CUVÂNT ŞI SPIRIT
SPRE CALEA DE LUMINĂ. LITERATURA RELIGIOASĂ – CA MODALITATE DE A-L SLUJI PE
DUMNEZEU
POEŢI ROMÂNI SLĂVIND
DUMNEZEIREA, ANTOLOGIE, Volum dedicat Sfinţilor Mucenici Brâncoveni,
Coordonatorul Ediţiei: Elena Armenescu, Editura, 2014
Această lucrare este un semn de neuitare faţă de
martirii neamului românesc care nu au vrut să se lepede de credinţa lor. Ce
poate fi mai frumos, mai înălţător, mai vrednic de laudă, decât să aduci slavă
Dumnezeului Creator? Acest lucru te edifică în ochii lui Dumnezeu şi ai
oamenilor. Sinceritatea trăirii cuvântului este însă necesară. Aici nu încap
mistificări pentru că nu e bine să te joci cu Dumnezeu.
Literatura religioasă s-a impus în ultimele decenii ca
fiind unul din cele mai căutate şi apreciate genuri care au legătură directă cu
sufletul omenesc. Literatura despre Dumnezeu şi despre suflet este domeniul cel
mai sensibil pentru că se bazează pe credinţă şi se referă la acea plămadă de
inefabil existentă în om: suflarea de Duh. Tot ce presupune acest aspect
spiritual al omului în raportul lui cu Dumnezeu, este socotit sacru. Nenumărate sunt chipurile în care creştinii îl
slăvesc pe Dumnezeu. Nu numai prin gând, rugăciune, adoraţie, faptă, dar şi
prin mărturia lor rostită şi scrisă, după percepţia lor asupra dumnezeirii. Poate
că nu e nevoie de cuvinte stufoase, de declaraţii manifeste, de închinăciuni şi
mătănii în mijlocul mulţimii. Nu degeaba s-a spus: Când te rogi, intră în
cămara sufletului tău şi rosteşte-ţi rugăciunea. Doar tu şi Dumnezeu. Atât ar fi
de ajuns. Şi un pic de smerenie.
În acelaşi timp, nenumărate sunt modalităţile de a-L
sluji pe Dumnezeu. Fiecare om îşi aduce ofranda, după bogăţia ori sărăcia lui sufletească. Una din modalităţile de
adoraţie este Poezia. Poezia-rugăciune, cântecul-adoraţie. Se spune că, acela
care cântă, se roagă de două ori. Şi prin Poezie se obţine acelaşi rezultat.
Întâi pentru frumuseţea gândului închinat divinităţii ori sfinţilor, apoi
pentru redarea în cuvinte sacre a simţămintelor şi, în cele din urmă, pentru
împărtăşirea preaplinului sufletesc şi celorlalţi, prin aceasta,
sensibilizându-i şi conducându-i la Dumnezeu. Nici o altă specie a literaturii
nu contribuie mai mult la edificarea spirituală a omului ca literatura
religioasă. De aceea, o astfel de antologie este cu atât mai meritorie.
Aproape fiecare scriitor, în
creaţia lui, a simţit nevoia să se adreseze în cuvinte Creatorului a toate, cel
care i-a aşezat condeiul în mână. În clipele de graţie, poeţii au alcătuit
adevărate capodopere de literatură sacră, aducând slavă lui Dumnezeu, Maicii
Fecioare şi sfinţilor. Nu trebuie neapărat să ai studii teologice pentru a-i cânta lui Dumnezeu. De
ajuns să-L cunoşti şi să-L iubeşti. Poate că versurile tale nu se vor ridica la
înălţimea poeziei culte, dar sinceritatea şi simplitatea rostirii, le vor
recomanda, tuturor acelor însetaţi de izvorul dulce şi veşnic proaspăt al
Înţelepciunii Divine. Şi din acest punct de vedere, Biblia, Sfintele Evanghelii
sunt comori de har inepuizabile, sursă nesecată de inspiraţie pentru toţi
creatorii, indiferent de modalităţile lor de expresie.
De două mii de ani, creatura se adresează
Creatorului ei, în fel şi chip. Prin desene, icoane, temple sacre, muzică
sacră, scrieri religioase, alte genuri de artă. Fiecare doreşte să redea cât
mai fidel, simţământul de iubire şi credinţă faţă de Cel Atotputernic. Apariţia
unei Antologii de poezie religioasă, în vremuri de secetă spirituală, când cei
mai mulţi sunt robiţi celor materiale, este mai mult decât necesară, este
benefică şi, mi-aş permite să spun, binecuvântată. Alcătuirea aceasta de poezie
religioasă sau cu inserţii religioase, este o mărturie concretă a unui mănunchi
de autori, care-L iubesc pe Dumnezeu necondiţionat şi s-au gândit să-i
dăruiască drept ofrandă, cuvintele lor simple, fără pretenţia de a fi socotite
mistice. E şi acesta un soi de mulţumire pentru harul gratuit primit din
mâinile lui Dumnezeu, prin adierea Duhului Sfânt şi prin mijlocirea Prea
Sfintei Fecioare şi a sfinţilor. Semnatarii acestor creaţii, departe de a se
afla în întrecere pentru cine ştie ce premiu, au ţinut să-şi aducă ofranda lor
în faţa Altarului divin, sub forma unor poeme sensibile, pline de căldură,
smerenie, devoţiune, pietate. Ce alt dar este mai plăcut Domnului? Inima
omenească, gândurile şi cuvintele alcătuiesc un buchet înmiresmat, de aşezat în
pridvodul Bisericii, pentru ca, omul care păşeşte în lăcaşul de cult, să simtă
miresma cuvântului sfânt şi ziditor de suflet. Toate acestea au menirea de a ne
face să înţelegem Bunătatea şi Milostivirea Divină, care adesea, ridică oameni
pioşi, demni de a-L cinsti şi lăuda, de a-I aduce slavă prin toate mijloacele. Dar,
mai ales, a ne sensibiliza în faţa unor dovezi reale de credinţă şi iubire.
Pietatea populară nu cunoaşte bariere. Ea se manifestă prin cântec, prin vers,
prin gama variată de iconografie, prin alte forme de devoţiune: pelerinaje la
locuri sfinte, ore de adoraţie, opere de caritate, danii ş.a.
Autorii poemelor de faţă îşi împărtăşesc
experienţele mistice, îl invocă pe Dumnezeu, fiecare în felul lui, cu bucuria
dăruirii prinosului de iubire. Poemele-rugăciuni sunt grăitoare în acest sens.
Desigur, Antologia cuprinde şi scriitori consacraţi care s-au dedicat slăvirii
lui Dumnezeu prin cuvânt, dar şi scriitori contemporani, care au dorit să-şi
înscrie numele în Cartea Vieţii prin această formă de pietate. Versurile
excelează prin sinceritatea trăirii, prin acurateţe, prin frumuseţea
metaforică. Din comoara spiritualităţii religioase a clasicilor, coordonatorul
ediţiei, scriitoarea Elena Armenescu a selectat poeme din creaţiile autorilor:
Mihai Eminescu, George Coşbuc, Nichifor Crainic, Vasile Militaru, Radu Gyr, Ion
Pillat, Vasile Voiculescu, Octavian Goga, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Adrian
Maniu, Magda Isanos, Ioan Alexandru, Daniel Turcea, Zorica Laţcu, Grigore
Vieru, Leonida Lari, alături de scriitori mai puţin cunoscuţi: Al. T.
Stamatiad, Valeriu Gafencu, Alexei Mateevici, Ştefan T. Neniţescu, George
Gregorian, Mircea Dem. Rădulescu,
Corneliu Moldovan, G. Tutoveanu, George A. Petre.
Dintre poeţii contemporani care s-au dedicat liricii
religioase, au fost selectaţi: Cezarina Adamescu, Aurel Anghel, Elena
Armenescu, Anne Marie Bejliu, Dan Bodea, Radu Botiş, Galina Furdui, Nicolae
Horia, Ion Horea, Monica Pillat, Petru Demeter Popescu, Radmila Popovici, Liviu
Florin Jianu, Victoria Milescu, Mihai Prepeliţă, Florian Saioc, Ioana Stuparu,
Claudia Voiculescu, Marin Voican Ghioroiu. Despre lirica poeţilor clasici, nu
se cade să ne pronunţăm. Au făcut-o criticii de specialitate, de-a lungul
anilor şi aceştia au ajuns în programele şcolare, în revistele şi cărţile de
spiritualitate, în Antologiile de gen. Din seria scriitorilor de literatură
religioasă, numele lui Traian Dorz este arhicunoscut prin multitudinea de cărţi
existente, prin iscusinţa de a versifica, prin stilul format ca şi prin căldura
şi sinceritatea sentimentului de credinţă şi de iubire pentru Dumnezeu. Cele
trei poezii din lirica acestui poet, alese de antologator, sunt reprezentative.
O serie de poeţi basarabeni şi-au adus şi ei ofranda
lui Dumnezeu în această Antologie. Astfel sunt: Galina Furdui din Soroca,
prezentă cu cinci poeme remarcabile, Mihai Prepeliţă, Radmila Popovici, dar şi
teleormăneanul Florian Saioc – cu un grupaj consistent de 11 poezii care-i
oglindesc simţămintele pioase. La fel de consistent este şi grupajul liric al
profesoarei Elena Trifan, recunoscută pentru râvna cu care scrie versuri cu
tematică religioasă. Şi acest ciclu de 11 poeme este edificator în acest sens.
Aurel Anghel – reputat scriitor, dar şi autorul cărţii: „Copile, te roagă” –
vine în Antologie cu o bogată colecţie de versuri religioase de mare forţă
spirituală. Un
fel de învăţături şi povăţuiri către un copil, pretextul pentru a-şi declina
Crezul şi dezideratele liricii sale. Unele poeme sunt parafraze la Psalmii
biblici, versificaţi în stil propriu, uşor accesibil pentru orice cititor. Aurel
Anghel avansează ideea că poţi zidi Casă Domnului « Din psalmi, din rugăciuni /
Ziduri înalte de poezie ». (Casă Domnului). Printre alte teme abordate, e şi
cea a eroilor, a căror dragoste de ţară se măsoară în răni şi chiar în moarte :
« Cu gândul la copii şi la părinţi / Au murmurat Cuvântul către sfinţi /
Simţind că nu e rană să te doară / Mai tare decât dragoste de ţară. // Eroii
noştri dorm cuminţi / Cu gândul la copii şi la părinţi » (Eroii).
Unii autori au scris cărţi întregi de
spiritualitate, închinate lui Dumnezeu. Alţii, doar grupaje de versuri
religioase, sau care au tangenţă cu divinitatea. Fiecare autor, cu prinosul lui
de iubire, credinţă şi smerenie. Stiluri diferite, modalităţi de expresie
diferite, sensibilităţi şi personalităţi diferite, dar toate având un numitor
comun : iubirea faţă de Dumnezeu şi de Poezie, fiecare exprimându-şi prinosul
dragostei în felul lui şi iscusinţa în a mânui condeiul în paradigma propriei
personalităţi. Liantul – aşa cum am amintit – este Credinţa. Elena Armenescu – coordonatoarea
volumului, ea însăşi poetă şi publicistă, este prezentă cu o selecţie de poezii
în care-şi exprimă crezul poetic, de o mare expresivitate şi trăire emoţională.
Poezii ca: „Rugă de mulţumire”; „Călător în timp şi spaţiu”; „Nu plânge”;
„Mesajul tău” – atestă credinţa autoarei exprimată în vers clasic şi liber. Iar,
poemul: „Brâncovenii – Sfinţi mucenici” – justifică o dată în plus, faptul că
Elena Armenescu a dedicat întreg volumul acestor personaje istorice care au
plătit cu sânge credinţa lor. E o dovadă de cinstire şi un omagiu adus martirilor
brâncoveni, în vers, pentru memoria neamului românesc. Totodată constituie
expresia de recunoştinţă, preamărire şi mulţumire pentru darurile primite din
mâinile lui Dumnezeu.
Dan Bodea oferă în acest volum
un mănunchi de Vitralii semnificative culese din rugul credinţei personale, de
o frumuseţe aparte şi cu multe imagini strălucitecare oglindesc măreţia
smereniei unui creştin autentic. Poemele curg ca un fluviu viu care se ramifică
şi se răspândeşte în inimile cititorilor precum sângele în artere şi vene. Adevărate
„flori de suflet” care împrăştie un parfum inefabil. Poetul aşterne din
rugăciuni un adevărat covor de smerenie şi evlavie: „Rugăciunea mea, strigarea
mea / covor de lacrimi” (Vitralii III). Parafrazând pericope biblice ori psalmi, poetul
obţine imagini de un lirism tulburător. Unele poeme cum sunt Benignitas, O Jesu
vivens in Maria şi Veritas sunt adevărate litanii, prin cantabilitate şi
repetiţia unor formule la începutul versurilor. Iar poemul „Mediatrix” – pare
smuls din invocaţiile din Litania Lauretană sau din Acatistul Prea Sfintei
Fecioare Maria. De altfel, toate poemele au un ton de litanie.
Doru-Mihai Vătavului
Jianu Liviu Florian – poet de fibră religioasă îşi
aduce darul său liric în această Antologie, exprimându-şi simţămintele în
sintagme interesante, alese cu grijă, care-i reflectă reverenţa adusă
Creatorului. Autorul are şi o frumoasă Litanie închiantă Sfintei Fecioare Maria o
adevărată nestemată a literaturii sacre de expresie ortodoxă.
Părintele Mihail Milea (Sava
Bogasiu) scrie parafraze la Psalmi, dându-le o interpretare inedită, „în duhul
Limbii Române”, „un altar de Limbă sfântă ce arde”. Basarabia este pentru acest
autor logodnică sfântă căreia i-a jurat credinţă, căreia i-a luat „veşmânt alb
de poezie” şi inel strălucitor de aur.
Victoria Milescu – cu o
activitate prodigioasă în câmpia literară dar şi în domeniul traducerilor, are
în această Antologie un grupaj semnificativ de poeme de factură spirituală de o
mare frumuseţe şi adâncime, poeme scrise „cu aşchii de stele” şi cu lacrimi,
„picătură cu picătură”, în vers liber, dinamic, viu.
Nicolae-Horia Nicoară –
strălucit reprezentant al poeziei ardelene, cu numeroase volume şi colaborări
la reviste şi publicaţii, declară simplu: „Şi eu sunt sămânţă aici pe pământ /
fără jertfa ei nimic nu învie” (Bucuria semănătorului). Tot în acest spirit, poetul spune că fiecare
poem e un bob de grâu „Ce moare /Fericit-înfrăţit / În ţărâna / Din voi” (Bobul
de grâu).
Iuliana Paloda-Popescu – artist plastic şi poetă
cultivă o poezie modernă cu adâncă reverenţă pentru Dumnezeu, pentru sfinţi,
pentru Maica Fecioară. „Mă-nchin Luminii întru iertare / să ardă-n rugă
sufletul meu” (Mă-nchin Luminii) – este una din cele mai frumoase poeme ale
acestei autoare.
Monica Pillat – cunoscuta
autoare vine cu o poezie foarte interesantă, de factură modernă în care
sentimentul religios este foarte pregnant. Pentru Monica Pillat poemul este o
minune „care-ncepe /Acum în ieslea minţii mele” (Noapte de Ajun). Ea este poeta
care spune: „Pe frunte simt mirul zăpezii / Pe cuget neaua mântuirii”
(Imaculare). Monica Pillat scrie o poezie care transmite idei şi stări şi nu
una de dragul imaginii. Iată: „Aş vrea să fac o scară din cuvinte / Pe care să
mă sui până la Tine” (Aş vrea).
Petru Demetru Popescu – un alt
poet prezent în Antologie – cu versuri în stil clasic – spune într-un poem:
„Nu-ţi cer hlamide, aur şi mărire / Ci doar putere pentru-a mă ruga / Sădeşte-n
mine tainica iubire / Să semăn ca să am ce aduna!” (Şi gândul fă-l statornic). El are
un poem dedicat părintelui Constantin Galeriu.
Radmila Popovici Paraschiv – o altă poetă din
Republica Moldova – prezentă în Antologie – îi aduce lui Dumnezeu Închinare
prin vers şi simţire. O poezie
interesantă este „Opt cereri” în spiritul Evangheliei, adaptate la vremurile
noastre. Foarte interesantă este şi poezia: „Testament”, în care poeta lasă
cerului, pământului, gândului, câte ceva din fiinţa sa, iar în final, spune:
„Las filei cuvântul / Las câmpului vântul şi ierbii mormântul / Tu, moarte, ce
vrei?”
Mihai Prepeliţă – un foarte interesant poet , un fel
de cronicar liric al unor evenimente din istoria recentă a românilor de pe
ambele maluri ale Prutului. Florian Saioc – în imagini cu totul deosebite
cultivă o poezie minunată, în spirit creştin. Scriitoare de factură mistică, în
toată profunzimea ei, Ioana Stuparu a scris multe cărţi de spiritualitate, atât
de poezie cât şi de proză. În Antologie se prezintă cu un grupaj admirabil de
poeme sacre, mărturii de credinţă şi gesturi de bunăvoire. Ea aduce
„Mântuitorului Slavă!” – prin condeiul său destoinic, neprecupeţindu-şi
cuvintele atunci când e vorba despre Dumnezeu. Poemele ei sunt „clipe de
Lumină” care ne îmblânzesc fiinţa. Legătura tainică dintre trup şi suflet este
considerată de autoare drept o „Îmbinare divină”. Poemele Ioanei Stuparu sunt
strigăte tainice către Dumnezeu şi către sfinţi, dar mai cu seamă către Maica
turturor sfinţilor.
Elena Trifan – neobosită lucrătoare în ogorul lui
Dumnezeu prin vocaţia educaţională, dar şi prin convingerile proprii, este
prezentă în Antologie cu un buchet sfinţit de flori proaspete de vers care aduc
Lumină în suflete. Ea avansează ideea despre „Infinitul iubirii” dumnezeieşti
pentru oameni. Unele poeme au aspect şi conţinut de rugăciune.
Voican Marin – autor de poezie şi teatru, dar şi de
studii şi prelucrări de foclor – acest autor prezntă o selecţie de poeme
cantabile, în vers clasic, care pot fi puse pe muzică, exprimând sentimentul
religios.
Claudia Voiculescu îşi expune şi ea convingerile
creştine în versuri interesante, în stil clasic, unele sub formă de baladă ori
doină. Ea se adresează într-un
poem pământului care ne hrăneşte cu rodul său. Prin toate aceste versuri,
autorii, fie clasici, fie contemporani, înalţă altare de lumină şi sunet lui
Dumnezeu şi tuturor sfinţilor.
Toate aceste poeme sunt esenţă de spirit, au
substanţă şi miez. Ele îndeamnă la credinţă şi la cunoaşterea adevărului evanghelic. Un Cuvânt
introductiv alcătuit minuţios de coordonatoarea ediţiei, Elena Armenescu, ea
însăşi poetă de expresie religioasă, anunţă tocmai aceste binevoitoare
intenţii, de a aduna între coperţi, cele mai reprezentative lucrări de gen. O
Postfaţă întemeinicită în documente biografice – adaugă în chip fericit şi
Prof. Dr. Dan Bodea, Cuvânt îmbunătăţit în ştiinţă, informaţie şi cultură, care
serveşte, de asemenea unei bune lecturări şi însuşiri a poemelor religioase din
acest volum vivificator şi edificator de suflete. Dan Bodea, el însuşi autor a
numeroase volume de esenţă religioasă, are o contribuţie lirică remarcabilă în
această carte.
Ar trebui ca fiecare autor să fie analizat şi citat
pentru prestaţia lui şi pentru bunăvoinţa de a-i oferi lui Dumnezeu, încă o
dovadă a mărturisirii de credinţă literară, prin intermediul acestui important
volum antologic.
Poeta Elena Armenescu a avut strălucita idee a
alcătuirii acestei Antologii, în momentul când se simţea cel mai mult nevoie de
un asemenea document literar, care va intra, de bună seamă în Istoria
Antologiilor de acest gen din România, şi chiar în Istoria Literaturii române
contemporane, cu trimiteri esenţiale în trecut, prin numele prestigioase ale
atâtor autori mistici, dar şi în prezent şi mai ales, în viitor, prin creaţiile
religioase ale autorilor contemporani.
Dar mai presus de orice, este şi o dovadă de
cinstire a Sfinţilor Martiri Brâncoveni, de către creştinii de pretutindeni,
ceea ce adaugă un plus de însemnătate lucrării. Antologia «Poeţi români slăvind dumnezeirea» - în curs
de apariţie, se înscrie în bogata tradiţie creştină românească, de a păstra
valorile spiritualităţii strămoşeşti prin cultură şi artă, ceea ce duce,
implicit la edificarea omului zilelor noastre în drumul lui spre mântuire.
Îmbucurător este şi faptul că atâţia poeţi cunoscuţi şi
mai puţin cunoscuţi, continuă tradiţia creaţiei literare cu tematică religioasă,
contribuind la reînvierea credinţei poporului român, atât de încercată. Prin
structurarea lui, volumul are o anumită coerenţă şi puncte forte care
desemnează idei creştine legate de Sfintele Sacramente, de sărbători şi
ritualuri, de vieţile sfinţilor, despre trup şi spirit şi legătura dintre ele,
şi de viaţa de credinţă în general.
Cartea are meritul incontestabil că a adăugat la
bibliografia cărţilor religioase, poezii reprezentative, nespus de frumoase şi
mai puţin cunoscute, care au fost interzise în regimul trecut şi astăzi ele
sunt citite şi puse în valoare spre a fi însuşite. Mulţi poeţi interzişi sunt
în acest mod puşi în lumina care li se cuvine pe drept cuvânt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu