De la vindecarea individuală la mântuirea personală-Duminica a 29-a după Rusalii (Vindecarea celor zece leproși) Luca 17, 12-19
În vremea aceea, intrând Iisus într-un sat, L-au
întâmpinat zece bărbați leproși, care au stat departe și care au ridicat
glasul, zicând: Iisuse, Învăţătorule, miluiește-ne! Și, văzându-i, El le-a zis:
Duceți-vă și vă arătați preoților. Dar, pe când ei se duceau, s-au curățit. Iar
unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors, cu glas mare slăvind pe
Dumnezeu. Și a căzut cu fața la pământ la picioarele lui Iisus, mulțumindu-I.
Iar acela era samarinean. Și răspunzând, Iisus a zis: Oare nu zece s-au
curățit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui
Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam? Și i-a zis: Ridică-te și
du-te! Credința ta te-a mântuit!
În drum spre Ierusalim, Iisus trecea între Samaria
și Galileea. În momentul intrării într-un sat este întâmpinat de zece leproși
care, rămânând la distanță, I se adresează cu glas tare zicând: „Iisuse,
Învățătorule, miluiește-ne!” (Luca 17, 13).
Acești leproși, conform legii lui Moise, locuiau în
afara orașelor și satelor. Erau obligați să se îmbrace într-un fel anume, cu
haine rupte, pentru a fi identificați de departe. Când se apropiau de cetăţile
locuite li se impunea să-și semnaleze prezența, proclamându-și cu voce tare
starea lor de necurăție.
Înjosirea aceasta având drept consecință excluderea
socială i-a condamnat pe acești leproși la o izolare aproape totală. În lumea
antică, această boală era socotită incurabilă și se credea că se transmitea
prin simplu contact. Se spunea că leziunile apărute pe pielea leproșilor,
precum și pierderea sensibilității duceau la putrezirea membrelor și, în timp,
la pierderea acestora. Ceea ce era un motiv de frică și de silă pentru cei din
jur.
Printre acești leproși care se adresează Domnului se
află un samarinean. Pe lângă ostracismul social la care l-a condamnat boala
lui, acest bărbat trebuia să îndure și disprețul evreilor pentru că „iudeii nu
au amestec cu samarinenii” (Ioan 4, 9). Nu numai că erau considerați oameni
inferiori din cauza originilor etnice amestecate, dar și credințele lor erau
socotite ca fiind un sincretism abominabil, deoarece unea practicile
păgânismului cu credința mozaică.
Împreună
s-au îndreptat către Domnul
Ori, în sânul acestui grup de leproși,
singularitatea samarineanului dispărea în fața umilințelor zilnice și a
respingerii generale cărora toți erau supuși, fără excepție. Suferințele lor
comune au creat coeziune între ei și au stârnit ajutorul reciproc și
sprijinirea în acest mic grup de proscriși. Astfel, împreună s-au îndreptat
către Domnul și împreună au strigat către El, să-I ceară ajutorul.
Desigur, demersul lor nu era dezinteresat. Fără
îndoială ei se îndreptau mai puțin către Învățătorul decât către Vindecătorul
a cărui reputație era mare peste tot ținutul. Oricare a fost motivația lor,
Domnul nu îi respinge, contrar a ceea ce probabil ar fi făcut majoritatea
martorilor acestei scene. Îi privește, mai degrabă îi învăluie într-o privire
cu care nu erau obișnuiți. O privire care nu exprima nici teamă, nici dispreț,
nici respingere, ci dragoste nemărginită și necondiționată. Mișcați de
această primire, leproșii au ascultat imediat și cu deplină încredere în
porunca pe care le-a dat-o Domnul, să meargă și să se arate preoților, deși
erau încă bolnavi. Deoarece preoții erau singurii care puteau declara curați
sau necurați oamenii suspectați de lepră, lor le revenea să ia decizia de a
constata vindecarea, ducând astfel la reintegrarea fostului bolnav în
comunitate.
Pe drum, cei zece leproși sunt eliberați de lepră.
Imediat în grupul lor are loc o mare schimbare: când erau respinși de toți,
formau un grup unit datorită nenorocirii. Odată cu vindecarea, se duce
coeziunea grupului. Nouă dintre ei își continuă drumul spre preoți, iar apoi,
cel mai probabil, se întorc în familia lor pentru a se bucura de sănătatea
recâștigată.
Unul singur, samarineanul, dând dovadă de
îndrăzneală, pentru faptul că nu merge cu ceilalți, se întoarce lăudându-L pe
Domnul cu glas mare și se grăbește să se închine la picioarele Domnului pentru
a-I mulțumi, pe când ceilalți nouă au profitat de vindecarea lor în mod
individualist pentru a se întoarce fiecare la casa lui, reluând viața de
dinaintea îmbolnăvirii.
Prin reîntoarcerea spre Domnul, samarineanul alege
de a se întâlni cu adevărat cu El. Datorită acestei decizii libere,
samarineanul experimentează imediat unirea cu Domnul. De la individul care era
înainte, nediferențiat în grup, el devine o persoană recunoscută de Dumnezeu,
capabilă de comuniune cu El și cu oamenii. Dincolo de vindecarea trupească,
primește mântuirea.
Atitudinea celor zece leproși ne oferă multe
învățături duhovnicești despre relația noastră cu Dumnezeu. Înțelegem că Domnul
ne aude cererile, nu ne respinge, chiar dacă uneori, conștient sau nu, ne
adresăm Lui într-un mod interesat.
Model
de rugăciune
Implorarea leproșilor: „Învățătorule,
miluiește-ne!”, este unul dintre modelele de rugăciune pe care le spunem atât
de des în timpul slujbelor dumnezeiești, precum și în rugăciunea noastră
zilnică: „Doamne, miluiește!” sau „Doamne Iisus Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluiește-mă pe mine, păcătosul!”.
Această rugăciune simplă și scurtă, dacă este
rostită cu toată ființa noastră, permite treptat unirea cu Dumnezeu. Ne sparge
împietrirea inimii, lăsând harul să pătrundă în noi. Totuși, se întâmplă uneori
ca această rugăciune să fie rostită în mod formal sau ca o obișnuință. Atunci
devine o vorbă deșartă, o vorbărie stearpă care nu respectă Numele lui
Dumnezeu.
Se întâmplă uneori ca rugăciunea noastră să fie
motivată de încercări sau suferințe din care am dori să scăpăm, noi sau
apropiații noștri. Oricât de urgentă ar fi rugăciunea noastră, trebuie să cerem
împlinirea întru toate a voii lui Dumnezeu. Așa cum ne arată Domnul la
Ghetsimani, când, fiind în chin de moarte, se lasă în voia Tatălui: „Părinte,
de voiești, treacă de la Mine acest pahar. Dar nu voia Mea, ci voia Ta să se
facă” (Luca 22, 42). De aceea, Mântuitorul ne-a învățat să zicem „Facă-se voia
Ta” (Luca 11, 2) când adresăm lui Dumnezeu Tatăl rugăciunea noastră.
Numai în acest fel, încercarea nu mai este un fapt
impus de împrejurări, ci un fapt acceptat și trăit în și cu Hristos, prin harul
Duhului Sfânt. Ea devine o învățătură duhovnicească menită să ne învețe
răbdarea, smerenia, statornicia în încercări și primirea voii lui Dumnezeu.
Atitudinea samarineanului, evoluția lui lăuntrică
sub privirea iubitoare a Domnului sunt pentru noi o învățătură duhovnicească.
Atunci ne dăm seama că rugăciunea unui om în pragul disperării, când el
experimentează dragostea lucrătoare a lui Dumnezeu, ne duce spre încrederea în
Cuvântul Lui, spre lauda către El și spre rugăciunea de mulțumire.
Precum samarineanul descoperă ceva cu totul nou
pentru el, adică faptul că este cunoscut de Dumnezeu nu prin caracteristici
exterioare cum ar fi „bolnav de evitat” sau „străin de disprețuit”, ci pentru
ceea ce el este cu adevărat: un om a cărui vocație este de a fi iubit de
Dumnezeu și de a-L iubi la rândul său, și noi, deși suntem adeseori răniți
lăuntric de păcat, descoperim că nici păcatul, nici patimile nu ne definesc în
ochii lui Dumnezeu.
Și noi învățăm că, sub privirea iubitoare a
Domnului, ne putem angaja în lupta duhovnicească, care ne duce la pocăință.
Hrănindu-ne cu Sfintele Taine și transformând viața noastră într-o rugăciune de
mulțumire către Domnul, suntem conduși treptat spre participarea la viața lui
Dumnezeu, adică spre mântuire.
Autor:
† Marc Nemțeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Europei
Occidentale – 19 Ianuarie 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu