Cu bucurie, fiind în Canada,
mi-a sosit prin bunăvoința domnișoarei Andrada- Victoria Diaconescu,
Antologia ,, Talantul Scriitorului
Romnân de Pretutindeni”. Domnia sa, în timpul liber, lucrează sub mâna
mamei, scriitoarea, poeta, directoarea Festivitâții
noastre dragi ,, ,,Limba Noastră cea Română”, Doamna Ligya Diaconescu, director
al Revistei româno-canado-americane STARPRESS.
Domnișoara Andrada
lucrează, în timpul liber (cand nu
trateaza pacientii ca balneo-fizio-kinetoterapeut) in redactie dar si probleme
de secretariat, pentru Revista STARPRESS
România, Canada, USA. Este un volum mare
de muncă, lucrându-se în același timp
cu multe zeci de autori-creatori, tipografie, prezență la lansări de carte, Antologii. Participă la multe
Simpozioane însoțind-o pe Doamna Ligya
Diaconescu și la zilele de înmânare sau de primire a unor
premii Adaug, felicitând-o și pe domnișoara
Andrada pentru distincțiile primite.
Întrucât Doamna Ligya
Diaconescu este și pictor de
icoane și mult donator pentru mănăstiri,
din timp se mai alocă și vizitării
mănăstirilor și participării la unele
serbări religioase care au loc în incinta lăcașurilor
sfinte și mai nou și la lucrările desfășurate de un cenaclu de arte, pictură, fondat de curând tot de
Doamna Ligya Diaconeu. Este deci necesar
un mare cuantum de energie tinerească,
dar domnișoara Andrada sacrifică această energie și
timp pentru aceste cauze sociale,
notorii.
După ce am mulțumit pentru faptul de a mă găsi în posesia acestei
Antologii, mă gândesc la noi, românii de pretutindeni. Conjunctura urmărilor
celui de al doilea război mondial asupra României a avut și încă are urmări de o mare diversitate și trăire istorică.
În genele noastre iliro- traco - getice există poezia vieții, o mare mobilitate spirituală și dragostea de glie și a tot ce ține de
aceasta, credință, limbă , neam, tradiție .
NIci un român nu a plecat, părăsind glia sfântă, uitând de locul în care s-a născut. Dorind și reușind
să se întoarcă, aducând în bagajul său
influența altor culturi, fonduri
spre a-și construi un cuib arătos, mapa bine garnisită cu diplome și calificări și
o viziune mai spiritualizată despre viață. Această viziune este aceea pe care a luat-o
cu sine plecând de acasă , dar a îmbunătățit-o
cu acel rafinament al speculațiilor de
toată natura , speculații- flashuri de
inteligență, în sensul bun al
cuvântului și care îl ajută pe un individ de a trăi mai ușor, de a munci mai rațional și mai eficient și de fapt, tot ce ne dorim și tot ce știm
în acest sens.
Niciodată nu au sosit atât de ,,dense” în pagină, Antologiile, precum aceasta de față, foarte mulți
scriitori dorind să prindă un loc, dat faptul
că se stabilise de la început un anumit număr de pagini. S-a recurs la
varianta micșorării literei de tipar și iată-ne ajunși
a ne vedea prezenți, noi, cei admiși ( se știu
criteriile), în această ,,carte a valorosului nostru talant”.
Și m-am întrebat de
ce, oare ? Răspunsul nu trebuia așteptat,
fiindcă fiecare scriitor are o inspirație, un duh
propriu, o conversație proprie
cu muzele, iar talantul, precum cel biblic, presupune ce facem noi cu acest
imens dar, cum în primim, cum îl ținem, cum
îl creștem ca pe un lăstar și
cum din rămurelele lui împărtășim și altora. Iată de ce este atât de important
să vedem în această antologie - ad hoc -
ce amprentă a pus fiecare pe comoara, pe talantul său.
Toțì autorii din această Antologie sunt cunoscuți în
lumea literelor, fiecare fiind stăpânul propriului său Pegas, cu panașul respectiv. Dar cum ar fi un mare păcat de a nu lărgi
aria cunoașterii talantului fiecăruia
din cei incluși și în acest volum și de data aceasta,
am scris cu multă aplecare câteva
rânduri esnțiale din care se desprinde doar talantul din
acest moment, nu îngropat, ci foarte grăitor, al fiecărui autor, doar unul
din mulțimea de talanți ale celor de față.
La lecturarea acelor mici rânduri, scrise de mine, talantul
cuprins în articolul scriitoruli respectiv, răsare cu irizația lui stelară. Și
pentrucă nu sunt atât de multe exemplare din Antologia aceasta , câți doritori sunt de a o cunoaște, această
scurtă penelare a mea incită
pe cei cărora le-a fost semnalată această prezentare , de a căuta din
nou opera scriitorului ales, spre a completa mica mea informație, citind,
iar mult, din autorul respectiv,
dorind să mai afle alt și alt talant.
Materialul de față este pentru mine foarte necesar în ocaziile
de lansare a Antologiilor- culegeri magistrale,
care rămân valabile întotdeauna de aci înainte și sunt mereu binevenite.
Mi-a venit ideea , de data aceasta să încep întâi prezentarea creațiilor scriitorilor prozatori. Proza fiind o gândire poetică mai
amănunțită și mai la îndemâna noastră decât poezia, în sensul că este mai
curgătoare, mai explicită și mult mai
încărcată de noțiuni culturalizatoare,
autorul inserând multe divagații , care
ne îmbogățesc în același timp și
cunoștințele.
Vorbind eu mult, aci, spre lauda scrierilor în proză, vă rog
să vă amintiți și despre
genialitatea poeziei și de sentimentele
adânci care ne învăluie citind o poezie.
Faptul că am început cu
prezentarea celei de a doua părți
a Antologiei, ,,PROZA”, este pentru mine mai practic și am
să vă mărturisesc, de ce…
În viață am învătat
mereu, uneori din ceeace experimentam, alteori din cele auzite sau citite Și
legat de cazul de față am aplicat zicala ,, Rezolvă mai întâi partea
dificilă a unei probleme”. Profesorul meu de la
disciplina ,,Organizarea muncii”, Dr.
Ioan Martin , pentru noi ,, Moș
Martin”, repeta acest sfat la începutul
fiecărui curs. Și avea de ce, fiindcă organizarea muncii este cheia
succesului, rezultatul muncii
efectuate. Repeta mereu argumentele,
multe, între care energia fizică și psihică
a individului, din primele ore
ale zilei.
Vă rog să nu credeți
că plăcerea mea de a citi întâi creațiile
în proză, înseamnă că le consider mai dificile, ci faptul că sunt mult mai dense decât poeziile și sunt pagini întregi, încheiate, care,
toate, cer citire migăloasă și
îndelungată spre stbilirea exactă a talantului respectiv. Dar mulțumesc prozatorilor din acesastă Antologie
pentru uiversalitatea și ineditul subiectelor alese , sau inspirației reușite
de moment, pe care dânșii au avut-o.
FLORIN ȚENE,
Cluj-Napoca,România
,,Spiritul național
în publicistica și proza eminesciană”
În partea a doua a Antologiei găsim prezența
prin care ne onorează, Domnului Al.
Florin Țene Președintele Asociației Liga Scriitorilor Români. Domnia sa,
cunoscut eminescolog ne introduce în
sintagma naționalismului
eminescian, și a naționalismului în viziunea generală.
În articol sunt enumerate și
analizate sub acest aspect ceațiile eminesciene :Fragment dramatic
,,Mira”, ,,Alexandru Lăpușneanu”,
,,Alexandru Vodă”, drama
,,Emmi”, tabloul dramatic ,,Mureșianu”,
romanul neterminat ,,Geniu
pustiu”. Creații în genuri literare diverse,
cu tentă de naționalism în creațiile antume și
în cele postume, publicate ulterior de Titu Maiorescu. Însuși poetul
Mihai Eminescu, spune despre naționalism
: ,,Fiecare literatură națională formează focarul spiritual național, unde concură toate razele din toate direcțiunile vieții
spirituale, ea arată nivelul vieții publice spirituale”. Tot despre naționalism,
de data aceasta citez din creația autorului Al . Florin Țene : ,, … a fi naționalist înseamnă să iubești
tot ce a dat mai bun poporul în sânul căruia te-ai născut, valorile lui
realizate de-a lungul sutelor de ani, cel care protejează națiunea din care faci parte”. Acest spirit național
a ținut vie conștiința poporului român
prin toate vitregiile vieții pe care
le-a întâmpinat și ne plecăm adânc în fața
celor care au avut de suferit pedepse și
prejudicii nemeritate , pentru această mare calitate a omului.
MARIANA POPA, Brașov, România.
,,Muntele Montserrat”
Autoarea, scriitoarea, poeta, Mariana Popa este cunoscută și pentru
pasiunea de a călători în toată
lumea. Spre cunoaștere și
spre delectarea nostră, noi citim cu
nesaț aceste impresii
de călătorie, Cu o râvnă de profesor cercetător și cu un creion de stenograf a imortalizat pentru noi peisaje de vis, peisaje inaccesibile
celor ce își pierd curajul de a
se sacrifica îndurând dificultățile drumului, sau preferând locuri comune pentru relaxare sau documentare pe viu. Domnia sa,
de multe ori reținându-și respirația
de oboseală sau de emoție a străbătut căile
terrei. În aceste memorii de călătorie
ni se face cunoscut un pelerinaj
la Mănăstirea Monserat din Catalonia –Spania, mănăstire situată pe munte la altitudinea de 760m, construită
pe locurile unor lăcașe de cult foarte
vechi. Tot ce ne relarează dânsa este uimitor începând de la peisajul compus
din colonade de rocă, maiestuoase, până la întâlnirea pioasă cu Madona Neagră,-
Moreneta, cu globul pământesc într-o mână și
Pruncul Iisus în brațe.
Printre nenumăratele vestigii , podoabe în mănăstiriea Monserat mai sunt adăpostite și tablouri de EL Greco, Dali și Picasso.
Frumusețea și gingășia
articolului ne fac să ne reculegem
după momentele acestei lecturi.
CRISTINA MARINA
MURGEA., Montreal, Canada.
,,Mimul”, (fragment)
Poetă și prozatoare
prin excelență, autoarea Cristina Marina Murgea se bucură de toate facilitățile scrisului, reușind să creeze poezii în
paradox, pozii lirice de suflu lung și să mențină
o linie distinctă între profesia sa de
notar șI vocația de poet și scriitor. Discretă până și în natura
eroilor săi creați
imaginar, găsește cheia de a scrie cu
multă originalitate. Pentru faptul că am
avut fericirea să cunosc din scrierile sale, prefațându-i trei cărți, pot
afirma că aceste atribute inoculate poeziei sale sunt valabile și pentru
paginile de proză, romanul ,, Mimul”, din care ne prezintă în materialul
de față un fragment. Constatăm o mare
stăpânire a dialogului și multă
subtilitate. Apreciem și
CV-ul dânsei realizat în versuri sugestive.
MIHAI ȘTIRBU, Iași, România
,Comoara verii”
Autorul ne aduce spre delectare un fragment din romanul său
,,Comoara verii” . Citind acest fragment ajungem la concluzia că romanul
se apropie atât de problemele
sociale căt și de psihologia copilului.
Subiectul n-l prezintă unul din copiii familiei de boieri, având
un defect de vorbire, În jurul
acestor două tematici se desfășoară,
intuim noi, acest roman cu amintiri
presărate precum cristalele rare și
lucitoare , de întâmlări inedite în țesătura
romanului. Se pare că romanul se adresează
și adulților și
copiilor școlari, mai
mari. Citirea cărții ne va confirma sau nu, ceeace ne-a sugerat acest fragment,
LIVIA CIUPERCĂ, Iași,
România
,,Destin”
Istoricul și
criticul literar, Livia Ciupercă ne onorează
cu prezența sa prin intermediul
acestei Antologii printr-un număr de
patru eseuri suscitându-ne
participarea afectivă diferit pentru fiecare din acestea.
Primul eseu ,,Destin” este o alegorie, în fraze- adevărate
versuri- diafane de o mare subtilitate și
finețe, O salcie în bătaia
intemperiilor vitrege . Este sufletul plin de speranță la întâia zi cu o rază de soare. Al doilea eseu ,,Dor și vis” face o paralelă filozofic argumentată
a neputinței de a înfrăți prin
argumentele și posibilitățile noastre aceste două minunate și
înzestrate membre ale lumii : aripatele și
omul, aripa și mâna. Mâna
omului exprimă tot
ce intelectul său îi sugerează.
Al treilea eseu ,,Despre chibzuință, cu
dragoste” , prinde sensul
hermeneutic al dragostei de aproapele.
Spre o mai bună înțelegere de către cititorul care
trebuie subtil convertit, se recurge și
la o mică pildă Al patrulea eseu
,,Capcanele prieteniei” este un eseu psihologic al luptei contrariilor, un ,,du-te, vino,” al
replicilor cu tâlc. E vorba de mici diferende care pot suda sau anula o
prietenie. Citim cu nesaț aceste
frumoase eseuri înălțătoare și
tămăduitoare scrise în grai molcom,
ponderat, adecuat celor trimise
spre noi.
MAGDALENA ALBU, Popești-Leordeni,
Ilfov, România.
,,Elena Cernei-perfecțiunea
artei lirice”
De curând se promovează în muzică, fațeta viziunii muzicale în raport cu alte arte și discipline, ceva mult evoluat față de ceeace era cândva în critica
muzicală, pe plan european. Pentru mine
este al treilea caz întâlnit. Profesorul universitar, matematician, Dr. Valentin Boju, al cărui purtător de cuvânt la ,,Clubul de Aur”- Montreal, mă
găsesc, lansând în acest mod teoria sa asupra muzicii, Domnia sa se bucură de deținerea
unei distincții din partea Coroanei britanice Regale și a unei distincții din partea Președinției
actuale a României. Profesorul Andrei
Seleanu din Montreal a scris o carte
referitoare la Filozofia muzicii într-o viziune nouă. Acum, iată am bucuria de a mă întâlni cu Doamna profesoară
Magdalena Albu care abordează aceeași problemă de filozofie , dar ca notă
aparte, a filozofiei sentimentului
muzical dându-ne ca exemplu factic, arta
vestitei artiste Elena Cernei. Autoarea articolului spune despre ilustra
cântăreață : ,,Arta de a reda sunetele
de pe portativ cu ajutorul vocei este harul divin al celui care cântă, Citez
din textul autoarei : ,, A încerca să definești
o personalitate profundă și
clocotitoare, precum cea a Elenei Cernei,
e totuna cred, cu a te apleca în taină și
în liniște ca să deslușești
misterul piramidelor străvechi ”
Pentrucă această magnifică creatoare de operă a adus interpretării
lirice mondiale, o conotație desăvârșită,
pe care o redă cu o
sensibilitate și cu o inteligență deosebite în retorta variabilei dominante,
denumite generic de noi ,, Timp”.
RODICA CALOTA, Tg.Jiu, România.
,,Scenariu-Domnul Tudor”
Scritoarea și poeta
Calota Rodica ne surprinde de data aceasta prin abordarea și metrizarea genului dramatic : piesa de teatru ,,de scurt metraj”, spune
dânsa , ,,Scenariu,-Domnul Tudor”, piesă
scrisă în patru tablouri. Talentul
autoarei acordat aceastei piese
de teatru consistă în faptul că reușește să ne facă să-l vedem, parcă, aievea pe
Domnul Tudor și personajele, dintre
care cei marcanți : Tudor
Vladimirescu, Gheorghe Lazăr , căpitanii
lui Tudor, cei trei țărani condamnați
la moarte doar pentru aderarea la ideile lui Tudor Vladimirescu, și de
cealatiă parte a baricadei, trădătorul Ipsilanti.Datorită stilului adecuat, al
autoarei-dramaturg vizualizăm imaginar și extinderea răscoalei din 1821 și consemnăm și
obiectivele răscoalei ca într-o carte de istorie pe larg alcătuită și scrisă, sau ca într-un film, viu,
plin de patriotism. Parcă îl vedem pe Tudor Vladimireascu în fruntea a
2000 de oșteni călare și a
celor 6ooo de oșteni pedeștri, în
drumul spre București , sau îl vedem în București,
în fruntea celor 16.ooo de oșteni
adunați. Ni se spune, în ,,piesă,
documentat istoric, că DomnulTudor era hotărât
s-i dea jos pe cei care oprimau poporul : cârmuitorii
și clerul. Avem toată admirația față
de condeiul de dramaturg al autoarei Rodica Calota.
TEONA SCOPOS, Iași,
România.
,,Destine”
Autoarea scriitoare, poetă, medic, Teona Scopos ne impresionează prin tot ce
scrie. În aceste memorii. Sub titlul de ,,Destine” oglindește aspecte din viața unui medic generalist care și-a
însușit sau a avut întotdeauna în
suflet ,,Jurământul lui ESculap”. În rândurile acestor memorii scurte autoarea
se apleacă asupra destinelor unor persoane pe care, cu intuiția medicului și
a scriitorului le-a cunoscut bine, fiind pacienții
dânsei. Despre cazul lor, acest medic
relatează cu toată compasiunea sa, dar și
cu admirația sa, minunându-se de tăria
sufletească a acestor suferinzi sau captivi pe viață. de urmarea nenorocirilor pe care le-au întâlnit în existența lor, marcându-le viitorul, fără putință de salvare, de îndreptare. Acest medic –femeie - îi înțelege
și cu inima strânsă de durere pentru
suferința lor îi indeamnă spre
resemnare, spre activități, spre
echilibru sufletesc – medicament terapeutic cunoscut drept salutar în însănătoșire, alături de medicația primită. Domnia sa intuiește că suferinzii au nevoie întâi de toate de
îmbărbătare, într-un stil adecuat psihologiei
fiecărui bolnav. Chiar și cititorul este convertit, în urma acestei
lecturi, la mult adânca sensibilizare, milă, înțelegere
și la
un sentiment de admirație pentru
bolnavii care și-au găsit tăria de
caracter de a rezista sub acel destin.
ION I.PĂRĂIANU,
Tetoiu-Vâlcea,România.
,,O poveste adevărată”
Vâlcean, cu darul credinței,
scriitorul Ion I. Părăianu este unul din
bunii povestitori. În calitate de
profesor de limbă și literatură română,
Domnia sa folosește tot ce știința
și cultura unui filolog i-a brodat în
suflet și se apleacă asupra mediului
din care a plecat și în
care a revenit. Se bucură împreună cu cei din jur de binele lor, ia parte la
durerile și năzuințele lor, iar pe noi ne impresionează
profund, de tot ce li se întâmplă. ,,Povestea adevărată” publicată în volumul
de față are drept temă, respectul românului
de a da urmași, copii vrednici pentru
creșterea neamului nostru românesc.
Copiii sunt cei care poartă faima și numele familiei, apără glia străbună, pun
umărul la ridicarea societății. Autorul
subliniază aceste adevăruri în mod artistic, sub forma unei narațiuni plină de noblețea sufletului său.
ELENA BUICA (BUNI), Toronto, Canada.
,,Ce e iubirea ?”
,,Ce e iubirea?” , este subiectul acestui eseu, care ne redă
iubirea ca pe un sentiment gingaș și misterios, care se furișează în inima noastră fără să anunțe, fără să ceară voie, călătorind fie pe
săgețile lui Eros, fie pe valențele atracției
chimice… Iubirea are atât de multe definiții
– spune autoarea - cât de mulți sunt cei care se încumetă s-o îmbrace în
cuvinte. Autoarea exprimă astfel viziunea proprie, interogativ: ,, Cum ar fi dacă, numai pentru o zi iubirea ar stăpâni peste
toate inimile, iar oamenii s-ar îmbrățișa și
ar cânta: ,,Toți pe lume frați noi
suntem !”. ( Eu pot să adaug, eu am
trăit un asemenea moment sublim , mondial, atunci când a sosit vestea terminării celui de al boilea război mondial.
În acel moment totul și inimile și rațiunea
se opreșc, fără a putea gândi nici la
trecut , nici la viitor.
NICOLAE DINA, Alexandria, Teleorman,România.
,,Un florilegiu dedicat vieții
și credinței”
,,Un florilegiu dedicat vieții
și credinței””,
este titlul pentru tema viziunii aleasă
de criticul literar Nicolae Dina, asupra poemelor poetului, deasemenea critic
literar, editor, scriitor, autor, Gheorghe A. Stroia, la volumul de poezii
,,Restul la 30 de arginți” După
tematica aleasă de poet, poeziile sunt grupate în acest volum în trei cicluri :
,,Restul la 30 de arginți”, ,, E-atâta pace…” și ..Grădina cu suspine”
Criticul literar Nicolae Dina ne plimbă în aceste trei
cicluri prin minunățiile realizate de
poetul Gheorghe A. Stroia constatând faptul că întregul volum ,,Restul la 30 de
arginți” –citez- ,,rotunjește o operă lirică însumând câteva zeci de
volume cuprinzând reflecții personale
despre destinul, existența, trăirea,
gândurile care i-au bucurat ori i-au întristat viața”. Primul ciclu din volum având același titlu are o marcantă
tentă religioasă. Al dfoilea ciclu intitulat ,,E-atâta pace…” redă iubirea
pentru glia străbună și a tot ce oferă
această glie, material și spiritual. Al
treilea ciclu ,,Grădina cu suspine” constituie un omagiu duios de liniștire
și
tristă împăcare cu soarta nemiloasă care a curmat viețile celor dragi. Criticul Nicolae Dina spune
în încheiere despre volumul ,,Restul la 30 de arginți”, autor Gheorghe A. Stroia: ,,Complementaritatea
esteticii tradiționaliste (tematică, prozodie) și
a celei postmoderniste (limbajul prozaic, relatarea directă,… biografismul,
amestecul de stiluri) dă farmec versurilor… pentrucă imaginarul său
artistic relevează faptul că…iubirea
este sensul și sărbătoarea vieții…”
ALINA SORINELA DIDU,
Craiova, România.
,,Amintiri” ( are la bază o poveste reală de viață)
Eroina acestei povestiri , Fetița Simina , devenită
realizata Doamna Simina, într-un
moment acordat amintirilor prefiră cu
tristețe durerosul moment al primului eșec dureros, întâmpinat în copilărie. Tăria
convingerii în capacitatea proprie și
sprijinul peste puteri al mamei au fost cele care au ajutat-o să realizeze
ceeace dorea din tot sufletul său de copil,
să învețe carte, spre a reuși prin
rezutatul meritelor sale, să se
salte din starea mizeră de existență.
Cu o înțelegere de
nedescris și stpânind psihologia
copilului, autoarea descrie zbuciumul copilei, frângerea de inimă a mamei și prăpastia imaginară în care au fost aruncate,
atunci când copila eminentă a fost respinsă de a-și
continua studiile pentru faptul că nu dispunea nici de un minimum de stare materială, spre a continua școala, deși
fusese o elevă premiantă. Impedimentul, azi, ni se pare hilar, un sac de
cartofi și un sac de fasole, cerute de
regulamentul stabilit de directorul școlii.
Eu care am trăit mizeria anilor de război 1940-1945, criza și
foametea care s-au ținut lanț până în 1960 și
pe urmă anii de așa zisă ,,plată a
datoriilor”, înțeleg imposibilitatea ca
o familie fără mijloace materiale să nu dispună de această plată, un sac de
fasole și unul de cartofi, sau
alegoric, echivalentul în vreme de criză
a unor plăți în cuantumul costului
acestor saci de produse. Lovitura refuzului directorului de a accepta
la studii un copil eminent, dar sărac, a fost atât de copleșitor descris
și atât de exact înțeles, trăit și
redat cu o atât de mare subtilitate și sensibilitate de către
autoarea Alina Sorinela Didu, încât ne aduce și nouă lacrimi în suflet.
VASILE SZOLGA, București,
România.
,,Darul vorbirii” ,
,,Bogdan”, ,,Ceasul”
Scriitorul Vasile
Szolga ne prezintă trei eseuri din creația
sa. ,,Darul vorbirii” o satiră subtilă la adresa femeii –Evă, mereu nemulțumită
și cicălitoare , dar de o gingășie feminină atractivă și pentru Adam cel pur și indiferent, ,,Bogdan”, o succintă poveste a unui tânăr fiu din mamă țigancă și
un tată român. Bogdan, prin inteligența lui și
prin forța lui de muncă reușește
ca din starea de mică slugă să
ajungă să învețe carte, să devină parașutist,
student și în final licențiat. Al treilea eseu ,, Ceasul” o alegorie
a mersului vieții însoțit de un ceas
miraculos care mergea invers. Între meșterul ceasornicar și ceas se stabilise o relație
nonsimbiotică, direct antagonică. Meșterul
se ambiționa să-l facă să funcționeze normal, iar ceasul se încăpățina să funcționeze
mereu în sens invers. O frumoasă alegorie a zicătoarei despre cursul vieții : ,, un pas înainte și
doi înapoi”
În aceste trei proze scurte autorul Vasile Szolga uimește prin perspicacitatea unui dialog nevorbit, ci
introvertit, exteriorizat doar prin scene și
situații emotive și surpinzătoare, transmițându-ne mai mult decât cele scrise. Ne
produce o mare mobilitate de spirit și o lectură care incită la fuga printre
rânduri, spre a ne împărtăși cu o grabă
plăcută din ineditul descrierilor.
TERESIA BOLCHIS
TĂTARU,Augsburg, Germania.
,,Penelul cădea, cădea…”
Doamna ,,autozisă”: ..Apostrof”, cunoscută prin acest pseudonim drept atenționată a tot și
de toate, trăiește în orașul
primelor incunabule, Augsburg, în atmosfera plină de efluviile unei vechi
culturi și a artei scrisului. Atmosfera aceasta propice
combinată cu spiritul dacic al profesorului din sinea sa, au clădit prin
scrierile sale o înaltă bibliotecă. Din cărțile acelei binefaceri cultural- literare
personale. Domnia sa a ales pentru Antologia ,,Talantul scriitorului…” un fragment
plin de finețea adolescentină. Din
Romanul,,Măriuca” apărut în 2005 ni se prezintă un fragment. Eroina, Măriuca,
eleva adolescentă visătoate, purtând visul său delicat și tineresc de iubire, autoarea ni-l prezintă psihologic în
patru etape mai picturale decât creația penelului
multicolor. Ingenios, redat de autoarea Teresia Bolchiș Tătaru
în Fragmentul de roman ,, Penelul cădea, cădea” măiestrit sugerat : ,,penelul cădea în
iarbă”, ,,penelul cădea în tulbure”,
penelul cădea în culoare”, ,,penelul
cădea în albastrul de sideral”. Trăim și
noi alegoria acestor sintagme, urmărind finețea
sentimentului de iubire incipientă, al
adolescenței. Aici, vedem clar, este
vorba nu de un singur talant din partea
autoarei, ci de descoperirea mai multora…
LUCIA ELENA
LOCUSTEANU, Cluj-Napoca, România.
,,O ciocolată”
În povestirea scriitoarei Lucia Elena Locusteanu ne întâlnim
cu o întâmplare adevărată, din amintirile autoarei. Acțiunea se petrece în timpul celui de al doilea război
mondial, care a trecut și peste mine și
poate de aceea vreau să insist asupra aspectului semnalat de autoare cu mult
talent. În timp ce sufletele negre și crude aruncau din avion obiecte
sclipitoare sau atractive care ucideau copii naivi care le culegeau, printre
beligeranții nemți se mai aflau și oameni cu suflet bun și curat, victime ale legilor de război de la
care nu se puteau sustrage fără pedeapsa capitală.
Faptul reliefat aci este umanitatea unui soldat german
tanchist care mergea către frontul de
Est. Micuța eroină a acestei
povestiri este observată la poarta casei
de către tanchistul respectiv și acesta oferă copilei o ciocolată. Mama
fetiței este revoltată, speriată, dar
tanchistul rupe o bucată din ciocolata respinsă, o mănâncă și demonstrează buna sa intenție, restituind fetiței batonul de ciocolată. Această povestire al cărui subiect omenos se petrece în condițiile de război crâncen, denotă faptul că pe
pământ întotdeauna au trăit oameni buni și
oameni răi. Povestirea subliniază cu multă căldură scena de umanism, învăluindu-ne
în duioșia momentului.
VASILICA MITREA, Constanța, România.
,,Dor de Basarabia”.
Autoarea Vasilica Mitrea evocă lauda și iubirea Limbii Române
din sufletul fiecărui român dar alege ca simbol poezia – cântec – imn, ,,Limba noastră” scrisă de Alexei Mateevici.
În fiecare an autoarea și un grup de
români de ,,dincoace de Prut” merg să sărbătorească Limba Română la Căușeni, la românii de ,,dincolo de Prut”, într-o mare sărbătoare începând cu omagierea
iubitului Alexei Mateevici, la ceremonia din fața
statuii și continuând în sala
festivă de la Consiliul Raional Căușeni.
Articolul este plin de evocarea frumuseții limbii române, de dorința de unire a Basarabiei cu Țara mamă și
de evocarea trecutului glorios al
poporului român.
IULIANA CIUBUC, Bușteni,
România.
,,Fiți optimiști !”
Scriitoarea, poetă Iuliana Ciubuc a realizat, aci, pentru
cititori o piesă de teatru, o fabulă în versuri și în același
timp, un…tratament medical împotriva stressului. Este de la sine înțeles că este o mare artă de a le îmbina pe toate. Este teoria
paharului gol pe jumătate și în
cealaltă jumătate plin cu apă. Problema spațiului
plin și a spțiului gol este dezbătută
cu mult talent de autoare, deschizându-ni-se calea spre a fi optimiști
și de a uita problemele apăsătoare
generatoare de stress. Admirăm ușurința
autoarei de a conduce acest dialog dificil al ,,paharului pe jumătate gol.
TUDOSIA LAZĂR, Bucești,
Ivești,
Galați,
România.
,,Când dragostea îți
joacă feste”
Eroina acestei schițe
este femeia mereu ocupată de grijile vieții, iar dacă are șansa de a conduce o companie, aci de vestimentație
feminină, atunci înțelegem că poate fi
total absorbită. Dar în relațiile
de muncă poți întâlni persoane care îți
suscită interesul afectiv. Acesta este subiectul pe care autoarea îl descrie cu o mare undă de
finețe.
Un sentiment născut, infiltrat fără voie față de un alt bărbt decât soțul. Probitatea eroinei o oprește de a da curs desfășurării gândurilor sale admirative, ascunse. Schița se încheie pentru noi cu un suspans incitant
lăsându-ne sub impresia că am voi să știm
urmarea acțiunii. Ideea de a ne stârni
interesul este magistral tratată, iar jocul între fidelitate și dincolo de mormânt și atracția divină spre
ființa care i-a mișcat gândurile, apare doar ca o penelare incitantă pentru
imaginația noastră.
OLIMPIA SAVA, Galați Romania.
,,Iada cea fițoasă”, ,,Mândrie de cocoș”, ,,Coțofana”
Scriitoarea poetă,
Olimpia Sava ne uimește prin talentul său de a versifica, frazele lungi din povestire, o maniertă de a
scrie pentru copii și chiar pentru adulți foarte iubită de aceștia.
Este un stil care semnalează ideea dar în același timp o rotunjește
creindu-ne o atracție în ceeace privește gustul pentru lecturile sale. ,,Iada cea
fițoasă” este o fabulă care sancționează
frivolitatea femeii care are drept principala calitate doar frumusețea, și
atractivitatea, în final reușind de a-și distruge restul de viață după aplatizarea frumuseții trecătoare. ,,Mândrie de cocoș”, este tot o fabulă.
Subiectul- alegoric, un cocoș
plin de îndoielî că puiii frumoși ar fi
copiii lui. Un întreg concern de păsări își
spun părerea în acest sens. ,,Coțofana”
este tot o fabulă, o alegorie care detestă pe cei care fură meritele
celuilalt. Spre dezamăgirea noastră nici
în viață, nici autoarea nu a găsit soluția
de a se pune capăt acestei racile.
Talantul poetic psihologic al autoarei
ne solicită mult admirația.
NADIA URIAN, Cristeștii
Ciceiului, Bistrița Năsăud, România.
,,Facerea de bine”
Scriitoarea Nadia Urian
trăind într-un mediu curat, rural
ne descrie într-o schiță o
întâmplare privind adopția unei copile.
Copila are 12 ani, dar vitregiile vieții au învățat-o
instinctiv modul de viețuire securitar și neschimbat. Fetița
avea déjà principiile ei de visță,
modul ei de existență, pe care le păstra cu multă determinare.
Familia din care provenea era o familie
la care crescuse de mică. De la acea
familie, mai precis de la acea ,,mâtușa” i s-a
inoculat modul de viață și de gândire. Autoarea descrie cu mult
talent modul plin de istețime a
acestor două ființe , fetița și
mătușa care știu să exploateze cu inteligență
maximă situațiile cele mai diferite,
chiar cu prețul șantajului, sau a minciunii. Este de admirat modul în care
autoarea într-un iscusit dialog ne face să înțelegem
reaua credință a celor două personaje
care în mediul lor de viață sunt
pozitive, iar în condițiilșe schimbătii acestui mediu, chiar în bine,
devin personaje negative. Schița este
atât de bine scrisă încât pare caz autentic
MELANIA RUSU
CARAGIOIU, Montreal, Canada.
,,Scrisoare de… suflet”
Longevitatea este un
dar, dar în același timp este și o mare de încercări prin care trece
persoana în cauză, autoarea. Din 1974
puiblicista, poeta , scriitoarea Melania Rusu Caragioiu scrie mereu.
În ,, Scrisoarea de… suflet”, epistola
modernă de față – mesaj electronic –
autoarea trimite prietenei sale doar facsimilele răspunsului despre premiul internațional
al Revistei ,,La Pologne”, manuscrisul care a adus acel premiu rămânând ca o
dovadă a acestei premieri, la redacția revistei. Este un premiu internațional de la o revistă dintr-o țară socialistă, în acele timpuri, pusă la
index, pentru lejerități care nu
plăceau comunismului imperios român, orientat ideologic rusofil.
- SECȚIUNEA POEZIE
Secțiunea ,,POEZIE”
din acest volum ,,Antologia Talantul…”,
ne aduce în fața ochilor și în suflet un tot, un florilegiu de sentimente, ca un buchet de flori. Dar cum florile au multe
culori și multe înfățișări, tot astfel sunt și poeziile noastre pe care
vă rugăm să le lecturați cu
aceeași pasiune precum ați lecturat
și paginile de proză, mai ales
că unii sautori excelează atât în poezie
cât și în proză.
Vom trece acum la găsirea talantului :
MELANIA RUSU
CARAGIOIU, Montreal, Canada.
Pentrucă eu am
povestit o întâmplare din viața
mea, folosind pentru acel subiect și
versul și relatarea în proză, iată că
îmi găsesc aci continuarea povestirii prin
balada închinată bunicului meu ,, Mos Porfir Siniteanu- poreclit
Americanu”, despre care déjà am povestit. Din baladă reiese dragostea de
vatra străbună a acestui român, care a renunțat împreună cu familia lui la ademenirea de
a părăsi pământul străbun. Această învățătură
îmi folosește și mie ca nepoată de a păstra în țară
apartamentul meu și bucățelele de pământ moștenite.
LAURIAN LODOABĂ, Lugoj, România
Intr-un fluid de poezie interiorizată, impresionantă de ,,
vorbind cu mine însumi”, poetul Laurian
Lodoabă prinde o clipă de exteriorizare cu mânie, referitor la cei care ocupând locuri în scaune tihnite au făcut cel
mai mare rău țării noastre. Scriitorul utilizează și un procedeu inedit, acela de a scrie în
terține cugetări cu tentă
filozofică. Un talent desfășurat pe mai multe arpegii
TEONA SCOPOS, Iași, România,
Poeta Teona Scopos ne trimite atenționarea mesajului revigorării pe care ni-l dă ca exemplu
natura, natura celestă. Cântând
anotimpul primăverii Domnia sa îi
închină și o poezie mistică în biacrostih plină de
evlavie și credință străbună:
Sfânta Înviere a Domnului Iisus Christos
NICOLETA DRĂGAN- BUCȘĂ, Brașov, România,
Poeta Nicoleta Drăgan - Bucșă
ne face să simțim aproape palpabil prezentul poetic al existenței noastre, ne plimbă poetic prin ,,umbra
lutului”. Citim în continuare în
versuri, cum printr-un adevărat tablou
colorat poeta prefiră o privire înfășurtă
în elegia ancestrală a despărțirii
biblice a pământului de ape. Citim
poezii pline de inedit.
CAMELIA FLORESCU,București, România,
Așa precum ne-a obișnuit,
poeta Camelia Florescu ne cântă și
ne încântă prin dualitatea sentimentului iubirii, iubirea de divinitate
atotstăpânitoare și iiubirea șfâșietoare
de alianță sau de despărțire
dintre două ființe care își împart iubirea. Respirăm un puternic
sentiment al iubirii.
OVIDIU ȚUȚUIANU,
București,
România,
Poetul Ovidiu Țuțuianu închină numeroase poezii culturii
hinduse cuceridu-ne prin erudiția și exactitatea imaginilor prinse poetic, De o mare varietate de genuri literare,
poetul inserează în acest periplu poeric
din ,,Antologia Tantul…” și Legenda
Mănăstirii Nămăiești. Talentul său
cuprinde și mânuirea acelei
creionări-intrigi, necesare și în
realizarea fabulelor.
MARIANA BELU -CAPȘA, Râmnicu Vâlcea, România,
Un frumos tablou vivant
ne este prezentat de poeta Marinela Belu-Capșa, Oferim flori unei săbătorite, urcăm pe stânci colțuroase după vestita ,,floare a
reginei-floarea de colț”, ne închimăm
în locurile sfinte, visăm la dorul fostei iubiri, ne apărăm sufletul de glonțul verbal prea direct și ucigaș
de vise și după seara de închinăciune
ne reculegem în divinul sunet al viorii lui Paganini. Minunate stări de supraviețuire
spirituală pe un fond de viață pe care reușim
să ni-l așternem plăcut
MIRIAM NADIA DĂBĂU,
Paris, Franța,
Poeziile de iubire ale poetei Miriam Nadia Dăbău, ne poartă
prin sferele alizeene ale iubirii, cu nori de floare și parfum , cu norișori
întunecați, certați cu soarele, sau cu tăcerea fără murmur și cu iubirea mai pură decât cuvintele
aprinse. Ceeace face darul mai uimitor al acestui grupaj de poezii este poezia
,,NOSTALGIE” compusă din haikuri și
toate convergând spre tematica poeziei, nostalgia…verii…
ZINAIDA AMBROCI, Chișinău, Republica Moldova,
Zinaida Ambroci cunoscută poetă a versurilor optimiste și a iubirii nu va fi părtinită de mine, dânsa fiind poeta
căreia i-am scris două prefețe la două
din cărțile Domniei sale, Poeta -
autoare Zinaida Ambroci este și poeta
florilor, a egalității femeii cu
bărbatul, a conviețuirii părtașă
a unui Adam și a unei Eve care pornesc pe același drum de fior, de cuib înfloritor. În acel cuib ca într-un
creuzet se țes meditații, se țes
minunate amintirti de familie.
ANA GHIAUR, Timișoara,
România,
Între filozofie stelară, certitudinea iubirii și universul pământesc înflorit, o vedem pe
poeta Ana Ghiaur. Dânsa pledează pentru
un optimism care nu ar trebui luat ființei
umamne, bucuria de a vorbi cu fiecare fir de gândire, fir de frumos, în
încrederea pentru ziua de mâine
CONSTANTIN IORDAN;
Constanța, România,
Poetul Constantin Iordan
ne prezintă poezia existențială
a zilelor noastre, cu speranțe, frumos,
dar și revoltă, în poeme pline de adevăr social. Ne uimește
și
printr-o cascadă de catrene- epigrame, sfichiuind tot ce este dăunător
păcii, bunăstării, iubirii și înpotriva
bunei înțelegeri între oameni.
ECATERINA CHIFU, Râmnicul Sărat, România,
Metrizînd poezia lină de patriotism românesc, poeta
Ecaterina Chifu ne încântă prin slăvirea vetrei scumpe a țării noastre. Dar Domnia sa
pătrunde și mai adânc în istoria
a tot ce ne leagă de trecutul și de
prezentul nostru realizând pentru ,,Antologia Talantul…”, trei poezii în
acrostih ,, România”, ,,Basarabia”,
,,Bucovina”. Tara mamă și ,,cele două
copile” pe care și le dorește, iar,
strânse la pieptul său.
MIOARA OPRIȘAN, Însurăței,Brăila, România,
După o introducere printr-un poem religios închinat iubirii și ascultării ucenicilor
față de Divinitatea Fiului lui
Dumnezeu, Iisus Christos, descoperit în postura sa divină și de pământean. în poezia: ,,Pe calea către Emasus”, poeta
Mioara Oprișan face o trecere spre înfrățirea omului cu cerul. În poezia :,,Albastra
mea minune”, ne aduce parcă, convertiți
în ,,omul cel frumos”, în chipul lui de om cu suflet minunat. O frumoasă
pledoarie spre acea pocăință care are
drept țel, o viață fericită pe pământ și în ceruri.
GABRIELA AMZULESCU-
ZIDARU; Drăgășani, România,
Poeta Gabriela
Amzulescu-Zidaru, a ales pentru ,,.Antologia Talantul…” din poeziile sale
foarte motivate. Ideea principală a acestor poezii este dragostea de România,
dar și șfichiuirea
celor care i-au adus multe și grele
prejudicii țării noastre. Continuând
generație de generație această spoliere a devenit permanentă. Aceste poezii sunt poezii manifest și în același timp un
îndemn la remediere și schimbări
salutare în viața noastră românească
economică și socială.
ȘTEFANIA PETROV, București,
România,
Într-un grupaj bine încheiat
poeta Ștefania Petrov ne poartă,
uneori mistic, pe calea viselor, pe calea dărniciei acestei sfere-pământ, sub cer, darnică în toate, cu noi și dădătoare de vise atunci când într-o clipă
de reverie ne apropiem gândirea de
filozofia fenomenelor. Poeta dorește ca să găsim peste tot doar unda fericirii, a
bunăstării. Între aceste poeme găsim și
fabula ,, Roua și lacrima” frumos
condusă, argumentată poetic și
încheiată cu cea mai mare concordie
între aceste două subtlie forme de picături de suflet terestru și uman. Poezia ,,Crezul gereierilor” este o
poezie de excepție, de o mare realizare
artistică.
GEANINA IOVĂNESCU, Arad, România,
Într-un lung și
frumos poem din stanțe, poeta Geanina
Iovănescu vorbește cu sine însăși dar foarte eclocvent, de fapt, cu noi.
Aceste stanțe create de dânsa se deschid spre noi precum
petalele unui trandafir care ne oferă ca o peliculă de film , petală după
petală, pline de imagini virtuale. Ajungem
încet și cu atenție la staminele florii și aici găsim versuri ca pe o scânteie care
ne invită spre umanismul universal și
spre o carte a ,,făgăduinței”. Acest
periplu de stanțe pare a fi un fragment
dintr-o creație amplă.
GEORGETA -LAURA
GHEORGHE, Brăila, România,
Acest grupaj al poetei Georgeta-Laura Gheorghe, este creat
precum o frescă închinată lui Mihai
Eminescui, Grupajul începe cu o
tonalitate evlavioasă, continuă apoi cu
o rugăciune închinată Fecioarei
Maria, poezie-rugăciune, care se
găsește în volumul Mihai Eminescu,
redactat de Titu Maiorescu, 1901. Poeta
continuă acest grupaj cu
poemele ,, Poetul de sub tei” și
,,Poetul sensibil”. Ne bucurăm aci de o
frumoasă creație sub influența eminesciană.
VICTOR MANOLE, Întorsura Buzăulu, România.
Poetul Victor Manole ne redă în acest grupaj de poezie imaginea
foarte grăitoare- tabloul unei familii care și-a năruit fericirea datorită
pasului greșit al femeii. Dar acea femeie este o mamă,
căreia, chiar dacă a provocat durerea despărțirii
familiei, fiul ei tebuie să îi dea
iertarea. Această mamă fiind în vârstă, i-o cere fiului, în
ultima și suprema plecare...
Mama care i-a dat viață il
mploră. În întreg grupajul de poezie, poetul reușește să imprime acel
sentiment de tristețe, regret,
resemnare și o ultima fărâmă de înțelegere
umană pentru fapta reprobabilă comisă. Rareori se pot întâlni poezii
,,în lant” , care urmează un drum logic,
ascendent, uman, caritabil,
încununându-l cu darul uitării și al iertării, fir foarte bine și
sugestiv conturat.
FLORICA CÂNDEA, Arad,
România,
Poeziile Poetei Florica Cândea sunt alese pentru acest grupaj precum perlele
într-un șirag, sclipitoare în nditatea
lor de vers alb și diafan. Acest grupaj
s-ar putea denumi ,,stări” de spirit în stări de timp și stări de sentimente îmbrăcate într-o mare claritate.
MARIA CHIRTOACĂ, Câmpulung, Argeș,
România,
Intr-o ordine a frumoaselor sentimente evocate, poeta
Florica Cândea slăveste plaiul și limba strămășească,
tradiția, vatra cu sugeratul prichici,
prin elemente atât de bine conturate încât le-a dat o adevărată personalitate. În acest mare lăcaș de iubire de patrie se desfășoară
și o mare de sentimente de iubire, de
calm uman, îmbrăcate în grai poetic,
visător, către frumosul cadru al existenței,
în care noi citim printre versuri și gândul
spre persoana iubită. Tonul poeziilor
din grupaj dă o imagine multicoloră,
luminoasă îmbrăcată în luciul unei unduiri
de ,,mătase” curgătoare.
CARINA A. IENĂȘEL, Lipova, România,
Cu o mare finețe
psihologică și un talent pe măsură.
poeta Carina Ienășel induce în noi
curgerea echilibrată a timpului în imagini deosebite aferente momentelor
poetice. Corolarul acestor imagini ar
putea fi concretizat în versurile pline de persuazivitate: ,,te voi convinge
să-mi zâmbești chiar dacă / nu sunt de
față când te vei trezi…”
EMIL MUREȘAN, Turda, România,
Intâlnim de data aceasta un poet care afirmă cu vehemență, în versuri ,,unele acomodate” ideea de cădere morală a clasei
conducătoare din țara noastră. Sunt
folosite epitete care îi incriminează pe
cei fără conștiință, dar și
pe indivizii care acceptă cu umilință spolierea și
asistă la decăderea continuă a economiei, vieții
sociale și culturale.
În acest context de totală și
justificată revoltă este uimitor cum cea mai mare parte a versurilor prind o rimă cantabilă și o muzicalitate. În acest grupaj, poeziile
au o mare notă de satiră, revoltă, dezaprobare. Poetul ne uimește prin curajul său revoluționar în condițiile
în care niște legi strâmbe ne obligă la
supunere și tăcere.
TITINA NICA ȚENE, Cluj-Napoca, România,
Poetă bine cunoscută, omniprezentă în lumea poeziei, Doamna
Titina Nica Țene este creatoare de frumos și în ,,Antologia Talantul…”.
Cu mult talent și
discernământ strecoară în poeziile din acest volum trei sintagme: Ideea existenței noastre pe pământ, alături de dorința bine îndreptățită de a nu părăsi această lume prea devreme, putând fi mereu
folositori; ideea familiei consolidate prin iubire și înțelegere reciprocă,
etalon social de progres și
fericire terestră; ideea de a fi mereu cu gândul la perfecționarea vieții
noastre spre a putea găsi cărarea care
printr-o viață aleasă pământească duce spre cerul lui Dumnezeu, așa cum ne învață
și ne îndeamnă datina religiei noastre ortodoxe.
Poezia Poetei Titina Nica Țene
este o minunată poezie a adevărului, a
sufletului curat și generos care ne călăuzește
discret la urmarea căii de bunătate, împăcare,
generozitate, pace, cărări care duc la fericirea de aici și la cea veșnică,
în ceruri, aproape de Dumnezeu.
LIGYA DIACONESCU, Rm.
Vâlcea, România & Toronto, Canada,
Prezentă alături de noi, scriitorii din ,,Antologia
Talantul…”, Doamna Ligya Diaconescu, Directoarea, antologatoarea și redactora acestui volum de creații în
poezie și proză, ne poartă pe
aripile unei poezii de iubire, specifică inimii visătoare omenești,
fie pentru noi oamenii de rând , fie pentru Luceafărul poeziei românești, Mihai Eminescu. Ca un bun cunoscător și discipol eminescian , poeta Ligya
Diaconescu ne plimbă cu multă gingășie
prin poezia plină de iubire
romantică a geniului eminescian, penelând în cadența și armonia
eminesciană versuri evocând nostalgia
plopilor fără soț, bucolica seară pe deai, și
trăirea duioasă și maiestuoasă din ,,Luceafărul”.
În grupajul de față își
găsește loc și o poezie cu tentă religioasă închinată Maicii Domnului, frizând, rugăciunea lui Eminescu către Sfânta
Fecioară Maria , sau creionând cu migală
o aluzie în versuri, la plaiul
eminescian al copilăriei Marelui
Poet, precum un gând poetic îmbinând dorul de unire, a provinciilor române, temă prezentă în
publicistica lui Eminescu. TemaUnirii este prezentată nouă, subtil, de către
poetă, îmbrăcând-o în contextul
Centenarului Unirii 1918-2018. Imagini: un arc eminescian peste timp,
înscris cu finețe și meticulozitate în
poezia poetei Ligya Diaconescu
MELANIA RUSU
CARAGIOIU, Montreal, Canada & Timișoara, România
În acest volum : ,,Antologia, Talantul…”, autoarea Melania Rusu Caragioiu alege din creația
sa o pagină de baladă, întâmplare petecută aievea în familia sa. Mobilul acelei balade este dragostea de
glie.Bunicul său, un țăran
ardelean, dârz, din Zona României plină
de iobagi, învecinată cu Pusta Panonică,
sub stăpânire austro-ungară, se
decide să plece, prin 1907, pentru o
perioadă scurtă în America de Nord,
pentru a da familiei sale un minim de bani pentru existență. El este captivat de viața
nouă și ademenit să emigreze din România. În sufletul lui se dă
lupta între dorința înstrăinării și dragostea de glie. În cele din urmă este
biruitoare dragostea de locul unde s-a născut, deși
fiind asuprit și trăind în crunta sărăcie. Poeta îmbracă haina
povestitorului și într-o baladă prinde schițat,
secvențe de existență , sentimente și aspectele satului și
a oamenilor impilați de jugul monarhiei străine. Tentațiile de a părăsi țara unt mari, mai ales la dorința
fiilor și ficelor curioși și
doritori de un trai mai bun, dar soața-maica
bătrână, îi zice acea picătură de adevăr
decisivă pentru horărârea lui de a nu pleca definitiv : ,, Să-mi stric
eu rostul meu, din sat ?!!!” :
Frază-(vers), care pentru noi
vorbește ca o sută de argumente,
primul fiind acela de a nu se deslipi de acel loc niciodată,
decât prin moarte, oricâte suferințe ar
mai fi de îndurat sub stăpânirea străină.
Poeta Melania Rusu Caragioiu mărturisește prin faptul că nu si-a ,,înstrăinat casa și pământul din România, respectul pentru
acel crez al familiei sale, de a nu se
deslipi de glie oricât de aurită ar fi
altă parte a lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu