Se putea ca prim-ministrul Nicolae Ciucă să nu sară ca un cocoș la vestea că un grup de copii din țara noastră s-a întors cu medalii de aur?! La mediocritatea în care se scufundă școala românească, succesul copiilor a devenit un minunat prilej de dat din coadă!
„Remarcabil succesul elevilor români la Olimpiada
Internaţională de Fizică (IPhO2022)! Avem cea mai bună echipă din Europa şi a
doua la nivel mondial! Calde felicitări tuturor! Performanţa lor, la fel ca cea
a tinerilor din lotul naţional de matematică, ne arată încă o dată valoarea
şcolii româneşti, a dascălilor cu vocaţie şi a elevilor orientaţi spre
excelenţă, dar şi nevoia de a orienta resurse pentru a asigura în mod egal
acces la educaţie. Reforma educaţiei, a cărei implementare o pregătim la
nivelul guvernului, vine să valorifice integrarea acestor minţi strălucite în
economia viitorului, bazată pe cunoaştere, cercetare şi inovare”, ( Nicolae
Ciucă, pe pagina de Facebook a Guvernului).
Generalul nostru din politichie a considerat că este
momentul ideal să tămîieze școala și să-i dea un semn de drag președintelui.
Klaus Iohannis ține morțiș să iasă cu o schimbare în
domeniul educației. Nu de alta, dar el se consideră profesor. Este adevărat,
dar unul suplinitor, cu un modest examen de definitivat. Nu pentru rezultate
didactice a fost el promovat la Inspectoratul Școlar județean Sibiu, ci pe
criterii de reprezentativitate. Iar din inspector șef-adjunct a devenit
inspector general în urma destituirii pe nedrept a titularului.
Klaus Iohannis și-a denumit visul „Romania educată”,
deși anii de prestație la Cotroceni au marcat doar o intensificare a
prostocrației. Pe măsură ce insistă, proiectul său este pe cale să producă o
bulibășeală și mai cumplită decît au produs unii miniștri de dinainte lui Sorin
Cîmpeanu. Ministrul, specialist în fond funciar, gîndește de parcă s-ar chinui
să traseze canale de irigație prin curtea școlilor, deși experiența sa la
Agronomie poate fi considerată educațională așa cum a președintelui în fizică
ar putea fi considerată astronomică.
Ministrul Cîmpeanu iese mereu la rampă cu dorința de
a arăta că muncește și trage niște explicații bîlbîite.
”Accentul va fi pus pe Limba română şi Matematică,
40% dintre itemi vor fi din aceste două discipline”…. ”Noul tip de Bacalaureat
se va plia pe noile planuri-cadru care acum sunt în lucru, urmând ca, după
definitivarea acestora, să se stabilească disciplinele incluse în trunchiul
comun”.(Sorin Cîmpeanu)
Fac pariu că în afara textelor primite pentru
declarații de presă, profesorul Sorin Cîmpeanu nu înțelege mare lucru. De
aceea, repetă mereu că anumite aspecte sunt în lucru, că experții pregătesc
etc.
După frecvența cu care tot iese la declarații,
înțelegem că presiunea asupra ministrului este enormă. Indiferent cît înțelege
și cît nu, ciorna numită proiect de lege din programul România educată trebuie
finalizată, chiar dacă ar duce la închiderea tuturor școlilor. Klaus Iohannis
vrea să-și treacă în bilanț măcar un proiect dus pînă la capăt.
Surpriza vine, însă, de la reacția oamenilor cu
experiență în domeniu. Fie consideră aberante propunerile din proiect, fie de
neînțeles sau inutile.
Profesorul Lazăr Vlăsceanu desființează cu eleganță
proiectul:
”Din păcate, mai nimic nu este de identificat, decât
în mod cu totul indirect, ca având vreo relație cu premisele incluse în
«viziunea» promisă. În schimb, finalul lecturii mi-a relevat un proiect de lege
cu câteva caracteristici pregnante, contrare valorilor și principiilor asertate
și direcției de transformare promisă a sistemului: tradiționalism normativ
într-un sistem confruntat cu nevoi acute de inovare, centralizare etatistă mai
accentuată ca în perioada comunistă, uniformizare impusă unui sistem în care
diversitatea ar fi fost mai productivă și mai atractivă pentru candidați. Pe
scurt, ni se prezintă proiectarea unui sistem ce va deveni în câțiva ani –
pariez pe această previziune!, – lipsit complet de sustenabilitate, incapabil
să genereze atractivitate pentru tineri, mediocru în producerea de inovații
cognitive și tehnologice și rupt în mod forțat de piața muncii într-o economie
și societate care vor deveni tot mai intens digitalizate”. (Edupedu.ro)
Și fostul ministru Mircea Miclea se miră de prolixitatea
formulărilor din proiect:
“ De exemplu, la pagina 39, se spune următorul
lucru: «Cei care au dat admitere la liceu și au obținut o ofertă de studii își
pot ocupa locul confirmat și pot opta pentru a nu participa la Evaluarea
Național㻓.
Ce înțeleg Klaus Iohannis si Sorin Cîmpeanu din această
formulare îmbîrligată? Cam tot atît cît a înțeles Cîmpeanu din Einstein și
Iohannis din germinația grîului!
Ce spune profesorul Mircea Miclea?
”Soluția de acum, de a face Evaluarea Națională
opțională și de a face prevalentă admiterea direct la liceu este greșită. Îi
face pe elevii de gimnaziu să nu mai învețe materia de Evaluare Națională, ci
doar subiectele la care se dă admitere. Nu mai contează nimic din gimnaziu, din
clasa a V-a dacă mă gândesc că mă duc la Lazăr, știu din ce dau examen și la aia
mă pregătesc, nu mai învăț nimic altceva. Asta este un dezastru.
O altă soluție greșită este Bacalaureatul unitar
care să aibă în spate „un trunchi comun”. Asta înseamnă că tu încerci timp de 4
ani să diferențiezi liceele prin ce anume studiază elevii la acele licee, iar
în spatele acestei diferențieri stă un proces de orientare în carieră. Adică,
tu i-ai orientat la ce liceu să meargă, iar apoi îi uniformizezi dând un
bacalaureat unitar. La ce bun diferențierea dacă totul e unitar la final? Și
apoi acest Bacalaureat unitar cu trunchi comun va fi o uniformizare din păcate
în jos. Va trebui găsit un trunchi comun care să fie și la liceul cu profil
sportiv, și la liceul tehnologic și la mate-info. Acest lucru nu se poate face
decât printr-o uniformizare în jos… Eliminarea mediilor este greșită. Înseamnă
că nu luăm în seamă evaluarea continuă și nu luăm în seamă performanța din
gimnaziu. Și mesajul către elevi este următorul: nu contează ce note obțineți
în gimnaziu, că nimeni nu va ține seama de ele mai târziu. E un mesaj care
demotivează total pentru învățarea în gimnaziu, de aceea, el trebuia pus cu o
pondere”.(Mircea Miclea, Edupedu)
În loc de concluzie, reproduc un pasaj dintr-un
articol publicat de profesorul Ștefan Vlaston :
”Toată lumea este de acord cu afirmaţia: aşa cum arată şcoală azi, aşa va arăta
societatea mâine. Dar cei care au puterea să schimbe ceva în învăţământul
românesc nu mişcă un deget. Ce va spune istoria despre ei, cum se vor uita
copiii acestei ţări la cei care azi au puterea, dar nu fac nimic să le ofere un
trai mai bun, vor afla şi ei cândva. Din păcate, prea târziu”.
Autor:
Cornel Nistorescu
Sursa:
cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu