miercuri, 14 august 2024

Cronică literară

Volumul RĂSCRUCEA CU MĂSLINI de VIORICA ȘUTU

  Recenta apariție editorială a poetei-artiste VIORICA ȘUTU,  cu un inspirat titlu, care te duce cu gândul la zona mediteraneană, „RĂSCRUCEA CU MĂSLINI”, poate sta la loc de cinste alături de creațiile elitei contemporane. Volumul a apărut la Editura „Vatra veche” din Târgu Mureș în anul 2024.

   La prima vedere gândurile poetei vin dintr-o lume aflată în pragul unei răscruci, ea erijată în ambasadoare a sentimentelor și întrebărilor existențiale. La marea majoritate chiar li se dă un răspuns personalizat, ca și cum ea ar fi posesoarea pietrei filozofale. Ne aflăm în fața unei decizii epocale, aceea de-a schimba paradigma cunoașterii. Răspunsurile evidente și nealterate vin, ca de fiecare dată, din partea cititorului și au un final previzibil.

   Volumul este dedicat tatălui autoarei și motto-ul este foarte sugestiv: „Nu ești ceea ce ți s-a întâmplat, ești ceea ce dorești să devii.” (Carl Jung)

  Poeta este și o pictoriță desăvârșită, exprimând prin realismul sau dramatismul portretelor, fața nevăzut a personajelor imortalizate. Nu este de mirare că mulți din cei „pictați” fac un pas în spate pentru că își recunosc ființa din străfunduri, un „alter ego” tainic. În acest fel nu poți decât să accepți faptul că un artist vede nu numai în adâncul lucrurilor ci și dincolo de orizontul acceptat. Puterea de vedea „fața nevăzută a Lunii” e rezervată doar celor inițiați și înzestrați, celor chemați și dăruiți cu har și dar. Mai mult, Viorica Șuțu este un grafician înzestrat cu talent și „răbdare de chinez” și din vârful peniței face un „modus vivendi” reușind să-și ilustreze toate cărțile tipărite până în prezent. Ceea ce realizează în superbele miniaturi grafice te trimite cu gândul la stampele japoneze, la lumea misterioasă a Orientului îndepărtat, de parcă îi aparține în totalitate. Cititorul poate să și-o închipuie ca pe o exponentă a culturii tanka și, fără îndoială, că nu greșește. Surprinzătoarele dar dificilele poeme haiku stau la loc de cinste în creația domniei sale, stârnind și invidie dar și admirația cunoscătorilor. În esența ei este un personaj complex care, la prima vedere, firavă și diafană, devine și prin scris și prin atitudine o adevărată amazoană a penelului. Este de admirat cu câtă forță se exprimă și își pune în pagină gândurile și sentimentele, emoțiile și evenimentele, trăirile și aspirațiile.

   Faptul că trăiește înconjurată de o grădină superbă, cum plastic o numește eruditul Rudy Moca „..frântură de Rai”, este o tușă puternică pe ceea ce face și gândește distinsa poetă și o amprentă evidentă asupra creației. Casa de pe coama dealului de sub „hula Târnăveniului” , la răscruce de drumuri, ca tăcerea vinovată a vinderii noatre pe trezeci de arginți.

   „Bisericile-s părăsite

Cu altarul devastat.

Clopotnița cu greu oftat,

Își pune năframa pe trepte.”

   Scriitoarea, ca toți marii creatori este în  cutarea „sinelui”, explorând în adâncul subconștientului, pentru a ajunge la revelație. Evident că totul devine intuitiv:

   „Uneori pierdem, alteori răstignim,

Anii urcă poteca muntelui,

Alții în pustiu înjurăm,

și toți căutăm

omul din noi pe care,

mereu să-l cunoaștem,

(Ipostaze)

   Ca orice poet ce se respectă și care pășește cu grijă și decență pe calea afirmării depline, are nevoie de mult curaj și dăruire:

„Ce improvizată-i bogăția clipei,

Ce trece cu fluier hoinar,

Căci nu-s vânători de clipe

Vreau darul veșniciei

Pe degetul inelar.”

(Furtuni)

   Regăsirea iubirii cu fiecare pas prin lume:

„Viață, eu sunt dezarmat în fața ta,

Ca picătura de rouă la răsărit!

Așa, răstignit,

Accept imensa nepăsare,

A lumii din jur

Și singurătatea acestui tumult.

Fur orice clipă, zi după zi,

Învățând iubirea pentru formele tale,

Orice ar fi.”

(Mărturisire)

   Desenele în peniță, care însoțesc și ilustrează cartea, fac parte integrantă din demersul poetic. Au atât de multă vibrație estetică încât ele însele sunt poeme, la fel cum poemele sunt imagini imuabile ale subconștientului activ. Firesc și îmbucurător e fiecare vers, fiecare linie, ca un îndemn la recitire. Poemul „Matinală” este un eșantion de bucurie estetică:

„Nu mai sunt cel care a fost acum o clipă,

Cum peste piatră nu-i aceiași apă,

Nu-i smulsă o pană din aripă,

Cu încă o noapte viața nu-i mai scurtă,

Realitatea noastră segmentează,

Din avalanșa altor înțelesuri

Puține bucurii, multe eresuri.

Și ce ar mai fi de spus?

Până și soarele migrează,

Constant către apus.”

   Suferința, neliniștea, exodul și oniricul apar periodic în poezie. Suferința este ca o binecuvântare de la Dumnezeu și dacă bogații ar ști ce valoare are, ar cumpăra-o pe bani mulți. Ea te purifică aici pe Pământ, ea are început și sfârșit dar în veșnicie e fericire fără de sfârșit.

  ”Atâtea suferințe care dor!

Atâtea visuri zdrobite

Sub speranța anulată,

Căci doar cocorii se întorc

La cuiburile lor.

Oamenii plecați în exil...

Niciodată!”

(fragment din poemul Exod)

  Iar spre final:

„Pe ape trec plutind ușor

Lebede negre, în cernite veșminte,

Și-n urma lor

Se volbură ușor

Mici cerculețe, tremurate cărări.

Îmi asum dreptul de-a pune întrebări,

E timpul potrivit

Căci dacă am găsit răspunsul

Cei dinaintea mea

Nu l-au dezvăluit.”

(Timp potrivit)

   Cu vers reflexiv, cu iubire pentru tot ce-i nou și valoros, cu o sete de cunoaștere, prin metaforă și simbol artista-poetă Viorica Șuțu, aduce un suflu nou în poezia feminină a timpurilor noastre postmoderniste.

 

 Prof. Olimpia Mureșan

UZRP, Ulmeni MM



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu