În 1973, când împlinea 70 de ani, întemeietorul etologiei și laureatul Premiului Nobel în biologie,
austriacul Konrad Lorenz, scotea la lumină o carte celebră: „Cele opt păcate
capitale ale omenirii civilizate” (suprapopularea, pustiirea spațiului vital, competiția individului cu sine însuși,
moartea termică a simțurilor, decăderea
genetică, sfărmarea tradițiilor, creșterea receptivității la îndoctrinare, armele nucleare), care ”se află într-o relație de interdependență cauzală, amenințând
să ducă nu numai la dispariția culturii
noastre contemporane, ci și a omenirii
ca specie”.
Cinci ani mai târziu, tot cam pe la aceeași vârstă, dintr-o altă perspectivă, de ordin
ontologic, filosoful român Constantin Noica publica o carte despre cele ”Șase maladii ale spiritului contemporan”
(katholita sau incapacitatea de generalizare, todetita sau imposibilitatea
individualizării, horetita sau incapacitatea de a da determinații, acatholia sau refuzul generalului,
atodetia sau respingerea individualului și
ahorehita sau respingerea determinanților),
maladii care macină și vulnerabilizează
atât individul, cât și societatea, atât
civilizația, cât și cultura.
De atunci au trecut patru decenii, răstimp în care s-au
produs mutații profunde și radicale în toate domeniile, determinând
schimbarea din temelie a mentalităților,
atitudinilor și comportamentelor la
scară planetară.
Și iată că în 2016,
în siajul cărților scrise de cei doi
mari cărturari, prof. univ. dr. Nicolae Iuga se încumetă să ne prezinte,
dintr-o altă perspectivă, de ordin etic, „Șapte
păcate împotriva Spiritului”, o carte apărută la Editura Limes, Cluj Napoca. O
spun din capul locului, prin tematică și
conținut, prin coerența discursivă și
forța argumentativă, prin finețea radiografiilor și profunzimea analizelor, dar mai cu seamă prin calitatea
diagnozelor, cartea universitarului maramureșean
îmi pare a fi o replică izbutită și
onorantă la cele două cărți pomenite
anterior. Că acesta-i adevărul, o dovedește
faptul că de curând a apărut și
versiunea sa în limba engleză, în tălmăcirea dr. Laura Rebecca Stiegelbauer și Kelly Gunn, Fulbright ETA, „The Seven Sins
against the Spirit”, publicată în 2017 la Editura Lambert Academic Publishing
din Saarbrücken, Germania. Indiscutabil, acest eveniment editorial este o mare
izbândă. Atât a autorului, cât și a cărții. Numai că Nicolae Iuga nu e la prima
performanță de acest fel. De fapt, el a
„recidivat”, întrucât alte trei dintre cărțile
domniei sale au fost traduse anterior în limbi de circulație internațională.
Este vorba despre Essais éthique et politique publicată în Germania în 2016 la
Edition Universitaires Européenne, Saarbrücken, de About at New Antisemitism
and other Essays, publicată tot în Germania în 2016, de Lambert Academic
Publishing și de Sur les racines de
l'ésotérisme dans la pensée antique, apărută în mai 2017, tot în Germania, la
Editura Noor Publishing, Saarbrücken. Așadar,
dacă putem fi onești, trebuie să
admitem că nu-i de ici ori de colea ca un autor, fie el și profesor universitar, să ajungă la asemenea rezultate. Judecați fiecare! În ceea ce mă privește, cred că prin asemenea izbânzi
profesionale și intelectuale, Nicolae
Iuga îi eclipsează pe mulți dintre
confrații săi din mediul academic, ce
se remarcă eventual prin fecunditatea producției
de maculatură, folositoare exclusiv în … propria carieră.
Revenind la cele Șapte
păcate împotriva Spiritului, aș observa
că autorul, fidel proiectului și
crezului său creator, respectându-se pe sine dar și
pe cititori, nu scrie după ureche, ci metodic, cu rigoare, claritate, precizie,
expresivitate și coerență, indicându-ne mai întâi temeiurile sau
cauzele și abia apoi formele de
manifestarea ale acestor „păcate”. Ca un cărturar veritabil, încercând să-și justifice demersul etico-filosofic, încă
din Introducere, autorul se raportează la Biblie, amintindu-ne că ”există în
Evanghelii un loc consacrat Păcatului împotriva Spiritului (Duhului)
Sfânt”, întâlnit în Mt. XII, 24-33, Mc.
III, 28-30, Lc. XII, 10, unde găsim următorul avertisment: ”Orice păcat și orice blasfemie li se va ierta oamenilor,
dar blasfemia împotriva Duhului Sfânt nu li se va ierta. Cel ce va grăi
cuvântul împotriva Fiului Omului va fi iertat, dar ce va grăi împotriva Duhului
Sfânt nu va fi iertat nici în veacul acesta, nici în ce va să fie”. Din aceleași Evanghelii mai știm și contextul în
care Hristos lansează acest avertisment. E vorba de vindecarea unui demonizat,
prilej cu care Iisus e acuzat de farisei că practică exorcizarea tocmai cu
ajutorul demonului. Astfel spus, ”fariseii insinuează o confuzie totală între
Fiul lui Dumnezeu și căpetenia
demonilor, prin extensie, între Dumnezeu și
Diavol, între Binele absolut și Răul
absolut”. Comentând semnificațiile
acestei pericope, Nicolae Iuga e convins că acest tip de confuzie e mai rea
decât ”diavolul însuși, pentru că
diavolul neagă anumite valori, dar nu le confundă”. Pe când fariseii au
procedat taman pe dos. Dar noi, cei de azi, oare cum procedăm?
Convins de acest adevăr, că răul cel mai mare îl reprezintă
”confuzia totală dintre Bine și Rău”,
autorul face următorul pas, clarificând semnificațiile
Duhului Sfânt: ”unul cu suflare de viațăa
lui Dumnezeu asupra lui Adam cel făcut din pământ și al doilea ca suflare dumnezeiască a Fiului lui Dumnezeu cel
Înviat asupra unei umanități
reînnoite”, după care, cu subtilitate, analizează diferențele semantice conținute în conceptul teologic de Spirit (Duh) Sfânt și cel filosofic de Spirit Obiectiv, care e
de fapt un alt nume a lui Dumnezeu, așa
cum îl întâlnim de pildă la Hegel. Accentuând ca demersul său se focalizează pe
semnificațiile etico-religioase ale
Spiritului (Duhului), autorul conchide că „a păcătui împotriva Duhului Sfânt
înseamnă de fapt a atinge, a știrbi, a
răni, a afecta grav integritatea Spiritului Obiectiv, precum și Sfințenia
lui”. Pe de altă parte, acest gen de păcate, lezând însuși substratul ontologic al omului și
al umanității, adică suflarea divină
sau Duhul Sfânt din noi, „prin consecințele
care se răsfrâng asupra umanității pieritoare
și ireversibilă” sunt iremediabile,
nefiind iertate „nici acuma și nici în
veacul ce o să vină”.
Odată limpezite aceste lucruri, cu același spirit pătrunzător, meticulos și metodic, în capitole distincte, riguros
elaborate și bine articulate, autorul
trece la radiografierea celor șapte
maladii morale, al căror numitor comun e confuzia dintre bine și rău. Astfel, în capitolul intitulat
„Invazia imbecililor în spațiul
virtual”, pornind de la ponciful că „orice imagine poate să ne spună mai mult
decât o mie de cuvinte”, etalându-și
anvergura intelectuală și măiestria
analitică, Nicolae Iuga supune reflecției
noastre, cu mult umor, impactul televiziunii și
al internetului, care au condus, așa
cum susțin Giovani Sartori și Umberto Eco, la imbecilizarea ființei umane. Iar diagnosticul autorului nostru
este fără echivoc: „Păcatul mare și
impardonabil împotriva Spiritului este că se produce confuzia gravă, totală,
între a vedea și a gândi”.
Mai grav e că prin intermediul celor două instrumente de
manipulare la scară globală „acest om nou, infantilizat prin imagine și atrofiat cultural, își alienează astfel cea mai mare parte a
culturii universale depozitată în cartea tipărită”. În plus, prin globalizarea
comunicării, rețelele de socializare,
ca instrumente ale dezinhibării, cultivând flecăreala și exhibiționismul, nu fac altceva decât să accelereze
înspăimântător confuzia axiologică din societate, o stare în care „Adevărul ca
atare se pierde în babilonia cumplită a Internetului, își pierde mesajul, forța,
unicitatea și relieful, riscând la
modul cel mai serios să treacă neobservat, să fie acoperit și sufocat de o sumă foarte mare de mici
nimicuri.”
Apoi, în strânsă legătură cu păcatul generat de televiziuni și internet se află și agresiunea împotriva Cărții,
ca „depozitar al Spiritului”. La fel ca babilonia televizată și virtuală, într-un alt text,autorul
radiografiază păcatul „distrugerii cărții”.
Asemenea anomaliei anterioare, și
această maladie morală are două forme de manifestare. E vorba, mai întâi, de distrugerea
directă a cărții, prin ardere, și apoi, poate mai grav decât prima
agresiune, este „distrugerea indirectă prin grafomanie și maculatură”. În acest capitol, intitulat sugestiv
„DistrugereaCărții ca depozitar al
Spiritului”, ca pretext hermeneutic, autorul invocă un mit egiptean despre
geneza și rostul scrierii, relatat de
Socrate în dialogul Phaidros, 274d - 275e. Reflectând asupra tâlcului acestei
istorioare, profesorul Nicolae Iuga opinează că, dincolo de eventualele
neajunsuri, evidențiate și de către Socrate în acest dialog
platonician, până la urmă, „o carte scrisă devine un important depozitar al
Spiritului”, întrucât ea tezaurizează înțelepciunea
omenirii. Fidel demersului său, după un succint istoric al scrierii, autorul ne
oferă povestea „prigonirii cărților”
prin ardere, o poveste ce începe pe vremea lui Pericle când, pentru prima dată,
scrierile unui filosof, Protagoras, au fost arse în Agora din Atena. Știm că, iar dacă nu știm, vom afla din
această carte, că această formă de violență
spirituală atinge apogeul în anul 640 d.H., când califul Omar, raportându-se la
Coran, formulează celebra aporie legată de conținutul
cărților din Biblioteca din Alexandria,
hotărând arderea lor, motiv pentru care Sf. Toma d’ Aquino, reflectând asupra aporiei califului lui Omar, a
exclamat: „Ferește-te de omul unei
singure cărți!”, așa cum ar fi fost, se pare, acest lider al
musulmanilor. Autorul își încheie
istoria incendierii cărții,
semnalându-ne că recent, în 2016, „din ordinul Ministerului Educației, au fost arse cărți în Federația Rusă”.
Numai că, pe lângă asemenea exerciții piromanice, destul de frecvente în cursul istoriei, o altă
formă de agresiune spirituală, de data asta indirectă, o reprezintă flecăreala,
grafomania sau „beția de cuvinte”
pomenită de Maiorescu, adică „producția
de maculatură”. Raportându-se la aceleași
fragmente din Phaidros, pe baza observației
lui Platon, cum că, prin intermediul cărților,
indiscutabil cititorii vor afla multe lucruri bune, socotindu-se îndreptățiți
să pretindă că sunt înțelepți, „când de fapt cei mai mulți dintre ei nu vor avea un gând care să fie
al lor”, autorul se întreabă dacă arderea unei cărți, după ce în prealabil a fost citită și înțeleasă, este o
nenorocire mai mare ca grafomania și
producția de maculatură, ce conțin mesaje și
texte fără nicio noimă? iar răspunsul dat e fără echivoc „Este mai grav și mai periculos să avem oameni care să
citească și să scrie fără rost”. Fiind
sigur de acest adevăr, autorul explorează și
analizează apoi mobilurile, unele mai pestrițe
și mai năstrușnice ca altele, ce generează flecăreala și grafomania, două epidemii spirituale ce contaminează
înspăimântător România zilelor noastre.
Trăncăneala sau flecăreala, despre care Heidegger, în Ființă și
timp, ne spune că reprezintă o trăsătura ontologică definitorie, alături de
ambiguitate și curiozitate, a
Dasein-ului, adică a unei vieți
inautentice, nu poate fi decât scrisă ori vorbită. „Flecăreala vorbită se
întemeiază pe reiterarea celor auzite, iar cea scrisă pe cele citite.” Una
produce fojgăială, zumzet și vacarm!
Cealaltă, texte insipide, jalnice, fără noimă, adică maculatură! Aprofundând
analiza asupra acestei agresiuni împotriva Spiritului, autorul sesizează că,
dacă flecăreala și maculatura nu se
definesc prin intenția de a înșela, în schimb există un gen de „scriitură
(contra)făcută anume cu scopul de a înșela,
respectiv plagiatul”. Chiar dacă această practică este nocivă, atât
moral-spiritual cât și
profesional, aspect ignorat de actualul
Ministru al Educației dl. prof. univ.
dr. Valentin Popa – care, printr-o
declarație publică halucinantă, susținea grozăvia că nu scrie în nicio lege că-i
musai să pui ghilimele și să indici
sursa din care te-ai inspirat, declarație
prin care a legitimat furtul intelectual – după opinia lui Nicolae Iuga, există
ceva mult mai grav decât plagiatul în sine, și
anume situația „când plagiatorii cred
că li se cuvine ceea ce au dobândit prin plagiere și maculatură, ajungând să se creadă cel puțin egali creatorilor autentici, ceea ce îi
face deosebit de periculoși, în sensul
confuziei totale pe care o induc în ierarhia reală a valorilor”.
Nu trebuie să uităm un fapt îngrijorător: distrugerea cărții nu e singulară! Ea e însoțită de Distrugerea Cetății ca leagăn al Spiritului! În acest
capitol, la fel ca și în precedentul,
autorul identifică două forme de manifestare ale agresiunii împotriva
Spiritului. Cea directă înseamnă „distrugerea Spiritului Cetății prin război”, pe când cea indirectă se
produce prin turismul de masă. În justificarea acestui diagnostic, Nicolae Iuga
pornește de la adevărul că „vechile
cetăți sunt cele mai vechi depozitare
ale Spiritului”. Din ce motive? Pentru că acestea s-au bucurat, câtă vreme erau
vii, de un puternic prestigiu simbolic și
religios. Altfel spus, aceste locuri „erau considerate sfinte, depozitare
privilegiate ale Spiritului”. Fără a face paradă de erudiție, ca un adevărat istoric, autorul ne
ilustrează cum a fost distrus Spiritul din vechea cetate a Ierihonului, din
vechea Troia, din străvechea Palmyra ori din vechea cetate a Ierusalimului. De
pildă, puțină lume știe că Sfânta Cetate a Ierusalimului a fost
distrusă fizic în trei rânduri.
Numai că, din păcate, pe lângă distrugerea fizică a
locurilor ce odinioară erau considerate sacre, distrugere ce a condus la desacralizarea
și profanarea acestora, are loc o
agresiune spirituală mai perfidă, concretizată printr-o lezare indirectă a
Spiritului, din cauza „turismului ecumenic sau religios”. În opinia autorului,
turismul de masă e generat de curiozitate. Împins de curiozitatea pură, numai
de dragul de a vedea, turistul din zilele noastre e mai puțin interesat să cunoască și să înțeleagă
ceea ce vede. El se mulțumește doar să vadă noi și noi locuri și
lucruri. Ca expresie emblematică a curiozității
deșarte, din pricina globalizării,
acest fenomen a atins cote planetare, cu forme de manifestare tot mai stranii.
Printre ele, autorul identifică și
analizează „turismul ecumenic și
religios”, o formă de divertisment și
curiozitate ce a invadat până și
locurile cele mai retrase și mai sacre,
cum erau cândva mănăstirile, sihăstriile și
schiturile. Comentând acest fenomen, Nicolae Iuga sesizează cu luciditate
faptul că „chiar și ierarhi ai
Bisericii nu mai văd rostul religios al mânăstirilor și le tratează ca pe niște
mici întreprinderi, care trebuie să producă și
ele ceva. Adică bani. Așa se face că la
intrarea în mănăstiri s-au amenajat parcări înconjurate cu mici prăvălioare
pline cu marfă kitsch. În incinta mănăstirilor se construiesc hoteluri,
călugării sunt salahori pe șantiere iar
călugărițele recepționere de hotel. Turismul a devenit acum o
adevărată religie al cărei Dumnezeu e banul. (s.m.)”. E un diagnostic extrem de
sever, dar oare nu-i așa în multe
locuri? Oare ce se întâmplă cu Duhul Sfânt al mănăstirilor, bisericilor și catedralelor invadate de puhoiul tot mai
mare de turiști, care se roagă tot mai
puțin, dar (se) pozează tot mai mult?
Mai e viu acest Duh? Nu cumva, din nevoia de a atrage resurse financiare, tot
mai mulți dintre viețuitorii și
slujitorii acestor lăcașuri sfinte se
închină și lui Mamona? Iar dacă e așa, nu-i un păcat împotriva Duhului Sfânt?
Într-un alt capitol, care se leagă de tema agresiunii și a păcatului spiritual generat de turismul
religios, după cum ne-o spune însuși
titlul său, „Păcate ale bisericilor creștine
tradiționale împotriva Spiritului”,
autorul identifică două forme majore prin care Biserica Ortodoxă și cea Catolică păcătuiesc împotriva Duhului
Sfânt. Cunoscând temeinic istoria creștinismului,
după un succint excurs, Nicolae Iuga ține
să ne reamintească adevărul că, în ortodoxie, „Statul își exercită suveranitatea asupra unui teritoriu, care este
totodată și teritoriul canonic al
Bisericii respective.” Logic, dacă statul își
extinde ori își micșorează granițele,
e normal ca și Biserica Ortodoxă să
facă la fel, urmând statul. Cu alte cuvinte Statul servește Biserica, și invers.
Iar pentru serviciile pe care le primește
din partea autorităților, „Biserica
oferă Statului, oricare ar fi el, sprijinul său moral și spiritual, care e considerabil.” Această simbioză a
serviciilor reciproce dintre autoritatea spirituală și puterea seculară e cunoscută în istorie sub numele de
doctrina „simphoniei” sau armoniei. Puțină
lume știe că această doctrină a fost
formulată de împăratul Justinian, fiind consacrată la Sinodul Ecumenic al
IV-lea, de la Calcedon, din 451 d.H. Cu toate că doctrina simphoniei e formulată relativ mai târziu,
încă din timpul lui Constantin cel Mare s-a impus în practica politică această
colaborare armonioasă dintre Stat și
Biserică, dintre Împărat și Patriarh, o
practică ce va dăinui peste secole, până în zilele noastre. În acest fel
„Biserica Ortodoxă va ajunge cu timpul într-o poziție păguboasă de subordonare față
de Stat, tradiție transmisă diferitelor
biserici ortodoxe până în modernitate”.
Acest tip specific de relație,
cultivat prin doctrina simphoniei, care s-a împământenit în ortodoxie, e
cunoscut sub numele de cezaro-papism. În acest context, nu-i rău să ne amintim
că Hristos își îndemna ucenici astfel:
Dați Cezarului cele ce sunt ale
Cezarului și lui Dumnezeu cele sunt ale
lui Dumnezeu. Numai că, deseori, din nefericire slujitorii bisericilor ortodoxe
au dat Cezarului mai mult decât i se cuvenea! „Astfel a fost subordonată față de Stat Biserica lui Hristos, a cărei
Împărăție, după cum se știe, nu este din lumea aceasta. Și acesta este iarăși un păcat împotriva Spiritului. ”
Pentru a face inteligibil mecanismul acestei subordonări,
ilustrând cu exemple, cum ar fi hotărârea lui Petru cel Mare de a desființa Patriarhia Bisericii Ortodoxe din Rusia,
Nicolae Iuga analizează măsurile luate în Țările
Române în timpul lui Al. I. Cuza, considerând că, din 1863, prin Legea
secularizării averilor mănăstirești,
s-a accentuat aservirea bisericii, întrucât, printre altele, „clerul urma să
fie salarizat de către stat, lucru rămas în vigoare până astăzi”. În acest fel
„se explică faptul că ierarhia Bisericii Ortodoxe Române a ajuns să aibă o
coloană vertebrală deosebit de flexibilă în raport cu puterea politică, iar
Biserica în întregul ei, spoliată fiind de proprietățile sale, a ajuns să aibă, în momentele oportune, un
comportament mercantil până la avariție,
prin aceasta păcătuind încă o dată împotriva Spiritului”. Cu alte cuvinte, pe
lângă servilismul față de puterea
seculară, nici arghirofilia și nici
simonia nu par a fi fost străine slujitorilor acestei biserici! „Rămân însă, ca sechele istorice, obediența istorică față
de stat și cupiditatea față de bunurile materiale, păcate clare și certe împotriva Spiritului.”
Pe de altă parte, „Și
Biserica Catolică a secolului XIX-lea a păcătuit împotriva Spiritului.” Cum?
Prin formularea și materializarea în
viața eclezială e două dogme: cea a
primatului papal și cea a infailibilității. Inspirându-se din argumentele teologului
catolic Hans Küng, care propovăduia în cărțile
sale o concepție de inspirație protestantă, în consonanță cu acest teolog, profesorul Nicolae Iuga
opinează că „primatul papal a evoluat spre absolutism.” De fapt, după opinia
mea, această idee reflectă nu numai tipul de raporturi specifice din lăuntrul
Bisericii Catolice, dar și un gen
special de relații dintre Biserică și Stat, cunoscute sub numele de
papo–cezarism. Și dacă cezaro-papismul
este definitoriu pentru ortodoxie, papo-cezarismul pare a fi fost definitoriu
în spațiul catolic. Prin conceptul de
papo-cezarism înțelegem că autoritatea
spirituală a bisericii se extinde și
asupra puterii temporale reprezentată de stat. Cu alte cuvinte, autoritățile politice ascultau frecvent de cele
religioase. Debutul papo-cezarismului, dacă nu greșesc, a avut loc la finele sec. IV, în timpul domniei
împăratului Theodosie cel Mare, când episcop al Milanului – oraș ce devenise în acel timp una din reședințele
imperiale, alături de Constantinopol și
Roma – era Sf. Ambrosius, cel care l-a botezat pe Sf. Augustin. Apărând
biserica și valorile ei, Ambrosius a
ignorat puterea lui Theodosie în două-trei rânduri, obligându-l pe împărat să
facă penitență publică și să-i recunoască autoritatea. Este primul
gest de ascultare și supunere al unui
reprezentant al puterii politice în raport cu cea religioasă. Atitudinea și hotărârile episcopului de Milan reprezintă
așadar momentul inaugural al
papo-cezarismului.
În opinia autorului, mai gravă decât dogma primatului papal
este dogma infailibilității papale,
formulată în 1870, la Conciliul Vatican I. Succint, ea ne spune că, în virtutea
supremei sale autorități apostolice,
atunci când formulează o învățătură
morală, episcopul Romei nu poate greși.
Analizând această dogmă, ca bun și drept-credincios,
în acord cu afirmațiile regretatului
mitropolit Antonie Plămădeală, Nicolae Iuga conchide: „Conciliile de la Vatican
au uzurpat infailibilitatea lui Dumnezeu și
a Bisericii, spre a o conferi papei.” În paranteză fie spus, după opinia mea, această
aserțiune e discutabilă, întrucât, din
câte știu, în nici un document emis de
Vatican nu s-a pus vreodată în discuție
autoritatea și infailibilitatea lui
Dumnezeu, după cum, la fel, n-a fost pusă niciodată sub semul întrebării
autoritatea și infailibilitatea
Bisericii, ca instituție divino-umană și trup mistic a lui Hristos.
În capitolul Invazia musulmană în Europa, ca un autentic
sociolog ori antropolog, analizând fenomenul recent al migrației masive a populației musulmane în țările
Europei Occidentale, autorul constată că „ceea ce n-au reușit să facă împotriva Europei turcii cu
sabia, timp de secole, sau jihadiștii
de astăzi, cu atentatele lor teroriste, ar putea-o face musulmanii pașnici” ce s-au stabilit și se stabilesc, legal ori ilegal, în Europa
de Vest. Cum? Printr-un spor natural! Practicând „o sexualitate bine
disciplinată moral-religios”, ce încurajează natalitatea. Astfel, numărul
musulmanilor europeni a crescut și
poate crește continuu. Pe de altă
parte, cultura post-creștină europeană
alimentează hedonismul, inclusiv cel sexual, și
descurajează natalitatea. Într-un final, nu-i exclus ca, sub influența acestor ideologii, convertite în conduite
socio-umane, decreștinarea Europei să
conducă la islamizarea ei tot mai accentuată. În acest fel, în timp, „Spiritul
european urmează să fie ucis în întregime și
ireversibil”, ceea ce reprezintă iarăși
un mare păcat împotriva sa. În consonanță
cu unii oameni politici și cărturari de
prim rang din Europa, Nicolae Iuga ține
să ne reamintească faptul că, la origine, Spiritul european a fost eminamente
creștin. Iar dacă astăzi se vorbește de o conștiință europeană, nu trebuie să uităm că ea a
fost mai întâi una creștină. Tocmai în
virtutea acestei conștiințe, „europenii au început să se organizeze și să pornească, în sec XI – XII, expedițiile războinice cunoscute sub numele de
cruciade.” Și dacă europeanul de astăzi
a uitat sau i s-a sugerat să uite de acele momente în care s-a cristalizat conștiința
și spiritul european, s-ar părea că
musulmanul nu a făcut-o și nu o va face
prea curând. Credința lui, după cum
constată autorul, e tot mai viguroasă, pe când cea a europeanului e tot mai
stinsă. Or, tocmai incapacitatea europeanului de a-și recunoaște originile
sale creștine, ce se conjugă cu refuzul
autorităților europene de-a consacra
public aceste temelii, reprezintă o altă formă de manifestare a păcatului
împotriva Spiritului.
În fine, al șaptelea
păcat diagnosticat de autor se referă la „confuzia totală dintre apărare și agresiune”, tot mai prezentă în discursul
politic și în conștiința
publică a europeanului din zilele noastre. În capitolul Globalizarea prin
război, profesorul Iuga își începe
analiza de la semnificația
substantivului bolșevic, care derivă
din limba rusă, de la balșoi, însemnând
mare, prin comparație cu termenul de
menșâi, care înseamnă mic. Abandonând
etimologia, cu eleganță și rigoare, autorul ne descrie apoi o seamă
de practici politice terifiante ale partidului bolșevic de pe vremea lui Lenin și
Stalin, după care, oarecum surprinzător, analiza se focalizează pe politica
externă recentă a S.U.A. Toată lumea admite că, după dispariția U.R.S.S. și
a Cortinei de Fier, S.U.A. au rămas singura superputere mondială,
transformându-se într-un adevărat jandarm planetar care urmărește, deseori și
prin forță, să-și impună hegemonia, modelul și
valorile democrației liberale peste tot
în lume. De cel puțin două decenii
sesizăm că „exportul” american de democrație
se globalizează, „instalând-se astfel un non tip de totalitarism prin care
S.U.A. pun în practică, într-un mod tot mai pronunțat, toate principiilele, argumentele și standardele duplicitare ale faptelor bolșevicilor. Remarcând aceste lucruri, autorul
susține că „păcatul comis împotriva
spiritului se află în confuzia politicilor bolșevice
și a celor impuse de S.U.A”, sau în
neclaritatea criteriilor după care „ar fi de preferat să acceptăm o
constrângere militară americană la nivel global, fată de alte
constrângeri”. Cinic vorbind, în
justificarea agresiunilor militare ale S.U.A. în fosta Iugoslavie și, mai recent, în țările musulmane din Africa de Nord ori Orientul Apropiat erau
invocate mai cu seamă argumente referitoare la apărarea drepturilor și a libertăților
fundamentale ale omului! Dar cum erau, în realitate, apărate aceste drepturi
fundamentale? Ucigând oameni, prin intervenții
armate! Și atunci cum stăm cu dreptul
la viață? Prin răspunsul său cinic
referitor la așa-zisele pierderi
colaterale, S.U.A. ne demonstrează că, cel puțin
uneori, de la vorbă la faptă e cale lungă.
Mai mult, adâncind analiza asupra mentalității politice americane contemporane, autorul
constată că această „conține un
totalitarism mai subtil cel din forțele
țării socialiste, acela desemnat prin
expresia political correctnnes. Sloganul ce îndeamnă că, dacă vrem să ne fie bine,
atunci, să gândim corect în ceea ce privește
treburile politice, adică să nu gândim cu capul nostru, ci să gândim așa cum gândește
conducerea superioară de partid și de
stat”. Și cum tot ceea ce se întâmplă
în spațiul public, direct sau indirect,
este legat de politică, trebuie să cumpănim bine dacă se cade ori ba să ne
exprimăm rezervele și, de ce nu,
dezacordul cu privire la intențiile
factorilor politici și a instituțiilor democratice de a extinde, de pildă,
definiția familiei, a dreptului la
libera exprimare ș.a.m.d. Oricum, și pe aceste coordonate, iese în evidență haosul axiologic!
Cât privește
capitolele Lumina ca metaforă a Spiritului și
Ipocrizia, masca și chipul, la o
lectură superficială am putea avea impresia că ele se află în disonanță cu tematica acestei cărți. În realitate însă, în cele două studii cu
care se începe cartea, autorul nu face nimic altceva decât să-l incite pe
cititor la reflecție și lectură, oferind un exercițiu hermeneutico-propedeutic necesar și util înțelegerii
problemelor pe care le ridică Șapte
păcate… Astfel, interpretând Lumina ca simbol și
metaforă a Duhului (Spiritului) Sfânt, Nicolae Iuga ne înfățișează
convingător câteva dintre posibilele ipostaze ale acesteia: „Lumina ca
Epifanie” sau ca manifestare reală a Divinului. „Lumina ca expresie a
infinitului însuși”, o ipostază
recognoscibilă și în formula „lumină
din lumină”, ce o găsim exprimată în simbolul de credință, „Lumina ca expansiune a divinului în lume”, identificabilă
în expresia „lumina luminează întunericul și
întunericul nu a cuprins-o” (In I, 5), „Lumina ca manifestare a libertății umane”, ce-și
găsește locul tot în Evanghelie,
„lumina a venit în lume, iar oamenii au iubit întunericul mai mult decât
lumina, fiindcă faptele lor erau rele” (In III, 14), precum si „Lumina ca
percepere a ființei”, o idee de inspirație hegeliană și
cu ecouri heideggeriene.
În celălalt capitol propedeutic, elaborat după modelul de
scriitură axiomatico-analitică pe care-l regăsim în Tractatus
Logico-Philosophicus a lui Wittegestein, pornind de la semnificațiile măștii,
autorul analizează corelațiile dintre
chip și mască, reamintindu-ne, printre
altele, că sinceritatea absolută e atributul exclusiv a omului fără
discernământ ori a celui sfânt. „Cine arată tot, cine se exhibă pe sine în mod
total, cine se arată complet fără mască, este ori imbecil, ori sfânt.” Cu alte
cuvinte, din când în când, dar nu prea des, omul sănătos la cap trebuie să
poarte câte o … „mască”! Masca, prin
însăși semnificația și menirea sa, nu
poate fi decât proteiformă. Ea e și
exterioară, fizică, dar și lăuntrică,
ascunsă. În forma sa interioară, ea e fie ipocrizie, fie închipuire, când
confundăm masca noastră lăuntrică cu adevărul sau realitatea din sinele nostru,
fie fățărnicie, când „convertim
adevărul și sinele nostru lăuntric în
mască”, prefăcându-ne că suntem altceva decât am fi de fapt. În acest joc
neîntrerupt al oglindirilor noastre, cu cât ipocrizia, fățărnicia și
închipuirea vor fi mai controlate, cu atât vom avea mai multe șanse de a fi autentici, de a nu ne amăgi și de a nu-i amăgi nici pe semenii noștri. Iar Nicolae Iuga, prin ceea ce a spus
în această carte, îmi pare că nu s-a mințit
nici pe sine, dar nici pe ceilalți,
probând în acest fel atât onestitatea sa intelectuală, cât și competența
sa profesională.
Și ce-ar mai fi de
spus despre această carte? Indiscutabil, se pot și
se vor spune multe! De ce? Pentru că ea incită! Ea nu-i deloc o carte cuminte și comodă! Dimpotrivă! În concluzie, noi am
urmărit argumentele autorului, prezentate în carte cu titlul de „păcate”, și am putut constata că acestea sunt de fapt
tot atâtea diagnoze lucide referitoare la lumea contemporană, justificând
apropierea de autori de un prestigiu și
de o notorietate deosebite. Așa că,
rezumând, în final, aș mai spune că, pe
lângă argumentele invocate în aceste rânduri, axiologic vorbind, prin
actualitatea temei și a problemelor
analizate, prin complexitatea și
profunzimea acestor analize, prin exactitatea referințelor culturale, prin anvergura și
consistența achizițiilor spirituale ce se oglindesc în fiecare
pagină, prin acuratețea, eleganța și
farmecul discursului argumentativ-filosofic, prin finețea exercițiilor
hermeneutice, prin curajul abordării unor teme sensibile și a unor subiecte – tabu, prin acuratețea radiografiilor și limpezimea diagnozelor, dar și
prin tălmăcirea sa în limba engleză, cartea filosofului maramureșean este îndreptățită să intre în galeria unor mari cărți de filozofie, să stea alături cu cinste de cea a lui
Constantin Noica, Șase maladii ale
spiritului contemporan, de Cele opt păcate capitale ale omenirii civilizate a
lui Konrand Lorenz, de Criza umanității
europene lui Edmund Husserl, ori de
Ciocnirea civilizațiilor a lui S. P.
Huntington.
prof. Ioan Ţiplea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu