miercuri, 10 aprilie 2013

ARTĂ POPULARĂ DIN VÂLCEA LA MUZEUL DE MINERALOGIE BAIA MARE

În perioada 11 aprilie – 24 mai 2013 Muzeul de Mineralogie Baia Mare din Bulevardul Traian nr. 8 va găzdui expoziția etnografică ”Artă Populară din Vâlcea”, expoziție oferită băimărenilor de Muzeul Județean ”Aurel Sacerdoțeanu” din Vâlcea. Expunerea cuprinde 96 de obiecte de patrimoniu din cadrul Muzeului Satului Vâlcean ce ilustrează tematic aspecte importante ale meșteșugului prelucrării lemnului, ale binecunoscutei ceramici de Horezu și a celei de Vlădești, specificul portului popular vâlcean precum și caracteristici importante ale textilelor din interiorul locuințelor. Vernisajul expoziției va avea loc în ziua de Joi, 11 aprilie 2013, la sediul Muzeului de Mineralogie Baia Mare.
Sursă a unui dialog cultural dintre Maramureș și Vâlcea, această expoziție binemeritată de publicul băimărean este o incitantă replică la expoziția ”Flori de Mină – Eșantioane minerale din Regiunea Baia Mare”, care poate fi vizitată în prezent la Muzeul Județean ”Aurel Sacerdoțeanu” din Vâlcea.
I.    Meşteşugul prelucrării lemnului
În zonele de deal şi de munte, lemnul a constituit principala materie primă a locuitorilor, fiind folosit pentru construcţiile gospodăreşti sau la confecţionarea obiectelor casnice, a pieselor de mobilier. În activitatea de prelucrare a acestuia, meşterul popular a pus îndemanare şi simţ artistic, astfel încât specialiştii vorbesc despre "arta românească a lemnului”.
Aceşti meşteri populari s-au identificat într-atât cu meseriile practicate încât numele acestora sunt frecvente în onomastică (Rotaru, Dulgheru, Dogaru). Confectionarea lor presupunea o specializare temeinică, transmisă din generaţie în generaţie.
Obiectele expuse aici sunt realizate de către meşterul Dogaru Alexandru din Sălătrucel, judeţul Vâlcea, între anii 1950-1970, printr-o tehnică specială de înegrire numită patinare. Acest tip de realizare a obiectelor se întâlneşte mai ales în ţinutul Pădurenilor. Ele au o valoare artistică deosebită, stilul ornamental predominant fiind cel geometric, dar în decorul obiectelor din lemn sunt răspândite şi motivele florale, zoomorfe şi antropomorfe.
II.    Ceramica de Horezu
Piesele selectate aparţin ceramicii de Horezu, judeţul Vâlcea, o categorie de referinţă pentru zona etnografică Vâlcea dar recunoscută inclusiv pe plan naţional şi internaţional.
UNESCO a decis, în cadrul celei de-a şaptea sesiuni a Comitetului Interguvernamental de Protejare a Patrimoniului Cultural Imaterial, care s- desfăşurat la Paris, în perioada 3 - 7 decembrie 2012, înscrierea ceramicii româneşti de Horezu în lista Patrimoniului cultural imaterial. România mai apare în Lista patrimoniului cultural imaterial al umanităţii cu ritualul căluşului, inclus în 2008, şi cu doina, inclusă în 2009.


Ceramica de Horezu are un caracter propriu, unitar, bine definit prin formă, decor, tehnică şi colorit. Îndemânarea şi talentul de a combina formele şi culorile definesc personalitatea şi unicitatea acestui tip de ceramică. Culorile sunt vii şi variază de la maro închis, roşu, verde şi albastru până la celebrul ivoriu de Horezu. Ca procedeu decorativ, predomină smălţuirea.
Meşterii populari de la Horezu adoptă ca soluţii plastice repetiţia, alternanţa şi simetria şi folosesc, în general, tricromia cărămiziu, verde şi albastru pe fond alb-gălbui. Des întâlnit, în centrul farfuriilor, este “cocoşul de Hurez”, simbol al zonei, cu multiple semnificaţii. Nu întâmplător, târgul anual de ceramică, ţinut în oraşul Horezu din judeţul Vâlcea, se numeşte Târgul ceramicii populare românesti “COCOŞUL DE HUREZ“. Horezu este un caz aproape singular în cadrul centrelor ceramice româneşti prin faptul că mesteşugul este practicat ca principală sursă de venit a descendenţilor vestitelor familii de ceramişti Vicşoreanu, Iorga, Frigură, Mischiu.
III.    Ceramica de Vlădeşti
După Horezu, următorul centru important de ceramică este Vlădeşti. Cândva unul dintre cele mai puternice centre de olari din judeţul Vâlcea, centrul de la Vlădeşti duce azi mai departe meştesugul prin intermediul Violetei şi al lui Eugen Pătru, fiica şi respectiv ginerele lui Dumitru Şchiopu, plecat în această iarnă dintre cei vii. În lipsa transmiterii acestui meşteşug tinerei generaţii, ceramica de Vlădeşti riscă să devină o raritate.
La Vlădeşti se fac, în general, obiecte de utilitate practică: oale de capacităţi diferite, căni, străchini, farfurii, castroane de mari dimensiuni, ulcioare, obiecte cu caracter ceremonial: ulcioare de nuntă, ploşti cu patru sau cu şase braţe şi două compartimente, unul pentru ţuică şi altul pentru vin; jucării pentru copii, fluierici avimorfe sau zoomorfe. Deşi sunt realizate pentru a fi utilizate în gospodărie, obiectele de ceramică nu sunt lipsite de frumuseţe. Pentru împodobire se foloseşte o soluţie de caolin alb. Vasele sunt scufundate, după prima ardere, în această soluţie, procedeul fiind specific centrului de la Vlădeşti. Pe acest fond alb urmează să fie desenate, cu un smalţ de culoare verde, motivele specifice centrului: crucea, spirala şi brăduţul.
IV.    Portul popular din Vâlcea
Prin însemnătatea deosebită pe care o are în viaţa omului, îmbrăcămintea, costumul popular reprezintă un document preţios, el se impune prin încărcătura simbolică şi concepţia estetică, constituindu-se într-un mod de comunicare având la bază principiul că “trădează însuşirile sufleteşti, reprezintă bunul gust şi simţul estetic, dă dinstincţie şi rafinament”.
Costumul popular a însoţit în permanenţă omul în diferite momente ale vieţii sale: din copilărie până la bătrâneţe, la bine şi la rău, la nuntă şi la înmormântare, la lucru şi la sărbătoare, fiind adecvat momentului. Fiecare piesă de port este creată în ideea de a păstra identitatea dar şi de a fi originală, unică prin perceperea şi redarea motivelor.
“Costumul femeiesc de Vâlcea” se încadrează prin structura sa atât în tipologia costumului cu vâlnic (opreg), cât şi a costumului cu catrinţe (zăvelci). În ambele formule are aceeaşi componenţă:
-    îmbrăcămintea capului – marama;
-    cămaşa pusă direct pe corp;
-    betele încinse la mijloc iar de la talie în jos, fie zăvelcile, fie opregul-vâlnicul- purtat singur sau cu o zăvelcă;
-    în picioare încălţămintea;
-    cojocul şi şuba.
“Decorul costumului vâlcean se desfăşoară în linii largi, cu motive dezvoltate, constituind o abundenţă ce acoperă spaţii mari: aşa se realizează ornamentul compact caracteristic altiţei la cămaşă şi căpătâiului la zăvelcă.
Cămaşa cu “blană” încărcată, care reprezintă o formulă de saturaţie a decorului, s-a răspândit în mod general pe teritoriul Vâlcii”.
În permanenţă, creatorul popular român a fost preocupat de îmbinarea frumosului cu utilul, printr-un “adaos de forme şi culoare”.
Cromatica constituie un element de unitate a portului, coloritul specific Vâlcii este folosirea nuanţelor vii care oferă însă echilibru şi discreţie. Culorile de bază folosite în secolul XVIII-lea sunt: negru, albastru şi roşu.
În secolul al XIX-lea, gama cromatică s-a îmbogăţit cu alte culori: vişiniu, galben, verde, brun, la care s-au adăugat firul metalic şi paietele.
Ornamentele folosite se grupează în două categorii distincte: ornamente geometrice care sunt predominante şi ornamente liber desenate.
Urmărind dispoziţia ornamentului pe suprafaţa pieselor de costum vâlcene, vom constata că decorul apare pe porţiunile nesupuse uzurii.
Portul popular se impune prin încărcătura simbolică şi concepţia estetică, pe lângă funcţia utilitară- cea de acoperământ al corpului; costumul este un semn şi al viziunii de expresie artistică a creatorului.
O veche tradiţie din satele vâlcene este Festivalul Hora Costumelor, ce are loc în fiecare an, de Florii, în localitatea Pietrari, din judetul Vâlcea. Primăvara, fiecare fată ieşea la horă cu costumul pe care îl făcea în timpul iernii, hora satului fiind un moment bun pentru etalarea hărniciei, priceperii şi talentului în arta de a ţese şi a coase. Astăzi, participanţii sunt ansamblurile populare alcătuite din elevi şi profesorii lor.
V.    Textile de interior
Ţesătura a jucat şi joacă un rol deosebit în organizarea interiorului.
Flora şi fauna locală au furnizat materia primă în confecţionarea ţesăturilor.
Acestea pot fi grupate în două categorii:
-    produse din fibre de origine animală;
-    produse din fibre de origine vegetală.
Modul de organizare al interiorului era în trecut o preocupare importantă a gospodinei, era rezultatul fanteziei, al ştiinţei îmbinării motivelor şi culorilor, al amplasării obiectului în spaţiul respectiv. Indiferent de materialul din care sunt confecţionate, ele îndeplinesc rolul decorativ cel mai important.
Astfel, pentru ţesăturile “de uz” existente în Vâlcea constatăm un număr însemnat de feţe de pernă, ştergare, ţolul, straiul.
Există şi o categorie de ţesături folosite în diferite ceremonialuri: de nuntă, de înmormântare.

                                                                              Ciprian CRISAN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu