Interesantă specie. „Câinele de pază al democrației”, „garantul libertății”, „ăla de care trebuie să fugi” s.a.m.d. Nu cred că știți ce-i cu jurnaliștii, ziariștii sau cum vreți să le spuneți. Și, mai ales, nu înțelegeți de ce-au avut un statut special, de ce și l-au pierdut și în ce constă frustrarea lor. Iată de ce, azi fiind duminică, m-am gândit că e potrivită o asemenea discuție.
Puțini știu de ce a fost creată CIA. Temuta
instituție americană, cu un trecut negru și un prezent tenebros, a fost creată
din necesitatea procurării informațiilor. Doar că, inițial, era organizată
exact ca o agenție de presă. Una servind necesităților statului.
Pe-atunci, jurnalistul era un personaj foarte
important. Asta pentru că întotdeauna informația a însemnat putere, iar
jurnalistul, prin rețeaua pe care și-o crea, devenea un om puternic. A stăpâni
informația însemna să stăpânești lumea. A avea puterea să verși informația
atunci când îți folosește, era o putere fabuloasă. Mai ales în condițiile unui
număr limitat de canale informaționale.
Ziarele reprezentau la un moment dat singura sursă
de informații. Influența lor asupra maselor era colosală. De aceea jurnalistul,
ca om, era unul realizat. Avea bani și poziție socială solidă. De cele mai
multe ori era racolat de servicii, iar pentru racolare beneficia de avantaje
greu de înțeles în ziua de azi. Ce s-a întâmplat între timp?
Statutul ziaristului a început să se modifice pe
măsură ce au evoluat sursele de informare. Inițial radioul a promovat un tip de
jurnalist puțin modificat, care avea o voce plăcută și capacitatea de a-și
dramatiza discursul. Apoi a venit televiziunea care, în afara vocii, îți cerea
și o prezență plăcută. Ziaristul tipic, cu tendințe spre obezitate și mai mereu
pilit, nu-și mai avea locul în noul mediu. Au fost unii care s-au adaptat
câștigând enorm din capacitatea lor de a se mula. Probabil un caz școală este
cel al lui Edward R. Murrow, dramatizat în filmul „Good Night, and Good Luck”.
Însă adaptabilitatea a dovedit că nu e totul
întrucât ceva crâncen avea să apară: internetul. Pe moment toată lumea a
răsuflat ușurată deoarece părea că Internetul va aduce ieftinirea procesului de
publicare și mai mulți bani jurnalismului. N-a fost așa datorită efectului de
uniformizare al rețelei. Încă din perioada de început s-a dovedit că un site
anonim poate deveni mai important decât o gazetă cu ștaif. Și, treptat,
democratizarea informațiilor a făcut ca rolul jurnalistului în societate să
devină din ce în ce mai ingrat.
La noi, după Revoluție, cumva s-au comprimat toate
etapele care în Occident se cristalizaseră în zeci de ani. Inițial am avut
presa-haiduc, cea cumpărată vrac și devorată de toată lumea, perioada de aur în
care orice fițuică scoasă avea tiraje de zeci de mii de exemplare. Apoi a venit
etapa cernerii, când au rămas doar gazetele care aduceau cu adevărat ceva în
plus. E perioada de glorie a ZigZag-ului lui Cristoiu, care apoi s-a
transformat în Evenimentul Zilei. Așa apar milionarii de presă: șleahta de la
Adevărul, Ovidiu Nacu, Mihai Cârciog, etc. Și tot așa, unii ziariști se
îmbogățesc profitând de dorința unor magnați de a-șui extinde controlul în
media. Vezi cazul Dan Diaconescu/Marius Tucă sau gașca de profitori de pe urma
lui Vântu. Apoi au intrat în forță televiziunile și consumul de presă scrisă s-a
diminuat simțitor. Ultima suflare a presei scrise s-a petrecut în 2009, atunci
când băsescu a dirijat sume substanțiale către trusturile de presă din dorința
de a rămâne președinte. El a rămas, dar presa a murit întrucât costurile și
audiențele nu se mai pupau. Cam ceea ce se întâmplă acum cu televiziunile.
Deja acum s-a intrat într-o altă etapă, cea în care
existența jurnalistului e futilă. Nu mai are ce informații să dea. Și chiar
dacă face rost de exclusivități, succesul îi este scurt, atât de scurt încât
nu-și poate trăi traiul din asta. Probabil îmi veți arăta jurnaliștii care
invadează televiziunile sau celelalte medii. Sunt pălmași și acum oricum e o
perioadă de tranziție. Rolul lor e din ce în ce mai modest. Dacă s-a ajuns atât
de jos încât să angajeze în televiziune un cretin precum ăla care s-a trezit
că-l beștelește pe Caraman pentru că „l-a luat pe Georgescu în rețea”. Idiotul
nici măcar nu avea habar ce-a fost cu Caraman. Și omul s-a dovedit a fi atât de
imbecil încât, după ce a făcut duma, tot el să o răspândească pe contul său de
Facebook, fiind convins că asta reprezintă „apărarea sa supremă”.
De fapt, de unde vine problema? Așa cum am spus,
informația s-a democratizat. Un Gigel oarecare poate face un Breaking News
deoarece, întâmplător, se află undeva unde se întâmplă ceva și astfel, peste
noapte, devine cea mai importantă „sursă” pentru acel eveniment. Informația
ajunge nefiltrată la utilizatori prin intermediul canalelor sociale. Nu mai are
nevoie de intermediari. Culmea, acum se întâmplă altceva: informația e prea
multă și e nevoie de cineva s-o pună cap la cap. De aceea serviciile de
informații au armate de oameni și AI-uri care încearcă să categorizeze
informațiile. Înainte aveau oameni care erau disperați să culeagă și să livreze
cât mai multă informație – de aceea eras nevoie inclusiv de jurnaliști
colaboratori – iar acum au oameni care filtrează masa imensă de informație și
caută să creeze coerență în puzzle-ul informațional, eliminând „zgomotul”.
Când în plină pandemie am dat informația cu Fundația
Rockefeller am identificat-o – și-o să vi se pară de necrezut – întrucât mi-am
amintit de un fragment în care Tudor Barbu, în emisiunea halucinantă pe care o
făcea la OTV, vorbea despre cum va fi introdus vaccinul obligatoriu. Am căutat
sursa sa de informații de atunci și aceea era … Alex Jones(de acolo își culegea
Tudor Barbu – actualmente director al TVR Info – subiectele). Care Alex Jones
tocmai ce-și amintise de tevatura pe care o făcuse cu ani în urmă pe marginea
raportului Fundației Rockefeller. Când am prezentat rețeaua de laboratoare care
au participat la crearea virusului COVID, având în centru organizația criminală
EcoHealth Alliance, am făcut-o pe baza unor informații pe care le aveam de
câțiva ani, când se vorbea despre un program al SUA de creare a unor generații
noi de arme biologice. Apoi, tot traseul care-a inclus laboratorul din China, a
fost lesne de desfăcut pe baza informațiilor publice. Desigur, la acel moment
am fost categorisit drept conspiraționist, dar ceva mai târziu s-a dovedit că
aveam dreptate.
De ce am prezentat paragraful anterior? Pentru ca
oricine să înțeleagă procesul de selecție a informațiilor. Cu o bază de date în
care-ți stochezi totul organizat, dacă ai și o memorie cât de cât OK, poți face
ceea ce, în alte vremuri, făceau direcții întregi ale unor servicii secrete.
Iar noile instrumente de azi fac posibilă înlocuirea de redacții și studiouri
TV cu câteva programe. Asta-i noua eră, cea în care jurnalistul nu mai există.
Sau, dacă vreți, există sub forma unor organizări la limita legii, gen rețeaua
Soros.
Mă uitam la fătuca aia care mă făcea pe mine „figura
fără chip a propagandei pro-Rusia”. Mă amuză teribil când o văd ofticată la
culme că fete care se machiază sau se îmbracă au sute de mii de urmăritori,
câștigând și-o groază de bani din chestia asta, în timp ce ea, jurnalista lu’
Pește se zbate prin subsolurile audienței, abia găsindu-și și ea un agațament
la Repu(b)lica. Mă rog, tot ea se plângea că în timp ce, în măreția ei
inventată, visează la o Skoda Octavia, David Popovici dă sute de mii pe o
mașină. Păi cum să nu se întâmple așa, drăguță? Spre deosebire de tine, fetele
ălea cu sute de mii de urmăritori sunt relevante, pe când tu nu. De fapt,
fătucile de tipul ăsteia, au valoare doar în rețelele de propagandă în care
sunt integrate. Și sunt integrate ca efect al mediocrității lor. Tot felul de
nulități având câțiva urmăritori – de obicei toți plini de frustrare – devin
relevante atunci când se dă ordinul pe unitate de „atac la unison”. Așa, din
unirea rahiticilor media, se ajunge ca subiecte pentru care există un interes
strict urmărit de „stăpân”, să intre în atenția publică. Dacă vă întrebați cum
se ridică idioții care ajung în piață la manifestări gen 10 august, studiați
complexitatea rețelelor semi-legale care ajung să-și bată joc inclusiv de
serviciile autohtone, luându-le pe nepregătite. Dar pentru fenomenul acesta am
rezervat un alt capitol.
Revenind la jurnalist, rolul său a devenit practic
insignifiant. Își poate câștiga banii necesari doar dacă îmbrățișează rolul de
influencer, dar și acesta este unul cu durată limitată de viață. Practic, din
rolul de influencer – dacă ai noroc să te mulezi pe ceea ce cere publicul –
poți câștiga bani pe termen scurt, bani pe care apoi trebuie să-i bagi în ceva
real, care să-ți producă după ce ți s-a dus audiența. Dacă visezi strict la o
viață perpetuă de influencer, ajungi la gunoi mai repede decât crezi.
În mare, dizolvarea meseriei de jurnalist vine la
pachet cu schimbări esențiale în întregul societății. Nu numai meseria de
jurnalist se dizolvă, ci numeroase alte meserii. De aceea le spun mereu celor
care mă întreabă încotro s-o apuce le spun simplu: mergeți pe toate drumurile
în același timp. Pare ciudat, dar azi se poate. Doar așa poți supraviețui în
lumea care vine.
Autor:
Dan Diaconu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu