Explicaţiile
psihologului Laura Maria Cojocaru
În cadrul unui experiment realizat în Italia, în 1996,
de către o echipă de cercetători, au fost descoperiți un grup de neuroni,
denumiți neuronii-oglindă, care ne ajută să realizăm un soi de simulare într-o
realitate virtual a acțiunilor celeilalte persoane, astfel încât să putem da un
înțeles comportamentului altor persoane, să le înțelegem felul de a gândi, de a
simți, să le intuim acțiunile și să empatizăm cu ei.
În opinia cunoscutului psiholog Laura Maria Cojocaru, care a studiat
comportamentele oamenilor și din această perspectivă, cel numit de oamenii de
știință drept “neuronul-oglindă” este pentru psihologie ceea ce este AND-ul
pentru biologia, adică un fel de celulă de bază a comportamentului uman. În
același timp, specialistul afirmă că atunci când ne imaginăm în detaliu că
facem o anumită activitate, nu numai că abilitatea nu se pierde în timp, dar se
menține intactă, iar în practică s-a demonstrat că existența neuronilor-oglindă
influențează cel puțin 3 aspecte ale vieții noastre, precum:
1. Empatia. Dr. Daniel Siegel este unul dintre primii specialiști în neuroștiință care
a studiat legătură neuronilor-oglindă cu abilitatea oamenilor de a simți
empatia. Conform cercetărilor oamenilor de știință, putem susține că empatia
ține destul de mult de biologie, de moștenirea genetică. Desigur însă că
empatia poate fi exersată și crescută. “Cercetările de imagistică au arătat că,
în timp ce observăm comportamentul și deducem starea emoțională a altor
persoane, în creierul nostru sunt activate aceleași structuri neuronale care
sunt activate atunci când trăim noi înșine situațiile, respectiv acele emoțiile
legate de acestea. Empatia este acea capacitate a unui individ de a se pune în “papucii” cuiva, de a
înțelege starea emoțională a celuilalt, de a percepe ceea ce percepe
celălat, deci, parțial, starea
interioară a unei persoane, este creată prin empatie și în noi înșine. Empatia
are o mare importantă în reglarea comportamentului, deoarece oamenii nu ar
putea colabora eficient dacă nu s-ar adapta la starea emoțională a celor din
jur, iar neuronii - oglindă au rolul de a acorda trăirile proprii cu cele ale
altor persoane”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru, trainer în Programare
Neuro-Lingvistică.
2. Conștiința de sine. Într-un eseu scris pentru Fundația Edge în 2009,
Vilayanur S. Ramachandran, director al Centrului pentru Studiul Creierului și
Mecanismelor Cognitive de la Universitatea din San Diego, spunea că: “Cred de
asemenea că acești neuroni nu ajută doar la simularea comportamentului altor
oameni ci pot fi îndreptăți către interior ca și cum am crea o reprezentare de
ordinul doi sau o meta-reprezentare a proceselor propriei minți. Această ar
putea fi baza neuronală pentru introspecție”, oferind astfel o explicație
teoriei sale conform căreia neuronii-oglindă ne-ar putea oferi baza pentru
conștiința de sine. “Această perspectivă expusă de omul de știință Ramachandran
ne arată că suntem conectați și că nu există un „eu“ independent, separat,
inspectând lumea sau inspectând alte persoane și că nu există o diferența reală
între conștiința personală și conștiința altcuiva”, afirmă psihologul Laura
Maria Cojocaru, președinte și fondator al
Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).
3. “Mesajul” transmis peste generații. Neuronii-oglindă au o
importantă mare în copilărie, cu ajutorul lor învățăm foarte repede în primii
ani de viață să zâmbim, să plângem, să ne încruntăm, să arătăm disconfort, să
cerem ajutorul, să mergem, să mâncăm singuri s.a. comportamente și norme ale
familiei și grupurilor din care facem parte. “Apariția neuronilor-oglindă lor
la nivelul cortexului cerebral i-a permis omului să învețe rapid prin imitare,
reprezentând modalitatea prin care noi absorbim informația iar apoi o proiectăm
și o răspândim din nou în lume prin propriile noastre abilități. De aceea putem
spune că neuronii-oglindă sunt responsabili pentru evoluția noastră. Influența
neuronilor-oglindă se pot observa cel mai bine la nou-născuți care sunt
puternic înzestrați cu acest system de imitare și învățare, aceștia observând
în detaliu comportamentul adulților și practicându-le în mod automat. În primii
ani de viață și implict de dezvoltare, copilul se află într-o relație
simbiotică emoțională cu mama lui, în urma căreia culege tot felul de
informații prin intermediul neuronilor oglindă. Prin oglindire, practic acesta
are acces la informațiile furnizate de toți strămoșii săi ce s-au oglindit
reciproc, având astfel acces la informațiile din cadrul familiei extinse. Astfel,
copilul își construiește fundația structurii sale emoționale care va stă la
baza dezvoltării sale ulterioare. Copilul devine prin imitare oglinda emoțiilor
vechi și noi, ale durerilor vechi procesate sau neprocesate, ale mamei în
primul rând, și ale părinților și/sau educatorilor săi în general”, conchide
psihologul Laura Maria Cojocaru, președinte
și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă
(INLPSI).
Laura-Maria Cojocaru, președinte și
fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă
(INLPSI) și președinte și fondator al Asociației ”Generația Iubire” este
Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică. A studiat natura
minţii umane urmând 7 formări profesionale cu abordări diferite - psihoterapie
integrativă, hipnoză clinică, relaxare și psihoterapie ericksoniană,
psihoterapie de cuplu și familie, psihologie clinică, neuro-programare
lingvistică, terapii florale Bach, consultant Panorama Socială. De peste 8 ani
ghidează oamenii atât în ședințe individuale cât și de grup și organizează
cursuri şi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să-și
acceseze și utilizeze la potențial maxim resursele interioare.
Persoane de contact
Laura-Maria Cojocaru Psihoterapeut & Trainer NLP si
INLPSI
Tel. 0725161169
e-mail: psih_lauramaria@yahoo.com
http://www.consiliere-psihoterapie.info/
http://inlpsi.ro/
https://www.lauramariacojocaru.ro/
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu