- strategie, obiective şi sinteza acţiunilor DJC Maramureş în anul 2022 -
Dr. Ioan MARCHȘ
Redactarea unei sinteze a activităţilor Direcției Județene pentru Culturӑ Maramureș are la bază punerea în practică a aspectelor din Strategia Naţională a Patrimoniului Cultural Naţional, dar şi din strategia judeţeană influenţată de factorii locali şi regionali, trebuind să includă o cât mai generoasă definire a dimensiunii culturii şi patrimoniului, astfel încât toţi cei interesaţi, precum şi organismele active din domeniul cultural sau patrimonial, publice sau private, să-şi poată regăsi domeniul propriu de activitate şi modalitatea de a şi-l păstra sau îmbunătăţi.
Cultura este definită ca totalitatea valorilor materiale şi spirituale create de omenire şi a instituţiilor necesare pentru comunicarea acestor valori. Cultura are un rol central în dezbaterile privind viitorul Omenirii, ceea ce necesită să înţelegem Cultura nu doar ca un consumator de resurse, ci şi ca un factor de dezvoltare socială. În acest sens, Cultura devine un instrument pentru realizarea altor obiective sociale şi economice (precum: ocuparea forţei de muncă, beneficii economice şi educaţionale, coeziune socială, reducerea fenomenelor de devianţă socială) şi trebuie înţeleasă ca având valoare şi dinamică transsectorială. O asemenea abordare instrumentalizată a Culturii nu este curentă în ţările est-europene şi se impune o schimbare radicală de concepţie privind locul şi rolul culturii în viaţa economică şi socială, raportul ei cu celelalte sectoare, precum şi în legătură cu proiecţia imaginii ei în spaţiul public şi cu percepţia acestei imagini.
Cultura este un factor fundamental al
vieţii sociale:
-
dezvoltă potenţialul intelectual la nivel naţional şi
capitalul uman în special;
-
creează, prin afirmarea diversităţii culturale, o societate
deschisă şi conştientă de valoarea celuilalt;
-
este mediu al integrării sociale;
-
este esenţă a identităţii naţionale;
-
este fundamentală pentru cooperarea şi comunicarea
interumană;
-
este mediu al transformării sociale (mentalitate);
-
reduce disparităţile economice între diferite
categorii sociale;
-
este o dimensiune a civilizării şi civilizaţiei.
Cultura determină, ca factor al
dezvoltării economice:
-
creşterea calităţii vieţii şi atragerea de investiţii;
-
dezvoltarea activităţilor turistice;
-
crearea unor noi pieţe de muncă;
-
crearea unor industrii culturale;
-
dezvoltarea economică prin relaţia sa cu capitalul
social;
-
definirea funcţiilor economice ale unor regiuni sau
oraşe;
-
favorizarea migraţiei capitalului uman spre diferite regiuni economice.
Direcţia Judeţeană pentru Cultură Maramureş a funcţionat
în anul 2021 având la bază 8 posturi dintre care 1 funcţionar public de
conducere şi 7 funcţii publice de execuţie şi o structură organizatorică
formată din 4 compartimente după cum urmează:
-
Compartimentul Patrimoniul
cultural naţional mobil şi imaterial
-
Compartimentul Monumente
istorice şi arheologie
-
Compartimentul
Financiar-Contabilitate, salarizare, administrativ, achiziţii publice
-
Compartimentul cultură,
management, resurse umane.
Potrivit Ordinului ministrului
culturii nr. 2504/2022 ȋncepând cu data
de 01.01.2022 Direcţia Judeţeană pentru Cultură Maramureş are aprobat un număr
de 8 posturi dintre care 8 posturi finanţate.
Patrimoniul
Cultural Naţional reprezintă ansamblul resurselor moştenite, identificate ca atare,
indiferent de regimul de proprietate asupra acestora, şi care reprezintă o
mărturie şi o expresie a valorilor, credinţelor, cunoştinţelor şi tradiţiilor
aflate în continuă evoluţie; patrimoniul cultural naţional cuprinde toate
elementele rezultate din interacţiunea dintre factorii umani şi naturali, de-a
lungul timpului.
La baza elaborării
strategiei elaborate de DJC în domeniul patrimoniului
cultural naţional, pentru judeţul Maramureş se regăsesc următoarele principii fundamentale, în concordanţă
cu Strategia Naţională a Patrimoniului Cultural Naţional:
a.
Participarea cetăţenilor:
- patrimoniul cultural este
indispensabil pentru o viaţă echilibrată şi completă;
- orice cetăţean român şi vizitator
al României are acces la patrimoniul cultural naţional, dar şi datoria de a
proteja patrimoniul cultural şi dreptul de a beneficia de el prin învăţare şi
vizitare;
- fiecare generaţie are datoria
de a proteja acest patrimoniu şi de a-l face accesibil pentru generaţiile viitoare
şi pentru întreaga omenire, ca bun universal.
b. Îmbunătăţirea administraţiei în sectorul Patrimoniului Cultural
DJC Maramureş, precum şi alte
autorităţi judeţene avizate au datoria să se asigure că patrimoniul este
protejat, administrat, conservat şi accesibil, în cea mai potrivită manieră cu
putinţă. La nivel judeţean, aceste instituţii trebuie să garanteze:
-
reducerea birocraţiei în domeniul administraţiei
privind documentele patrimoniului cultural;
- urmărirea şi adaptarea (prin
propuneri către forul administrativ superior) cadrului legislativ la nevoile
reale şi actuale, inclusiv la normele internaţionale din domeniu;
-
supravegherea şi monitorizarea acţiunilor din domeniu.
Cheltuielile de investiţie în resursele patrimoniale judeţene (inclusiv pentru personalul aferent) ar trebui să crească pentru a satisface nevoile financiare ale sectorului patrimonial cultural prin evidenţierea în studii sau alte tipuri de informări privind importanţa sectorului şi efectele sale benefice asupra altor sectoare economice, precum turismul sau contribuţia sa la bunăstarea socială şi educaţională.
c. Dezvoltarea resurselor culturale
Protejarea
patrimoniului cultural impune cercetarea, studierea, interpretarea şi
prezentarea acestuia, astfel încât să se găsească formula optimă de apreciere a
sa şi de recunoaştere a aportului adus la nivel incluziunii sociale şi al
creşterii economice.
Pentru
ca patrimoniul cultural să devină o bază a acţiunilor prezentate este nevoie ca
el să fie îngrijit, documentat, protejat, conservat şi făcut accesibil, la
nivel fizic şi intelectual. De aceea, se impun măsuri de prevenire şi punerea
în aplicare a unor măsuri împotriva deteriorării patrimoniului cultural.
d. Folosirea durabilă a resurselor patrimoniului
Proprietatea
şi folosirea resurselor patrimoniului cultural trebuie făcută într-o manieră
durabilă şi aplicând principii ale conservării integrate, prin:
- corelarea activităţilor culturale (sau privind patrimoniul cultural)
între diferiţii actori implicaţi, precum cei guvernamentali, reprezentanţii
sectorului privat şi de voluntariat;
- luarea în considerare a factorului social al comunităţilor existente şi a
economiei care le poate susţine în timp pentru proiectele ce implică iniţiative
în domeniul patrimoniului cultural;
- promovarea şi aducerea la cunoştinţă a importanţei bogăţiei patrimoniului
cultural şi responsabilitatea fiecăruia de a participa la protejarea sau
utilizarea controlată a bunurilor patrimoniului cultural;
- promovarea unor politici
fiscale şi financiare în beneficiul patrimoniului cultural.
Teoriile culturale contemporane consideră patrimoniul cultural drept o parte a Patrimoniului, domeniu în care patrimoniul cultural se completează armonios cu patrimoniul natural. Împreună, cele două subdomenii constituie moştenirea pe care fiecare generaţie o lasă urmaşilor. În această schemă logică, subdomeniul patrimoniului cultural cuprinde patrimoniul cultural material – cel imobil (monumentele istorice), cel mobil (mai ales bunurile culturale aflate în muzee şi colecţii) – şi patrimoniul cultural imaterial.
Patrimoniul cultural naţional trebuie să constituie o prioritate a Strategiei culturale a judeţului Maramureş, bazată pe următoarele argumente:
1) valoarea arhitecturală, artistică, istorică a
patrimoniului cultural material imobil construit, în acesta reliefându-se
pregnant cele 8 Biserici de lemn din
Maramureş, incluse în Lista Patrimoniului Cultural Mondial (UNESCO).
Totodată, judeţul Maramureş are incluse în Lista Monumentelor Istorice 2015, un
număr de 610 obiective.
2) valoarea patrimoniului cultural mobil – cu precădere,
cărţi vechi şi icoane clasate sau susceptibile a fi clasate în cele 2
categorii, cf. Legii 182/216: Fondul patrimoniului cultural naţional şi Tezaurul
patrimoniului cultural naţional;
De asemenea, un aspect important îl reprezintă creaţiile artiştilor plastici
reuniţi în mişcarea „Şcoala băimăreană de pictură” sau „Centrul Artistic Baia
Mare” şi a UAP – filiala Baia Mare.
3) valoarea patrimoniului imaterial, cu o mare bogăţie de
tradiţii şi de obiceiuri din zone etnofolclorice consacrate (Ţara
Maramureşului, Ţara Lăpuşului, Ţara Chioarului, Ţara Codrului), cu evenimente
culturale majore – precum „Horea cu noduri”, „Tânjaua de pe Mara”, „Festivalul
datinilor şi obiceiurilor de iarnă - Marmaţia”, „Udătoriul din Şurdeşti”,
„Horea la Prislop” etc.
4) agravarea continuă a degradării patrimoniului
construit, numărul şantierelor de restaurare şi de conservare fiind mic, din
cauze financiare;
5) patrimoniul cultural conferă judeţului nostru o
identitate inconfundabilă;
6) potenţialul turistic consistent al patrimoniului
cultural, care poate deveni o componentă a dezvoltării durabile a judeţului.
Starea acestui Patrimoniu este o problemă a comunităţii
şi de aceea trebuie să devină o prioritate în politica administraţiei locale şi
în acţiunea forţelor societăţii civile.
Probleme majore :
Cauzele care generează disfuncţii şi vulnerabilităţii, pe
categorii, în domeniul patrimoniului:
1. neştiinţa şi nepăsarea autorităţilor, absenţa voinţei
politice, proasta gestionare a patrimoniului de către autorităţi;
2. lipsa de educaţie, nerespectarea legislaţiei;
3. imprecizia inventarului şi evidenţei patrimoniului
arhitectural;
4. intervenţii neavizate;
5. lipsa fondurilor pentru sprijinirea proprietarilor;
6. lipsa personalului de control din instituţiile publice
şi lipsa specialiştilor.
Strategia în domeniul patrimoniului cultural trebuie
să aibă la bază ideea că patrimoniul este un factor important pentru păstrarea
identităţii valorilor culturale şi naţionale, de dezvoltare durabilă, coeziune
şi incluziune socială, cu atât mai mult cu cât România a devenit stat membru al
Uniunii Europene.
1. PATRIMONIUL CULTURAL MOBIL
În termeni strict legali, patrimoniul cultural mobil cuprinde doar bunurile culturale mobile clasate, incluse, după valoarea lor, în două categorii juridice: Fondul patrimoniului cultural naţional, care cuprinde bunurile culturale de valoare deosebită, şi Tezaurul patrimoniului cultural naţional, care cuprinde bunurile culturale de valoare excepţională.
Bunurile culturale mobile sunt toate bunurile
(transportabile) care sunt expresia sau mӑrturia unei creații umane sau a
evoluției naturii și care au o valoare sau un interes arheologic, istoric,
artistic, științific sau tehnic.
Exemple de bunuri culturale mobile:
Ø obiecte descoperite cu ocazia sӑpӑturilor arheologice sau
întâmplӑtor;
Ø antichitӑți mai vechi de o sutӑ de ani, cum sunt: unelte,
ceramicӑ, inscripții, monede, sigilii, bijuterii, arme și resturi funerare,
cruci;
Ø fragmente arhitectonice detașate din monumente istorice,
cum sunt: coloane, frize, capiteluri, ancadramente uși și de ferestre,uși
sculptate, vitralii, blocuri de piatrӑ fasonate, mozaicuri, feronerie, sobe de
teracotӑ, șeminee;
Ø materiale antropologice și etnologice cum sunt: lӑzi de
zestre, ștergare, covoare, costume populare, cojoace, mӑști și alte obiecte
legate de obiceiuri, icoane pe sticlӑ, ceramicӑ și unelte;
Ø bunuri legate de istorie, istoria științei și tehnicii,
istorie militarӑ, de viața oamenilor și a conducӑtorilor, gânditorilor,
savanților și artiștilor naționali, și de evenimente de importanțӑ naționalӑ;
Ø picturi și desene realizate manual, inclusiv icoane, pe
orice tip de suport și din orice material;
Ø sculpturi originale, obiecte de artӑ aplicatӑ din sticlӑ,
ceramicӑ, metal, lemn, fildeș, textile;
Ø mobilier, covoare, costume, bijuterii, instrumente
muzicale;
Ø manuscrise, incunabule, cӑrți, documente, hӑrți,
fotografii, filme, înregistrӑri sonore, alte documente de arhivӑ, sau
publicații de interes special, individuale sau colecții;
Ø monede, medalii, ordine, de interes numismatic sau timbre
de interes filatelic, individuale sau în colecții;
Ø automobile, aparate de radio, telefoane, biciclete, alte
mijloace de transport, mașini, aparate, instrumente și dispozitive tehnice,
ceasuri, aparate de masurӑ, obiecte farmaceutice, instrumentar de laborator;
Ø specimene de zoologie, botanicӑ, anatomie, geologie,
inclusiv flori de minӑ, resturi fosile, individuale sai în colecții;
Majoritatea bunurilor culturale fac parte din categoria
celor comune. O parte dintre bunurile culturale mobile pot fi clasate în categoria
patrimoniului cultural național numai dacӑ întrunesc anumite criterii de vechime,
raritate, semnificație istoricӑ, artisticӑ, științificӑ sau tehnicӑ
excepționalӑ, stabilite de cӑtre specualiști, în condițiile legii.
Bunurile culturale mobile susceptibile de clasare sunt
acele bunuri care au fost propuse sau urmeazӑ sӑ fie propuse de cӑtre
specialiști pentru a fi înscrise în patrimoniul cultural național datoritӑ
valorii lor istorice, artistice, științifice sau tehnice excepțional, care le
detașeazӑ din masa bunurilor culturale. Pâna la aprobarea sau respingerea
propunerii de clasare, ele se bucurӑ de protecția acordatӑ bunurilor din
categoria „tezaur” și nu pot fi exportate definitiv.
Nu sunt bunuri culturale mobile susceptibile de a fi
clasate în patrimoniul cultural național acele obiecte care reprezintӑ
producție curentӑ sau de serie, industrialӑ sau manufacturierӑ, din domeniile
menționate mai sus, sau alte produse contemporane achiziționate din comerț,
realizate dupӑ anul 1950 (cum sunt: produse de artizanat, covoare, sticlӑrie,
ceramicӑ, bijuterii, bibelouri, cӑrți, mobilier, produse de serie mare ale unor
fabrici sau ateliere, și altele), precum și opere ale unor artiști sau meșteri
în viațӑ. Acestea pot sӑ circule liber și peste granițӑ.
Prin clasare se înțelege procedura de stabilire a
bunurilor culturale mobile care fac parte din patrimoniul cultural național
mobil. Înscrierea bunului în patrimoniul cultural național se poate face în
urma unei expertize care îi stabilește
importanța sau semnificația
istoricӑ, arheologicӑ, documentarӑ, etnograficӑ, artisticӑ, științificӑ și
tehnicӑ, literarӑ, cinematograficӑ, numismaticӑ, filatelicӑ, heraldicӑ,
bibliofilӑ, cartograficӑ și epigraficӑ, de vechimea și unicitatea sau
raritatea.
Principalul efect al clasӑrii este înscrierea bunului în
inventarul patrimoniului cultural național și punerea lui sub protecția legii,
cu toate obligațiile și drepturile care decurg din aceastӑ înscriere, pentru
stat și pentru proprietari, dintre care menționӑm:
Avantaje:
Ø Proprietarii privați beneficiazӑ de consultanțӑ gratuitӑ
din partea instituțiilor specializate, în scopul pӑstrӑrii, conservӑrii și
punerii in valoare a acestor bunuri;
Ø Sumele utilizate de proprietari pentru operatiunile de
restaurare și conservare dispuse în conformitate cu obligațiile ce decurg din
lege sunt deductibile la calcularea impozitului pe venit sau profit, dupӑ caz.
Restricții:
Ø Bunurile clasate nu pot fi scase din țarӑ fӑrӑ un
certificat de export;
Ø Bunurile culturale mobile clasate în tezaur, aflate în
proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, pot fi exportate
numai temporar;
Ø Bunurile culturale mobile, proprietate a persoanelor
fizice sau juridice de drept privat, clasate în tezaur, pot face obiectul unei
vânzӑri publice numai în condițiile exercitarii dreptului e preempțiune de
cӑtre statul român, prin Ministerul Culturii in termen de maximum 30 de zile,
calculat de la data inregistrӑrii comunicӑrii, iar valoarea de achiziționare
este cea negociatӑ cu vânzӑtorul sau cu agentul economic autorizat ori cea
rezultatӑ din licitația publicӑ;
Ø Persoanele fizice sau juridice de drept privat,
proprietare ale bunurilor culturale mobile clasate, au obligația de a anunța în
scris direcțiile județene pentru culturӑ în termen de 15 zile de la data
transferӑrii unuie astfel de bun în proprietatea altei persoane, precum și de
la data instituirii unui drept real asupra unui astfel de bun;
Ø În cazul pierderii sau al furtului bunurilor culturale
mobile clasate, proprietarii, titularii altor drepturi reale, titularii
dreptului de administrare, precum și deținӑtorii cu orice titlu ai acestor
bunuri au obligația de a anunța, în scris, în termen de 24 de ore de la
constatare, organul de poliție din raza teritorialӑ;
Ø În cazurile prevӑzute la alineatul de mai sus, precum și
in cazul distrugerii totale sau parțiale a bunurilor culturale mobile clasate
proprietarii, titularii altor drepturi reale, titularii dreptului de
administrare, precum și deținӑtorii cu orice titlu ai acestor bunuri au
obligația de a anunța în scris direcția județeanӑ pentru culturӑ în termen de 3
zile de la constatare.
În termeni strict legali, patrimoniul cultural mobil
cuprinde doar bunurile culturale mobile clasate, incluse, dupӑ valoarea lor, în
douӑ categorii juridice: Fondul patrimoniului cultural național, care cuprinde
bunurile culturale de valoare deosebitӑ, și Tezaurul cultural național, care
cuprinde bunurile culturale de valoare excepționalӑ.
Judeţul Maramureş are următoarele muzee şi colecţii:
|
Denumire |
Localitate |
Profil |
Bunuri culturale clasate în categoria FOND |
Bunuri culturale clasate în categoria TEZAUR |
Bunuri culturale clasate TOTAL |
1 |
Muzeul de Artă "Centrul Artistic Baia Mare" |
BAIA MARE |
Artă |
- |
19 |
19 |
2 |
Muzeul de Etnografie şi Artă Populară |
BAIA MARE |
Etnografie |
105 |
69 |
174 |
3 |
Muzeul de Mineralogie |
BAIA MARE |
Ştiinţele naturii |
- |
70 |
70 |
4 |
Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Maramureş |
BAIA MARE |
Științӑ și tehnicӑ, Istorie, Documente, Arheologie,
Artӑ plastic Etnografie |
202 |
100 |
302 |
5 |
BAIA MARE |
Ştiinţă şi tehnică |
- |
- |
- |
|
6 |
Loc. BĂIŢA Com. TĂUŢII MĂGHERĂUŞ |
Memoriale |
- |
- |
- |
|
7 |
Muzeul de icoane şi carte veche "Episcopul Gavril
de Bârsana" |
BÂRSANA |
Artă religioasă |
- |
- |
- |
8 |
Casa Memorială "Gheorge Pop de Băseşti" |
BĂSEŞTI |
Memoriale |
- |
- |
- |
9 |
Muzeul Memorial "Petöfi Sándor" |
COLTĂU |
Memoriale |
- |
- |
- |
10 |
LĂPUŞ |
Etnografie şi istorie locală |
- |
- |
- |
|
11 |
Casa Martirilor de la Moisei |
MOISEI |
Memoriale |
- |
- |
- |
12 |
Loc. ROHIA Oraş TÂRGU LĂPUŞ |
Artă religioasă |
- |
- |
- |
|
13 |
Casa Memorială "Stan Ioan Pătraş" |
SĂPÂNŢA |
Memoriale |
- |
- |
- |
14 |
Casa Memorială "Ellie Wiesel" - Muzeul
Culturii Evreieşti din Maramureş |
SIGHETU MARMAŢIEI |
Memoriale |
- |
- |
- |
15 |
Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei |
SIGHETU MARMAŢIEI |
Memoriale |
- |
- |
- |
16 |
Muzeul Maramureşului şi Secţia în Aer Liber |
SIGHETU MARMAŢIEI |
Etnografie |
67 |
66 |
133 |
17 |
ŞIŞEŞTI |
Memoriale |
- |
- |
- |
|
18 |
Muzeul de Etnografie şi Istorie |
VIŞEU DE SUS |
Etnografie |
- |
- |
- |
|
TOTAL |
|
|
|
|
698 |
ANALIZĂ PATRIMONIU MOBIL – JUDEŢUL MARAMUREŞ
Factorii de
degradare ale bunurilor culturale mobile:
Procesele de degradare, indiferent de etiologia lor, chimice, fizice,
biologice sau fizico-mecanice, produc treptat efecte care modifică
ireversibil de multe ori proprietăţile obiectelor. Din acest motiv este
indispensabil o temeinica si motivată pregătire a specialiştilor şi
respectării cu stricteţe a HOTĂRÂRII nr. 1546 din
18 decembrie 2003 pentru aprobarea Normelor de conservare şi restaurare a
bunurilor culturale mobile clasate si a Legii
182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil
(republicată) Constatarea contravenţiilor si aplicarea sancţiunilor prevăzute
la acest cadru legislativ se fac de specialiştii serviciilor publice
deconcentrate ale M.C. |
SITUAŢIA CENTRALIZATĂ PRIVIND CERTIFICATELE DE EXPORT
pentru anul 2022
În anul 2022, până în prezent,
au fost eliberate certificate de export
temporar şi definitiv, după cum urmează:
Nr. crt. |
Nr. solicitӑrii adeverinței/
certificatului de export |
Denumirea bunului cultural
exportat |
1. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 4/ 03.01.2022. |
Adeverința s-a solicitat pentru 4 bunuri cu
semnificație artisticӑ: pictura respectiv acrilic pe pânzӑ, cu fotografii
atasate. Sunt produse contemporane nu este necesarӑ emiterea unui certificat
de export. |
2. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 126/ 14.02.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 2 bunuri cu semnificație etnograficӑ: bust de marmurӑ și cabinet,
marmurӑ și lemn, cu fotografii atasate. Sunt produse contemporane nu este
necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
3. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 301/ 18.02.2022.
|
Adeverința s-a solicitat
pentru bunuri cu semnificație
științificӑ: eșantioane minerale, cu fotografii atașate. Sunt produse
contemporane nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
4. |
Solicitare pentru eliberarea
unei adeverințe cu nr. 320/ 23.02.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 2 bunuri cu semnificație artisticӑ: pânzӑ, acrilic cu fotografii
atașate. Sunt produse contemporane nu este necesarӑ emiterea unui certificat
de export. |
5. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 340/ 25.02.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 28 bunuri cu semnificație artisticӑ: picturӑ, graficӑ, sculpturӑ
(expoziție colectivӑ) cu fotografii atașate. Sunt produse contemporane nu
este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
6. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 367/ 02.03.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 2 bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografii atasate.
Sunt produse contemporane, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de
export. |
7. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 404/ 07.03.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 1 bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie atașatӑ. Este
produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
8. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 583/ 04.04.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie atașatӑ. Sunt
produse contemporane, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
9. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 816/ 18.05.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie atașatӑ. Sunt
produse contemporane, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
10. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 761/ 09.05.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: bust de bronz cu fotografie atașatӑ.
Sunt produse contemporane, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de
export. |
11. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 872/ 23.05.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie atașatӑ. Sunt
produse contemporane, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
12. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 952/ 02.06.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru douӑ bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu
fotografie atașatӑ. Cele douӑ lucrӑri sunt expertizate, nu sunt susceptibile
de a fi clasate. |
13. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 996/ 09.06.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie, portret,
acrilic și ulei pe pânzӑ, fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu
este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
14. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 1000/ 09.06.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru douӑ bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu
fotografie atașatӑ. Cele douӑ lucrӑri sunt expertizate, nu sunt susceptibile
de a fi clasate. |
15. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1002/ 09.06.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie, peisaj, ulei
pe pânzӑ, fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ
emiterea unui certificat de export. |
16. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1097/ 28.06.2022 |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie, peisaj, ulei
pe pânzӑ, fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ
emiterea unui certificat de export. |
17. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1098/ 28.06.2022 |
Adeverința s-a solicitat
pentru esantioane minerale: tablou cu fotografie, 15 bucӑți, fotografii
atașate. Bunurile culturale dețin un certificat de expertizӑ. |
18. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1280/ 26.07.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru cinci bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografie
atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat
de export. |
19. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 1257/ 20.07.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru un bun cu semnificație artisticӑ: pian cu fotografie
atașatӑ. Bunul nu este susceptibil de a fi clasat. |
20. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1150/ 09.07.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie, peisaj, ulei
pe pânzӑ, fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ
emiterea unui certificat de export. |
21. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1182/ 12.07.2022 |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie, peisaj, ulei
pe pânzӑ, fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ
emiterea unui certificat de export. |
22. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1176/ 12.07.2022 |
Adeverința s-a solicitat
pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie, vegetale,
acrilic pe pânzӑ, fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este
necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
23. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr.
1195/ 12.07.2022 |
Adeverința s-a solicitat
pentru douӑ bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografii, ulei pe
pânzӑ, fotografii atașate. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea
unui certificat de export. |
24. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 1147/ 07.07.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru un bun cu semnificație artisticӑ: tablou, peisaj,
ulei/pânzӑ cu fotografie atașatӑ. Bunul nu este susceptibil de a fi clasat. |
25. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr.
1144/ 07.07.2022 |
Adeverința s-a solicitat
pentru trei bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografii, ulei pe
pânzӑ, fotografii atașate. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea
unui certificat de export. |
26. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1299/ 02.08.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 19 bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografie atașatӑ.
Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export.
|
27. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1371/ 11.08.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 2 bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografie atașatӑ.
Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export.
|
28. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1264/ 04.09.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru 1 bun cultural cu semnificație artisticӑ: tablou cu fotografie
atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat
de export. |
29. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1593/28.09.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru bunuri cu semnificație etnograficӑ: șindrilӑ cu fotografie atașatӑ.
Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export.
|
30. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1595/ 28.09.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru bunuri culturale cu semnificație artisticӑ: 12 tablouri cu fotografii atașate. Este
produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
31. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 1564/ 20.09.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru un bun cu semnificație artisticӑ: vioarӑ cu fotografie
atașatӑ. Bunul nu este susceptibil de a fi clasat. |
32. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 1525/ 14.09.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru bunuri cu semnificație artisticӑ: 2 tablouri cu
fotografie atașatӑ. Bunul nu este susceptibil de a fi clasat. |
33. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1544/ 16.09.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru pentru 1 bun cultural cu semnificație artisticӑ: 1 tablou cu
fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui
certificat de export. |
34. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1457/ 05.09.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru pentru 1 bun cultural cu semnificație artisticӑ: 1 tablou cu
fotografie atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui
certificat de export. |
35. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1699/ 10.10.2022.
|
Adeverința s-a solicitat
pentru 1 bun cultural cu semnificație etnograficӑ: troițӑ cu fotografie
atașatӑ. Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat
de export. |
36. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1691/07.10.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru bunuri cu semnificație artisticӑ: 3 tablouri cu fotografii atașate.
Este produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export.
|
37. |
Solicitare pentru
eliberarea unei adeverințe cu nr. 1741/ 18.10.2022. |
Adeverința s-a solicitat
pentru bunuri culturale cu semnificație artisticӑ: 7 tablouri cu fotografii atașate. Este
produs contemporan, nu este necesarӑ emiterea unui certificat de export. |
38. |
Solicitare pentru
eliberarea unui certificat de export cu nr. 1776/ 26.10.2022. |
Certificatul de export
s-a solicitat pentru bunuri cu semnificație artisticӑ: tablouri cu fotografii
atașate. Bunurile nu sunt susceptibile de a fi clasate. Dețin expertize. |
Județul Maramureș are 40 de monumente de for public protejate prin LMI 2015. Monumentele de for public sunt în administrarea autoritӑților locale conform Legii 120/2006 a monumentelor de for public, art.10 “Autoritӑțile administrației publice au obligația sӑ asigure protejarea și punerea în valoare a monumentelor de for public aflate în administrarea lor.”
Categoriei case memoriale
și monumente funerare îi aparțin 27 obiective, cele mai cunoscute fiind Casa
George Pop de Bӑsești, Casa de lemn a poetului Ion Șiugariu, Troița de lemn din
Berbești, Casa de lemn a martirilor asasinați în august 1944.
Pe lista monumentelor de
for public se afla bunuri imobile precum cruci, troițe, lucrӑri de artӑ plastic
monumentalӑ, construcții ori amenajӑri neutilitare, care au caracter
comemorativ, religios sau decorative. În ceea ce privește lucrӑrile de artӑ
plasticӑ monumentalӑ, aici se gӑsesc monumente, plӑci cu relief sculptural sau
busturi. Se exclud din categorie monumentele amplasate pe terenurile
persoanelor fizice și juridice, dar și cele aflate în cimitire, deoarece acestea
nu pot fi vӑzute în mod liber. Amplasarea monumentelor de for public se face în
zone de protecție, în spații publice, pe terenuri din domeniul public al
statului. Prin zona de protecție a monumentului de for public, se asigurӑ
protejarea, accesul și punerea în valoare a acestora. Aceastӑ zonӑ se
stabilește prin documentația de urbanism și se întocmește în jurul
monumentului. Monumentele de for public se impart, dupӑ semnificația și importanța
lor, în monumente cu statut national de protecție – categoria A - și monumente
cu statut local de protecție, aflate in categoria B.
Prin intermediul
operelor de artӑ monumentalӑ aflate în spațiile publice se promoveazӑ,
practice, valorile naționale și internaționale. Pentru a putea fi valorificate
in mod concret, aceste monumente de for public trebuie sӑ respecte câteva
criterii: sӑ se integreze în politicile educaționale, culturale, în cele de
amenajare a teritoriului și de dezvoltare urbanisticӑ. Mai mult, deoarece
amplasarea lor se face în spațiu public, este nevoie de spӑlare, curӑțare și
întreținere, deoarece intemperiile și alți factori le pot deteriora, în timp.
Protejarea monumentelor de for public include atât cercetarea, clasarea,
inventarierea, paza lor, cât și restaurarea, conservarea și întreținerea
acestora. Doar în conformitate cu normele tehnice și științifice în domeniu se
poate face întreținerea, restaurarea și conservarea monumentelor de for public.
Deși lista Monumentelor
Istorice pentru județul Maramureș cuprinde doar 40 de monumente de for public,
trebuie sӑ avem în vedere cӑ la nivelul județului existӑ mai multe monumente de
for public care însӑ nu au fost incluse în LMI. Mai ales cӑ în perioada de dupӑ
1989, fiecare unitate administrative teritorialӑ a încercat sӑ readucӑ în
atenția comunitӑții locale figurile înaintașilor marcanți, ale eroilor sau sӑ
repunӑ în luminӑ un eveniment istoric reprezentativ. Monumentele de for public
sunt importante pentru comunitatea care le deține și le administreazӑ atât prin
funcția lor de reprezentare și comunicare cât și prin faptul cӑ joacӑ un rol
important în procesul de memorie/uitare.
Activitӑți de protejare și monitorizare
Departamentul Patrimoniului cultural mobil a desfӑșurat urmӑtoarele activitӑți:
- S-a verificat starea de conservare și Securitate a bunurilor culturale mobile clasate din cadrul Muzeului de Istorie și Arheologie Maramureș, Muzeului de Etnografie și Artӑ Popularӑ, Muzeului de Mineralogie și a Muzeului Maramureșean Sighetu Marmației. Bunurile verificate sunt clasate în categoriile juridice Tezaur și Fond.
-
Au fost soluționate cererile privind exportul bunurilor culturale mobile
(scoaterea bunurilor culturale mobile de pe teritoriul național) – export
definitiv și temporar.
-
Deplasӑri în teren în vederea identificӑrii (foto) a monumentelor de for
public;
-
Completare bazӑ de date privind monumentele de for public local ce nu
fac parte din patrimoniul national dar sunt importante pentru cultura localӑ;
-
În urma controlului efectuat la Parohia Ortodoxӑ Sӑpânța, la cimitirul
vechi și cel nou, s-a propus depozitarea la parohie, în vederea restaurӑrii a
crucilor cӑzute din cimitirul vechi, aflate într-o stare de degradare
accentuatӑ. Toate crucile din ansamblul Stan Ioan Pӑtraș vor fi restaurate de
cӑtre specialiști atestați de Ministerul Culturii. Pentru crucile care necesitӑ
îndreptare, respectiv intervenție la partea de fixare cu sistem metalic,
aceasta se va realiza fӑrӑ piese vizibile pe corpul crucii.
- În localitatea Bogdan Vodӑ, soclul Ansamblului statuar “Bogdan Vodӑ” este într-o stare de degradare continuӑ. Plӑcile de pe soclu s-au desprins în mare parte, înfiltrarea apei punând în pericol integritatea monumentului. Se impune o restaurare complexӑ și imediatӑ.
- A fost emis aviz favorabil (concepția artisticӑ) de cӑtre Ministerul Culturii pentru “Amplasare ansamblu comemorativ format din plӑci de granit și bronz, inscripționate, închinat eroilor maramureșeni cӑzuți pe fronturile primului rӑzboi mondial” în comuna Giulești, județ Maramureș.
- În baza avizului Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor a reemis autorizație de funcționare pentru S.C. EX LIBRIS S.R.L., cu sediul în Baia Mare, Piața Libertӑții nr.5, jud. Maramureș, în regim de magazin de antichitӑți.
2. PATRIMONIUL ARHEOLOGIC
Activitӑți de protejare și monitorizare
Pentru protejarea și conservarea siturilor arheologice, conform Ordonanței Guvernului nr. 43/2000, actualizată, privind protecția patrimoniului arheologic, Direcția Județeană pentru Cultură Maramureș a transmis Ministerului Culturii solicitările Muzeului Județean de Istorie și Arheologie Maramureș pentru obținerea Autorizațiilor de Supraveghere Arheologică ale obiectivelor situate în zona de protecție a monumentelor istorice.
De
asemenea, în urma emiterii de către Ministerul Culturii a Autorizației de evaluare
de teren și diagnostic intruziv pentru proiectul „Varianta ocolitoare a
municipiului Baia Mare”, Muzeul
Județean de Istorie și Arheologie Maramureș a realizat un raport de evaluare
privind siturile arheologice din perimetrul acestei centuri. Pe baza acestor
evaluări de teren non-intruzive, s-au obținut informații despre potențialul
arheologic al zonei și s-a propus strategia de cercetare și supraveghere
arheologică, precum și modul de conservare și restaurare a siturilor
arheologice din această zonă.
Menționăm
că „Varianta ocolitoare a municipiului Baia Mare”, cu lungimea de
31.873,96 km, parcurge următoarele UAT-uri: Cicârlău, Tăuții Măgherăuș, Recea,
Groși, Baia Mare, Dumbrăvița, Șișești și Baia Sprie.
În urma
evaluării asupra potențialui arheologic al viitoarei Variante de ocolire a
Municipiului Baia Mare, s-a constatat existența unor zone cu patrimoniu
arheologic cunoscut situate în vecinătate, în special situl arheologic de la
Bozânta Mică „Unchiu Popii” și s-a dovedit că niciun sit arheologic nu este
situat pe traseul acestei centuri.
În
concluzie, pentru cunoașterea cât mai exactă a suprafeței siturilor arheologice
existente în zona variantei ocolitoare a municipiului Baia Mare, se vor efectua
cercetări arheologice intruzive în funcție de care se va stabili diagnosticul
arheologic. Direcția Județeană pentru Cultură Maramureș va urmări săpăturile
arheologice, conform art. 13 din Ordonanța Guvernului nr. 43/2000, actualizată.
În ceea ce privește descoperirile arheologice întâmplătoare realizate prin intermediul detectoarelor de metale de către persoane autorizate de Inspectoratul de Poliție, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 43/2000, actualizată, privind protecția patrimoniului arheologic, în anul 2022 Direcția Județeană pentru Cultură Maramureș a preluat următoarele bunuri arheologice descoperite întâmplător:
– fragment de topor din epoca bronzului descoperit pe
raza UAT Sighetu Marmației și predat Muzeului Maramureșan Sighetu Marmației în
data de 8.04.2022.
– obiecte de podoabă realizate din argint, descoperite pe
raza UAT Valea Chioarului (sat Vărai) și predate Muzeului Județean de Istorie
și Arheologie Maramureș în data de 21.05.2022.
– inel tip buclă descoperit pe raza UAT Rona de Jos,
predat Muzeului Maramureșean Sighetu Marmației în data de 27.05.2022.
– vârf de săgeată, monede, bucăți de cuie, bucăți de
potcoave și zăbală tracică, descoperite pe raza UAT Cernești, dealul Pietriș,
predate Muzeului Județean de Istorie și Arheologie Maramureș în data de 28.06.2022.
– pinten, amnar, daltă, vârf de săgeată, ciocan și cuțit
încovoiat, descoperite pe raza UAT Cernești, predate Muzeului Județean de
Istorie și Arheologie Maramureș în data de 18.08.2022.
Dintre aceste bunuri arheologice, cel mai valoros este Tezaurul dacic de podoabe din argint, descoperit pe raza localității Vărai, comuna Valea Chioarului, cu ajutorul detectoarelor de metale, de către patru persoane autorizate, care le-au predat primarului UAT, conform O.G. nr. 43/2000 și a Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural național mobil.
Obiectele
din argint încredințate DJC Maramureș de către secretarul comunei Valea
Chioarului, au fost următoarele:
-
un colier compus
dintr-un lanț cu mai multe verigi, având în zona centrală o verigă cu trei
ornamente sub formă de ace
-
6 brătări din argint
-
7 fibule (agrafe
ornamentale) din argint
-
3 colane din argint
-
2 centuri de brâu din
argint
-
16 mărgele din sticlă
Bunurile
arheologice din argint au fost predate Muzeului Județean de Istorie și
Arheologie Maramureș, în cadrul căruia obiectele au fost restaurate, respectiv
au fost curățate și aduse la o formă cât mai apropiată de cea inițială. De
asemenea, împreună cu cei patru descoperitori, arheologi din cadrul muzeului au
identificat și delimitat zona descoperirii arheologice întâmplătoare. Cu
această ocazie, s-au cerut detalii privind contextul descoperirii, dovedindu-se
că cei patru detectoriști au urmat un vechi drum medieval ce apărea pe hărțile
austriece din sec. al XVIII-lea. Tezaurul a fost descoperit la circa 10 cm
adâncime, într-o zonă împădurită care poartă denumirea de „Mesteceni”, situată la aproximativ 30 m vest față de
acest drum medieval ce lega satele Fericea de Vărai.
Pentru
ca aceste bunuri arheologice să intre definitiv în posesia muzeului și să poată
fi expuse, acestea sunt evaluate de un arheolog expert autorizat de Ministerul
Culturii, acreditat pentru bunuri culturale naționale mobile având
specializarea „bunuri arheologice și istorico-documentare”.
Acest tezaur dacic se dovedește a fi valoros atât din punct de vedere al numărului mare de obiecte descoperite, cât și al faptului că podoabele din argint au fost găsite împreună, în același loc, iar în urma raportului de evaluare se va stabili adevărata importanță a acestora. Până în prezent, se bănuiește că aceste obiecte de podoabă au aparținut unor preotese din acea epocă, fapt care crește valoarea acestui tezaur.
În luna martie 2022, conform Ordonanței Guvernului nr. 43/2000, actualizată, privind protecția patrimoniului arheologic, pentru proiectul „Conducta de transport gaze naturale pe direcția Sighetu Marmației – Vișeu de Sus – Borșa”, pe baza Rapoartelor de cercetare arheologică aprobate de Comisia Națională de Arheologie, Direcția Județeană pentru Cultură Maramureș a emis Certificate de descărcare de sarcină arheologică pentru următoarele situri:
-„Așezarea preistorică de la Nănești – Podurile Belții”,
Nănești, comuna Bârsana
-„Așezarea din epoca bronzului de la Șieu – Podul
Ciutei”, comuna Șieu
-„Așezarea din epoca bronzului de la Nănești – Valea
Crezinii”, Nănești, comuna Bârsana
-„Situl arheologic de la Șieu – Poduri”, comuna Șieu
De asemenea, pentru protejarea și conservarea patrimoniului arheologic, compartimentul de specialitate din cadrul DJC Maramureș a analizat și a răspuns diverselor solicitări privind situarea unor imobile sau terenuri față de siturile arheologice și monumentele istorice cuprinse în Lista Monumentelor Istorice și în Repertoriul Arheologic Național.
Astfel,
prin intermediul aplicației QGIS, au fost verificate 59 de perimetre de
exploatare localizate prin coordonate STEREO 70, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 85/2003 și ale Ordinului ANRM nr. 125/2011, au fost emise
68 avize specifice sau adeverințe în temeiul art. 3, alin. 4 din Legea
nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării
terenurilor agricole situate în extravilan și au fost analizate 485 documentații
în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018, cu privire la solicitările
pentru obținerea acordului de mediu.
3.PROIECTE ȘI PARTENERIATE
Cu acest prilej elevii au primit informaţii referitoare la serviciile şi
colecțiile bibliotecii, precum și invitația de a participa, alături de alți
tineri, la Cercul de lectură „Ce mai citesc tinerii?”. Activitatea a continuat cu o discuţie susținută de elevii claselor a X-a
și a XI-a, având ca temă diversitatea cuplurilor în literatură. Scopul
principal al acestei dezbateri a fost dezvoltarea comunicării.
2. Lectura în picturӑ, la Artӑ! Un gând indreptat spre carte și artӑ. De Ziua Națională a Lecturii, Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», împreună cu Direcția Județeană pentru Cultură Maramureș, au invitat câțiva autori care să vă citească din scrierile lor.
Ni s-au alăturat scriitorii Iulia IORDAN, Anca GOJA, Ștefan JURCĂ și Mircea GRUMAZ, fragmentele video se pot urmӑri pe canalul Youtube și pe rețelele de socializare.
3. Tabӑra Naționalӑ de Literaturӑ și Artӑ Plasticӑ „Archeus”, Baia Mare - Ocoliș 2022. Perioada 27 august – 3 septembrie 2022 în colaborare cu Direcția Județeanӑ pentru Culturӑ Maramureș, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale „Liviu Borlan” Maramureș; Muzeul de Etnografie și Artӑ Popularӑ Maramureș, Episcopia Ortodoxӑ a Maramureșului și Sӑtmarului.
4. Joi, 17 noiembrie 2022 a avut loc la propunerea Preasfințitului Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului și Sătmarului, o întâlnire cu preoţii şi responsabilii de biserici monumente istorice, reprezentanţi ai autorităţilor publice locale şi ai Direcţiei Judeţene pentru Cultură.
La această ședință au
participat şi Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al
Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului, dl Rudolf Stauder,
prefectul județului Maramureș, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Maramureş dl
Radu Daniel Trufan, arhitectul şef al judeţului, dl. George Lazăr, senatorul
Cristian Niculescu-Ţâgârlaş, Pr. Virgil Jicărean, consilier eparhial pentru
sectorul sacru și pictură bisericească, Pr. Călin Iosip, iar din partea
instituţiei noastre dna consilier superior Gabriela Lipoveanu şi dna inspector
superior Aura Pintea.
S-a propus alcătuirea
unor grupuri de lucru în funcţie de importanţa bisericilor monument, -
monumente UNESCO, monumente de importanţa naţională şi regională în vederea
stabilirii unor linii de urmat cu privire la protejarea şi finanţarea acestor
monumente, instituţiile statului cu atribuţii în domeniu urmând să conlucreze
şi să ghideze preoţii care sunt administratori şi responsabili direcţi ai
integrităţii şi punerii lor în valoare.
Sinteza principalelor activităţi ale DJC Maramureş în anul 2022 pentru protejare, conservare şi punere în valoare a patrimoniului imobil din judeţul Maramureş;
- Pânӑ la data prezentei ședințe consultative s-au eliberat 112 avize pentru intervenţii la monumente istorice şi zone de protecţie.
- Au fost efectuate 28 inspecții privind protejarea
monumentelor istorice.
- Proces verbal de
receptie la terminarea lucrӑrilor cu nr.1 din 05.07.2022, „Schimbare de
destinație din casӑ în birouri, extindere și etajare imobil existent”, Str.
Pictorilor nr.6, loc. Baia Mare, jud. Maramureș.
- Prin Procesul verbal de
predare-primire încheiat între Ministerul Culturii nr. 1495/06.09.2022 și
Consiliul Județean Maramureș 20575/06.09.2022, Casa Deac Moșu din Bogdan Vodӑ
trece din administrarea Ministerului Culturii în domeniul public al județului
Maramureș și a fost preluatӑ de cӑtre Muzeul de Etnografie și Artӑ Popularӑ
Baia Mare.
- Proces verbal de
recepție la terminarea lucrӑrilor cu nr.29 din 06.09.2022, “Restaurarea Casa
Bay în vederea înființӑrii unui centru multicultural”, Str. Cetӑții nr.1, loc.
Seini, jud. Maramureș;
- Avize eliberate pentru Planuri Urbanistice Generale:
localitatea Groșii Țibleșului
- S-a transmis cӑtre Ministerul Culturii
înștiintare privind vânzarea imobilului în vederea exercitӑrii/ neexercitӑrii
dreptului de preempțiune pentru imobilul situat în Satulung, jud. Maramureș,
Ansamblul castelului Teleki cod LMI 2015: MM-II-a-A-04629, respectiv Anexe cod
MM-II-a-A-04629.02 și Parc, cod MM-II-a-A-04629.03;
- Neexercitarea dreptului de preempțiune
pentru imobil situat în Petrova nr.793, județul Maramureș, imobil alcӑtuit din
teren cu suprafața masuratӑ de 2984 mp, suprafața din acte de 3028 mp, conform
extras CF nr. 51304 Petrova, nr. cad 51304-C1, cu regim de înӑlțime P, anexa cu suprafațӑ construitӑ
de 17 mp., nr. cadastral 51304-C2 cu regim de înӑlțime parter și anexa cu
suprafațӑ construitӑ de 53 mp, monument istoric „Casa Mihalca”, cod
MM-II-m-B-04603.
- Neexercitarea
dreptului de preempțiune pentru imobilul situat în Baia Mare, str. Vasile
Lucaciu nr.61, jud. Maramureș, imobil alcӑtuit din clӑdiri și terenul aferent,
monument istoric “Fostul palat episcopal, azi “Întreprinderea de tricotaje”,
cod MM-II-m-B-04472.
- Neexercitarea
dreptului de preempțiune pentru imobilul situat în Șomcuta Mare, str. Someș
nr.1, județ Maramureș, imobil alcӑtuit din clӑdiri și terenul aferent, monument
istoric „Cazino, azi BCR – filiala Șomcuta Mare”, cod. MM-II-m-B-04765.
-Neexercitarea dreptului
de preempțiune pentru imobilul situat în Baia Mare Piața Libertӑții nr.12, str.
Podul Viilor nr.2, jud. Maramureș, cota de 5/8 din Casa Bay, monument istoric
cod MM-II-B-m-04457.
În vederea îndeplinirii sarcinilor şi obiectivelor ce revin DJC conform legislaţiei în vigoare din domeniul culturii şi patrimoniului cultural naţional, pentru eficientizarea actului administrativ, avem în vedere parteneriatele cu instituţiile deconcentrate de la nivelul judeţului Maramureş:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu