Rezoluția
Participanţii la Universitatea de Vară de la
Izvoru-Mureşului, ediţia a XVII-a, cu genericul România și românii din jurul României, în primul an după Centenar,
desfăşurată în perioada 11-17august 2019, cu sprijinul Secretariatului General
al Guvernului României, la finalul dezbaterilor, au formulat următoarea
rezoluţie adresată Administraţiei Prezidenţiale, Parlamentului și Guvernului României:
Având în vedere
Reperul ontologic pe care Marea Unire de la 1918, ca act de împlinire a
idealului de consolidare a statului român şi de afirmarea naţiunii române, îl
reprezintă pentru toți
românii;
Regresul evident al politicilor şi acţiunilor autorităţilor statului
român în relaţia cu românii din afara graniţelor ţării;
Faptul că instituţiile statului român abilitate să realizeze politica
externă şi relaţia cu românii de pretutindeni au ignorat cu desăvârşire
Declaraţia Parlamentului României din 27 martie 2018 prin care s-a considerat
ca fiind pe deplin legitimă
dorința cetățenilor
Republicii Moldova care susțin
unificarea celor două
state și a declarat că România
și cetățenii
ei sunt și vor fi întotdeauna pregătiți să
vină în
întâmpinarea oricărei
manifestări organice de reunificare din
partea cetățenilor
Republicii Moldova, definind astfel politica statului român și a instituțiilor
sale;
Eşecul major al politicii externe a autorităţilor române în relaţia cu
Republica Moldova, pentru protejarea intereselor populaţiei româneşti
majoritare (peste 80%) din acest stat;
Continuarea procesului agresiv și
sistematic de asimilare forțată
a românilor din comunitățile
istorice din jurul granițelor
și Balcani, aceștia fiind într-un stadiu avansat de pierdere
a identității etno-lingvistice, şi
atitudinea de indiferenţă şi ignorare a acestor procese din partea
autorităţilor române;
Fenomenul emigrării masive a populației
României care s-a cronicizat, producând la scară largă procese și efecte complexe cu care statul român nu
s-a mai confruntat până în prezent și
care implică inclusiv pierderea treptată a identității
naționale;
Faptul că Ministerul pentru Românii de Pretutindeni are, în continuare,
o capacitate administrativă şi competenţă specifică extrem de reduse, iar
bugetul pentru susţinerea identităţii celor aproximativ 12 milioane de români
de pretutindeni este derizoriu;
Situaţia dramatică a românilor din judeţele Covasna, Harghita şi
parţial Mureş care sunt expuşi în continuare unui proces de deznaționalizare metodică și sistematică, precum și de segregare etnică din cauza politicii
autorităţilor locale şi a unor oranizaţii maghiare, dar şi ca urmare a
dezinteresului autorităţilor statului român;
Perpetuarea fenomenului de neînvăţare a limbii române în cadrul
sistemului naţional de educaţie, de către elevii maghiari, ceea ce favorizează
segregarea pe criterii etnice şi acumularea unor tensiuni nefireşti în
relaţiile interetnice;
Existenţa pe teritoriul statului român a unor procese continue de
maghiarizare, uneori forțată,
la care sunt supuşi etnici români în unele zone ale ţării, acceptate tacit de
autorităţile statului român;
înaintează următoarele solicitări:
Românii de pretutindeni
• regândirea structurală
a instituțiilor abilitate să gestioneze
relaţia cu românii de pretutindeni şi promovarea persoanelor competente şi
dedicate în mod real acestui domeniu, în aşa fel încât să se depăşească rapid
actuala stare de pasivitate şi indiferenţă, pentru ca aceste instituţii să
poată răspunde rapid și
eficient nevoilor majore de natură identitară, educațională, administrativă și spirituală ale comunităților de români din afara frontierelor;
• iniţierea unui audit
prin care să se verifice modul în care Ministerul pentru Românii de
Pretutindeni, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român şi-au
îndeplinit misiunea de apărare şi promovare a identităţii româneşti în comunitățile istorice şi diaspora;
• discutarea în Consiliul
Suprem de Apărare a Ţării şi în comisiile parlamentare de specialitate –în
şedinţă publică, a felului în care Serviciul de Informaţii Externe şi
Ministerul Afacerilor Externe au înţeles să servească interesele româneşti în
spaţiul basarabean şi în celelalte comunităţi istorice;
• identificarea unor
soluţii pe termen scurt, mediu şi lung pentru atragerea şi formarea în
instituţiile statului cu atribuţii specifice, a unor specialişti de înaltă
clasă, pentru problematicile complexe din sudul şi estul Europei, precum şi din
bazinul Mării Negre, capabili să gestioneze şi să reprezinte într-un mod
adecvat interesele naţionale româneşti;
• iniţierea unor
activităţi extinse de cercetare şi cartografiere, realizate cu girul Academiei
Române, a comunităţilor istorice româneşti şi a diaporei, care să genereze
soluţii eficiente şi adecvate la nevoile identificate ale acestora;
• alocarea unui număr de
cel puțin 100 de posturi Ministerului
pentru Românii de Pretutindeni (MRP), profesionalizarea personalului din MRP,
simplificarea legislației
și a procedurilor privind
sprijinul acordat românilor de pretutindeni și
alocarea către MRP a unui buget de 50 de milioane de euro;
• rezolvarea în regim de
maximă urgenţă a blocajului de la Institutul Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii
de pretutindeni, prin demiterea directorului general adjunct, Nicolae Brînzea,
care nu a fost niciodată interesat de situaţia dramatică a românilor din
comunităţile istorice, care blochează acţiunile destinate sprijinirii acestor
români şi care a deturnat instituţia către scopurile sale personale,
deprofesionalizând-o în mod grav, prin angajarea a numeroase persoane fără
competenţe şi aptitudini reale în domeniu, care îi servesc diverse interese
strict personale şi de relaţionare;
• completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, astfel încât
aceasta să prevadă posibilitatea dobândirii, în procedură simplificată, a cetățeniei române, de către românii de
pretutindeni, demers iniţiat şi din interiorul actualei conduceri a statului,
pe care îl susţinem;
• combaterea propagandei
ruseşti din întreg spaţiul românesc, în special a celei derulate prin
intermediul grupului de presă Sputnik;
• promovarea identităţii
şi demnităţii naţionale în toate mediile culturale, cu precădere în
cinematografie şi televiziune;
Republica Moldova
• definirea și aplicarea unor politici concrete care să
susțină procesul de reunificare a
celor două state românești,
în principal prin susținerea
consistentă a mass-media de expresie românească în spaţiul basarabean,
conectarea reală şi consistentă a televiziunii şi radioului public la
realităţile din Republica Moldova, precum şi a agenţiei naţionale de presă
AGERPRES, facilitarea accesului investitorilor din România în Republica
Moldova, accelerarea interconectării energetice a celor două maluri ale Prutului,
etc.;
• deblocarea urgentă a
procesului de redobândire a cetățeniei
române, prin întărirea capacităţii administrative a Autorității Naționale
pentru Cetățenie, în special prin dublarea
personalului acestei instituţii;
• constituirea unei
circumscripții electorale separate pentru
Republica Moldova, demers iniţiat şi din interiorul actualei conduceri a
statului, pe care îl susţinem;
• crearea Ministerului
Reunificării pe modelul german;
• sprijinul financiar
către Republica Moldova să fie acordat direct către comunitățile locale, nu prin intermediul guvernului
de la Chișinău;
• menținerea aceluiași
cuantum pentru bursele etnicilor români din Republica Moldova;
• refacerea celor 14
poduri peste Prut, distruse de sovietici;
• accelerarea procesului
de recunoaştere a diplomelor medicilor cu cetățenie
română din Republica Moldova;
Comunităţile istorice
• aplicarea, în regim de
urgenţă, a Strategiei Naționale
pentru românii de pretutindeni pentru perioada 2017-2020, prin care
comunităţilor româneşti din vecinătate şi Balcani trebuie să le fie asigurate
mijloacele necesare păstrării identităţii naţionale;
• adoptarea şi utilizarea
cu înalt profesionalism a tuturor instrumentelor europene de protecţie a
drepturilor minorităţilor naţionale, în beneficiul românilor care trăiesc în
state în care sunt minoritari;
• acordarea de burse și indemnizații
de sprijin identitar elevilor și
profesorilor din școlile
și clasele cu predare în limba
română, din statele în care există comunități
românești autohtone;
• sprijinirea înființării de școli
publice sau private cu predare în limba română, în statele în care există
comunități românești autohtone;
• modificarea
metodologiei de selecţie a bursierilor din sistemul naţional de educaţie;
• ridicarea Vicariatului
Ortodox Român al Daciei Ripensis la rang de episcopie pentru toţi credincioşii
ortodocşi români din Timoc, inclusiv pentru cei care se află pe teritoriul
Bulgariei;
• acordarea, în regim de
urgenţă, a liberului acces pe piaţa muncii din România, pentru toți etnicii români din Republica Moldova,
Ucraina, Serbia, Macedonia de Nord şi Albania;
• condiţionarea
neechivocă a sprijinului acordat Serbiei în procesul de integrare în Uniunea
Europeană, de respectarea efectivă a drepturilor populaţiei autohtone româneşti;
• monitorizarea
respectării și implementării Recomandării
APCE nr. 1845 (2008) privind situaţia minorităţilor naţionale din Voievodina şi
a minorităţii etnice române din Serbia;
• înfiinţarea, în regim
de urgenţă, a două centre culturale româneşti în Timoc, Serbia, la Bor şi
Negotin;
• elaborarea de către
Academia Română a unei sinteze privind originile şi evoluţia comunităţilor
istorice româneşti din jurul frontierelor şi Balcani, redactată în cele 4
dialecte ale limbii române şi diseminată în cadrul acestor comunităţi;
• introducerea în
manualele de istorie a unui capitol privind comunităţile istorice româneşti;
• înființarea ICR Kiev, cu filială la Cernăuți, ICR Moscova, ICR Belgrad, ICR Atena, ICR
Sofia și ICR Tirana, cu filială la
Saranda, și înființarea unor filiale ICR la Bălți și
Cahul;
Ucraina
• inventarierea situațiilor de încălcare de către Ucraina a
Tratatului bilateral din 1997, în partea referitoare la asigurarea drepturilor
naționale ale etnicilor români şi
analizarea posibilităţii iniţierii procedurii de revizuire a acestuia;
• regândirea, în regim de
maximă urgență, a procedurii de acordare a
burselor de sprijin identitar pentru elevii etnici români din Ucraina, în
sensul simplificării semnificative a acesteia şi acordarea de burse tuturor
elevilor din Ucraina care studiază în școli
sau clase cu predare în limba română;
• acordarea unor
indemnizații de sprijin pentru toți profesorii din școlile și
clasele cu predare în limba română;
• implicarea nemijlocită
a comunităţilor româneşti din Ucraina în toate discuţiile, tratativele şi
negocierile dintre statul român şi cel ucrainean, care se referă la situaţia
acestora, inclusiv şi mai ales în cele care se derulează prin intermediul
comisiei mixte româno - ucrainiene;
• sprijinul efectiv al
statului român în faţa autorităţilor statului ucrainean pentru:
- a se opri, cu caracter
de urgenţă, închiderea a 3 şcoli cu predare în limba română din municipiul
Cernăuţi, respectiv şcoala nr. 10 Roşa, şcoala nr. 17 Stânca şi şcoala din
Horecea, până la 1 septembrie 2019;
- recunoaşterea
românilor din Ucraina ca popor băştinaş;
- revenirea la numărul
de şcoli cu predare în limba română existente până în anul 1991 şi menţinerea
acestora;
- procesul educaţional
destinat românilor din Ucraina să se desfăşoare integral în limba română, prin
modificarea tuturor actelor normative care au dus la anularea acestor drepturi;
- recunoaşterea urgentă
de către statul ucrainean a identităţii etnice dintre români şi aşa-numiţii
„moldoveni" de pe teritoriul Ucrainei, care vorbesc o singură limbă,
respectiv limba română, cu consecinţa, între altele, a unificării programelor
şcolare de limbă română cu cele de „limbă moldovenească";
- reforma
administrativ-teritorială din Ucraina să includă reunirea celor 4 raioane în
care românii locuiesc compact (Storojineţ, Hliboca, Herţa şi Noua Suliţă),
într-un singur raion;
- cetăţenii din aceste
raioane locuite majoritar de români să fie incluşi într-o singură
circumscripţie electorală;
- să fie garantată
prezenţa în Rada Supremă a Ucrainei a unui reprezentant al comunităţii
romăneşti din Ucraina, după modelul din România;
- să se garanteze
liberul acces al cărţilor şi altor materiale culturale necesare susţinerii
identităţii naţionale, dinspre România spre Ucraina;
- deschiderea la
Cernăuţi a unor grădiniţe cu predare integrală în limba română;
• recunoaşterea în
Ucraina a diplomelor celor care studiază în România;
• punerea în aplicare a
ordonanței de guvern privind reparația Casei Memoriale „Aron Pumnul" din
Cernăuți, ca sediu al Muzeului „Mihai
Eminescu";
Diaspora
• sprijinirea înființării, în comunitățile mari din emigrație, a unor clase sau școli bilingve;
• asigurarea, în toate
comunităţile româneşti din diaspora, a unui ciclu integrat de cursuri de limbă,
cultură şi civilizaţie românească;
• facilitarea procesului
de reintegrare în sistemul educaţional românesc a copiilor emigranţilor români
care ar opta pentru întoarcerea în ţară;
• înfiinţarea centrelor
comunitare în zonele în care există o mare concentrare de populaţie românească,
ca centre suport pentru aceste comunităţi;
• aplicarea corectă a
normei legale de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputaților și
Senatului în circumscripția
electorală pentru cetățenii
români cu domiciliul în afara țării,
raportat la numărul real al acestora;
• asigurarea unui număr
suficient de secții
de votare peste hotare, ținând
cont de numărul real al cetățenilor
români cu drept de vot, precum și
de numărul de secții
de votare organizate în scrutinele anterioare;
Românii din județele
Covasna, Harghita și
Mureș
• finanţarea unor măsuri
pentru consolidarea suveranităţii statului român pe întreg teritoriul naţional,
pentru înlăturarea pericolului instaurării cosuveranităţii altui stat în
diverse regiuni ale României, măsuri precum infrastructura transcarpatică – căi
ferate şi autostrăzi, consolidarea elitelor profesionale de limbă română şi
dezvoltarea economică a zonelor în care există acest risc;
• exprimarea de către
Guvern, Parlament şi Preşedinţia României, a unor reacţii ferme de respingere
şi dezaprobare a ingerințelor
anormale ale Guvernului de la Budapesta în problemele interne ale României și solicitarea respectării de către Ungaria a
prevederilor Tratatului de înțelegere,
cooperare și bună vecinătate dintre
România și Ungaria;
• înființarea unei structuri, la nivelul Guvernului
României, având ca principal obiectiv respectarea drepturilor și protejarea identității populaţiei româneşti din județele Covasna, Harghita și Mureș,
precum și combaterea discriminării pe
criterii etnice a acestora;
• încetarea finanţării
din bani publici, precum și a
oricărei alte forme de sprijin, a manifestărilor, programelor, proiectelor sau
acţiunilor de orice natură care contravin intereselor naţionale ale poporului
român, Constituţiei şi legilor ţării, culturii şi tradiţiilor istorice, precum
şi bunei convieţuiri;
• finanțarea de la bugetul central, prin
Secretariatul General al Guvernului României, a proiectelor culturale
multianuale ale instituțiilor,
publicațiilor și asociațiilor
culturale, religioase și
civice româneşti din județele
Covasna și Harghita;
• elaborarea, sub egida
Academiei Române, a unei Strategii guvernamentale coerente de dezvoltare
economico-socială a județelor
Covasna și Harghita, care să asigure
efectiv respectarea drepturilor comunității
românești numeric minoritare în zonă;
• asigurarea respectării
statutului, rolului și
funcțiilor limbii române ca limbă
oficială în activitatea instituţiilor administraţiei publice locale, inclusiv
prin amendarea normelor care aduc atingere acestui statut în teritoriu;
• adoptarea unor măsuri
urgente de monitorizare a modului în care se realizează procesul didactic de
învățare a limbii române în clasele
cu predare în limba maghiară;
• stabilirea prin lege a
unor garanţii privind asigurarea cadrului legal de reprezentare a populaţiei
româneşti din zonă, în structurile decizionale legislative şi administrative
locale şi centrale;
• distribuirea, în mod
proporţional cu ponderea populaţiei româneşti, a fondurilor alocate pe proiecte
culturale de către autorităţile locale și
rezolvarea problemei încadrării unor intelectuali de naţionalitate română la
Bibliotecile Judeţene Covasna și
Harghita, casele municipale de cultură și
primăriile municipale, orășenești și
din localităţile etnic mixte;
• susţinerea de la
bugetul de stat a finanțării
de către Academia Română a Centrului European de Studii Covasna-Harghita din
Sfântu Gheorghe, instituție
care din anul 2017 funcționează
sub egida Academiei Române, fără a beneficia însă de componenta de finanțare;
• examinarea de către
Avocatul Poporului, în regim de urgenţă, a constituționalității Codului Administrativ, adoptat de Guvern
prin Ordonanță de Urgență, în urma presiunilor UDMR, în vederea
sesizării Curții
Constituționale;
• sprijin financiar
pentru începerea lucrărilor de amenajare a Muzeului în aer liber din
Voineşti-Covasna, din cadrul Muzeului Naţional al Carpaţilor Răsăriteni;
• restaurarea, în regim
de urgență, a bisericilor ortodoxe „Sf.
Nicolae" din Brețcu și „Sfinții
Arhangheli Mihail și
Gavril" din Vârghiș,
monumente istorice;
• realizarea unei
legături feroviare între Ciceu şi Odorheiu Secuiesc;
• soluționarea grabnică de către Guvern, conform
legislației naționale și
internaționale în domeniu, a situației Cimitirului Internațional al Eroilor de la Valea Uzului;
• finanţarea lucrărilor
de reabilitare a cimitirelor şi monumentelor eroilor români din localităţile
judeţelor Covasna și
Harghita;
• implicarea activă a
europarlamentarilor români, precum și a
membrilor Adunării Parlamentare a Consiliului Europei și Congresului Puterilor Locale și Regionale,în prezentarea corectă a situației reale referitoare la respectarea de
către România a prevederilor instrumentelor juridice europene și internaționale
în domeniul autonomiei locale și a
drepturilor persoanelor aparținând
minorităților naționale;
• anularea restituirilor
ilegale de proprietăți
imobiliare care au aparținut
statului român, precum și
adoptarea unei legi care să permită îndreptarea abuzurilor privind retrocedarea
ilegală a unor proprietăţi agricole, forestiere şi imobiliare din România;
• asigurarea finanțării pentru construcția unei noi săli de sport la Complexul
Sportiv Național Izvoru Mureșului, precum şi pentru întreţinerea şi
reparaţiile curente necesare;
• stoparea procesului de
maghiarizare a românilor romano-catolici din judeţele din Moldova şi
sprijinirea păstrării identităţii româneşti a acestora.
• contracararea fermă a
oricăror acţiuni prin care se urmăreşte maghiarizarea românilor sau a
populaţiilor de altă etnie, pe teritoriul statului român
Izvorul Mureșului,
județul
Harghita, România
17 august 2019
în numele participanţilor, semnează, în calitate de
coorganizatori:
Federația Organizațiilor Românești din
Centrul și Sud-Estul Europei
Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni
Centrul European de Studii Covasna-Harghita
Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita și Mureș
Notă: la
Universitatea de Vară de la Izvoru-Mureşului au participat lideri ai comunităţilor
istorice româneşti din Serbia, Ucraina, Bulgaria şi Ungaria, alături de
reprezentanţi ai societăţii civile din R. Moldova, precum şi români din
diasporă (din Statele Unite ale Americii, Germania, Italia) dar și din județele
Covasna, Harghita, Mureș, Bacău, Iași, Cluj, Hunedoara, Dolj și București.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu