În vremea aceea, pe când trecea Iisus, doi orbi se țineau după El, strigând şi zicând: Miluiește-ne pe noi, Fiule al lui David! Iar după
ce a intrat în casă, au venit la El orbii şi Iisus i-a întrebat: Credeți că pot să fac Eu aceasta? Zis-au Lui: Da,
Doamne! Atunci S-a atins de ochii lor, zicând: După credința voastră fie vouă! Şi s-au deschis ochii
lor. Iar Iisus le-a poruncit cu asprime, zicând: Vedeți, nimeni să nu știe.
Dar ei, ieșind, L-au vestit în tot ținutul acela. Şi, plecând ei, iată au adus
la El un om mut, având demon. Şi, fiind scos demonul, mutul a grăit. Iar mulțimile se minunau, zicând: Niciodată nu s-a
văzut așa ceva în Israel. Dar fariseii
ziceau: Cu domnul demonilor scoate pe demoni. Şi Iisus străbătea toate cetățile şi satele, învățând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia Împărăției şi vindecând toată boala şi toată
neputința în popor.
O serie întreagă de duminici din perioada Octoihului au ca
miez biblic texte din Sfânta Evanghelie care ni-L prezintă pe Hristos-Domnul
vindecând pe contemporanii Săi de diferite boli și
neputințe.
Rostul încadrării
liturgice
Așa avem vindecarea
slugii sutașului din Capernaum (Matei
8, 5-13 – Duminica a 4-a după Rusalii), vindecarea celor doi demonizați din Gadara (Matei 8, 28-34 şi 9, 1 –
Duminica a 5-a după Rusalii), vindecarea slăbănogului din Capernaum (Matei 9,
1-8 – Duminica a 6-a după Rusalii) şi vindecarea celor doi orbi şi a unui mut
care avea demon (Matei 9, 27-35) în duminica de astăzi (a 7-a după Rusalii).
Această serie are o dublă explicație. Pe de o parte, pentru că în această perioadă se citește Evanghelia după Matei, iar aceasta are o
structură foarte sistematică, Sfântul Apostol Matei proiectându-şi lucrarea în
cinci mari părți (afară de „Evanghelia
copilăriei” de la început şi de relatarea Pătimirilor şi a Învierii de la
final). Fiecare dintre acestea conține
atât cuvinte ale lui Hristos, cât şi relatări despre faptele Sale minunate. Pe
de altă parte, este limpede că Biserica transmite astfel clar ideea că Hristos
şi lucrarea Sa răscumpărătoare au ca roadă vindecarea omului din robia
păcatului, a durerii şi a morții.
Hristos – Doctorul
sufletelor şi al trupurilor noastre
Aşadar, reiterarea liturgică a acestor vindecări pe care
le-a săvârșit Domnul nu are doar un
scop anamnetic, ci unul care vizează direct condiția
actuală a celor care Îl urmează pe Hristos. Astfel, înțelegem că singura ușurare
de orice neputință şi singura
posibilitate de vindecare a omului este dată de întâlnirea cu Hristos.
Împlinirea omului ca ființă
psihosomatică este legată strict de vindecarea sa din robia păcatului şi a morții. În limba greacă, primul sens al verbului
„a mântui” (σῴζω) era acela de „a face
sănătos”. Astfel, ideea de mântuire, ca scop final în spiritualitatea
răsăriteană, pleacă de la ideea tămăduirii sufletești. Suntem chemați așadar cu toții
în Biserică, în acest „spital duhovnicesc” (Sfântul Vasile cel Mare), la
întâlnirea cu Hristos-Domnul, Singurul care ne poate oferi sănătatea sufletelor
şi a trupurilor. De aceea, angajarea în viaţa eclesială nu înseamnă doar
înscrierea într-o comunitate oarecare, ci asumarea unui traseu cu scop
taumaturgic, vindecarea noastră de boala răutății
şi a egoismului fiind semnul întâlnirii noastre autentice cu Hristos, așadar al tămăduirii şi al accesului la
adevărata Lumină şi Viaţă.
Credința,
izvorul oricărei tămăduiri
Mântuirea sau tămăduirea sufletească este darul lui Dumnezeu
dat celui care îl dorește, îl cere şi
îl cultivă. Rolul omului în actul tămăduirii proprii este cel mai clar exprimat
prin conceptul de „credință”. Credința nu este însă ceva autoindus, ci puterea
sufletească prin care intrăm în legătură şi ne punem la dispoziția Celui care ne-a creat. Ea nu este
rezultatul studiului sau al cercetării, ci expresia încredințării lăuntrice (care nu exclude însă rațiunea, ci o depășește) primită ca urmare
a deschiderii către lumea lui Dumnezeu. Omul necredincios nu este capabil să
primească darul tămăduirii pentru că nu poate intra în legătură cu Cel care
poate vindeca de orbirea păcatului: Hristos – Lumina şi Viaţa oamenilor (Ioan
1, 4).
Uimitoarea și
minunata viață creștină
Realitatea nouă a existenței
prin pogorârea la noi a lui Dumnezeu a schimbat condițiile ontologice ale existenței.
Acest lucru se traduce în plan antropologic prin recuperarea condiției umane așa
cum a fost ea gândită de Creator. Evanghelia de astăzi surprinde extraordinar
reacția mulțimilor la vederea rezultatelor lucrării lui Hristos (demonii
fug, bolile şi infirmitățile sunt
vindecate): „Niciodată nu s-a văzut așa
ceva!”. Desigur, așa cum se exprimă
Sfântul Apostol Pavel, ceea ce a adus Hristos este cu mult mai mult (πολλῷ μᾶλλον)
decât ceea ce a pierdut Adam (Romani 5, 15). Prin Întruparea şi Lucrarea Sa
răscumpărătoare şi mântuitoare, Hristos aduce în lume această realitate nouă
sub soare (Sfântul Ioan Damaschin). Omul răscumpărat în Hristos este „făptură nouă”
(καινὴ κτίσις
– 2 Corinteni 5, 17) şi această exprimare paulină nu este o simplă metaforă.
Noua calitate a vieții umane în Hristos
este vizibilă în sfinții Bisericii. De
fapt, în primul veac creștin, Sfântul
Apostol Pavel asociază titlul de „sfânt” cu toți
cei care aparțin Trupului eclesial (1
Corinteni 1, 2; 2 Corinteni 1, 1; Efeseni 1, 1; Filipeni 1, 1; Coloseni 1, 2).
În acest sens, unul dintre cele mai vechi documente creștine, Epistola către Diognet (secolul al II-lea), ne oferă una
dintre cele mai frumoase descrieri ale creștinilor
din această perspectivă:
„Creștinii nu se
deosebesc de ceilalți oameni nici prin
pământul pe care trăiesc, nici prin limbă, nici prin îmbrăcăminte. Nu locuiesc
în orașe ale lor, nici nu se folosesc
de o limbă deosebită, nici nu duc o viață
străină. Învățătura lor nu-i
descoperită de gândirea și cugetarea
unor oameni, care cercetează cu nesocotință;
nici nu o arată, ca unii, ca pe învățătură
omenească. Locuiesc în orașe grecești și
barbare, cum le-a venit soarta fiecăruia; urmează obiceiurile băștinașilor
și în îmbrăcăminte, și în hrană, și
în celălalt fel de viață, dar arată o
viețuire minunată și recunoscută de toți ca nemaivăzută. Locuiesc în țările
în care s-au născut, dar ca străinii; iau parte la toate ca cetățeni, dar pe toate le rabdă ca străini; orice
țară străină le e patrie și orice patrie le e țară străină. Se căsătoresc ca toți
oamenii și nasc copii, dar nu aruncă pe
cei născuți. Întind masă comună, dar nu
și patul. Sunt în trup, dar nu trăiesc
după trup. Locuiesc pe pământ, dar sunt cetățeni
ai cerului. Se supun legilor rânduite de stat, dar, prin felul lor de viață, biruiesc legile. Iubesc pe toți, dar de toți
sunt prigoniți. Nu-i cunoaște nimeni, dar sunt osândiți; sunt omorâți,
dar dobândesc viața. Sunt săraci, dar
îmbogățesc pe mulți; sunt lipsiți
de toate, dar în toate au de prisos. Sunt înjosiți,
dar sunt slăviți cu aceste înjosiri;
sunt huliți, dar sunt îndreptățiți.
Sunt ocărâți, dar binecuvântează; sunt
insultați, dar cinstesc. Fac bine, dar
sunt pedepsiți ca răi; sunt pedepsiți, dar se bucură, ca și cum li s-ar da viață
[…]. Ca să spun pe scurt: ce este sufletul în trup, aceea sunt creștinii în lume. […] Sufletul locuiește în trup, dar nu este din trup; creștinii locuiesc în lume, dar nu sunt din lume”
(V, 1-16; VI, 1.3).
Pr. lect. dr.
Marian Vild – 04 Aug, 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu