Faptele, pe scurt: o firmă privată postează pe site-ul oficial informația că bijuteriile purtate de soția președintelui la două reuniuni oficiale din Germania sunt creația sa.
Presa ia foc, pe bună dreptate: în contextul grevei
profesorilor, ca profesoara de la Sibiu să etaleze diamante de mii de euro e o
sfidare.
Dar dacă e mai mult decît o sfidare? Dacă avem o
problemă serioasă de integritate politică, ceea ce ar putea fi în vecinătatea
corupției?
Că lucrurile sunt grave o dovedește premiera
absolută a emiterii de către președinție a unui comunicat oficial explicativ.
Iohannis să se justifice? Sfîrșitul lumii e aproape.
Pe siteul firmei de bijuterii Malvensky a apărut
informația, însoțită de fotografia soției președintelui, că bijuterii de
cca.12.000 de euro purtate de aceasta în Germania, unde soțului i s-au decernat
niște premii, sunt creația firmei în cauză.
Întreaga presă abordează subiectul, cel mai adesea
în antiteză cu sărăcia dascălilor aflați în grevă pentru cîteva sute de lei
amărîte în plus la leafă.
Președinția dă un comunicat azi, la solicitarea
G4Media, din care aflăm:
„Prima Doamnă, Carmen Iohannis, promovează creatorii
români cu ocazia evenimentelor publice la care participă, atât interne, cât și
externe. La ceremoniile publice care au avut loc la finalul săptămânii trecute
în Republica Federală Germania, Prima Doamnă a purtat bijuterii ale unui
creator român, inspirate din opera lui Constantin Brâncuși, acesta fiind și
motivul utilizării acestora. Bijuteriile au fost returnate creatorului la
revenirea în țară, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată și cu ținutele
vestimentare purtate de Prima Doamnă. Nu a existat niciun contract care să
implice cîștiguri financiare în urma promovării bijuteriilor respective”.
De aici, lucrurile se complică dramatic. Să o luăm
metodic.
1) În România nu există nici instituția, nici
formularea oficială „Prima Doamnă”. Ea poate apărea în diferite contexte
neoficiale, dar atît.
2) Neexistînd instituția Primei Doamne, precum în
SUA ori în alte țări, rezultă că administrația prezidențială nu deține fonduri
de protocol pentru decontarea hainelor ori bijuteriilor soției președintelui,
acestea fiind cumpărate strict din bani proprii.
3) Afirmația că bijuteriile sunt inspirate din opera
lui Brâncuși, acesta fiind motivul promovării lor, e falsă. După se vede clar
pe site-ul firmei Malvensky.ro, setul de bijuterii face parte din colecția
Grace Diamonds Limited Edition, iar inelul și colierul poartă numele de Monte
Carlo, respectiv Monaco. Diamante pur mioritice, fără îndoială.
Există o colecție Malvensky, mai veche, inspirată
din operele lui Brîncuși, fără legătură cu cele purtate de Carmen Iohannis.
Numele acestor bijuterii sunt Infinity, Madame Pogany, Coloana etc, și chiar
reproduc stilistic respectivele opere. Nicio legătură cu bijuteriile lui Carmen
Iohannis.
4) Primim asigurări că nu există vreun contract cu
firma respectivă care să implice cîștiguri financiare. Dar, avem o problemă:
soția președintelui a fost scutită de o firmă privată de cheltuieli de mii și
mii de euro, pe care ar fi fost nevoită să îi achite din buzunar (se știe că
există și la noi firme care închiriază bijuterii cu ziua).
În plus, o fi existat vreun act care să valideze
juridic împrumutul de bijuterii, ori s-au dat pe ochi frumoși, la mica
înțelegere? A existat asigurare pentru bijuterii, în caz de furt/pierdere? Dacă
da, cine a plătit-o?
Aflăm din comunicat că acest mecanism funcționează
și în cazul tuturor ținutelor purtate de soția președintelui, atît la
manifestări interne, cît și externe.
Deci, Carmen Iohannis și al său soț sunt scutiți de
plata de haine, bijuterii și cine mai știe ce. De ce? Cum? În ce baze legale?
Comunicatul președinției vorbește de promovarea produselor
românești. Cum se derulează, tehnic vorbind, respectiva promovare? Doamna
Iohannis dă mîna cu înaltele oficialități interne ori externe spunînd: „Vedeți
acest inel? E făcut de o româncă de a noastră”? După care le livrează adresa
magazinului?
Să facem o paralelă cu o asemenea operațiune de
promovare, derulată de soția lui Volodimir Zelenski, după invazie.
Dînd, spre exemplu, un interviu în Vogue, Olena
Zelenska a spus explicit în articol că hainele și bijuteriile purtate la
shootingul foto sunt creația a șase firme ucrainene și le-a dat și numele. La
fel a anunațat public numele creatorilor ucraineni și cînd a mers în cîteva
vizite externe.
Asta înseamnă promovare. Nimic din toate astea nu
s-a petrecut vreodată în cazul toaletelor lui Carmen Iohannis. Publicul afla
originea straielor strict de la creatoarele Eli Lăslean, Andreea Țincu ori
Maria Marinescu, care făceau anunțuri pe Facebook în care se lăudau cu înalta
clientă.
Întotdeauna, anunțurile veneau după evenimentele la
care participa soția președintelui. Niciodată nu a venit un asemenea anunț de
la Carmen Iohannis însăși, niciodată înainte. Deci nu e clar despre ce
promovare vorbim.
Dincolo de asta, practicile instituite la Cotroceni
– fără precedent la celelalte administrații conform documentării făcute de
Inpolitics – deschid un drum extrem de periculos, pentru că exemplul lor ar
putea fi urmat de întreaga clasă politică.
Am putea avea politicieni care fac nunți în
restaurante oferite gratuit „pentru promovare”. Ori să conducă mașini de lux împrumutate
gratis de dealeri români care au și ei nevoie de promovare. Ori să beneficieze
de sejururi gratuite la Castelul Bran ori Peleș, tot pentru promovare.
La ora cînd cuplul prezidențial poartă toalete de
lux gratuite, pentru promovare, în Parlamentul European e în derulare un
mega-scandal cu politicieni europeni care au beneficiat de călătorii și cazări
gratuite din partea unor entități străine, în numele unor relații cordiale cu
Uniunea Europeană. Și ei ar putea spune că au promovat democrația europeană în
țări mai puțin democrate.
Francezul Giscard d’Estaing a pierdut cîndva
alegerile în fața rivalului Mitterrand după ce s-a aflat de niște mici diamante
dăruite de un împărat african, sub forma unei plachete omagiale.
Alt prezidențiabil francez, Francois Fillon, a
trebuit să se retragă din cursă, în 2017, după ce s-a aflat de niște costume
scumpe.
Ion Iliescu a trebuit să-și retragă afișele
electorale, în 1996, în care apărea cu un Rolex scump, la mînă, dăruit de niște
șeici. Atenție, era absolut legal, dat fiind că pe atunci nu aveam legile
integrității.
Cum ar fi ca Mircea Geoană să fi purtat o brățară
masivă din platină, cu diamante, creație românească, pe durata mandatului la
NATO, în scopuri de promovare?
Iar exemplele ar putea continua la infinit.
Una peste alta, soții Iohannis sunt primul cuplul
politic care primește spre folosință, gratuit, toalete și bijuterii scumpe.
Desigur, la poșete încă se preferă non-mioriticii creatori Yves Saint Laurent,
Dior, ori Chanel, deși avem designeri autohoni de talent.
Pînă cînd vom primi răspunsuri la întrebări precum cele de mai sus, ne exprimăm speranța de final că reclama la bijuterii a soției președintelui va ajuta în afaceri firma Malvenski, cu zero lei profit pe anul trecut și cu datorii de peste 4 milioane de lei.
Sursa: inpolitics.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu