În general s-a creat premisa indusă în sute de ani de
literatură universală, prin personajele complexe descrise cu mare acribie și talent de către marii scriitori ai lumii
că, în general, criminalii au mustrări de conștiință și
remușcări după fapta comisă. La
bibliografia școlară avem imaginea
eroilor homerici care plâng după ce ucid în războaie. Cu toții am făcut în liceu, la analiza literară
profilul lui Raskolnikov din ”Crimă și
pedeapsă” de Dostoievski, care deși s-a
crezut pentru o clipă Dumnezeu, după ce a ucis-o pe bătrâna pentru banii de sub
saltea a realizat ceea ce a făcut și
intreaga narațiune devine o interogație despre păcat, rău și mântuire. Pe aceeași
structură interogativă e construită și
identitatea psihologică a lui Smerdiakov din ”Frații
Karamazov”: dacă va suferi pedeapsa divină după ce a făcut crima, dacă e corect
să aleagă răul, nu binele. Aceste dileme morale descrise de literatura
universală a creat în opinia publică mondială imaginea criminalului chinuit de
propria conștiință. Foarte fals, viața
ne învață că criminalul este
lombrosian. Chinurile interioare ale prințului
Hamlet, dacă să-l ucidă pe amantul mamei sale – regina, care i-a ucis tatăl-regele
pentru a îi lua tronul până la toate poveștile
despre ”a fi sau a nu fi” inserate în romanele de literatură universală s-a
creat profilul psihologic general al criminalului cutremurat de propria conștiință.
Realitatea în schimb a ucigașilor cu
sânge rece de la Gheorghe Dinică din Caracal, până la Râmarul sau ucigașul cu ciocanul din dosarul ”Someșul” din perioada Clujului comunist, ne
contrazice percepția literaturizată. De
multe ori vedem la televizor vedete care au ucis din culpă în accidente de mașină un om sau trei oameni și fac în continuare emisiuni umoristice fără
să fie deranjați de complexe morale.
Criminalii se pare că nu au nicio mustrare de conștiință. După ce ucid cu sânge rece, apoi beau
bere sau vin de la frigider și-și fac grătare. Ei ucid ca și cum am călca noi ceilalți din greșeală
o muscă sub talpa piciorului. Nu există căință.
Tipologia lui Gheorge Dincă, care le-a ucis ca și cum ar ucide un țânțar pe Luiza și Alexandra se apropie mai degrabă de
profilul lui Hannibal Lector din romanul ”Tăcerea mierilor” de Thomas Harris
sau cu jocul genial al lui Alain Delon în ”Plein soleil”, unde înainte să fie
prins de poliție pentru ”crima
perfectă” își spunea în șoaptă: ”sunt cel mai bun…”. ”Casa ororilor”
era după chipul și asemănarea
psihopatului criminal Gheorghe Dincă, care ucidea și se pare dădea carnea fetelor să o mănânce câinii lupi, așa cum declară mama Luizei. Complice indirect
cu crimele lui Gheorghe Dincă sunt și
autoritățile locale care s-au făcut că
nu văd ani de zile ce se întâmplă în curtea lui Gheorghe Dincă, din indolență, incultură și
nepăsare. Unde era poliția de
proximitate? La fel au o parte de vină și
vecinii care nu au auzit niciodată țipetele
disperate a cel puțin trei adolescente
care au strigat din curtea ororilor disperate și
fără șanse de supraviețuire. Indolența,
nepăsarea sau complicitatea morală a poliției,
procurorilor și vecinilor din Caracal
se extrage din mentalitatea generală a societății
care încearcă să ignore răul, să-l oculteze. Satana te are câștigat în parte, atunci când îl ignori, când
crezi că răul nu există. Imaginea indusă de literatura universală și societate este că întotdeauna criminalul
are mustrări de conștiință, e umanizat în parte, deci un bătrânel ca și Gheorghe Dincă poate fi ignorat de o
comunitate întreagă pentru că nu se dă de ”ceasul morții”, cu mustrări de conștiință ca în comentariile literare, la vreo
terasă cu berea pe masă, ca între vecini, după ce a ucis-o pe Luiza sau
Alexandra. Victoria răului se bazează de fapt pe ignorarea acestuia în
societate. La Caracal, Hannibal Lecter a învins? De moartea Luizei și a Alexandrei este indirect vinovată și comunitatea pentru ceea ce s-a întâmplat,
care a ignorat ani de zile semnalele care veneau din partea răului, care nu are
niciodată mustrări de conștiință. După ce a violat-o pe Alexandra, monstrul
din Caracal a mers să cumpere cremă de mâini pentru a o îngriji ca să o țină pentru plăcerea proprie ca pe Luiza
înainte de a o ucide cu sânge rece și a
o arde într-un butoi, fără ca poliția și vecinii să afle sau să simtă ceva suspect,
pentru că nu-i așa: răul nu există….?
Perspicacitatea și eroismul Alexandrei
de a suna la 112 i-a dat planurile monstrului peste cap, care a ucis-o imediat
ca să șteargă urmele. Restul e tăcere…
Ionuț Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu