luni, 24 februarie 2014

EVALUAREA ACTIVITĂŢII INSPECTORATULUI PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ ,,GHEORGHE POP DE BĂSEŞTI” AL JUDEŢULUI MARAMUREŞ ÎN ANUL 2013


I. INTRODUCERE
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul asigurării managementului situaţiilor de urgenţă pe tipuri de risc din competenţă pe teritoriul administrativ al judeţului Maramureş.
La nivel judeţean activitatea inspectoratului este coordonată de prefect, conform prevederilor Legii nr.340/2004 privind instituţia prefectului, cu modificările şi completările ulterioare.
Inspectoratul şi-a desfăşurat activitatea în baza prevederilor legale în vigoare, a „Planului de acţiuni pentru implementarea strategiei actualizate privind reforma instituţională a Ministerului Afacerilor Interne” şi a „Planului unic cu principalele activităţi ale Inspectoratului General din anii 2012 - 2013”. De asemenea, au fost îndeplinite activităţile cuprinse în planul de activităţi pentru realizarea în judeţul Maramureş a obiectivelor cuprinse în programul de guvernare.

II. OBIECTIVE STRATEGICE
Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate în perioada analizată, a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a tuturor situaţiilor de urgenţă la nivelul zonei de competenţă, sens în care s-au întreprins acţiuni pentru:
·        creşterea rezilienţei societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor naturale şi asigurarea unui răspuns prompt şi eficient al forţelor de intervenţie;
·        reducerea timpilor de răspuns la intervenţii;
·        eficientizarea acţiunilor preventive prin implementarea conceptului de securitate la incendiu în acord cu cerinţele reglementărilor europene actuale;
·        gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor resurselor;
·        îmbunătăţirea cooperării şi colaborării interinstituţionale;
·        intensificarea expunerii mediatice, menţinerea şi creşterea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
·        accesarea de fonduri europene în vederea iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
·        implicarea şi responsabilizarea autorităţilor locale în gestionarea situaţiilor de urgenţă;

Având în vedere situaţia actuală, de austeritate bugetară, cu implicaţii directe asupra modului de asigurare a fondurilor necesare activităţilor de exploatare şi mentenanţă  a parcului de autovehicule din dotarea unităţii, considerăm că am reuşit să ne îndeplinim în mod corespunzător până în prezent obiectivele şi misiunile încredinţate.
Este bine de menţionat faptul că rezolvarea greutăţilor întâmpinate de instituţia noastră pe plan logistic nu ar fi fost posibilă fără sprijinul autorităţilor publice locale:  Instituţiei Prefectului, Consiliului Judeţean, a unor primării şi consilii locale, instituţiilor publice deconcentrate, agenţi şi operatori economici.

III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL PROPRIU DE COMPETENŢĂ
Dintre cele mai importante realizări ale anului 2013, amintim următoarele:
- scăderea timpului de răspuns în mediul urban la 8 min. şi 50 secunde, respectiv 16 min. şi 40 secunde în mediul rural.
- mutarea sediului Gărzii de intervenţie Borşa într-o locaţie nouă care respectă criteriile impuse atât din punct de vedere a spaţiilor şi destinaţiilor specifice cât şi al dotărilor tehnic operative.
- operaţionalizarea la data de 18.08.2013, a echipajului S.M.U.R.D. din cadrul Gărzii de intervenţie Borşa;
- dotarea inspectoratului cu o autospecială nouă de intervenţie complexă, descarcerare şi acordare a asistenţei medicale de urgenţă, marca MAN TGM 13.2050, repartizată la Garda de intervenţie Bogdan Vodă, obţinută prin Programul Operaţional Regional Transilvania de Nord;
- finalizarea activităţii de reabilitare a sediului inspectoratului;
- dotarea inspecţiei de prevenire şi a 3 subunităţi din organică cu instalaţii de supraveghere perimetrală şi video-interfoane;
- controalele şi inspecţiile care au auditat inspectoratul în perioada analizată, au scos în evidenţă o activitate corespunzătoare şi eficientă, lipsită de evenimente negative şi o cooperare inter–instituţională foarte bună.
A. Îndeplinirea misiunilor
Pe parcursul anului 2013 s-au confirmat tendinţele schimbărilor climaterice la nivel regional şi global, previzionate în anii anteriori.
Multiplele tipuri de risc care au generat situaţii de urgenţă în anul recent încheiat, au evidenţiat trecerea bruscă de la fenomene meteorologice caracterizate prin precipitaţii şi intensificări ale vântului, la caniculă, secetă hidrologică şi pedologică. În  anul 2013, serviciile profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul Maramureş au fost alertate la 7264 situaţii de urgenţă, în medie 19,9 pe zi.
Comparativ cu anul 2012, numărul situaţiilor de urgenţă la care am fost solicitaţi a scăzut cu 654 intervenţii (de la 7918 în anul 2012 la 7264 în anul 2013 reprezentând cu 8,25% mai puţine situaţii de urgenţă).
De remarcat faptul că este primul în an din ultimii 15 ani în care se înregistrează mai puţine situaţii de urgenţă faţă de anul precedent.
Intervenţia la incendii şi alte situaţii de urgenţă
Pe această linie unitatea noastră a fost solicitată la 1098 acţiuni astfel:
-        371 incendii;
-        271 incendii de vegetaţie uscată;
-        278 alte intervenţii;
-        25 salvări de animale;
-        22 protecţia mediului
-        6 asistenţa persoanelor
-        8 evenimente publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă
-        14 misiuni pentru asanarea teritoriului de muniţie neexplodată
-        64 întors din drum
-        1 şedinţă de distrugere a muniţiei asanate
-        31 alte situaţii
-        5 deplasare fără intervenţie
-        2 alerte false
Cele mai multe incendii au fost generate de: instalaţiile electrice defecte 74, coş de fum defect sau necurăţat 175, acţiunea intenţionată a unor persoane 40, fumat 72, foc deschis 164, cenuşă, jar şi scântei de la sistemele de încălzire 23, mijloace de încălzire nesupravegheate 24, trăsnet alte fenomene naturale 4, sudură 1, mijloace de încălzire improvizate 3, aparate electrice sub tensiune 5, jocul copiilor cu focul 8, sisteme de încălzire defecte 7, echipamente electrice improvizate 1, scurgeri scăpări de produse inflamabile 3, scântei mecanice electrostatice şi frecare 5, autoaprindere 1, foc deschis în spaţii închise 25, defecţiuni tehnice de montaj 1, în curs de stabilire 2.
Pe timpul intervenţiilor au fost salvate 18 persoane adulte, precum şi bunuri în valoare de 35.073.400 lei.
Din păcate,  pe timpul intervenţiilor la incendii au fost înregistrate şi victime:
-              5 persoane decedate;
-              15 persoane adulte rănite;
-              2 copii răniţi;
-              2 pompieri răniţi.
Pagubele produse pe timpul situaţiilor de urgenţă au fost estimate la 8.058.480 lei.
Durata medie a intervenţiilor a fost de 97 minute.
Ca o concluzie pe linia intervenţiilor la incendii, se observă o creştere a arderilor necontrolate, atât de vegetaţie uscată, cât şi a celor izbucnite la coşurile de fum faţă de cele din anii precedenţi.
                                                                                                                 Au fost asigurate, de asemenea transmiterea către Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă şi grupurile de suport tehnic a unui număr de 63 mesaje de atenţionare/avertizare COD GALBEN, 3 atenţionări/avertizări COD PORTOCALIU şi 26 informări meteorologice însumând un total de 25.920 SMS-uri.
                                                                                                                 Cu această ocazie s-a constatat că mulţi primari, la schimbarea datelor de contact nu ne informează, în ciuda tuturor adreselor trimise, astfel încât se ajunge la imposibilitatea de a fi anunţaţi în timp util despre situaţiile de urgenţă.
           
Acţiuni ale staţiilor de intervenţie pentru asistenţă medicală de urgenţă, reanimare şi descarcerare (S.M.U.R.D.)
Echipajele constituite la nivelul inspectoratului nostru au fost solicitate la 6164 acţiuni, faţă de 5913 în anul 2012 (cu 4,24% mai mult faţă de anul precedent), astfel:
-        ajutor medical de urgenţă – 5813;
-        asistenţa persoanelor – 236;
-        descarcerare – 46;
-        întors din drum – 62;
-        alerte false - 7;
Tipul autospecialelor folosite se prezintă astfel:
-        echipaj terapie intensivă mobilă – 1026;
-         echipaj de prim ajutor – 4871;
-        descarcerare, fără prim ajutor – 316;
-        elicopter – 4;
-        alte echipaje în afara structurii SIAMUD – 575 (Serviciul Judeţean de Ambulanţă);
-        maşină medic de urgenţă – 540;
-        echipaj de scafandrii – 2;
-        punct medical avansat – 1;
-        echipaj de urgenţă pentru degajări de la înălţime – 2;

B. Activităţile inspecţiei de prevenire
În  cursul anului 2013, au fost executate 1.028, controale, din care:
·        2 la societăţi/institute de proiectare;
·         60 la investiţii;
·         348 la operatori economici;
·         9 la obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt implicate substanţe periculoase,;
·        414 la instituţii;
·         2 la construcţii hidrotehnice;
·         4 la cele 2 puncte de comandă;
·        189 la cele 76 de localităţi.
Activitatea de avizare şi autorizare s-a efectuat în baza  prevederilor O.M.A.I. nr. 3 / 2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu si protecţia civilă şi reglementărilor tehnice în vigoare, astfel că în anul 2013 au fost emise :
·        121 avize privind securitatea la incendiu;
·         2 avize de protecţie civilă;
·        46 autorizaţii privind securitatea la incendiu;
·        1 aviz la planuri de urgenţă internă;
·        1 aviz la planuri de evacuare în situaţii de urgenţă;
·        53 avize rută la transportul deşeurilor periculoase emise;
           Totodată au fost respinse (până la remedierea aspectelor necorespunzătoare) :
·        139 avize privind securitatea la incendiu;
·         8 avize de protecţie civilă;
·        26 autorizaţii privind  securitatea la incendiu.

Au fost desfăşurate 315 verificări, din care :
·        8 la adăposturi;
·        96 la localităţi aflate în zona de inundabilitate;
·         9 în zonele cu alunecări sau prăbuşiri de teren;
·        5 la localităţile afectate de alunecări sau prăbuşiri de teren;
·        117 la mijloacele de alarmare (sirene);
·         80 la spaţiile de evacuare.

În urma controalelor şi a verificărilor efectuate, s-au constatat  : 1.851 deficienţe, din care:
·        1.738 privind apărarea împotriva incendiilor;
·        113 privind protecţia civilă.

Pe timpul activităţilor executate, au fost soluţionate 720 de deficienţe din care :
·        683 privind apărarea împotriva incendiilor;
·        37 privind protecţia civilă.
În ce priveşte activitatea privind supravegherea introducerii pe piaţă a mijloacelor şi instalaţiilor cu rol de apărare împotriva incendiilor, controalele executate şi implementarea procedurilor şi metodologiei de lucru, au contribuit la cunoaşterea evoluţiei şi executării măsurilor proiectate pentru siguranţa construcţiilor.
S-au acordat 61 asistenţe tehnice de specialitate persoanelor fizice şi juridice de în urma solicitărilor scrise sau consemnate în registrul de audienţe, din care :
·        58  în domeniul apărării împotriva incendiilor;
·         3  în domeniul protecţiei civile.
 S-au desfăşurat 60 de activităţi în obiectivele de investiţii din judeţ la:
·        5 obiective recepţionate din punct de vedere al securităţii la incendiu şi prevăzute cu
adăposturi;
·        16 obiective recepţionate din punct de vedere al securităţii la incendiu şi
neprevăzute cu adăposturi;
·        37 obiective în execuţie controlate din punct de vedere al securităţii la incendiu şi
neprevăzute cu adăposturi;
·        2 investiţii în execuţie controlate prevăzute cu adăposturi.
Pentru încălcările prevederilor actelor normative care reglementează activităţile în domeniul situaţiilor de urgenţă, s-au aplicat 530 de sancţiuni contravenţionale, din care :
·        423 avertismente  în domeniul apărării împotriva incendiilor,
·        24 avertismente în domeniul protecţiei civile;
·        82 amenzi contravenţionale în domeniul apărării împotriva incendiilor în cuantum
de 42.500 lei,
·        1 amendă în domeniul protecţiei civile  în cuantum de 1.000 lei (achitată).
         În conformitate cu Planul de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă şi a ordinului Prefectului pentru aprobarea măsurilor de organizare şi desfăşurare a pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă în anul 2013, au fost organizate şi executate 141 de exerciţii de alarmare, din care :
·        67 în caz de incendiu;
·        27 de alarmare publică;
·        47 de evacuare.
În perioada analizată, la nivelul Inspecţiei de Prevenire, s-au înregistrat şi soluţionat  40 petiţii şi sesizări de la persoane fizice şi juridice, din care :
·        38 în domeniul apărării împotriva incendiilor;
·         2 în domeniul protecţiei civile.
La fiecare dintre solicitările persoanelor fizice sau juridice, au fost formulate răspunsuri în termenul legal.
Acţiunea de înfiinţare a serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă a început
din luna septembrie 2005, astfel că până la această dată în judeţul Maramureş au fost înfiinţate un număr de 75 servicii voluntare (mai puţin la nivelul municipiului Baia Mare) ceea ce reprezintă un procentaj de 98,68 %. În municipiul Sighetu Marmaţiei, în oraşele Vişeu de Sus, Borşa, Şomcuta Mare şi Târgu Lăpuş, respectiv în localităţile Bogdan Vodă şi Fărcaşa, unde funcţionează servicii de urgenţă profesioniste, serviciile voluntare au constituite numai componenta preventivă.
Operaţionalizarea celor 75 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 15 servicii private pentru situaţii de urgenţă, s-a concretizat prin desfăşurarea a :
·        150 activităţi la serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;
·        12 activităţi la serviciile private pentru situaţii de urgenţă;
·        116 exerciţii şi aplicaţii desfăşurate cu servicii publice voluntare;
·        23 exerciţii şi aplicaţii desfăşurate cu servicii private.

Conform Protocolului privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă a copiilor şi a elevilor din învăţământul preuniversitar, au fost desfăşurate activităţi cu 158 cercuri tehnico-aplicative de elevi ,,Prietenii Pompierilor” şi ,,Cu viaţa mea apăr viaţa”, din care :
·        62 de cercuri "Prietenii Pompierilor";
·        96 de cercuri, "Cu Viaţa Mea Apăr Viaţa".
Menţionăm că la etapa naţională a concursului cu tematică de protecţie civilă ,,CU VIAŢA MEA APĂR VIAŢA” – ediţia 2013, desfăşurată în municipiul Bacău –judeţul Bacău, Şcoala cu clasele I– VIII ,,Nicolae Bălcescu” din municipiul Baia Mare, s-a clasat pe locul I.

IV. ACTIVITATEA DE RELAŢII INTERNAŢIONALE
Activitatea de relaţii internaţionale s-a desfăşurat în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi a vizat următoarele obiective: 
§  cunoaşterea sistemului de intervenţie în caz de dezastre în Ucraina şi Ungaria; 
§  colaborarea în domeniul situaţiilor de urgenţă între I.S.U. Maramureş şi departamente similare din alte ţări;
§  identificarea unor practici noi, eficiente de pregătire a populaţiei în caz de dezastre şi de gestionare a situaţiilor de urgenţă la nivel internaţional;
§  stabilirea punctelor de contact în vederea dezvoltării ulterioare a proiectelor derulate în cadrul programelor pentru care ISU Maramureş este eligibil în calitate de partener/aplicant/beneficiar;
§  dotarea inspectoratului cu tehnică şi echipamente de intervenţie în caz de situaţii de urgenţă. 
În anul 2013, cu ocazia Zilei Pompierilor din România, au fost primite delegaţii străine din Ungaria (Asociaţia de Protecţie Civilă a judeţului Jasz-Nagykun-Szolnok, Asociaţia Pompierilor din judeţul Jasz-Nagykun-Szolnok,  Directoratul pentru Apărare împotriva dezastrelor din judeţul Jasz-Nagykun-Szolnok) şi Ucraina (Departamentul pentru Situaţii Deosebite al Regiunii Ivano-Frankivsk).
În baza invitaţiei primite de la  Asociaţia de Protecţie Civilă  Jasz-Nagykun-Szolnok, 4 reprezentanţi al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş au participat la un schimb de experienţă în Ungaria, cu ocazia manifestărilor prilejuite de Ziua Internaţională a Protecţiei Civile. Materialul „Inundaţiile în judeţul Jasz-Nagykun-Szolnok. Istoric, tipologie şi mod de intervenţie” prezentat de delegaţia maghiară va fi inclus în tematica Programului de formare profesională pe anul 2014.
Obiectivele propuse au fost atinse, activitatea de relaţii internaţionale desfăşurându-se în condiţii bune, iar contactele stabilite au dat speranţa  dezvoltării în continuare a acestei activităţi.

V. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIEI
1.     Gestionarea resurselor umane
1.1  Încadrarea cu personal
La începutul anului 2013 statul de organizare al unităţii a fost încadrat în procent de 98,75%, pe categorii de personal procentele de încadrare fiind următoarele:
- 98,95 % cadre militare;
 - 100% funcţionari publici;
 - 100 % personal contractual
La data de 31.12.2013, încadrarea inspectoratului conform statului de organizare este asigurată în procent de 98,76 %.
 Pe categorii de personal, situaţia se prezintă după cum urmează:
 - 98,96 % cadre militare;
 - 100% funcţionari publici;
 - 100 % personal contractual
De la începutul anului 2013 şi până în prezent, în rândul personalului unităţii au avut loc următoarele mişcări:
-   încadrări - 3 din care 2 ofiţeri absolvenţi ai Facultăţii de Pompieri şi 1 subofiţer absolvent al Şcolii de Subofiţeri „Pavel Zăgănescu” Boldeşti
-   mutări  de la alte inspectorate judeţene – 4 subofiţeri
-   pierderi – 6 din care 1 ofiţer trecut în rezervă cu drept la pensie  şi 5 subofiţeri (4 subofiţeri trecuţi în rezervă prin demisie, 1 subofiţer trecut în rezervă clasat inapt medical cu pensie de invaliditate).
1.2 Formarea profesională a personalului,  starea morală, disciplinară şi de sănătate a efectivelor
Activitatea de pregătire continuă a personalului s-a desfăşurat în baza ordinelor şi dispoziţiilor specifice, fiind stabilit necesarul de pregătire a personalului şi au fost întocmite documentele de organizare, planificare şi evidenţă la nivel de inspectorat pentru perioada la care ne referim.
Un număr de 83 cadre militare au absolvit în anul 2013 cursuri de formare profesională organizate în cadrul centrelor de pregătire profesională  ale Ministerului Afacerilor Interne.
Ca urmare a acţiunilor preventive întreprinse în ceea ce priveşte starea şi practica disciplinară, abaterile săvârşite nu au influenţat în mod deosebit capacitatea de intervenţie a unităţii şi îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate.
În perioada analizată, pentru rezultate bune şi foarte bune obţinute în activitate şi în îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate au fost acordate 362 recompense, constând în:
-  citare prin O.Z.U.  - 178 
-  mulţumiri scrise   - 130
-  înaintare în gradul următor înainte de expirarea stagiului minim - 24
-  ridicări de sancţiuni disciplinare -  19
-  diplome de excelenţă - 3  
-  plachete onorifice - 4
- distincţii de serviciu - 3
- emblemă de merit - 1
A fost acordat Semnul Onorific „În Serviciul Patriei” pentru XV ani de activitate pentru 2 ofiţeri şi 2 subofiţeri, Semnul Onorific „În Serviciul Patriei” pentru XX de ani de activitate pentru 1 ofiţer şi 1 subofiţer, şi Semnul Onorific „În Serviciul Patriei” pentru XXV ani de activitate pentru 1 subofiţer.
Au fost aplicate sancţiuni disciplinare unui număr de 35 cadre militare din care 30  avertismente, 3 mustrări scrise şi două pentru amânarea înaintării în grad doi ani.
Starea de sănătate:
În perioada analizată, personalul unităţii a efectuat un număr de aproximativ 1390 zile ITM pentru 70 cadre militare, din care 24 cadre au fost spitalizate.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
În urma examinării în cadrul Comisiei de Expertiză Medicală, 3 cadre militare au fost clasate medical „apt limitat în timp de pace şi război”, cu revizuire în anul 2014.
La nivelul inspectoratului au fost evaluate psihologic in luna iulie 2013 un număr de 456 persoane, fară a fi identificate persoane cu probleme de natură psihologică.
1.3 Activitatea de securitate şi sănătate în muncă.
Organizarea activităţii de prevenire a riscurilor profesionale şi protecţie a lucrătorilor la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Gheorghe Pop de Băseşti” al Judeţului Maramureş s-a realizat cu respectarea prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 şi a celorlalte reglementări în vigoare.
În perioada analizată, au fost înregistrate 3 accidente de muncă în cadrul Gărzii de intervenţie Bogdan Vodă, Garda de intervenţie Borşa şi punctul de lucru Şomcuta Mare şi nu s-au înregistrat incidente periculoase sau cazuri susceptibile de boli profesionale.

2.     Utilizarea resurselor financiare
În anul financiar 2013, unităţii i-au fost repartizate credite în cuantum de 25.299.461 lei, din care:
 I.  Cap. 61.01.05 “Protecţie contra incendiilor si protecţie civila” credite în cuantum de :                                                   25.177.639 lei  din care:
- pentru cheltuieli de personal                             22.576.400 lei
- cheltuieli materiale                                    1.068.900 lei
- active nefinanciare                                    1.532.339 lei

II. Cap. 68.01. Asigurări si asistenţă socială                121.822 lei
- transferuri pentru contribuţia asigurării sociale de sănătate pentru creşterea copilului                                                                          1.690 lei
- îndemnizaţii pentru creşterea copilului                    117.102 lei
- ajutoare sociale în natură                                                3.030 lei
La data de 31.12.2013, unitatea înregistrează datorii către furnizări de utilităţi şi combustibil tip M în sumă de 101.076 lei, iar la investiţii  suma de 38.234 lei, reprezentând penalităţi de întârziere la plata facturilor de investiţi.

3.     Asigurarea resurselor logistice
Activitatea Serviciului Logistic în anul 2013 s-a desfăşurat în condiţiile alocării unor fonduri insuficiente pentru asigurarea suportului logistic necesar misiunilor de intervenţie.
Scopul principal al activităţii a fost menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare, asigurarea cu carburanţi-lubrefianţi, asigurarea cheltuielilor curente minime pentru desfăşurarea activităţii tuturor subunităţilor inspectoratului.
În ultima perioadă s-a reuşit dotarea cu anumite  articolelor de echipament de protecţie dar în continuare se înregistrează o lipsă acută de echipament şi accesorii P.S.I.
   În decursul anului 2013 s-a reuşit dotarea inspectoratului, prin Programul Operaţional Regional, cu o autospecială complexă de intervenţie, descarcerare şi acordarea asistenţei medicale de urgenţă, marca MAN TGM 13.250, în valoare de aproximativ 210.000 euro, care a fost  repartizată la Garda de Intervenţie Bogdan Vodă.
Cu această autospecială a intrat în dotarea inspectoratului şi un punct medical avansat necesar în intervenţii cu un număr ridicat de victime. .
           În dotarea inspectoratului a intrat şi un autoturism marca Daewoo Nubira, acesta fiind  primit de la Consilul Local al comunei Cicârlău.
Astfel din totalul de 58 de autovehicule - 20 au o vechime sub 5 ani, 4 între 5 şi 10 ani, iar restul de 34 peste 10 ani. Dintre acestea 33 de autovehicule au un rulaj efectiv sub 50.000 km,. 10 cu un rulaj între 50.000 şi 100.000 km., 13 având un rulaj între 100.000 şi 250.000 km. şi două autoturisme peste 250.000 km.
De la Consiliul Judeţean Maramureş, inspectoratul nostru are în folosinţă un număr de 4 autovehicule, o remorcă şi 8 motoutilaje la care toate cheltuielile de întreţinere şi carburant sunt suportate de acesta. Rulajul autovehiculelor a fost de 83.383 km, consumând 1.687 litri benzină şi 6.762 litri motorină. Motoutilajele au înregistrat un număr de 89,45 ore funcţionare, consumând cantitatea de 164 litri benzină.
Consumul de carburant precum şi numărul de km. efectuaţi de către autovehiculele din dotare se prezintă comparativ cu anul 2012, astfel:


Carburant
2012
2013
Diferenţă
Motorină (litri)
102.498
92.397
- 10.101
Benzină (litri)
5.222
5.622
+ 400

Rulaj
2012
2013
Diferenţă
Km
425.069
423.178
-1.891

Ambulanţele SMURD au consumat 46.355 l. motorină, aprox. 50% din consumul total de motorină.
Media lunară de consum carburant este de 7.700 l. motorină şi 468 l. benzină.
Datorită insuficienţei fondurilor necesare achiziţionării de carburant, motorină, şi având în vedere rulajul efectuat, inspectoratul s-a confruntat cu dificultăţi în ceea ce priveşte aprovizionarea ritmică cu combustibil. În acest sens au fost efectuate demersuri către Consiliul Judeţean Maramureş şi primăriile din judeţ, reuşindu-se completarea necesarului de carburanţi, după cum urmează:

Nr. crt.
Oraş/comuna
Cantitate motorină
Valoare
1.         
I.P.A. Regiunea 4 Maramureş
540
3.420,2
2.         
Borşa
2400
14.366
3.         
Vişeu de Sus
1454
8.600
4.         
Şomcuta Mare
560
3.296,8
5.         
Baia Sprie
436
2.500
6.         
Tăuţi Măgherăuş
312
1.800
7.         
Târgu Lăpuş
100
595
8.         
Vadu Izei
2500
15.215
9.         
Moisei
1500
9.115
10.     
Repedea
806
4.997,2
11.     
Poienile de sub Munte
800
4.768
12.     
Recea
746
4.500,8
13.     
Suciu de Sus
600
3.544
14.     
Săpânţa
347,23
2.000,1
15.     
Satulung
300
1.796
16.     
Bocicoiu Mare
200
1.198
17.     
Gârdani
200
1.220
18.     
Lăpuş
219
1.297,43
19.     
Groşi
200
1.180
20.     
Săcălăşeni
200
1.184
21.     
Bistra
100
596
22.     
Cicârlău
52
297,96
Total
14.572,23
87.487,44

Inspectoratul a fost aprovizionat în anul 2013 prin contracte de furnizare combustibil cu cantitatea de 63.957 litri motorină în valoare de 375.668 lei. Prin cumpărare directă de la  S.C. PETROM S.A. s-a aprovizionat un număr de 250 buc. BVCA a 50 lei echivalentul a aproximativ 2.100 litri motorină.
Pentru încălzirea spaţiilor de la Secţia de Pompieri Vişeu de Sus s-a achiziţionat cantitatea de 27.000 litri CLM în valoare de 173.900,16 lei.
În cursul anului precedent s-a continuat efectuarea lucrărilor la obiectivul de investiţii „Lucrări de modernizare, reabilitare, supraetajare parţială sediu ISU Maramureş”  reuşindu-se astfel ca la finalul anului, respectiv în data de 19.12.2013, să aibă loc recepţia lucrărilor, valoarea totală a investiţiei fiind de 1.603.597,35 lei.
De asemenea la Detaşamentul de Pompieri Sighetu Marmaţiei s-au finalizat lucrările la obiectivul de investiţie ”Modernizare şi reabilitare sediu”, valoarea lucrărilor în anul 2013 a fost de 44.004,570 lei.
În data de 18.09.2013 a fost inaugurat noul sediu al Gărzii de Intervenţie Borşa, lucrările la acest sediu fiind suportate de Consiliul Local Borşa, astfel ca urmare a mutării Gărzii de Intervenţie în noul sediu, vechiul sediu fiind predat Consiliului Local Borşa.
În vederea completării necesarului de bunuri materiale, servicii şi lucrări au fost întocmite 19 contracte de sponsorizare în valoare totală de 245.871,60 lei.
S-au încheiat de asemenea 4 contracte de comodat, în valoare de 946.899,88 lei.
Având în vedere situaţia actuală de austeritate bugetara priorităţile Serviciului Logistic pe anul 2014 sunt menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de luptă şi întreţinerea corespunzătoare a imobilelor existente.
Obiectivele propuse pe linie logistică pentru anul 2014 vor fi următoarele:
  - continuarea dotării cu autospeciale şi tehnică de intervenţie;
  - asfaltare curte la reşedinţa unităţii şi Detaşamentul de Pompieri Baia Mare;
  - reparaţie acoperiş clădire SMURD Baia Mare;
- reabilitarea sistemului de încălzire în Garajul II de la Detaşamentul de Pompieri   
  Baia Mare
- construirea unui turn de instrucţie la Detaşamentul de Pompieri „Căpitan Marchiş Adrian” Baia Mare.

4.     Prevenirea şi combaterea corupţiei
Consolidarea mecanismului de coordonare şi monitorizare a implementării măsurilor anticorupţie prevăzute în Strategia Naţională Anticorupţie, măsurile de implementare a codurilor etice şi punerea în aplicare a standardelor de control intern/ managerial s-au dovedit a fi eficiente, motiv pentru care în anul 2013 nu s-au înregistrat incidente de acest gen în cadrul instituţiei noastre.

VI. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII
În perioada analizată, au fost redactate şi difuzate 204 de comunicate de presă, care au apărut în presa audio-vizuală şi în cea tipărită, precum şi în publicaţiile de pe internet.
În presa scrisă şi cea on-line au apărut 1.183 materiale cu privire la activitatea inspectoratului.  Din totalul materialelor apărute în 2013, 117 au fost favorabile, 1060 neutre, iar 6 negative. La posturile locale de televiziune, în anul 2013 au apărut 492 de materiale. Din totalul apariţiilor în 2013, 69 au fost pozitive şi 423 neutre.
La posturile locale de radio au apărut 470 de materiale. Din totalul materialelor apărute în 2013, 67 au fost pozitive şi 403 neutre.
Din datele prezentate se remarcă o expunere mediatică semnificativă a inspectoratului, pe parcursul anului 2013, în condiţiile păstrării unei imagini preponderent favorabile în mass-media locală şi regională, care a constituit obiectul monitorizării. Managementul comunicării cu publicul inspectoratului ( intern şi extern), s-a dovedit a fi eficient, desfăşurându-se atât prin intermediul mass-media, cât şi prin intermediul site-ului web propriu.
În perioada analizată, a fost organizată o conferinţă de presă, cu ocazia dotării Gărzii de Intervenţie nr. 2 Bogdan Vodă, cu o autospecială complexă de intervenţie, descarcerare şi acordare de asistenţă medicală de urgenţă, în cadrul etapei a doua, a programului Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord.
Pe parcursul anului 2013, s-a asigurat documentarea foto-video a principalelor intervenţii ale inspectoratului, între care se remarca şi cele două incendii de pădure din Borşa.

VII. OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI 2014
-         eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a tuturor situaţiilor de urgenţă la nivelul zonei de competenţă;
-         reducerea timpilor de răspuns a forţelor şi mijloacelor la intervenţii în zona de competenţă;
-         creşterea capacităţii de management şi de răspuns în cazul dezastrelor naturale în zona transfrontalieră;
-         perfecţionarea cadrului organizatoric şi procedural de desfăşurare a activităţii de prevenire şi continuarea operaţionalizării serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, promovarea voluntariatului prin îmbunătăţirea încadrării serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă;
-         continuarea operaţiunilor de reabilitare şi modernizare a sediului Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş şi subunităţilor din organigramă;
-         gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor resurselor;
-         intensificarea expunerii mediatice, menţinerea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
-         accesarea de fonduri europene în vederea iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
-         deschiderea Centrului de pregătire şi informare în domeniul situaţiilor de urgenţă în cadrul Sediului locaţiei nr. II a inspectoratului
-         dotarea subunităţilor operative cu materiale specifice pentru pregătirea de specialitate şi fizică, poligoane cu dotări aferente conform reglementărilor pe linie.
De menţionat faptul că unul din obiectivele pe termen lung al I.G.S.U. va fi tendinţa de a avea personal polivalent calificat în structurile operative de intervenţie, în aşa fel încât un servant să aibă competenţe multiple, ca: salvator, pompier, paramedic, scafandru, etc.

În încheiere dorim să mulţumim reprezentanţilor mass-mediei locale şi centrale, care au prezentat în mod obiectiv activităţile inspectoratului, precum şi tuturor celorlalte autorităţi publice judeţene şi operatori economici pentru sprijinul acordat în anul 2013, sperând ca şi în continuare să ne bazăm cel puţin pe acelaşi sprijin din partea dumneavoastră.

Vă mulţumesc !



ÎMPUTERNICIT INSPECTOR ŞEF
Locotenent colonel


MUREŞAN IOAN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu