vineri, 19 februarie 2016

Poesis - Adela NAGHIU

Apocalipsa pe înţelesul copiilor

Când mi-e foarte frică
mă ţin departe de poezie
ca să nu înnebunesc
- aşa se spune că se întâmplă cu aceia
care-şi trag răsuflarea după ei
şi în groapa comună

Poezia e Dumnezeul în care-am crezut cel mai mult
poate de aceea mi se arată
ca dreptcredincioşilor
la fiecare trei fapte bune
numai că scrisul acela vâscos
care apare din când în când
şi mă face să mă târăsc
cum aş fi-nghiţit un şarpe mort
se depune în straturi
- pe partea cu oamenii mă fac foarte frumoasă
pe partea cu mine
creşte animalul acela orb
care nu-şi aminteşte decât gustul de carne
şi rugăciunea
către un animal atât de mare
că nu se mai poate ruga nimănui


Poem pe marginea insulei lui Groşan

robinsoni care şi-au dus insulele
pe picioare
până nu s-a mai putut face nimic
aşteptăm retragerea apelor
cu vise din cele mai simple

Ne-am învăţat trecutul
la televizor
şi viitorul ne rămâne mic
şi trebuie să-l dăm altora
n-am fost niciodată
ceea ce suntem
n-am vrut niciodată
decât cu o jumătate de gură
şi când am câştigat
n-am ştiut cine-a câştigat
şi când ne-am pierdut
în amănunte
a venit întotdeauna cineva
să spună ceva
şi a fost seară şi a fost
dimineaţă
şi lucrurile-au început să se piardă
îndărătul altor lucruri

În ziua a doua
n-am ştiut că e ziua a doua
mâinile dinspre mare
continuau să zapeze
şi viaţa să treacă
fără ceva de trăit
Cu o foame grozavă
ne-am repezit după peşti,
după animale
după plante
şi seara ne-a prins
în polemici
asupra teoriei evoluţioniste

În ziua următoare
n-am făcut nimic memorabil
- numai cei fericiţi au memorie -
dar fiindcă zilele
au trecut de la sine
înseamnă c-am supravieţuit
întâi de-a buşilea
apoi fugind după zmeie
apoi gâfâind după femeie

Într-o altă zi
ne-am schiţat următoarele zile
într-o limbă de circulaţie
internaţională
dar e greu de trăit
ca să fie uşor de scris
cu vieţile altora
din care se vede
doar aşezarea în pagină
cu viaţa ta toată
lizibilă
rizibilă
şi cuvintele trecând
unele pe lângă altele
şi cuvintele trecând
unele pe lângă altele

Stau lângă gura de aerisire a fricii

În somnul în care-am dormit
nu mai e nimeni
toţi au plecat
lăsând vorbă să nu fie deranjaţi
câtă vreme vor lipsi
Trag de viaţa mea
şi nu se deschide poate am greşit-o
poate nu sunt eu
cel care caută
poate că dincolo nu e decât moartea
şi devin dintr-odată prea îndemânatic
numai că după moarte
trebuie să-nveţi din nou
să vorbeşti
şi pe morţii tineri
nimeni nu-i înţelege vreo câţiva ani
şi când încep în sfârşit
să lege ceva
li se pune în mână condeiul
dar scrisul
e cum ai plânge pe propriul umăr
şi numai cei foarte bătrâni
pot plânge şi cu ochii închişi
                       
Ritualuri de trecere

La naştere femeia iese şi ea
dintr-un trup
între viaţă şi moarte
se trece-ntotdeauna prin carne
şi cineva se uită repede la ceas
şi cineva e spălat de toate drumurile
şi coborât cu grijă
până în vârful oaselor

Femeia când naşte
naşte totul
şi strigătul şi-l naşte-nspăimântată
aşa se cântă pietrelor
în goluri de aer
unde respiraţia poate să-nceapă

Bărbatul rămâne în urmă
şi inelele lui se-nmulţesc
pe trupul femeii
ea strânge din dinţi
şi rămâne frumoasă
ca o inimă oprită
la jumătatea bătăii

Aşa mor poeţii

fără să spună din vreme
la ei semnele de moarte
se văd întotdeauna mult mai târziu
şi nu pe partea cu oamenii
Ei scriu, scriu
până nu se mai poate face nimic
şi toată lumea încearcă
să-i aducă pe calea cea bună
dar ei îşi cultivă nebunia
în tiraj tot mai mic
trăind mai mult în întâmplările altora
întorcându-se în viaţa lor
numai pe străzi lăturalnice
mutându-şi sărăcia
de pe-un picior pe celălalt
şi sufletul
până în locul de unde

începe să se vadă Dumnezeu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu