Ministerul Educației
și ministerul Muncii reacționează în cazul protestului fără precedent care a
avut loc la o școală din Pitești, unde părinții nu își lăsau copiii să intre la
ore din cauza unui coleg de clasă cu probleme de comportament.
Conducerile celor două instituții condamnă atitudinea
intolerantă și discriminatorie și atrag atenția că astfel de reacții nu pot fi
o soluție în nicio situație de acest gen și creează premisele unui comportament
discriminatoriu în rândul tinerei generații.
Redăm mai jos comunicatul integral emis de cele două instituții:
Precizările Ministerului Educației și ale Ministerului
Muncii cu privire la educația și incluziunea copiilor cu nevoi speciale
Având in vedere situația creată la Școala Gimnazială “I. L.
Caragiale", Pitești, Ministerul Educației și Ministerul Muncii fac
următoarele precizări:
O echipă mixtă formată din reprezentanți ai Ministerului
Educației și ai Ministerului Muncii s-a aflat luni, 24 octombrie 2016, la Pite ști, pentru a evalua în
teren măsurile luate la nivelul școlii, al Inspectoratului școlar Județean
Argeș și al DGASPC Argeș, în vederea integrării elevului aflat în discuție.
S-au purtat discuții cu reprezentanți ai inspectoratului școlar, ai Centrului
Județean pentru Resurse Educaționale, ai DGASPC, ai conducerii școlii și ai
corpului profesoral.
Astfel, în urma evaluării situației, au fost făcute mai
multe recomandări, printre care: o adaptare reală a programei școlare la
nevoile elevului, implicarea CJRAE în monitorizarea situației și consilierea
profesorilor de la clasă, accentuarea dialogului cu familia, în sensul
implicării acesteia și al asigurării unui ambient favorabil integrării și
dezvoltării elevului. Reprezentanții celor două ministere au insistat asupra
eforturilor care trebuie făcute de școală pentru integrarea copilului,
profesorii fiind încurajați să ceară sprijinul specialiștilor pentru
gestionarea situațiilor.
Ministerul Educației solicită Inspectoratului Școlar al
Județului Argeș o monitorizare permanentă a evoluției elevului și implicarea
necondiționtă pentru integrarea elevului. Mai mult, Ministerul Educației va
solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul școlar 2016-2017, să
pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educație incluzivă.
În sensul mai larg al educației și incluziunii copiilor cu
nevoi speciale, cele două instituții guvernamentale consideră că este nevoie de
un efort susținut pentru ca școala să poată asigura un ambient optim în vederea
valorificării unicității fiecărui copil.
Ministerul Educației și Ministerul Muncii, Familiei,
Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice consideră legitime interesele
reprezentanților societății pentru luarea tuturor măsurilor astfel încât
educația și sistemul de protecție socială să asigure condițiile necesare
incluziunii elevilor cu nevoi speciale. În egală măsură, conducerile celor două
instituții condamnă atitudinea intolerantă și discriminatorie, în raport cu
situația elevului G.I.R. și atrag atenția că astfel de reacții nu pot fi o
soluție în nicio situație de acest gen și creează premizele unor comportamente
discriminatorii în rândul tinerei generații.
Conștientizând necesitatea unor intervenții corelate și mult
mai eficiente, cele două instituții, cu sprijinul Autorității Naționale pentru
Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și al Autorității Naționale pentru
Persoanele cu Dizabilități, au inițiat, în cursul lunii septembrie, elaborarea
mai multor măsuri menite să îmbunătățească procesul de incluziune a copiilor cu
nevoi speciale. Aceste măsuri vor fi centrate pe trei paliere principale:
acomodarea rezonabilă a mediului educațional, planurile individualizate de
sprijin educațional, social și medical și sprijin general pentru o școală
incluzivă.
Menționăm aici proiectul de Ordin comun privind Metodologia
pentru evaluarea şi intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu
dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a
copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și
reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau CES. Documentul, aflat în dezbatere
publică în perioada 4- 13 octombrie, își propune asigurarea unui cadru unitar
pentru evaluarea copiilor cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale
speciale şi intervenţia integrată, în vederea asigurării dreptului la educație
și a egalizării șanselor pentru acești copii. Nu în ultimul rând, măsurile
propuse urmăresc abilitarea și reabilitarea acestora, prin asigurarea
managementului de caz, respectiv intervenții inter-instituționale coerente.
Astfel, la inițiativa Ministerului Muncii, Familiei, Protecției
Sociale și Persoanelor Vârstnice, a ANPDCA și ANPD, din comisia CES vor face
parte și reprezentanți ai organizațiilor non- guvernamentale de profil, lucru
prevăzut în ordinul mai sus menționat.
Pe de altă parte, la nivelul Ministerului Educației se va
înființa, prin ordin de ministru, punctul de contact pentru implementarea
Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități. Rolul punctului de
contact va fi, pe de o parte, de monitorizare a implementării Convenției, iar,
pe de alta, de elaborare și înaintare de studii și politici publice în domeniu.
MENCS a încheiat consultarea publică asupra Foii de parcurs
pentru desegregare și creșterea calității educaționale în unitățile de
învățământ preuniversitar din România, care include criteriul CES și cel al
dizabilității, între criteriile pe baza cărora segregarea școlară este
interzisă. Prin acest document, Ministerul Educației își asumă mai multe
măsuri, printre care redefinirea segregării școlare, modificarea mai multor
acte normative specifice, inclusiv referitoare la copiii cu CES, măsuri de
formarea inițială și continuă a cadrelor didactice și a managerilor școlari
pentru prevenirea și eliminarea segregării, crearea școlilor și a claselor
incluzive, respectiv implementarea de programe de consiliere a părinților.
”Situația de la
Pite ști nu este singulară, e îngrijorător că atât de mulți
copii sunt în situații similare iar școala nu le oferă ceea ce au ei nevoie.
Sunt copii extraordinari care merită fiecare efort de-al nostru pentru a fi
alături de ei și familiile lor. Consider inacceptabilă orice atitudine de
respingere sau discriminare a acestor copii iar școala este responsabilă de
integrarea și educarea lor. Ce am constatat, și nu doar din această situație
nefericită: profesorii nu știu să gestioneze astfel de cazuri, unde e evident
necesară înțelegerea față de nevoile elevului, o implicare mai puternică a
profesorului și a psihologului, dar și comunicarea cu familia. De aceea, în
paralel cu celelalte măsuri, vom accentua formarea cadrelor didactice pentru
educație incluzivă și o mai puternică implicare a consilierilor din cadrul
centrelor județene de resurse și asistență educațională. Suntem datori să facem
cu toții front comun pentru binele acestor copii”, a precizat Mircea Dumitru,
ministru al Educației Naționale.Sursa: Puterea
C.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu