Despărţirea revoluţionară de „societatea socialistă
multilateral dezvoltată” ne-a lecuit de colectivismul de tip marxist şi ne-a
infestat cu individualism capitalist. De 29 de ani, vrem prosperitate cu orice
preţ, performanţă înainte de orice, or acest comportament egoist produce
suferinţă. Haideţi să deschidem ochii spre cei din jur şi să trăim în
comunitate!
Occidentul este puternic prin comunităţile de acolo. În
Austria, casele n-au garduri. În Olanda, intri în casă direct din stradă. Nu
sînt semne de sărăcie, ci de deschidere spre ceilalţi. În Europa de vest, piaţa
comună s-a format imediat după al doilea război mondial, au înţeles mersul lumii
şi pericolul revoluţiilor proletare din răsăritul Europei. Occidentul
capitalist a împrumutat de la sovietici radicalul „comun” şi a creat
Comunitatea europeană, bazată pe o piaţă şi comerţ liber, cu prosperitate
pentru 85% dintre cetăţeni. Uniunea europeană de state s-a adaptat la noua
realitate continentală, a favorizat relaţiile dintre membrii comunităţilor
locale, dirijîndu-le în principal de la colaborarea economică, spre economia
socială de piaţă.
Localităţile occidentale sînt guvernate local prin decizii
descentralizate, iar guvernarea centrală susţine un sistem economic mixt, piaţa
liberă fiind combinată cu economia dirijată de guvern. În Austria, statul
acordă locuinţe sociale, astfel că un muncitor din Viena poate să primească
apartament social cu chirie. În Germania, Franţa şi Italia, corporaţiile cu
capital de stat sînt printre cele mai mari. Se păstrează şi cooperativele
înfiinţate în secolul al XIX-lea, care s-au adaptat la marketingul modern şi
exportă producţia locală prin burse. În Israel, funcţionează 200 de kibbutzuri,
cu 100.000 de membri, oameni care muncesc şi trăiesc în comun. Se pare că în
unele locuri cetatea ideală a lui Platon a fost pusă în practică!
La noi, cooperativele agricole de producţie au fost
lichidate, iar legătura cu vechile comune urbariale, care aveau păduri şi
păşuni în comun, numite composesorate sau proprietăţi comunale, a fost ruptă.
Legile de retrocedare au descurajat proprietatea comună. Legătura cu tradiţia
urbariului, a ciurdei, a clăcii, a proprietăţii în comun n-a fost recunoscută
de statul democrat, aşa că România a devenit mai capitalistă decît statele din
vest!
Am căutat să recuperăm rapid libera iniţiativă pierdută timp
de 45 de ani, prosperitatea a căutat să ocupe primul plan al voinţei noastre,
cu toate că erau semne clare că pierdem sociabilitatea, vecinii de scară sau
gard ne sînt necunoscuţi, apare înstrăinarea de comunitate şi chiar de familie.
În oraşele mari, au apărut căi noi de socializare, relaţiile de serviciu
creează modulele de solidaritate. Asociaţiile de petrecere a timpului liber,
voluntariat, civice, culturale, religioase, sociale, sportive, educative ocupă
un loc important în societate.
Baza tuturora este activitatea comună, pe ateliere de lucru,
în echipe. Faţă de tradiţia sătească, unde totul se face după un tipic, aici
regulile nu sînt impuse, ci omul aderă de bunăvoie la grup. Scopul este ca
individul să nu se izoleze, să fie membru activ în comunitate, niciodată izolat
de ceilalţi, parte efectivă în relaţiile sociale. Statul nu poate fi indiferent
la aceste nevoi umane, susţine formele comune de activitate, dar nu este
suficient, avînd în vedere situaţia actuală. Efectele comunităţii şînt
benefice, pragmatice, creativitatea sporeşte diversitatea existentă în
societate, iar indivizii se simt împliniţi în comunitatea din care fac parte.
Nimic nu este mai important pentru om decît să fie şi să se simtă o fiinţă
socială, cu atît mai mult în situaţiile de criză a statului.
Gospodăriile noastre au garduri înalte, aşa că românii
emigrează masiv în ţările fără de garduri, unde angajatorii le strîng mîna şi
le mulţumesc, iar vecinii le zîmbesc deşi nu-i cunosc. Aceste garduri şi ziduri
dintre români să fie dărîmate!
Autor: Nicolae GOJA
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu