(Partea a VI-a)
8.Budismul
Budismul,
ale cărui baze au fost puse de către Buddha în secolul al VI-lea î.Cr., a
pătruns în China în secolul I al erei noastre. Influența lui religioasă și
filosofică a avut un caracter progresiv, îndeosebi după căderea dinastiei Han.
Timp
îndelungat budismul a fost confundat cu daoismul, datorită faptului că primii
traducători ai sutrelor apelau la expresii daoiste pentru a putea exprima în
chineză noțiunile budiste. Termenii respectivi erau împrumutați din San xuan, cele trei lucrări fundamentale
ale metafizicii neodaoiste: Lao zi (Dao De jing), Zhuang zi și Yi jing.
De
timpuriu, ceea ce înseamnă îndată după pătrunderea budismului, au existat
contacte între budiști și amatorii de dezbateri filosofice. Apoi, după
refugierea în anul 317 a împăraților Qin la sud de Fluviul Albastru, în China
meridională s-au stabilit contacte strânse între daoiști și budiști, în care se
dezbăteau chestiuni legate de ființă și neființă, budiștii preferând vidul (Kong) în locul neființei (Wu).
De
reținut că la acea dată în China existau șapte școli budiste! Chiar dacă mai
târziu aceste școli n-au avut o influență prea mare, simpla lor existență
dovedește că, încă din secolul al IV-lea, noua doctrină avea un rol important
în gândirea chineză.
Primul
mare gânditor budist chinez a fost Seng Zhao (384-414), el contribuind la
implantarea în China a școlii indiene Calea de Mijloc, orientare cunoscută mai
ales sub numele de Școala celor Trei Tratate. Cultura daoistă asimilată de Seng
Zhao până la convertirea sa la budism este pretutindeni prezentă în culegerea
numită Tratatele lui Zhao (Zhao lun).
Opinia
comună a daoismului și budismului vechi era aceea că fenomenele sunt în
perpetuă mișcare, prin urmare nu au realitate. Seng Zhao face un pas mai în față
și susține că înseși transformările sunt ireale.
Mișcarea
și schimbarea sunt doar aparențe, iar timpul este ireal. Reală este numai imuabilitatea (bu qian), un concept care
transcende noțiunile de repaus și mișcare, astfel că tot ce există (ființă,
lucru, fenomen) este fixat în clipa căreia îi aparține, neaflându-se nici în mișcare,
nici în repaus.
Deoarece
orice lucru este și, totodată, nu este, în virtutea faptului că nu există nici
ființă și nici neființă, trebuie respinsă antiteza existență-nonexistență.
O
contribuție însemnată la dezvoltarea și consolidarea budismului chinez îi
revine lui Dao Sheng (circa 360-434). Condiția de buddha (iluminat), ne asigură
el, se obține prin iluminare instantanee,
idee care va deveni esențială în budismul Chan
(budismul Zen la japonezi).
Sigur că
procesul de expansiune al budismului se va lovi de opoziția înverșunată a
confucianiștilor și daoiștilor. Principalele obiecții ale adversarilor
budismului au fost următoarele:
a)Doctrina
expusă în sutre este neverificabilă și mult prea complicată;
b)Nefiind
adaptată la obiceiurile chinezești, doctrina lui Buddha se dovedea inutilă
pentru guvernare;
c)Pentru
că sufletul omului este muritor, nu există reîncarnare.
Se
subînțelege că cele mai multe discuții și polemici s-au purtat pe marginea
nemuririi sufletului. Nu prea bine documentați, adversarii budismului susțineau
că „suflurile” sau „energiile vitale” (Qi)
se epuizează în decursul unei singure vieți și că la moarte ele dispar (sunt
absorbite) în Invizibil.
Principalul adversar al budismului în această perioadă a
fost Fan Zhen (450-515), autorul celebrului Eseu
asupra stingerii sufletului, în care susține cu tărie că „trupul este
sufletul” (înzestrate cu simțire, membrele și celelalte organe sunt părți ale sufletului) și că fiind ciclul
viață-moarte un proces natural, problema atât de dragă budistului pur și simplu
nu există. Eseul, ne înștiințează M.
Kaltenmark, „se termină cu un atac în toată regula împotriva religiei străine,
acuzată de tot felul de fărădelegi”.
Reunificarea
politică din timpul dinastiilor Tang și Song duce nu numai la ascensiunea
budismului, ci și la sporirea ostilității anumitor cercuri chineze împotriva
sa. Asta până în anul 845, când – în urma unei drastice persecuții –
ascensiunea budismului va fi oprită.
În
secolul al VI-lea a apărut școala Lotusului (Tian tai). Școala este pur chinezească, întrucât textul de bază (Sūtra Lotusului) a fost interpretat
într-o manieră originală de către Zhi Kai (Zhi Yi, 538-597), călugăr de pe
muntele Tiantai (provincia Zhejiang).
Pornind
de la un text sacru, Zhi Kai urmărea să împace metodele contemplative cu cele
rațional-intelectuale, încercare care a dus la construirea unui veritabil sistem filosofic: Universul este un
Spirit (xin) absolut, numit de
filosof Zhen ru (Real astfel), în
care existența tuturor lucrurilor și ființelor (dharma, termen împrumutat din sanscrită, unde are înțelesul de
adevăr sau învățătură) depinde de acest Spirit, nediferențiat în esență și
capabil să se manifeste sub aspecte și calități diverse, căci din el emană
„impurele” fenomene și ființe ale lumii exterioare. Aflăm, de asemenea, că
numai Zhen ru (Real astfel) este real
și că elementele constitutive ale ființelor
(dharma) sunt „vide și iluzorii”. Cu
toate astea, ele posedă o existență aparentă și temporară.
Cum
nimic nu este în mod fundamental exterior Spiritului, acesta conține două
naturi (virtualități): una pură și una impură. Aidoma lui, toate ființele vii
au două naturi, cu următoarea caracteristică: natura lor pură rămâne intactă, cu
toate că ele, prin natura lor impură, produc acte impure. La iluminați
lucrurile stau taman pe dos: deși natura lor impură rămâne intactă, ei au
capacitatea să producă acte pure prin natura lor pură.
Vasăzică,
ființele vii și iluminații sunt în esența lor identici. Deosebirea dintre cele
două categorii este următoarea: dacă actele (karma) celor dintâi le influențează natura impură, astfel că sunt
antrenați în ciclul reîncarnărilor, prin actele lor pure iluminații își pot
influența natura pură, ca atare sunt pregătiți să pătrundă în nirvana (tărâmul fericirii pentru
desăvârșiti).
Cu
încurajatoarea completare că, deși trăiesc într-o lume impură, ființele vii –
întrucât își păstrează natura pură – pot fi întotdeauna salvate, pe când
iluminații trăitori într-o lume a purității, prin faptul că-și păstrează natura
impură, sunt susceptibili în orice moment să recadă în ciclul reîncarnărilor.
În
concluzie, ne învață Zhi Kai, „ca să fii salvat, trebuie să-ți cultivi
neîncetat spiritul!” Acest achivalent al mântuirii creștine se realizează prin
două procedee complementare:
a)Încetarea (zhi), acțiune care permite oprirea fluxului gândurilor greșite prin
conștientizarea faptului că toate ființele sunt lipsite de consistență și că
existența lor este aparentă;
b)Contemplarea (guan), metodă prin care se
revelează adevărul că lucrurile se nasc în virtutea constituirii Spiritului și
că, aidoma viselor, ele au doar o existență iluzorie.
O
altă faimoasă școală este Hua yan, școală
care prezintă multe asemănări cu Tian tai
și al cărei principal fondator a fost Fa Zang (643-712). Pornind de la sutra
Avatamasaka, la rândul lui Fa Zang elaborează un sistem filosofic coerent prin
interdependența dintre lumea realității absolute (Li sau Principiul rațional) și lumea fenomenală a activităților (shi): prima se aseamănă cu apa, cealaltă
cu valurile.
Comună
tuturor școlilor mahayaniste (Mahayana – Marele Vehicul din budism), această
concepție devine dominantă în școala Hua
yan, ea reamintind de dihotomia daoistă Wu-You (Neantul – Lumea sensibilă) ce
fusese preluată de cele șapte vechi școli budiste.
Dacă
în școala Tian tai armonia dintre
cele două lumi provenea din faptul că „totul se află în totul”, în școala Hua yan armonia este rezultatul
interdependenței dintre ființe (dharma):
cu toate că vide în ele însele (nu există decât, pe de o parte, prin relațiile
stabilite între ele, pe de altă parte, prin relațiile dintre ele și Univers),
totuși, își corespund unele altora și se implică unele pe altele. Și iată cum
în concepția școlii Hua yan, Universul nu este decât un complex
de relații între ființe!
În
vremea dinastiei Tang (sfârșitul secolului al VII-lea), a fost editată cartea
apocrifă Suramgama sūtra, o carte al
cărei original indian se pare că n-a existat niciodată, dar care a avut o mare
influență asupra cugetătorilor chinezi. Potrivit ei, fenomenele nu sunt decât
actualizări ale absolutului nediferențiat și transcendent, un absolut prezent
în fenomene atât ca sursă cât și ca substanță.
Facultățile
senzoriale ale celui care poate accede la absolut (singura realitate
neiluzorie) se purifică, dar folosirea lor devine global-indistinctă. Inspirația
autorului sutrei este indiscutabilă: Zhuang Zi admitea la rândul lui că
misticul, după ce-și unifică spiritul, cunoaște o percepție globală a
lucrurilor. Nu numai atât. Deoarece spiritul fiecărui om posedă o calitate
transcendentă, prin procesul introversional al contemplării spiritului se poate
ajunge la salvare!
Dar
cum nu se întrunesc condițiile unei „iluminări subite”, trezirea va avea loc
după o necesară etapă pregătitoare, în cursul căreia spiritul va fi purificat
în mod gradual. Chestiunea gradualismului
și subitismului se va pune în curând și
cu multă acuitate în cadrul școlii Chan.
Asta
nu înseamnă nicidecum că teoria „iluminării subite” nu existase și înainte.
Existase, căci – așa cum cum arătat mai sus – Dao Sheng o făcuse cunoscută la
vremea lui. Potrivit ei, are parte de iluminare și o viziune totală asupra
lucrurilor doar înțeleptul care-și identifică spiritul cu Nimicul (Wu). După atingerea iluminării, starea
devine definitivă, întrucât Wu este
indivizibil – „ori îl posezi în totalitate, ori deloc”! Dar la o atare stare de
grație nu se ajunge prin cultivarea spiritului (orice activitate îl antrenează
pe om în ciclul transmigrărilor), ci – dimpotrivă – prin completa golire a
creierului de gânduri.
Cu
precizarea că absența voluntară a gândirii nu înseamnă nicidecum a nu gândi
nimic. Trebuie să te gândești la toate lucrurile, adică să posezi facultatea
gândirii totului, dar să nu te lași dominat de nici unul dintre ele și „să nu
dobândești niciun gen de cunoaștere pozitivă”!
Cu
toate că după iluminare vederea înțeleptului nu se deosebește cu nimic de a
unui om obișnuit, totuși, actele sale au un alt sens, astfel că el nu mai este
același om: da, căci fără intenții și gânduri particulare, fără noțiunea
binelui și a răului, el ajunge ca prin eliberarea de sub tirania timpului să nu
mai creeze karma.
Doar
câteva cuvinte despre legendarul Boddhidharma și urmășii săi. Conform tradiției,
primul patriarh al școlii Chan (cum
spuneam, mult mai bine cunoscută sub numele japonez de Zen) a fost
Boddhidharma, personaj cu o existență îndoielnică, despre care se crede că a
sosit în China în jurul anului 500. Se presupune că izvorul acestei doctrine a
fost învățătura esoterică împărtășită de Buddha unuia dintre discipolii săi și
că această învățătură s-a transmis apoi pe cale orală, adică așa cum se obișnuia
în India antică.
După
moartea lui Boddhidharma în anul 534, conducerea școlii s-a transmis până la
Hong Ren (602-675), cel de-al cincilea patriarh. La moartea acestuia, Shen Xu
(mort în anul 706) și Hui Neng (638-713), principalii lui discipoli, s-au
despărțit: primul a întemeiat în nord (provincia Hubei) o mișcare
„gradualistă”, celălalt în sud (provincia Guangdong) o mișcare „subitistă”. Școala
„subitistă” s-a dovedit mai puternică: din secolul al IX-lea rămâne singura
reprezentată de seamă a budismului, așa că Hui Neng devine cel de-al șaselea
partriarh.
Considerând
că nu există învățătură explicită și că adeptul trebuie să descopere el însuși
adevărul în urma unui incident oarecare, Chan-ul
din sud a respins cultul lui Buddha, lectura sutrelor și viața monahală. O altă
caracteristică a acestei școli: uneori maeștrii Chan utilizau paradoxuri enigmatice și, pentru „trezirea”
discipolilor, recurgeau la mijloace brutale...
N.B.În toată această lungă și
înfloritoare perioadă pentru daoism și, îndeosebi, pentru budism, cel mai
valoros reprezentatnt al confucianismului a fost Han Yu (768-824). Mare
scriitor (a scris o proză simplă și directă), Han Yu rămâne în filosofia
chineză prin cele trei contribuții majore la renașterea confucianismului: critica
adusă cvietismului daoist și nihilismului budist, concepția sa cu cele trei
grade ale naturii umane (superior, mijlociu, inferior), precum și propria
teorie despre iubirea universală, loc în care se apropie de Mo Zi (filosoful
pentru care nutrea o profundă admirație) și unde, totodată, se desparte de
tradiționala opinie confucianistă.
Sighetu
Marmației,
George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu