fie ori măcar binevenită ea “Iubire şubredă”, atunci ai absolutul în faţă, toate şansele de a sparge gheaţa nemuririi prin ceea ce simţi adânc şi adevărat: “Timp de cinci minute/ Acele-cuţite de ceasornic/ Îmi străpung inima/ De cinci ori înmulţite cu şaizeci./ Gânduri mă împresoară din toate părţile./
           Primul îmi şopteşte despre ceva ireparabil,/ Precum moartea,/ Al doilea îmi vorbeşte de-o piază rea la pândă,/ Mai pe urmă vine visul alb şi plâns/ Care se cere şi el descifrat,/ Şi nu în ultimul rând, poate că nici telefonul nu mai funcţionează,/ S-a întrerupt şi nu se mai aude sunând./ Toate ca toate/  Dar niciodată nu mă încearcă îndoiala/ Că te-ai fi răzgândit/ Că nu mai vrei să mă vezi,/ Iubire şubredă/ În plinătatea dorinţei tale dezlănţuit.
             Pentru Flavia Cosma nu prea gândesc vreo anume limită, ea un aparţine de spaţiu şi temporalitate. A se înţelege cât mai pe înţeles… “La balconul cu porumbei sălbatici/ Şi ramuri stufoase de fag,/ Bătrâna fantomă se leagănă/ În briza serii./ Zilele, nopţile, se topesc egale,/ Într-o aşteptare caldă, difuză.// Cămaşa ei transpirată de noapte/ Înveleşte scheletul despuiat de carne/ Ochii ei, doi cărbuni aprinşi/ Sfredelesc întunericul,/ Cercetează strada./ Nelinişti lumeşti nu-i dau pace să doarmă,/ Urmaşii ei împătimiţi în vicii,/ Îi risipesc avutul cu abandon frenetic.// Porumbei gunguresc, îşi dau sărutări/ În secrete cuibare stufoase.// Toţi aşteaptă sorocul, ziua în care altcineva/ Va lăsa lumina să pătrundă-n odăi,/ Va curăţa pereţii coşcoviţi,/ Va înfrâna vegetaţia dementă/ Va înlocui durerea veche, uscată, cu alta/ Amară şi dulce./ Noi locatari vor mătura trecutul/ Cu gestul îndrăzneţ, nesocotit,/ Menit să oprească zborul păsărilor/ În migraţia lor ireversibilă.”.
             Avem sub semnele aceluiaşi peisaj emoţia şi dăruirea de care este nevoie pentru a pătrunde şi a fi pătruns de sublima Poezie. În prezent precum aşijderea în trecut şi în viitor.

                                                                                     Daniel Marian, 
                                                                                               Deva











         


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu