de Petru Ursache
Rapoartele de război sunt
documente elaborate de comandanţii de campanie care au răspunderea de teren, a
strategiilor şi a tehnicilor de luptă aplicate în funcţie de împrejurările
concrete, de asalt-ofensivă, de intrare în dispozitiv, de tergiversare voită a
atacului, de refacere a forţelor sau de retragere. Nu încape risipă de detalii,
mai multe variante de proiect pentru una şi aceeaşi misiune, divagaţii
literare. Este de datoria Marelui Stat Major al Armatei, a membrilor acestuia,
fie delegaţi pe teren, fie uniţi în consiliu de lucru, să constate dacă şi în
ce măsură factorul executiv a procedat cu judecată şi la obiect într-o bătălie
cîştigată ori pierdută, ţinînd cont de poziţia de pe teren, de dispoziţia
trupelor, de înzestrarea unităţii, de raporturile de forţe cu duşmanul.
Războiul este ştiinţă exactă pentru cei implicaţi direct, cu arma în mînă;
poate fi socotit şi artă, privit de
la distanţă, peste timp.
Asemenea
documente aparţin cu prioritate arhivelor militare şi stau la dispoziţia
cursurilor pentru pregătirea ostăşească. Post-festum, ele prezintă acelaşi
interes şi pentru învingători şi pentru învinşi: „cele bune” trebuie să fie
memorate, iar cele care au dus la rezultate nedorite să fie menţionate pentru
meditaţie şi învăţătură; mai ales că războaiele sunt aceleaşi de cînd lumea, cu
victorii sau/şi cu înfrîngeri. După căderea Cortinei de Fier, de cînd s-au
desecretizat şi arhivele militare
privind cel de-al Doilea Război Mondial, germane, ruseşti, româneşti etc., se
poate constata, fără note propagandistice, în ce punct forţele militare
germano-române au înscris puncte pozitive (în sensul de „favorabile”) în
războiul purtat, în comun, în sudul Rusiei şi unde s-au grăbit în judecată şi
acţiune, dînd posibilitate adversarilor să se replieze şi să preia comanda în
teritoriu.
Într-o
bătălie încinsă, pe front întins, cu multe fortificaţii şi centre de comandă,
adesea este greu de făcut estimări precise, de perfectă coordonare a
acţiunilor. Abia după ce lucrurile sunt puse în rînduială, prin relevarea
faptelor de teren şi a ordinelor de comandă, începe să se întrevadă faţa exactă
a adevărului. Istoricii militari reconstituie
faptele trecute, în chip concluziv, îndepărtînd confuziile, semnalînd
controversele. Iată un exemplu ilustrativ în legătură cu o secvenţă a
războiului trecut:
„Poziţiile
din Hersones au fost ocupate încă de la 9 mai de trupele Corpului de Munte
român, care au asigurat astfel retragerea restului forţelor Armatei 17 de la
Sevastopol. Încă o dovadă a faptului că trupele române nu erau nici lipsite de
valoare şi nici «inutile», aşa cum clama Comandamentul german” (Adrian Pandea
şi Eftimie Ardeleanu, Românii în Crimeea
(1941-1944). Editura Militară, Bucureşti, 1995, p. 86).
Afirmaţia
se bazează pe studiul rapoartelor şi al programelor de luptă. Nu-i de dorit
răstălmăcirea acestora, cum se întîmplă în cazurile de propagandă şi de
„corectare” a istoriei. Se are în vedere unitatea militară, Armata în general,
capul oştirii, pentru a se reţine esenţialul: prezenţa (sau absenţa)
românilor, să spunem, a germanilor, a ruşilor, a italienilor în situaţia
dată.
Programele
şi rapoartele elaborate de capii oştirii sunt documente (scrieri) greu
accesibile cititorului obişnuit. Mai aproape de înţelesul lui par a fi
jurnalele de front cu amănunte de viaţă concretă, cu divagaţii şi
literaturizări. Prind contur faptele şi oamenii, iar atmosfera de tranşee cu
ale ei suferinţe-satisfacţii capătă
credibilitate sporită pentru orice categorie de cititori. Aici se aude şi se
vede ostaşul dintotdeauna, indiferent de gradaţii ori de medalii, executantul
fiind răspunzător cu viaţa, în fiecare clipă, de ceea ce face, comandantul
fiind acelaşi, alături de ai săi, fie sub gloanţe, fie aflat în punctul de
observaţie. Bucuria datoriei împlinite, onoarea, eroismul sunt moduri de a
exista pentru fiecare. Faptele vii, narabile cu mîndrie în clipele de popas,
între două lupte, dau sens şi culoare acestui tip de scriere. Văzîndu-i pe
combatanţi la lucru, cu mic cu mare, se confirmă programele şi rapoartele
speciale, în fond şi în literă, documentaţia de război în ansamblu, ca şi în
aspecte sensibile, detaliate.
O asemenea
lucrare este Drumul crucii, vol. I,
II (Editura Litera, Bucureşti, 1993) de Aurel State. Cine este autorul? Un erou
născut („iar nu făcut”) din anonimatul sănătos şi roditor al unui sat de munte.
Pot fi citate şi multe alte scrieri care
dezvăluie formarea personalităţii luptătorului în condiţiile vieţii de
campanie: Şi eu am luptat în Est.
Spovedania unui fost prizonier de război. Editura Militară, Bucureşti,
2010) de Gheorghe Netejoru, Sub faldurile
drapelului tricolor (Editura Pentru Viaţă, Braşov, 1999) de Nicu Păun, Un procuror incomod (Editura Fundaţia
Academia Civică, Bucureşti, 2011) de Florea Olteanu, etc.
Cititorul
mai află de faima militară a locotenentului Aurel State din cartea lui Marcel
Petrişor, Cumplite încercări, Doamne! unde
i se acordă eroului cîteva pagini frumoase, în compania unor nume celebre ca
Prinţul Ghyka, Petre Ţuţea, Nae Cojocaru, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, stareţul
Arsenie Papacioc, Costache Oprişan, personalităţi victimizate de vremuri de
război, de prizonierat, dar mai ales de închisorile comuniste în timp de „pace”.
Paul Goma îl aşează pe Aurel State pe primul loc într-o serie de celebri
opozanţi anticomunişti, după cum urmează: Aurel State, Gheorghe Mircescu,
Nistor Cheoreanu, Costin Merişcă (Paul Goma, Scrìsuri. 1972-1998. Nemira, Bucureşti, 1999, p. 418). Firesc, deci, să trezească interes Drumul crucii, scriere amplă, dezvăluind
un destin dramatic şi complex de luptător care merită, într-adevăr, titlul de
erou.
De ce Drumul crucii? Pare o opţiune religioasă,
ca la Virgil Maxim (Imn pentru crucea
purtată) sau Radu Gyr (As-noapte
Iisus ...). De altfel, literatura religioasă era preferată în închisoare;
dar şi cea patriotică. Ambele se uneau într-o voce. Doina lui Eminescu, interzisă în celularul mare (Ţara), se auzea în
toate închisorile, iar poezia Limba
noastră, a preotului basarabean Alexei Mateevici se rostea cu glas de
rugăciune. Mai multe categorii tematice ale literaturii concentraţionare şi de
rezistenţă se asociau metaforei urcuşului christic pe Golgota suferinţei, ca un
parcurs de înălţare din treaptă în treaptă, dovadă că unele victime au fost
răsplătite cu iluminări harice. Şi-au găsit adăpost la mănăstiri şi schituri
după detenţie, au încercat să practice meşteşuguri şi arte religioase, ori au
ridicat biserici, chiar la ei în sat. Altora li s-a rezervat un traseu mai
agitat (război-prizonierat-închisoare), cu urcuşuri şi prăbuşiri ( ofiţerii
Aurel State, Radu Greceanu, Nae Cojocaru), dar au reuşit să se salveze în
virtutea aceloraşi valori morale divino-umane. Aşa că literatura concentraţionară
dezvăluie destine de eroi, dar şi de sfinţi. Faptele de arme, într-un caz,
comportamentul de neîntinată curăţenie sufletească, în celălalt, vorbesc de la
sine. scutindu-ne de conformismul frazelor decorative.
Dacă rolurile ar fi fost schimbate,
Aurel State cu Gheorghe Calciu, să spunem, cu Valeriu Gafencu ori cu Sandu
Tudor, puterea lor de rezistenţă, ca „încercare” (Marcel Petrişor) în faţa
răului, n-ar fi fost diminuată. Părintele Grebenea nu-şi găsea linişte pînă
nu-i ajuta măcar cu o vorbă bună pe nefericiţii aflaţi pe patul de suferinţă,
deţinuţi ca şi el. Trecea dintr-o celulă în alta, împotriva interdicţiilor,
suporta sancţiuni aspre. Se purta ca un adevărat „oştean al lui Hristos”;
Nichifor Crainic, Radu Gyr, Dumitru Stăniloae reprezentau repere ideale,
impunînd respect chiar şi duşmanilor înrăiţi de la conducere; iar Petre Ţuţea
obişnuia să se recomande pe sine ca „ostaş al neamului meu”, oricînd gata să se
sacrifice. Asta şi făcea.
Aşadar: Drumul
crucii. Dar în accepţiunea unui militar de carieră, maturizat încă din
prima zi a focului: „Războiul nu e ucenicie pentru nimic, scrie autorul. E
Golgota fără înviere. Te-ai băgat singur sub cruce, du-o cum se cuvine” (Drumul crucii, I, p. 24-25). Nu era un
război ca toate altele, ci împotriva comunismului ce năvălea de la Est; un
„război sfînt”, cum i se spunea atunci, în rapoarte militare, în predici de
duminică.
Ziua nunţii şi ziua plecării la
oaste însemnau cele două momente memorabile din viaţa unui tînăr, fie din
mediul sătesc, fie de la oraş, cu bucurie şi, totodată, cu emoţie de doină.
Dacă se întîmpla să fie şi absolvent al vreunei şcoli militare, devenea vedetă
în faţa tuturora şi i se prevedea carieră binecuvîntată. De cînd România
căpătase chip de sine stătător în epoca modernă, se întărise credinţa că
fiecare generaţie de tineri este chemată să dăruiască partea ei de jertfă,
pentru binele propriu şi general. Succesiunea rapidă a războaielor, de la 1877
pînă la cel din urmă, cu învăţămintele de rigoare, pledează de la sine. Aşa că
plecarea la oaste, întoarcerea cu răsplata onoarei intraseră în firea
lucrurilor.
Cu bucuria plecării la oaste
începe şi cariera tînărului Aurel State; din
păcate, nu şi cu
răsplata onoarei la întoarcere. Terminase Şcoala de ofiţeri de vînători de
munte, împlinise 21 de ani şi se pregătea să se integreze în unitatea în care
fusese repartizat; se afla deja în focul luptelor, în preajma sistemului de
fortăreţe al Sevastopolului. Încercase să ţină un jurnal de însemnări zilnice,
dar nu realizase decît cîteva foi pe care avea să le piardă în curînd, „într-o
luptă prin Caucaz”. Deocamdată, ieşise din adăpostul de şef de grupă, ca
subofiţer, să ia cunoştinţă, la vedere mai liberă, cu cîmpul de luptă. Un
camarad mai încercat, Fane Stroescu, îi arăta punctele din program:
„Valea Ceornaia cu şirurile de plopi, mereu
fumegînd de explozii, înscrisă pe axul celor două localităţi tătare: Suli unde
începusem drumul meu, şi Novo Suli, sub pantele Gorei Sapun, centura portului
Sevastopol. În stînga noastră, aproape central pe harta capului de pod,
bastionul cu înălţimea Capelei, poarta blestemată a cetăţii, întredeschisă în
decembrie '41 şi înţepenită aşa în încleştarea celor doi adversari” (Drumul crucii, I, p. 23).
Pare o recunoaştere de rutină,
fără note stilistice tensionate. Însă, după toate probabilităţile, se petrecea
în ajunul bătăliei decisive asupra Sevastopolului. Ea a dus la aşezarea
trupelor germano-române în Crimeea, cu deschideri şi marşuri lejere pînă în
Caucaz şi Kuban. Înfruntarea s-a produs între 17-23 decembrie 1941, Corpul
român de Munte ducînd greul bătăliei, sub comanda generalului Gheorghe
Avramescu şi a colonelului (la acea vreme) Radu Konde. Într-un raport militar
întitulat Cucerirea Karlovkăi şi a
Dealului Capelei se scrie:
„Atacul executat de Divizie între
17-23 decembrie 1941, pentru cucerirea fortificaţiilor din faţa Sevastopolului,
a condus la următoarele pierderi:
Morţi: 25
ofiţeri, 5 subofiţeri, 301 trupă;
Răniţi: 26
ofiţeri, 14 subofiţeri, 761 trupă;
Dispăruţi:
121;
Total pierderi: 1266.
Sunt cele mai grele jertfe din
toate operaţiunile pe care le-a executat Divizia de la începutul războiului.
Totuşi jertfa grea de sînge a
fost încununată de succes, deoarece Dealul Capelei, satele Karlovka şi Ciorgun
şi înălţimile vest de acest sat au fost cucerite prin eroismul legendar al
ostaşilor noştri, care s-au acoperit de glorie şi de admiraţia nemărginită a
aliaţilor noştri germani” (Adrian Pandea şi Eftimie Ardeleanu, Românii în Crimeea. 1941-1944. Editura
Militară, Bucureşti, 1995, p. 176-177).
Istoricilor de profesie le sunt
utile asemenea constatări de valoare documentară, înainte de toate, dar şi
apologetică, instructivă pentru noile generaţii. Au fost pierderi ca peste tot
(aici, cifrate în vieţi omeneşti), şi încă pe pămînt străin. Dar există un totuşi fortifiant, destinat să
răscolească realităţi mai profunde şi semnificative. În acest raport, ca şi în
altele, sunt citate localităţi de prim interes strategic: Dealul Capelei,
Sapun, Kerci, Ciorgun, Balaklava, Perekop, Şivas, dar mai ales „înălţimile”
(Capela, Sapun). Cucerirea lor era specialitatea vînătorilor de munte ai
armatei române, la origine, păstori de prin Bucegi, Vrancea şi Dorne. Aurel
State se afla printre ei. Incursiunile de acest fel cereau antrenament, curaj
şi chiar fantezie şi se executau în grupuri mici, însă bine corelate în
cuprinderea unui spaţiu accidentat, cu altitudini greu accesibile. Stalin a
avut mare necaz pe aceşti luptători români. Redutele din faţă cădeau rînd pe
rînd. Împotriva celor mai rezistente, comandamentul român al vînătorilor de
munte apela la echipe de voluntari: cei mai destoinici şi mai curajoşi aveau
prilejul să se afirme. Aurel State nu scăpa asemenea ocazii. Îi făceau bine
aerul înălţimilor vibrînd de obuze şi de flăcări incendiare, pereţii de stîncă
marcaţi peste tot cu guri de foc, gîndul că norocul îl poate conduce să
găsească soluţia salvatoare.
E dificil de urmărit fir cu fir
şi secvenţial bătălia pentru ocuparea poziţiilor deja amintite şi intrate în
legendă: bastionul Capela, centura Gora Sapun, Valea Neagră, Stînca Roşie etc.;
odată cu pierderea camaradului din stînga ori din dreapta, nesocotind pînă şi
gîndul naiv al fiecăruia de a pune primul piciorul acolo sus, pe stînca din faţă.
Gloanţele păreau să-i întărîte, nu să-i sperie pe ostaşii români. Dar şi
„contraatacurile lor ţîşneau scurt ca din pămînt; unităţi de femei încercau ca
furiile să ne smulgă îndărăt şanţurile. Viclenia slavă făcuse pe îndelete tot
pămîntul capcană” (Idem, p. 43).
Dificultatea relatării are mai
multe enigme. Viaţa desfăşurată, de front, nu se pretează la canoanele
narativului cu ierarhizări şi temporalităţi, pentru că atacul presupune o serie
de acţiuni aparent disparate, dar simultane, în acelaşi ritm şi intensitate;
trăirile sunt concentrate şi receptate în viteză: „Popa Aldea, cald încă, cu
două găuri de sînge în lespedea frunţii, plecase, pentru totdeauna, dintre
noi”; ”locotenentul Dobre căzuse undeva pe Valea Rea”. După trecerea coşmarului,
au loc refacerile de trebuinţă; evenimentele personale/generale se redimensionează
în marginile credibilului.
Şi Aurel State căzuse rănit în
cursul acestei bătălii, de mai multe zile, pentru cucerirea Sevastopolului. Primise
o lovitură chiar din prima zi, dar nu s-a îndurat să se despartă de
coechipieri. Se pare că există o camaraderie de nedesmintit în asemenea
împrejurări unice, de viaţă şi de moarte, care ne scapă dacă privim cu
detaşare. Prima lovitură nu l-a doborît, însă cînd a venit a doua, în scurtă
vreme, nu s-a mai putut aduna singur de jos: „Căzusem şi încercam să mă ridic. Oboseala
se apropia grea, mişcările rămîneau în intenţie. Orizontul se lărgea ca o ramă
în cutremur”. Începea să aibă halucinaţii. Sunt amănunte autoscopice şi accidentale.
Părea, cum s-ar zice, un „înger căzut”. Partea inedită, reţinută cu haz (pentru
că aşa-i pe front, între camarazi şi în faţa morţii) de cei din jur, este că
rănitul a fost ridicat de jos de un soldat rus, aşezat voiniceşte pe umeri şi
predat românilor îngrijoraţi, pe moment, de dispariţia lui. Sunt gesturi care
ţin de umanitatea cea mai curată şi care-i înalţă pe adversari. Ele nu pot fi
judecate numai după legile războiului. S-au întîlnit adesea cazuri
asemănătoare, pe parcurs, şi din partea ruşilor, şi a românilor. În perioada
Sevastopolului, se remarcase generalul Gheorghe Avramescu, prietenos, bun şi
„moale ca un moldovean” cu ostaşii, înainte şi după bătălie; dar mai ales cu
populaţia locală, flămînzită şi sărăcită din preajma frontului: o aducea la
popotă, o adăpostea, îi punea la dispoziţie pază şi mijloace de transport. Din
păcate, „după cotitura din '44 avea să «dispară» dintr-un comandament al
frontului antihitlerist” (Idem, p. 27). Dictau alte „legi”.
Au urmat zile, săptămîni şi luni de veghe pe
înălţimile muntoase, la trecătorile accidentate de pe vale. Pe măsură ce
fortăreţele cădeau în stăpînirea armatelor româno-germane, intra în acţiune un
front interior, al partizanilor, din ce în ce mai viguros şi mai eficace.
Iarăşi echipe de voluntari cu pregătire corespunzătoare, iarăşi Aurel State,
cel mai inimos dintre ei şi cu iniţiativă. Oricum, „Crimeea rămînea în spatele
frontului în mişcare spre Vest. Încercările sovietice de a forţa intrarea la
Pericop şi de a-şi lărgi capul de pod de la Kerci vor rămîne infructuoase pînă
în primăvara viitoare, cînd frontul se va stabiliza în spaţiul Varşoviei şi la
Iaşi” (Idem, I, p. 118).
Însemnarea este tipică jurnalelor
de front. Ea marchează un moment oarecum favorabil din parcursul campaniei.
Spun oarecum pentru că anunţă
începutul sfîrşitului: stabilizarea pe
linia Varşovia-Iaşi, recunoscută pentru partea nordică a frontului, însemna, în
fapt, înfrîngere, iar aceasta se va extinde, în curînd, asupra aripei din sud,
inclusiv coasta Mării Negre. Nu sunt totdeauna de bun augur victoriile rapide,
marşurile triumfale. Li se răspunde cu schimbare de tactică (înmulţirea
grupurilor de partizani), ceea ce tinde spre revenirea la vechile poziţii; ca
şi retragerea tactică, presărată cu capcane. Nemţii nu erau obişnuiţi nici cu
una, nici cu alta, iar românii, solicitaţi din ce în ce mai mult (îndeosebi
prin armata de elită a vînătorilor de munte), simţeau tot mai apăsătoare greaua
răspundere a campaniei.
Mai era şi ispita Crimeei cu
peisajul ei paradisiac. Bucuria victoriei, cu spectacolele ei aproape zilnice,
ducea la risipirea personalităţii luptătorului, la care se asocia emoţia
contemplaţiei peisajelor cucerite. Aurel State redactează pagini de jurnal de
front, dar şi de scriitor fascinat de frumuseţea locurilor:
„Hoinăream în ceasurile de răgaz
pe ţărm, ascultam marea, oamenii; mă ridicam spre cascada de deasupra Iailei,
cu trîmbele înalte de apă străjuite de curcubee; treceam pe la bătrînul
cărturar rus, cu barba pravoslavnică şi cu cămaşa încinsă peste pantaloni,
custodele castelului maur al prinţilor Voronţov de la Livadia, care mă surprindea
de fiecare dată cu o carte nouă, cu un tablou sau cu cine ştie ce miniatură
ascunsă prin tainiţele castelului” (Idem, I, p. 118-119). „Ceilalţi”,
stăpînitorii locurilor, nu-şi îngăduiau risipa de vreme; erau tot timpul la
pîndă, de aproape, fără să le scape vreo mişcare pe care s-o întoarcă împotriva
adversarului. Era un moment de destindere pentru cuceritorul Sevastopolului şi
al Crimeei, dar şi unul de refacere grabnică pentru cel în aşteptare.
De altfel,
de multă vreme se resimţeau defecţiuni în mersul războiului, mai ales de cînd
s-a mutat centrul de greutate spre întinderile sudice şi maritime. Comandanţii
germani se încăpăţînau să nesocotească discordanţa dintre planul de pe hîrtie
şi situaţia reală de pe teren. Nu luau în seamă
capacitatea de refacere a adversarului, mult răbdător şi precaut. Tocmai
de aceea sfîrşitul s-a anunţat ca un trăsnet, care a produs rupturi ireparabile
la toate nivelele de rezistenţă şi de luptă ale armatelor comune
germano-române. Ni se spune că ruşii şi-au ales tocmai ziua de 10 mai „să demonstreze din noapte pînă-n
noapte copleşitoarea-i superioritate. Ceea ce îşi propuseseră atacatorii
Sevastopolului din 1942, încercau şi ei să realizeze: „să scufunde acest colţ
de uscat în mare. Pămîntul fu pisat de avalanşe furibunde de ciocane de foc.
Cantităţi de armament automat propriu se transformau în fier vechi; efectivele
rărite se înjumătăţeau. Seara demonstraţia se muta în cer” (Idem, I, p. 143).
De
necrezut, dar nemţii intraseră de-a dreptul în panică. Printre ostaşii români
se auzeau voci severe la adresa lor, întrebîndu-se cum de- a fost posibil să
fie consideraţi „cei mai buni soldaţi ai Europei”. Într-o împrejurare încordată,
unii dintre ei „zăceau pe fundul şanţului anticar, nepăsători la tot ce era în
jur, surpaţi în ei ca nişte grămezi de moloz. Am raportat colonelului că nu
avem nevoie de acest balast amorf, care ar putea, într-un ceas de extenuare, să
diminueze capacitatea de luptă a vînătorilor” (Idem, I, p. 142). Sau, altă
secvenţă: „Într-un bunkăr 12 ofiţeri germani cîntaseră marşuri eroice, după
terminarea repertoriului urmînd tragerea la sorţi. Cel ales îi saluta pe rînd,
pe fiecare, înainte de a-i trimite glontele în cap” (Idem, I, p. 145).
Sfîrşitul era previzibil pentru fiecare; doar o diferenţă de amănunt: moartea
imediată prin luptă sau amînarea ei în stare de prizonierat. Lui Aurel State i
s-a rezervat varianta a doua, ca şi prietenului său, căpitanul George Fonea,
poet militar de renume, împreună cu mulţi alţi ofiţeri de elită din rîndul
vînătorilor de munte.
Prizonieratul
a fost iarăşi o încercare de rezistenţă pentru Aurel State, ca pentru
majoritatea militarilor români, hotărîţi să înfrunte greutăţile cu demnitate şi
orgoliu, pentru a nu afecta imaginea Armatei şi a Ţării. Poate de aceea nu
întîlnim notaţii personale, dezolante, cum se întîmplă în asemenea cazuri. Nu-i
scapă, însă, ambientul comun, comportamentul camarazilor de suferinţă, căderile
unora, fie din oportunism, fie din motivaţii psihologice, nedorite.
Dintre
toate întîmplările la care a fost martor de-a lungul anilor de pribegie prin
siberii, acţiunea de recrutare a ostaşilor în diviziile „de trădători” care să
lupte pe frontul de vest, alături de duşmanii noştri dintotdeauna, a fost
privită cu dezaprobare maximă. A fost iniţiată de „mesagerii lui Stalin” (p.
176), politruci de profesie. Din păcate, ei cîştigau teren cu promisiuni mult
aşteptate: libertate deplină, întoarcere grabnică în ţară; dar agitînd lozinca prieteniei româno- sovietice.
Prietenii de astăzi, de tranşee şi de suferinţă, începeau să se împartă, peste
tot, în tabere vrăjmaşe, din „convingere” sau din interese de moment. Reperele
morale se mutau în alte spaţii sufleteşti. Nici năvala de tancuri în ofensivă
rusească pe valea Bielbekului, nici ploaia de obuze de pe fîşia maritimă a Cersoneţului
nu produseseră atîta panică şi derută ca discursurile celor veniţi de la
„centru” să înfăţişeze chipul „omului nou”. Asta se întîmpla la Oranki, cea mai
îndepărtată colonie rusească din Siberia nordică. Acolo ajunseseră şi vitejii
vînători de munte, după marşuri istovitoare, de luni de zile, suferind de frig,
de foame şi, permanent, „cu moartea-n cîrcă”. Dar nu se prea ofereau să se
înscrie pe listele politrucilor. Fiecare presimţea că promisa repatriere avea să însemne în curînd
„numai schimbarea paznicilor”.
Cel mai mare scandal de tabără s-a iscat
atunci cînd a apărut Ana Pauker, în acelaşi rol de mesager moscovit. Ea a ţinut
un discurs, după cîte se pare, comunist în toată regula, cu acuzaţii grave, cu
teoria războaielor drepte şi nedrepte, cu patrioţi şi trădători „în slujba
burgheziei”. Nu a rămas fără replică:
„S-a
ridicat un căpitan:
-
Cu ce drept tu, străină de neam, acuzi de trădare pe cei în suferinţă
şi dai lecţii de
simţire românească acelora pe care patronii tăi i-au ţinut în iad şi care nu
vor să folosească, în ciuda ameninţărilor cu moartea, şansa ce le-o daţi de a
ieşi de aici, cum au făcut nefericiţii care te urmează. Mie, celui lovit şi
batjocorit, nu mi-a trecut prin minte să etichetez crezul şi lupta ta, dar tu o
faci sălbatic şi neruşinat ...
-
Ajunge, bandit fascist! l-a întrerupt urlînd un colonel sovietic
(Idem, I, p. 178).
Vorbise Tudor Popescu, un ofiţer român din
Tîrgovişte. A intrat în legendă. pomenindu-se în toate lagărele despre fapta
lui riscantă şi curajoasă. Însă n-a fost lăsat în pace. „Imediat a fost ridicat
şi nu s-a mai aflat nimic despre el”. Cazuri asemănătoare cu „Ana noastră”, cum
o alinta Brucan, s-au repetat.
Capitolul
final al volumului I (Drumul crucii)
poartă titlul Asediul cetăţii fără turnuri.
Este o formulare literaturizată, dar cu înţelesuri simbolice precise: cetatea însemna omul însuşi ca fiinţă
răspunzătoare de sine. Nimic nu era mai presus decît păstrarea ei neatinsă.
Aurel State se şi fixase la un proiect, căruia intenţiona să-i dea curs la
acest nou început de drum (al crucii):
„Noaptea
cădea ca o prelată peste capetele învinşilor. Undeva se stingeau împuşcături.
Poate prin amintire. Cortul vieţii mele se prăbuşise, acoperindu-mă. Pricepeam
prea tîrziu că nu setea de cunoaştere îl ţinuse înalt. Pentru ea s-ar fi
deschis o altă lume şi ştiam doar că, fără opţiune, viaţa e iad. Ce ştiam sau
mi se părea că ştiu, acum însă nu mai avea nici o importanţă. Pentru
singurătatea şi bezna din jur trebuia înălţat un cer şi trebuiau neapărat puse
şi stele pe el”.
Îngerul căzuse de pe înălţimi, dar încă năzuia
să-şi reia zborul spre un cer cu „stele pe el”. Şi-o spunea în gînd şi în ton
cu versurile prietenului său, George Fonea, pe care le murmurau în chip de rugă
miile de prizonieri români de la Vorkuta: „Vînt de stepă/ De căinţă şi amar,/
Du-ne către biruinţă,/ Că ne creşte-n suflet iar!); sau în clipele de
reculegere ale sărbătorilor de iarnă, petrecute departe de ţară:
„Brazii ard în umbra vechiului
cătun,
Noi cîntăm colindul unui nou
Crăciun.
Mamă, mamă, cad nămeţii şi pierim,
Fără ţară! Flori de ghiaţă! Velerim!”
Poezie cu accente religioase; cum s-a
constatat adesea, poezia religioasă şi cea de celulă se apropie pînă la
sinonimie. Sunt versuri pierdute pe meleaguri îndepărtate. Au vieţuit scurtă
vreme, rămînînd doar cîteva crîmpeie din alcătuirea lor, ca şi vieţile celor
care le-au memorat, ca să-şi păstreze credinţa în cerul patriei presărat cu
stele, cum visau cei pierduţi prin lume.
Abia din
acest moment începe să se întrevadă diferenţa de accent, de ton şi de
suportabilitate între drumul morţii
şi drumul crucii. Primul caz
presupune un scenariu clar şi precis, avîndu-se în vedere exterminarea fizică.
Moartea a fost decisă de o autoritate îndreptăţită s-o facă. Oricum,
funcţionează o lege: divină sau/şi umană. În a doua instanţă, intră în rol
fărădelegea, pusă în act după un scenariu capricios: victima este torturată cu
patimă, învinuirea improvizată, sentinţa comutată de la o dată la alta; ca
realitatea să se transforme în coşmar, devenind mai rea decît orice suferinţă.
Moartea capătă mai multe chipuri, adică se moare de fiecare dată: pe cîmpul de
luptă, în temniţă, în timpul anchetelor în serie, tip bolşeo-comunist, cu
fecare amînare a termenilor. Dictează factori umani după circumstanţe de
moment. Prizonierilor de război li se făceau dosare speciale, în dezacord cu
normele internaţionale general
recunoscute. Aurel State a fost chemat şi el în faţa unei comisii de
anchetatori, spre sfîrşitul stadiului de prizonierat. A avut următorul dialog
semnificativ:
„- Suntem
informaţi că aţi fost un ofiţer foarte brav, distins cu cele mai înalte ordine
pe care şi le poate cineva visa pe cîmpul de luptă, citat...
-
E adevărat, răspunsei simplu, întrerupîndu-l.
-
Atunci ne puteţi împărtăşi şi nouă itinerariul şi acţiunile la care aţi
participat, mai
ales că nu aveţi nimic de care să vă ruşinaţi.
-
Nu am nimic de ascuns, dar o asemenea dare de seamă o datorez
numai superiorilor
mei direcţi. Refuz să discut cu dumneavoastră despre război” (Idem, I, p.
220-221).
Orice judecător de bună credinţă
i-ar fi dat dreptate, după regulament
şi cu felicitări
prizonierului în apărare. Dar anchetatorii în cauză erau „mesageri ai lui
Stalin”, aşa că operau cu norme doar de ei înţelese. Drept urmare, împricinatul
s-a ales cu o condamnare mai grea decît prima: „criminal de război”. Nimic nou
„pe frontul de Est”. În aprilie 1945 (deci, înainte de Nürnberg. legea fără-de-lege era făcută. Stalin o anunţa cu
prilejul unei convorbiri cu iugoslavul Milovan Djilas:
„În
războiul acesta nu este la fel ca în cel trecut; cel care ocupă un teritoriu
îşi impune sistemul său social. Fiecare îşi impune sistemul său acolo unde
ajunge armata sa. Altfel nici nu poate fi” (Apud Dinu C. Giurescu, Guvernarea Nicolae Rădescu. Editura All,
Bucureşti, 1996, p. 28). Se gîndea în termenii ocupantului şi ai extremismului
politic. Roosevelt şi Churchill s-au asociat şi ei imperiului roşu:
„Nu înţeleg
de ce ruşii ar greşi, îi mărturisea primul ministru britanic vecinului său de
peste ocean, să ia români de orice origine doresc, ca să lucreze în minele
ruseşti, în lumina celor întîmplate” (Dinu C. Giurescu, idem, p. 123). OK. Tot
cu grăbire a intrat pe rol Legea criminalilor de război. Ea a fost dezbătută la
Bucureşti şi adoptată de Consiliul de Miniştri, la 10 octombrie 1944. Avea să
urmeze o Curte specială, înfiinţată pentru
„judecarea” crimelor de război.
Nu se făcea
deosebire între prizonierul de război, individul capturat de pe drum, la întîmplare,
pentru completarea numărului înrobiţilor în coloană, ori altul arestat pe
motive inventate de Tribunalul poporului. Îndeosebi soarta prizonierilor care
refuzau, cum am văzut, chemarea înflăcărată a „mesagerilor lui Stalin”, era
pecetluită. Ei nu scăpau de acuza capitală de „criminal de război” sau „înaltă
trădare”, iar dacă apucau vremea repatrierii luau calvarul de la capăt, în
sensul că iarăşi îi aştepta drumul
detenţiei, de data aceasta în închisorile patriei. Partea diabolică a
problemei este că li se oferea nenorociţilor posibilitatea de „opţiune”: să
accepte înrolarea în diviziile voluntare ori să rămînă pe loc, între gheţarii
siberieni. Pentru primii a scris George Fonea versuri ca:
„Cerşim la Tine
pîinea mîngîierii,
Pe cînd Satana, cu hilara-i scufă,
Ne-arată ieftin preţul învierii.
Şi sufletul atîrnă
ca o rufă
Pe sîrma ruginită
a durereii”.
(Aurel State, Drumul crucii, I, idem, p. 180).
Dacă am
dispune numai de cartea document a lui Aurel State nu am realiza amploarea şi
gravitatea sacrificului pe care l-au depus ostaşii români care au refuzat să
încheie contractul cu diavolul, preferind drumul
crucii pînă la capăt, în înţeles eroic şi, totodată, christic. Dar au fost
sute de mii, cum dovedesc statisticile ieşite la iveală din arhive, în număr
copleşitor de mare în comparaţie cu micile unităţi alcătuite cu vorba de Ana
Pauker şi de alţii. Cicerone Ioniţoiu
reconstituie şi el multe biografii de rezistenţi, în monumentala sa carte Victimele terorii comuniste. Mai toate se aseamănă între ele şi dau
impresia de înscrisuri prescurtate ale lucrării lui Aurel State. De pildă:
„Sari Achile. N. la i iunie 1919, în
comuna Vintileanca-Bacău. Absolvent al Facultăţii de Medicină din Cluj.
Mobilizat în 1940 şi trimis pe frontul de răsărit, decorat cu ordinul «Coroana
României». Căzut prizonier, a trecut prin lagăre de exterminare sovietice,
refuzînd, alături de mulţi alţi ofiţeri români, orice colaborare cu brigăzile
«Tudor Vladimirescu» şi «Horia, Cloşca şi Crişan». Pentru atitudinea sa
curajoasă a avut mult de suferit în temniţele sovietice. Sosit în ţară cu un
grup numeros de ofiţeri români, declaraţi anticomunişti, a trecut direct în
lagăre de exterminare româneşti. În 1950, se afla în lg. Peninsula, unde a
înfruntat administraţia pentru o minimă asistenţă medicală a deţinuţilor.
Eliberat pentru scurtă vreme, a fost rearestat în 1958, cu un numeros grup de
foşti prizonieri de muncă silnică pe viaţă, într-un proces înscenat de
Tribunalul Militar Bucureşti. După aproape 12 ani de închisoare în temniţele
regimului comunist din România, la care se adaugă 5 ani petrecuţi în URSS, Achile
Sari e afost eliberat şi s-a dedicat îngrijirii sănătăţii supravieţuitorilor”.
(Cicerone
Ioniţoiu, Victimile terorii comuniste.
Arestaţi. Torturaţi. Întemniţaţi. Ucişi. Dicţionar S., Editura Maşina de
Scris, Bucureşti, 2008, p. 46-47).
Încă o fişă
documentară care arată cum se confirmă şi se întăreşte informaţia istorică:
„Popescu Ştefan (Fănică). Căpitan de
Stat Major. Căzut prizonier la sovietici, a fost un sprijin pentru alţi
deţinuţi de la Vorkuta. Repatriat în noiembrie 1955 şi dus la închisoarea
Gherla şi apoi la muncă forţată în Bălţile Dunării. La Strâmba, starea
sănătăţii i s-a înrăutăţit, numai o operaţie mai putîndu-l salva. Medicul
deţinut, Achile Sari, fost camarad al lui Fănică Popescu din lagărul de la
Vorkuta, a mers la comandantul lagărului şi l-a informat pe acesta în legătură
cu starea disperată a lui Popescu. Comandantul i-a răspuns: «Doctore, sunt
comandantul vostru şi am dreptul de viaţă şi de moarte asupra voastră, dar am
şi 4 copii. Dacă îţi dau voie să-l operezi, mîine, eu şi familia mea intrăm
alături de voi. Am ordin să vă las să muriţi cu toţii şi să nu acord nici o
asistenţă medicală». Ştefan Popescu a murit spunînd: «Salvează-mă, Achile!»”.
(Cicerone
Ioniţoiu, Victimele terorii comuniste.
Dosar P-Q, Idem, p. 379).
Încă o
biografie paralelă, extrasă din lucrarea lui Ioniţoiu:
„Stratulat Florin. N. la 27 iulie 1916.
Fiul lui Petre şi al Elenei. Din Bucureşti. A urmat Şcoala de ofiţeri pe care a
absolvit-o în 1938 cu gradul de sublocotenent. A luptat cu Regimentul 11
Roşiori pentru eliberarea Basarabiei de sub ocupaţie sovietică. Rănit de trei
ori şi înaintat la gradul de căpitan. După 23 August 1944, a fost luat
prizonier din zona Iaşi şi trimis în lg. în URSS. A revenit în patrie în 1947.
Arestat şi condamnat la 16 ani muncă silnică pentru înaltă trădare. Detenţia în
penitenciarele Aiud, Gherla, Piteşti, Jilava şi minele Baia Sprie şi Cavnic.
Eliberat în 1963, i s-a fixat D.O. în Bărăgan pînă în 1964. Mort în 1991”.
(Cicerone Ioniţoiu, Idem, Dosar S, p. 458).
Nu era nici
o deosebire de tratament de la o stare la alta, de la o închisoare la alta. Cel
mult, la „întoarcere”, se îngăduia împricinatului un scurt popas la o adresă
familiară. Îl ajungea din urmă ordinul să-şi continue pedeapsa, după noi
termene, dar sub aceeaşi învinuire: „criminal de război”. Se asigura
distrugerea completă a armatei române, dincolo de Convenţia de armistiţiu, de
la vîrfurile conducătoare la gradele cele mai de jos; să nu rămînă nici cea mai
vagă amintire, pentru a se face loc alteia, „de tip nou”. Pe scurt, soarta
cadrelor superioare a fost decisă la 25 septembrie 1944, cînd Comandamentul
sovietic a cerut „desfiinţarea tuturor unităţilor marilor unităţi ale armatei
române din interiorul ţării”. Se acceptau doar cele 12 divizii angajate pe
frontul vestic. Pentru aceştia, ca şi pentru prizonierii deja existenţi pe
teritoriul Uniunii s-a pregătit Legea criminalilor de război. Aceasta s-a aflat
în dezbaterea guvernului de la Bucureşti la 10 octombrie 1944, cu prevederea să
intre în funcţiune începînd cu 20 ianuarie 1945. Ofiţerii în acţiune sau
prizonierii care se întorceau în ţară intrau oricînd sub incidenţa ei. Cazul
lui Aurel State: celor 12 ani de prizonierat aveau să se adauge încă 9, în
penitenciarele din ţară.
În Rusia,
prizonieri de neamuri amestecate erau purtaţi pe o reţea întreagă de penitenciare,
potrivit unui program al dezrădăcinării şi dezumanizării, care avea să se
extindă în tot Estul. Multe dintre evocările siberiene din Drumul crucii amintesc pînă în amănunt de scene descrise de autori
ai vieţii concentraţionare. Scrie Aurel State:
„Spălatul
zilnic era aşa de ieşit din uz, că moş Zamfir făcea caz:
-
Suntem singurii care ne spălăm, ce-i drept, cu o cană de apă, iar eu
doar torn. Oricum,
serviciul sanitar are activitate: zece generali germani golesc cu hîrdaiele,
cîte zece ore zilnic, closetele. Murdăria se răstoarnă la marginea dinspre vale
a lagărului”.
(Drumul
crucii, II. Idem, p. 51).
Citim şi în memorialul lui Grigore
Dumitrescu despre păţania unor generali români într-un penitenciar din ţară:
„Într-o vreme, Maromete pusese
ochii pe doi generali cărora le venise rîndul să facă acest «sport» de dimineaţă. Erau atît de bătrîni şi
şubreziţi de suferinţă, încît abia se ţineau pe picioare. Comanda directorului
le sună în ureche: «Pas alergător!». Din tineta generalilor sar cîţiva stropi.
Maromete urlă:
-
Aşa, bă, bandiţilor, murdăriţi închisoarea care mi-a dat-o în grijă
clasa muncitoare!”
(Grigore Dumitrescu, Demascarea. Jan Dumitre-Verlag and
Medina
Edit, München-Bucureşti, 1996, p. 27).
La Aiud, unde se adunase mulţime
de deţinuţi de toate categoriile şi
neamurile, era
cunoscut de toată lumea poetul închisorilor Radu Gyr; cu aceeaşi perseverenţă
şi dăruire sufletească, George Fonea, poetul campaniilor militare şi al
siberiilor, îi însoţea pe camarazii de suferinţă cu versuri întăritoare şi
memorabile:
„Ninge peste
Volga. Ninge iară,
Peste tristul
Nijni-Novgorod.
Sufletu-mi năvod
fără hotară,
Pleacă pe
întinderi de exod.
Pluguşor din
patruzecişişase,
Să-mi duci craii
legendari acasă.
Să brăzdeze ţării
un destin
Pînă-n vecii
vecilor! Amin”.
(George Fonea, apud: Drumul crucii,
I. Idem, p. 212).
Să nu ne
mai întrebăm ce poezie era îngăduită la data respectivă, după venirea
comuniştilor la putere; prin instalarea lui Groza în fruntea guvernului, la
comanda lui Vîşinski, sprijinit de cele trei divizii ruseşti de tancuri plasate
în zona industrială a capitalei şi de 6000 de militari gata de atac în orice
clipă. Mai bine de jumătate erau NKVD-işti (4000), veniţi să preia conducerea
închisorilor, să formeze instructori militari recrutaţi din rîndurile claselor
de jos, să înfiinţeze tribunale militare; era vremea cînd „presa din Sărindari”
ieşea la drumul mare, afişînd cu mare fală secera şi ciocanul, cînd se vorbea
în lozinci (nici nu fusese inventat „limbajul de lemn”), cînd viaţa „bietului
român săracul” era zi şi noapte în pericol de moarte.
(Din volumul Istorie,
genocid, etnocid, ediție integrală, 581 pag. sub tipar la Editura Eikon)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu