Istoricul clujean Ioan Lupaş ne-a lăsat moştenire o carte
excepţională: „Istoria bisericească a românilor ardeleni (1918, Sibiu)”, cu o
mărturie cutremurătoare despre puterea dreptei credinţe. Istoricul a adus la
lumina publicului o mărturie edificatoare a Sfântului Ierarh Petru Movilă,
Mitropolitul Kievului, din prima jumătate a secolului XVII-lea pivind puterile
spirituale de sfinţire a apei ale preoţilor ortodocşi din Ardeal în vremea
Unirii lui Mihai Viteazul.Cea mai importantă lucrare a sfântului ierarh este
„Mărturisirea Ortodoxă” (Pravoslavnica Mărturisire), revizuită şi corectată de
Meletie Sirigul, cel mai învăţat teolog grec al secolului al XVII-lea, prezent
la Sinodul de la Iaşi, care s-a ţinut în trapeza Mănăstirii Sfinţii Trei
Ierarhi şi la care au participat delegaţi ai Patriarhiei Ecumenice, ai
Bisericii din Kiev şi ai Bisericii Moldovei, în frunte cu Mitropolitul Varlaam.
Recunoaşterea acestei lucrări de către Sinodul Constantinopolitan în 1643, a
făcut din ea o Marturisire a întregii Biserici Răsăritene. Conform hotărârii
Dietei de la Turda, din 21-24 octombrie 1579, „preoţii valahi de religie
creştină pot să aleagă liber dintre ei pe acel pe care voiesc a-l alege de
episcop”, clerul ortodox ardelean l-a desemnat ca întâi-stătător al Bisericii
româneşti intracarpatice pe un hunedorean, cunoscut în istoriografia
bisericească sub titulatura de Ioan de la Prislop (1585-c.1605). Acest vlădică
a participat la construcţia catedralei mitropolitane ortodoxe din Alba-Iulia
începând cu anul 1597, în urma înţelegerii lui domnitorului Mihai Viteazul cu
principele ardelean.
Ca urmare a informaţiilor furnizate de anturajul mitropolitului
Ioan, Mihai Viteazul a obţinut o strălucită victorie împotriva oştirii maghiare
a cardinalului Andrei Báthory – principele provizoriu al Transilvaniei
(martie-octombrie 1599) – la Şelimbăr, în 28 octombrie 1599. La intrarea sa
triumfală în Alba Iulia (1 noiembrie 1599), între cei care l-au întâmpinat s-a
aflat şi ierarhul hunedorean. Între sfătuitorii de taină ai viteazului voievod
român s-a aflat, la loc de cinste, şi mitropolitul Ioan. Participarea domnului
muntean la slujbele ortodoxe oficiate în ctitoria sa este o certitudine,
izvoarele contemporane precizând că, în fiecare lună, spre a împăciui
conştiinţa religioasă a noilor săi supuşi, Mihai Viteazul mergea 15 zile la
biserica românească şi alte 15 la cea catolică, conform acad. Florin Dobrei. Despre
tăria credinţei ortodoxe a lui Mihai Viteazul şi a preoţilor ortodocşi
păstoriţi de Ioan de la Prislop şi puterea sfinţirii apelor de Bobotează,
Mitropolitul Kievului ne-a lăsat o amplă mărtuie care a fost publicată şi
promovată de istoricul Ioan Lupaş în lucrarea sus-menţionată. Mihai Viteazul
după ce a unit Transilvania cu Ţara Românească la 1599 a întâmpinat opoziţia
catolicilor şi lutheranilor maghiari din principat. Iată cum i-a convins
Voievodul Mihai să accepte ridicarea unei biserici ortodoxe de piatră la
Bălgrad apud „Marturie a Sfantului Ierarh Petru Movila, Mitropolitul Kievului
despre Dreptcredinciosul voevod Mihai Viteazul si adeverirea dreptei credinţe”:
„Când Mihail-Voda, domnul Ungro-Vlahiei, l-a alungat pe
Andrei Bathory si a luat sceptrul Ardealului, a sosit în oraşul de scaun, numit
Bălgrad, si a voit ca să zideasca acolo, în oras, o biserică ortodoxă. Insa
preoţii, orăsenii sş toţi boierii, fiind de credinţa latinească [a Papei], nu-i
îngăduiau să zidească, zicând că ei sint de credinţa dreaptă şi de aceea nu
doresc să aibă în oraşul lor o biserică de lege straină. Atunci domnitorul le-a
spus: „Voi nu sunteţi marturisitori ai dreptei credinte, caci nu aveti harul
Sfântului Duh în biserica voastra. Noi însă, fiind dreptcredinciosi, avem
puterea cea adevarată a harului Sfântului Duh, pe care şi cu fapta suntem gata
întotdeauna s-o arătăm, cu ajutorul lui Dumnezeu”. Dar ei voiau să-si
dovedească dreptatea prin înfruntare de cuvinte si dispute. Ci el le-a zis:
„Nu, nu prin dispute, ci cu fapta vreau s-o dovediti, altfel va voi arăta eu,
întru încredinţarea tuturor”. Iar ei i-au spus: „Cum să arătăm? Căci nu e cu
putinta să dovedim decât cu cuvintul sfintelor scripturi”. El le-a zis: „In
dispute este osteneala fara de capat, dar noi, fara infruntari de vorbe, putem
uşor să dovedim cu ajutorul lui Dumnezeu. Haideti, zice, în mijlocul orasului
si acolo sa ni se aduca apa curata, iar arhiereul meu si preotii sai o vor
sfinti in vazul tuturor. Tot asa vor face si ai vostri, deosebit, si,
sfintind-o, o vom pune in biserica voastra cea mare, in vase osebite, pe care
le vom astupa si le vom pecetlui cu pecetile noastre, pecetluind si usa
bisericii pentru 40 de zile. Si a cui apa va ramine nestricata, ca si cum
de-abia ar fi fost scoasa din izvor, credinta aceluia este dreapta, iar daca
apa cuiva se va strica, credinta lui este rea. Daca apa mea va ramine
nestricata, cum nadajduiesc ca ma va ajuta Dumnezeu, voi n-o sa va mai
impotriviti si o sa-mi ingaduiti sa zidesc biserica, iar daca nu, faca-se voia
voastra, n-am s-o zidesc”. Ei au strigat cu totii intr-un glas: „Bine, bine, sa
fie asa!”. Si, a doua zi dimineata, a iesit domnitorul cu toti boierii si
curtenii sai in piata, cu episcopul si cu preotii, slujind litia dupa obicei,
cu cruci, cu luminari si candele. Şi, ajungând la locul pregatit, au savirsit
marea sfinţire a apei, rugându-se cu totii lui Dumnezeu, cu lacrimi şi suspine,
să proslavească dreapta credinta, iar pe cea rea s-o faca de rusine. Tot în
piata, dar deoparte, in fata tuturor, latinii au sfinţit apa si au sărat-o.
Dupa care, astfel sfinţindu-şi apa, fiecare a turnat apa lui sfinţită în câte
un vas osebit, apoi şi-au pus pecetile pe amândoua părţi ale vaselor, le-au dus
si le-au pus în biserica cea mare, au incuiat usil! e, le-au pecetluit si au
plecat. În fiecare zi, domnitorul cu episcopul, cu preoţii şi cu toţi
dreptcredinciosii, se rugau, postind. Tot asa au facut si latinii. Si dupa ce
au trecut 25 de zile, Dumnezeu i-a dat episcopului un semn. El a venit la
domnitor si i-a zis: „Doamne, cheama-i pe latini si pe preotii lor si nu
astepta ziua a patruzecea, cea hotarita. Sa mergem la biserica si, desfâcînd
pecetile, să deschidem uşile. Vei vedea harul lui Dumnezeu, iar robii Lui,
care-şi pun cu adevarat nadejdea in El, nu se vor face de rusine”. Domnitorul,
deci, chemindu-i pe toti, precum l-a sfatuit episcopul, a mers la biserica şi,
deschizind usile, au intrat cu totii. Mai intii, episcopul ortodox,
ingenunchind, s-a rugat cu lacrimi la Dumnezeu, zicând: „Doamne, Dumnezeule,
Unul în Sfinta Treime slavit si preamarit, precum inainte vreme pe dreptul Tau
Ilie l-ai auzit vestind cu foc adevarul Tau si i-ai rusinat pe cei de rea
credinta, auzi-ma acum si pe mine, robul Tau nevrednic, dimpreuna cu toti robii
Tai de aici, nu pentru vrednicia noastra, pe care n-o avem, ci pentru slavirea
numelui Tau sfint si pentru intarirea credintei noastre, care este adevarata
credinta in Tine, arata intreg harul Sfintului Duh în apa aceasta, ca prin
nestricăciunea ei sa vadă toţi că numai în biserica Ta greceasca si
soborniceasca de la Rasarit se afla credinta cea adevărată şi harul cel
adevarat al Sfintului Duh. Caci Tu esti singurul Care pe toate le binecuvintezi
si le sfintesti, Dumnezeul nostru, si slava Tie iti înălţăm, Tatălui si Fiului
şi Sfântului Duh, acum, şi pururi, si în vecii vecilor, Amin!”. Ridicindu-se si
cintind: „Doamne, Lumina mea si Mintuitorul meu, de cine sa ma tem” – a rupt
pecetea vasului cu apa sfinţită si, uitându-se la ea, a gasit-o mai curata si
mai limpede decit inainte, cu mirosul neschimbat, ca si cum ar fi fost luata
dintr-un izvor curgator, dupa care strigat, zicind: „Slava Tie, Dumnezeul
nostru, Care Ti-ai plecat urechea la rugaciunile noastre, Slava Tie, Care
proslavesti biserica Ta, Slava Tie, care intaresti cu slava credinta cea
dreapta si nu ne-ai facut de rusine in asteptarile noastre”. Si a zis catre
toti: „Veniti sa vedeti cum a stat aceasta apa atitea zile, raminind nestricată
datorită harului Sfântului Duh, si încredintati-va ca adevarata este credinta
noastra ortodoxa”. Iar latinii, rugindu-se si facind slujba dupa cum le era
obiceiul, au rupt pecetea vasului in care se afla apa lor si, cum l-au
destupat, toata biserica s-a implut de duhoare, ca s-au inspaimintat toti
latinii si au strigat cu uimire: „Adevarata este credinta greceasca pe care o ţine
domnitorul. Să-şi zidească, deci, biserica în oraşul nostru, căci, fiindcă nu
i-am îngăduit, Dumnezeu s-a mâniat pe noi şi ne-a împuţit apa”. Si astfel,
făcuţi de ocară, latinii si cu preotii lor s-au împrăştiat cu mare ruşine, iar
unii dintre ei s-au convertit la credinţa ortodoxă. Iar domnitorul, cu
episcopul sau, cu preotii, cu toti boierii si ostasii sai, plini de bucurie si
fericire, s-au intors la curte, slavindu-L si multumindu-I lui Dumnezeu pentru
minunea ce a fost spre intarirea adevaratei credinte ortodoxe. In aceeasi zi a
facut o mare ospat pentru intregul oras si pentru toata oastea sa. Toti
locuitorii ţării Ardealului, cu juramânt, s-au arătat bucurosi să zideasca
biserica şi să n-o dărâme niciodată. Deci, domnitorul a început îndată zidirea
(dar nu în oras, ca nu cumva, o data cu schimbarea vremurilor, sa fie darâmata,
ci lângă oraş, aproape de zidul cetătţi, într-un loc frumos) si, după ce a
zidit-o, a închinat-o „…” si a mutat episcopia acolo (caci episcopii locuisera
până atunci în alt loc), unde se afla si astazi, cu bunavointa lui Dumnezeu.
L-a pus acolo pe primul episcop al Balgradului, pe Ioan, bărbat blând, virtuos
si sfânt, care, trăind acolo în mare sfinţenie, s-a învrednicit sa capete harul
facerii de minuni… Şi cele scrise aici le-am am citit intr-un letopiseţ
muntenesc şi le-am auzit de la multi oameni vrednici de crezare, care au văzut
cu ochii lor, dar mai ales de la părintele, care pe atunci era vistiernic, iar
acum este mare logofat al ţării Ungro-Vlahiei, şi de la Dragomir, marele pitar
al aceleiaşi ţări. (Petru Movilă, Arhiepiscop, Mitropolit al Kievului,
Arhimandrit al Lavrei Pecerska, cu mâna proprie)”.
Ionuţ Ţene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu