În cea mai mare parte
a existenţei ei de peste nouă decenii, nava cunoscută sub numele de
„Libertatea“ a fost ancorată la Galaţi, la malul Dunării. În realitate, însă,
ea nu a primit, la botezul apei, acest nume, ci unul care are cu totul alte
sonorităţi: „Nahlin“. Originea numelui este controversată, căci unele surse
spun că înseamnă, în hindi (limbă vorbită pe teritoriul Indiei), „navă-amiral“,
iar altele spun că ar fi o expresie a nativilor nord-americani şi că înseamnă
„iute de picior“.
După câte am aflat de
la istoricul Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei pentru Cultură a
judeţului Galaţi, vasul a fost construit în anul 1930 în Scoţia, la şantierul
John Brown & Co. Ltd, Clydebank după planurile firmei de proiectare
G.L.Watson & Co. Glasgow. Primul proprietar al ambarcaţiunii de lux a fost
eglezoaica Annie Henriette Yule, considerată la acea vreme cea mai bogată
femeie din Marea Britanie. Aceasta îşi dorea ceva special, neamaivăzut, scopul
declarat fiind de a-i sfida cu luxul navei pe toţi bogaţii lumii. Pe atunci
încă nu apăruseră aroganţele bazate pe petro-dolarii din Orientul Mijlociu. De
altfel, englezoaica a asistat atât la proiectare, cât şi la construire,
impunând numeroase detalii care făceau din „Nahlin“ un unicat al flotei
mondiale. Nava avea o lungime de aproape 90 de metri, o lăţime de 11 metri şi
un deplasament de 2.100 de tone. Era beneficiara unor tehnologii de ultimă
generaţie, dar era amenajată şi cu un lux orbitor, iar în 1931, 1932 şi 1933 a
fost declarată, de asociaţia mondială a armatorilor, cel mai frumos iaht din
lume.
Un iaht pe puntea
căruia s-a scris istorie picantă
În primii ani de după construire, „Nahlin“ a navigat pe
mările şi oceanele lumii în croaziere exclusiviste, la preţuri exorbitante, la
care participau doar capetele încoronate şi elita nobilimii britanice. În
cercurile aristocrate, iahtul era considerat un simbol al excesului, căci
„nimic nu era prea scump, oricât de mult ar fi costat“, după cum avea să
aprecieze regele Edward al VIII-lea al Marii Britanii. 1930.De altfel, în anul
1936, vasul avea să fie închiriat chiar de familia regală britanică, pentru o
croazieră de două luni (august-septembrie), iar la bordul luxosului iaht s-a
consumat controversata poveste de amor dintre regele Edward al VIII-lea şi
Wallis Simpson (pe numele ei din naştere Bessie Wallis Warfield). Născută în America şi „călită“ în războaiele
aprige din lumea mondenă, Wallis Simpson avusese deja doi soţi şi se apropia de
40 de ani atunci când l-a convins pe rege (a cărui amantă era din 1934), chiar
pe iahtul „Nahlin“, că trebuie să o ia de nevastă, chiar dacă asta avea să-i
aducă abdicarea de pe tronul pe care de-abia îl obţinuse. Intriga a reuşit, aşa că regele Edward al
VIII-lea şi-a încheiat domnia pe 11 noiembrie 1936, după doar 10 luni de la
încoronarea ca rege al Marii Britanii şi împărat al Indiei. Numit duce de
Windsor, el s-a căsătorit în 1937 cu americanca, alături de care a trăit până
la moarte, departe de familia regală, timp de 35 de ani.
Cum a ajuns în patrimoniul României
Cum a ajuns în patrimoniul României
La scurt timp după acest scandal, respectiv în 1937, vasul
„Nahlin“ a fost cumpărat de Guvernul României (condus pe atunci de
GheorgheTătărescu), contra sumei de 120.000 de lire sterline, o sumă uriaşă în
acele timpuri. Rebotezat „Luceafărul“, iahtul a fost oferit în dar regelui
Carol al II-lea, ulterior fiind folosit de Casa Regală a României pentru
croaziere pe Marea Neagră, Marea Mediterană şi pe Dunăre. Iar poveştile picante
au continuat, căci Carol al II-lea a scandalizat deseori publicul prin
aventurile lui amoroase. Iahtul „Luceafărul“ nu a avut însă doar statut de navă
de agrement, ci a fost considerat şi un fel de salon de primiri oficiale, dar
şi un punct de comandă pentru operaţiuni diplomatice. Spre exemplu, după câte
ne-a spus istoricul Marius Mitrof, la 18 octombrie 1938, iahtul este ancorat la
Galaţi şi găzduieşte o întâlnire între regele Carol al II-lea, ministrul de
Externe al Poloniei (colonelul Beck) şi ministrul de Externe român Nicolae Petrescu-Comnen,
discuţiile fiind pe tema crizei politice din Germania.
Comuniştii fac hotel
şi restaurant de lux
Regimul comunist a preluat nava pe 6 ianuarie 1948. După ce
au fost înlăturate blazoanele şi simbolurile regale, iahtul a fost rebotezat
„Răsăritul“ şi apoi „Libertatea“, dar a continuat să fie folosit pentru misiuni
oficiale, la bordul lui fiind primiţi mai mulţi lideri comunişti din ţările din
Est. A fost considerat perla flotei României până în 1952, când a început să
fie folosit tot mai rar.În anul 1956, iahtul a fost trecut pe linie moartă,
fiind transformat în navă-restaurant, ancorat în zona Falezei Dunării, la
Galaţi. I s-au făcut reparaţii frecvente (prin Navrom) şi a fost menţinut în
stare de funcţionare bună (a fost de folos şi faptul că nu a mai avut contact
cu apa sărată de mare). Motoarele au rămas pe poziţii, funcţionale, la fel ca
toate instalaţiile de bord, cabinele de lux fiind folosite drept camere de
hotel de lux (exista exclusivism chiar şi în comunism), saloanele servind ca
restaurante „cu ştaif“, iar pe punte erau amenajate terase. Chiar şi ca
restaurant plutitor, „Libertatea“ a continuat să aibă un statut special. A fost
mereu vopsită şi împodobită, aspectul ei exotic făcând-o să fie, în perioada
comunistă, unul dintre cele mai fotografiate locuri din Galaţi. „Prin 1970-1980
se înghesuiau în zonă 4-5 fotografi profesionişti, aproape orice trecător pe
Faleză având măcar o poză cu familia sau cu prietenii în apropiere de
«Libertatea»“, ne-a povestit gălăţeanul Mihalache Popa (81 de ani).
Sursa: Adevărul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu