Pentru generația mea, educată înainte de 1989 sau un pic după, în valea dintre regimuri, școala însemna cel mai sigur ascensor social de ieșire din sărăcie. În anii ’60-’80, aceste școli, cu bunele și relele lor, existau. Chiar și într-un regim dictatorial și criminal, prestigiul educației și al profesorilor era imens, pentru că școala încerca, de fapt, să fie un refugiu în calea bunului plac al regimului.
Zilele trecute am vorbit cu un tânăr profesor din
rural. Eram la o școală de vară unde tema era educația. Aveam un subiect:
„Libertatea și drepturile: cum sunt ele studiate în sistemul de învățământ”.
Cineva mi-a spus de un bun profesor din rural, tânăr și dedicat copiilor,
specialist în științe socio-umane. L-am căutat, l-am găsit și l-am invitat. Și
mi-a spus ceva ce m-a făcut să mă simt furios, neputincios, rușinat și revoltat
simultan. „Domnule, aș veni cu mare plăcere, dar vara merg la munci afară, să
strâng bani ca să pot trăi în cursul anului și să predau”
Să plângi, să țipi? Sau mai bine să protestăm. Cum e
posibil să se ajungă aici? Tinerii profesori în mâinile cărora le lăsăm copiii
și viitorul acestei țări să nu poată trăi din munca lor, să meargă la munci
necalificate „afară”, în timpul vacanței, pentru că România secolului XXI,
membră NATO și UE, nu poate să-și plătească decent profesorii.
Ce statut oferim profesorului în societate, acela e
statutul educației în societate. Cum e văzut profesorul, așa ne gândim, de
fapt, la viitorul copiilor noștri. Și
asta are un efect foarte puternic asupra societății, asupra educației în
societate și mai ales asupra copiilor. Iar copii sunt garantul viitoarei
societăți. Cum spunea Spiru Haret printr-o faimoasă vorbă: „Cum arată astăzi
școala, așa va arăta mâine țara”.
Profesorii ar trebui să aibă salarii mari prin
simplul fapt că au un rol social fundamental – atât pentru societate, cât și
pentru stat. Chiar și în ultima parte a epocii comuniste profesorul ajungea la
un salariu dublu față de media pe economie – acum este sub media pe economie.
Iar salariul debutantului este umilitor: cam 500 de euro, net. Acesta este
prețul pe care-l punem pe educație. Într-o societate în care banul e măsura
tuturor lucrurilor, a ține profesorii în sărăcie înseamnă a distruge nu doar
statutul profesorului, ci a lovi în însăși ideea de educație. Profesorul și
educația capătă un rol social chiar negativ.
Întâi, au renunțat elevii, acum, renunță profesorii
Cum vom explica copiilor nevoia de educație, dacă ei văd că profesorii – cei ce
dețin cheia spre cunoaștere și educație – au un statut umilitor și sunt în
sărăcie? Pentru ce să înveți? Mai ales că media pompează agresiv contramodele
de succes în care educația e văzută ca o piedică a succesului. În epoca Băsescu
– copiii au înțeles că nu mai au nevoie de școală și nu au mai vrut să meargă
la școală. Poți face bani fără școală – noul model de succes.
În epoca Iohannis nu doar copiii nu mai vor la
școală, nici profesorii nu mai vor, pentru că nu mai pot trăi din meserie. De
aceea, greva nu e contra școlii, greva e una dintre puținele căi de a transmite
că așa nu se mai poate și că școala merită o șansă reală. Din 47.000 de profesori din învățământul
primar, 60% au peste 50 de ani Mai toată lumea atenționează că România se
îndreaptă spre o criză de personal în sectorul educației: mai puțin de 1 din 10
profesori are vârsta sub 30 de ani. Nu este deloc exclus ca peste 50% dintre
profesori să iasă la pensie în următorii 10 ani producând o criză fără
precedent. Statisticile Ministerului
Educației arată că în anul școlar 2020/2021 numărul personalului didactic din
învățământul preuniversitar a crescut față de anul școlar anterior cu 1.158 de
persoane, dar, pe de altă parte, rămâne cu 552 de persoane sub nivelul din anul
școlar 2017/2018. (sursa) Potrivit Eurostat, din cei 47.414 profesori din
învățământul primar din România, mai mult de jumătate (28.376) aveau, în 2020,
vârsta de peste 50 de ani, iar 7.734 dintre ei aveau vârsta între 55 și 64 de
ani, în timp ce 820 predau cu toate că au trecut de 65 de ani.
Cunosc personal, fără să exagerez, zeci de cazuri
ale unor oameni devotați educației care au plecat spre alte meserii din cauza
salariilor și a sărăciei. Prestigiul
acestei meserii a fost aproape total devalorizat. În orice societate modernă,
profesorul și medicul sunt meserii esențiale, care necesită multă pregătire: în
mâna lor ne încredințăm sănătatea, viața copiilor și a viitorului. Nu ne putem
bate joc de ei! România nu mai este o țară săracă, ci doar o țară bogată, cu
oameni săraci ținuți în sărăcie. Și ne mai mirăm că ai noștri copii fug din
țară în masă. Aici e cauza. Atenție: sistemul nu a colapsat încă total datorită
investițiilor imense din anii 60-70 în educație. Ce semeni aia culegi. Ce am
investit în anii 90-2000? Începem să vedem roadele. Nu putem cere performanță
unui sistem ținut în sărăcie și gonind cele mai bune cadre din sistem.
Efectele
subfinanțării: de la abandon la inegalitate teribilă
Efectele catastrofale pe lângă cele enumerate și
degradarea infrastructurii mai avem abandonul imens al școlii. Practic, în
acest moment, noi ne apropiem, ca sistem, de perioada interbelică, într-un
context global radical diferit. E o formă de castizare medievală făcută prin
mecanismul de acces la educație care ține de resursele financiare. La protest, cineva dintre elevii care se solidariza
cu protestele profesorilor, avea un mesaj: când statul nu-și plătește
profesorii – copiii sunt cei ce vor plăti! E cu dublul sens – plata din viitor,
dar și plata actuală. Când nu susține statul ceea ce spune prin lege acoperă
părinții. Ce însemnă asta? Inegalitate teribilă. Am mai spus-o, ca om care
circul mult prin școli. Avem o mică elită care își ține copiii la școli de lux
sau afară: școli foarte scumpe. Avem o clasă de mijloc care muncește enorm
și-și pompează veniturile în educația copiilor pentru a-i „exporta” afară. Ei
sunt în liceele bune „de stat”, dar „investesc” în copii cam minim 2.000 de
lei/lună: strict pe cursuri, suplimentare, after school, profesori, limbi
străine și tot ce trebuie pentru „export”.
Fără un salariu minim „investit” în copil nu merge. Firește, sunt multe
excepții – aici trag linia groasă, comit o simplificare. Dar, statistic, așa
funcționează mașinăria. Bine-am intrat într-o societate multilateral
subdezvoltată. În acest sens, școala de mult nu mai este gratuită, nu mai este
universală și nu mai este un ascensor social decât pentru unii, puțini, care-și
permit. Restul, grosul, abandonați: forță de muncă ieftină, necalificată, care
produce sărăcie sistemică și o inegalitate teribilă. Iar dacă educația este un
eșec, atunci avem un amplu proces de de-modernizare a României. Avem o Românie care nu mai poate garanta o
educație decentă, universală și gratuită – ca în toată UE – așa cum scrie în
Constituție. Ci doar o educație pe caste: boierii cu boierii la școli bune – iobagii
cei mulți, neșcoliți, pe plantațiile globale, la munci necalificate. Ceea ce
înțeleg copiii nu înțeleg președintele Iohannis și Guvernul Ciucă Iohannis
zilele acestea la summitul de la Chișinău a pledat pentru „Valorile europene” –
iar acasă s-a comportat ca ultimul vătaf de Ev Mediu: „cum îndrăzniți” a
strigat el la profesorii care protestează pentru un salariu decent.
Vătaf – Supraveghetor al slugilor de la curtea unui
boier sau de la o mănăstire, că tot le zice „dascăli” la profesori. Un gest
cinic al unui președinte care de 9 ani boicotează proiectul cu care s-a lansat:
România educată. Va intra în istorie ca președintele care a instituit starea de
fapt: România needucată – colaps în educație.
Iar Guvernul a venit cu o mărire de salariu în valoare, cum bine a
calculat o prietenă, cam de 120 de merdenele pe lună. Acesta este statutul unui
profesor și al educației în România Epocii Iohannis. Dacă am explica frumos,
copiii și părinții ar înțelege această necesitate stringentă de a le mări
profesorilor salariul. De asta mă solidarizez cu protestul lor.
Autor:
Vasile Ernu
Sursa:
libertatea.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu