de Viorica Pârja
A doua activitate, specifică omului, este învățarea;
aproximativ de pe la vârsta de 9 ani, copiii încep să învețe că au
responsabilități la școală, sau acasă, că au teme de făcut și, totodată, să
conștientizeze ce știu și ce nu știu să facă, să se vadă competiția din clasă,
să compare nevoile lor cu ale celorlalți colegi de clasă, să ajungă în familie,
unde să-și prezinte stările de a fi și realizările, ce le-a plăcut la școală,
cum s-au simțit, ce și-ar fi dorit – și așa se conectează cu părinții,
împărtășind aceste lucruri acasă.
A treia mare activitate, pe care omul o realizează, este
munca, desigur mai specifică adultului de peste 18 ani, dar și în adolescență
deja se poate realiza. Prin muncă se obișnuiește să devină eficient, să se pună
în valoare și să ofere societății ceea ce a învățat.
Iar a patra mare activitate este creativitatea, sau creația,
care se poate realiza la toate vârstele, dacă știm să o activăm și să dezvoltăm
potențialul creativ chiar din copilărie. De exemplu, un copil de 3 ani poate să
picteze la fel de frumos precum unul din clasa a XII-a, dacă are înclinații și
i s-a dezvoltat vocația. De aceea, în activitățile de conectare cu copiii,
familia poate să descopere dacă are ceva deosebit, sau dimpotrivă are un
comportament, o trăire care nu ar fi corespunzătoare, sau li se pare că ceva nu
se potrivește. Sau nu există o bună relaționare, copilul își dorește una,
familia dorește altceva.
Și, desigur, mai avem și situația în care există acea
relație simbiotică între familie (sau unul dintre părinți, sau adultul care
crește copilul) și copil, sau adolescent, după caz. Aceștia sunt părinți
inconștienți, care doresc să trăiască prin fuziune cu copilul, trăirile lor
emoționale, neîmplinirile, sau împlinirea viselor părintelui să se realizeze
prin copil. De aceea e obligatoriu să se facă diferența clară între nevoile
părintelui și nevoile copilului.
Sigur că este o foarte mare provocare; îți dorești atât de mult să ai un copil, iar când îl ai, să poți să te separi de el și, concomitent, să îl susții necondiționat, pentru a se dezvolta în integritatea și autenticitatea lui. Este o mare provocare pentru părinte, de aceea realizarea cu succes a acesteia este o adevărată artă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu