Învățasem
la Școala Tehnică Tipografică ”Dimitrie Marinescu ” din București , printre
meseriile de paginatori, linotipiști, mașiniști tipar înalt, ofsed, și puțină literatură, mai ales despre curentul cultural realismul socialist, apărut
în Uniunea Sovietică după Revoluția din Octombrie, ale cărui principii estetice
se reduceau la ideea formării unei culturi „pur proletare” și care respingea
întreaga moștenire culturală a trecutului.
Făcând practică la Întreprinderea Poligrafică
nr.4, de pe Calea Șerban Vodă, și apoi la ziarul ”Informația Bucureștiului ”, am
fost trimis de către secretarul general de redacție la tovarășul Mihai Beniuc
să-i iau un interviu în toamna anului 1962.
-Tovarășul Țene, să faci întrebările și mâine
să vii cu ele la mine, apoi le trimitem prin fax la tovarășul Beniuc.Și când ne
v-a spune dânsul, te duci să iei răspunsurile.Ai înțeles?
-Am înțeles!
Bucuria a fost mare pentru mine. Poetul fusese
ales de câteva luni președintele Uniunii Scriitorilor și ”Gazeta Literară„ era
plină cu poeziile dânsului, iar uneori în pagina culturală a ziarului ”Scânteia
”apărea cu articole, dar mai ales cu poezii. Pentru a mă documenta am fost la
Biblioteca Academiei și am citit în după amiaza aceea primul său volum de
poezii ”Cântece de
pierzanie – 1938”. Apoi
împreună cu amicul Horia Zilieru, venit din Iași, m-am dus la Uniunea
Scriitorilor de unde am obținut o broșură cu istoricul acestei organizații.
”Uniunea Scriitorilor din
România (U.S.R.) este succesoarea Societăţii Scriitorilor Români (S.S.R.).
S.S.R. a fost creată în anul 1909 şi a funcţionat sub această denumire până în
martie 1949. Ultimul preşedinte al S.S.R. a fost Victor Eftimiu. U.S.R. a
apărut în 1949 prin fuziunea între S.S.R. şi Societatea Autorilor Dramatici.
Primele
încercări de a crea organizaţii de scriitori în România datează după unele
surse din 1821, 1827, 1831.
Începutul
propriu-zis se face cu Asociaţia Literară Română din 1848, dar aceasta nu funcţionează.
Societatea Literară Română a fost fondată în 1866, inaugurată în 1867,
transformată în Societatea Academică Română şi, ulterior, din 1879, în Academia
Română. Preocupările de început ale Academiei au fost filologice, extinse apoi
la domeniile ştiinţei, culturii şi artei.
Totuşi, prima
Societate a Scriitorilor Români s-a ivit ca proiect în 1908 şi a fost pusă în
funcţiune de o adunare generală de 47 de scriitori la 2 septembrie 1909.
Comitetul de conducere al noii societăţi i-a avut ca preşedinte pe Mihail
Sadoveanu şi ca vicepreşedinte pe Dimitrie Anghel. În 1911, noul preşedinte,
Emil Gârleanu, a obţinut recunoaşterea S.S.R. ca „Persoană morală”. A urmat la
conducere criticul Mihail Dragomirescu. În timpul primului război mondial,
S.S.R a funcţionat în refugiu la Iaşi.
În perioada
1926-1932, Societatea Scriitorilor Români a fost condusă de Liviu Rebreanu,
ales an de an timp de şapte ani consecutiv. A fost, în opinia istoricilor
literari, cea mai fastă perioadă a S.S.R.
După 1944,
s-au exercitat asupra S.S.R. presiuni politice din partea noii puteri.
Conferinţa de fuziune între S.S.R. şi Societatea Autorilor Dramatici din martie
1949 marchează înfiinţarea Uniunii Scriitorilor din R.P.R. (ulterior „din
R.S.R.”), ca instituție de utilitate publică, prin Decretul nr. 267 / 24 iunie
1949 al Prezidiului Marii Adunări Naționale, devenită Uniunea Scriitorilor din
România în 1990.
În perioada
1949-1989, U.S.R. a funcţionat ca „organizaţie obştească şi profesională de
creaţie”, fiind din punct de vedere legal subordonată statului şi finanţată de
stat. Cu toate acestea, U.S.R. şi-a păstrat o autonomie de organizare şi de
acţiune care a făcut din ea cea mai incomodă organizaţie recunoscută de statul
comunist.
În U.S.R.,
alături de membri care urmau în scris şi atitudine linia politică oficială,
făceau parte scriitori care şi-au păstrat independenţa de gândire şi
originalitatea creaţiei. Între cele două grupuri au existat în această perioadă
tensiuni şi chiar conflicte deschise şi, deşi avea de partea sa oficialităţile,
grupul fidel acestora nu şi-a impus totdeauna dominaţia. Organele de conducere
ale U.S.R. au fost alese prin vot secret şi şi-au păstrat o anumită
independenţă faţă de partidul unic şi statul comunist”.
Adevărul este, că pe atunci, nu știam
prea multe despre proletcultism, și nici nu mă interesa, eram bucuros că
fusesem ales să-i iau un interviu marelui poet, neînțelegând că talentul
acestuia a fost hiperbolizat de publicitatea ideologică a partidului comunist,
ce ne vânduse imperiului sovietic, în spatele acestei denumiri aflându-se Imperiul Rus.Vechiul proverb
românesc:”Ursul își schimbă părul, dar năravul ba ”, îl știam de la
mama, dar nu-mi dădeam seama că se potrivește ca o mănușe URSS-ului, care ne
ocupase țara.
Până noaptea târziu, în Căminul de pe
strada Argeș, alături de prietenul meu drăgășenean, Ilie Vulpe, căruia i ziceam
Bebe, am însăilat zece întrebări pentru tovarășul Mihai Beniuc. Le-am scris pe
curat, pe coli A 4, cumpărate de la o ”Tutungerie” de lângă Cinematograful
”Moșilor ”, și a doua zi m-am dus la redacția ”Informația Bucureștilor”, de pe
Sărindar, pentru a le citi tovarășul secretar de redacție Rădulescu. Le-a citit
cu atenție, a mai pus o virgulă, pe ici, pe colo, și dându-mi hârtia înapoi,
mi-a spus:
-Du-te la tovarășa secretară Luculescu
să le bată la mașină.
Când am auzit acest lucru, parcă a
căzut cerul pe mine. Știam de la redactorii ziarului, că această...tovarășe, nu
bate la mașină fără o mică „Atenție.”Nu aveam nici-un leu la mine. Bursa nu o luasem,
banii de la părinți nu sosiseră. În această situație m-am dus la tutungeria de
lângă Restaurantul ”Colonadelor”, unde vânzătoarea de acolo îmi era datoare,
fiindcă îi dădusem câteva sute de vederi cu mici defecțiuni luate de la I.P.4
de pe Calea Șerban Vodă. Era vorba de coale de vederi cu mici defecțiuni în care
culorile nu se suprapuseră perfect, fiind vorba de un punct, coli de vederi
rebuturi, pe care mașiniștii le aruncau.Așa mai făceam, noi elevii, ceva
bani. Alții luau cărți de la legătorie, defecte, pe care le vindeau prin
librării. Doamna de la tutungerie, cum m-a văzut a și scos banii.
-N-ai mai trecut pe la mine! Banii te
așteptau...
-Mulțumesc doamnă! Am luat banii și
i-am pus în buzunarul pantalonilor.
-Ți-am dat cinzeci de bani pe o vedere. Și...mai
aștept marfă...
-Se face!E bine! Mulțumesc!
Am intrat în alimentara de pe colți,
vis-a-vis de Magazinul Copiilor și am dorit să cumpăr o ciocolată.
-Nu avem tinere! E marfă de lux!
-Dau și eu ceva! I-am spus, în
șoaptă, femeii din spatele tejghelii.
-Așa se schimbă...calimera! Scoțând de
sub tejghea o ciocolată, pe care am plătit-o la suprapreț.
Am palmat-o, fără să vadă alți clienți,
și am alergat la doamna Luculescu să-mi dactilografieze întrebările, lăsând
spații între ele unde să scrie maestru răspunsurile.
Femeia văzând ciocolata ascunsă sub
coala de hârtie, imediat le-a luat.
-Vino peste o jumătate de oră!
-Mulțumesc, tovarășe!
Am coborât grăbit scările și ”glonț ”
m-am dus la magazinul de pâine de lângă intrarea în Cișmigiu, unde am cerut o
ceașcă de cafea nechezol. Originală nu exista. Știam despre cafeaua naturală de
la tata care făcuse, înainte de război, Academia Comercială în București.
Din când în când, nerăbdător, mă uitam
la ceasul de la mână, marca Ruha, primit ca premiu, în urma unui concurs, de la
Radiodifuziunea Română. Când au trecut 35 de minute, am plecat cu pași alerți la redacție. Doamna Loculescu
terminase de dactilografiat întrebările pe care mi le-a dat, zâmbindu-mi.
Am luat colile de hârtie, pe care le-am
introdus în servieta mea de vinilin și am plecat spre stația de autobuz de pe
bulevardul Nicolae Bălcescu. În autobuzul, care scârțâia din toate încheieturile
mirosul de transpirație și tutun mă sufoca. Priveam la oamenii de pe scaun și la
cei ce se bălăngăneau ținându-se de zgărzile jupuite. Toți erau triști,
gânditori și trași la față. Majoritatea erau slabi. Pâinea și alimentele se
dădeau pe cartelă, atunci când se aflau, în magazinele mai tot timpul goale.
Ajuns pe strada Grădina Bordei, și
găsind numărul, am privit vila pe dinafară, construită între cele două războaie mondiale.”A cărei familie o fi
fost, de au luat-o cu japca comuniștii! ”
M-am uitat la
ceas, nu se făcuse ora 18, stabilită de maestru cu secretarul de redacție. Mi-am
adus aminte că secretarul de redacție mi-a atras atenția să nu-i zic ”maestru”,
fiindcă partidul a interzis acest cuvânt. Mi-a spus să-i zic tovarășe. Pe
deasupra mi-am adus aminte că, tot partidul ateu, a interzis să se tragă
clopotele la biserici.”Doamne, până și sunetele clopotelor au fost
interzise!” Plimbându-mă pe străzile adiacente, până la ora stabilită, am rememorat viața tovarășului Beniuc.” Mihai Beniuc a fost fiul lui Athanasie Beniuc
și al Veselinei. Urmează Liceul Moise Nicoară din Arad între 1921-1927, unde Alexandru T. Stamatiad îi este profesor de literaturǎ. Debutează
în revista liceului, „Laboremus”. Participă la cenaclul lui Victor Papilian. Licențiat în psihologie, filozofie și sociologie al Universității din Cluj în 1931. După o specializare la Hamburg
cu J. von Uexkull în psihologia animalelor, a parcurs
ierarhia universitară de la asistent la profesor universitar. După terminarea
celui de-al Doilea Război Mondial, este conferențiar la Facultatea de Psihologie din Cluj, ca specialist în psihologia animalelor și
autorul unor volume de versuri: Cântece de pierzanie, 1938, Cântece noi,
1940, Orașul pierdut, 1943, privite de public și de critica literară cu
înțelegerea și simpatia cu care este privită arta naivă. Adevărata sa carieră literară începe în 1946, când
publică volumul intitulat Un om așteaptă răsăritul, și pleacă în calitate
de consilier cultural la Moscova. După doi ani se întoarce în țară și se stabilește
la București.
Într-un articol publicat în
revista Viața Românească,nr. 3 din 1951, Mihai Beniuc, în
calitate de președinte al Uniunii Scriitorilor din România, oferea definiția
poetului realist-socialist: “Acesta trebuie să fie un filozof cunoscător
al celor mai înalte idei ale timpului [...], spre care au deschis drum Marx, Engels, Lenin și Stalin [...], un activist în slujba respectivelor
idei”. Mihai Beniuc renunță la promovarea cărții sale de versuri din 1951,
„Cântec pentru tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej”, și se reprofilează, începând să
scrie câteva poeme pentru liderul comunist de atunci, Nicolae Ceaușescu.[necesită citare]
Publică în medie câte o carte pe an;
își reeditează unele lucrări; altele îi sunt traduse în străinătate.
În 1965 este înlăturat din funcția
de președinte al Uniunii Scriitorilor. Redevine profesor de
zoopsihologie, de data aceasta la Universitatea din București.
În ultimii
ani de viață se stabilește în vila sa din cartierul Primăverii și își continuă
activitatea de poet, pe formula realismului socialist. Poemele sale se publică în
principalele ziare și reviste ale epocii.”Plimbându-mă prin cartierul Primăverii, mi-am dat
seama co este singurul cartier fără biserică.”La ora aste oamenii din alte
cartiere se duc la vecernie.dacă nu aleargă după mâncare prin piețele și magazinele
goale.”
Mi-am luat
inima ”în dinți”, încercând să îmi alung emoția. Doar mă duceam la un semizeu
al ideologiei comuniste, am deschis potrița de fier forjat și am sunat la
ușe. După un timp mi-a deschis o doamnă între două vârste, încinsă cu un șorț.
-Am venit...
Femeia mi-a
luat vorba din gură:
-Da! Am îngăimat!
-Intrați!
Tovarășul Beniuc vă așteaptă în birou, la etaj.Urcați pe scări și prima ușe pe
stânga.
Am intrat cu
o oarecare timiditate, caracteristică tânărului de 19 ani, care intra pentru prima oară în
sanctuarul „semizeului încoronat”cu laurii frunzelor de dafin. Pe atunci nu îmi
dădeam seama că acei ”lauri” erau
produsul unei ideologii străine spiritului românesc.
Am urcat pe
scara de lemn lustruit, care avea, deoparte și de alta tablouri originale,
semnate de: Nicolae Grigorescu, Corneliu Baba, George
Demetrescu Mirea, Theodor Aman, Tattarescu și mulți alții, de care nu-mi
mai aduc aminte.
Ajuns la ușa biroului, am ciocănit și imediat,
de dincolo de ea, am auzit:
-Intră!
Când am păși în birou, m-a impresionat mulțimea
de cărți înșirate pe rafturi și tablourile dintre rafturi. Tovarășul Beniuc, se
afla la birou în fața întrebărilor mele cu răspunsurile scrise. Am rămas
uimit. După aceea, în stradă, mi-am dat seama că secretarul de redacție
trimisese, deja, întrebările mele prin fax.
-Bei o cafea tinere?
-Mulțumesc! Am băut lângă Cișmigiu...
-Aia e nechezol pentru...popor! Una originală
din Brazilia!
-Beau! Din asta nu am băut niciodată! Am
răspuns, completând în gând.”Nechezolul sau Inca e pentru prostime. ”
Tovarășul Mihai Beniuc a sunat de undeva de sub
panoplia biroului mare și sculptat în lemn de nuc, sunet pe care l-am auzit
venind de undeva de jos. Nu peste mult timp a băgat capul pe ușe o altă femeie.
-Spuneți domnule Beniuc!
-O cafea pentru tânăr!
Între timp, cu mâinile în poală, așteptam ca
tovarășul Beniuc să mă scoată din muțenia care pusese stăpânire pe mine.”Ce
ași fi putut să discut eu, un învățăcel în ale scrisului, cu un titan al
realismului socialist?! ”
-În ce an ești tovarășul Țene?
-Anul doi!
-Ce scrii de obicei?
-Poezie! Am debutat în 58 în ”Tribuna ” de la
Cluj.Articole...și teatru!
-Teatru?!
-O piesă de teatru pe care am jucat-o cu
membrii cenaclului din Drăgășani, ce l-am înființat, pe când eram elev în clasa
a zecea.
-Bravo, tovarășe Țene!
Între timp, am auzit pași pe scările din lemn. Femeia
a intrat cu o tavă, cred că din argint, pe care se afla o ceașcă din porțelan
cu cafeaua, un vas sofisticat cu zahărul în el, și un pahar din cristal cu
sifon.
-Mulțumesc, doamnă! i-am zis. Așteptând să fiu
admonestat de Beniuc că i-am zis ...așa.
Dar nu a făcut-o. Discuția a continuat după ce
am sorbit prima gură de cafeaua fierbinte. Parfumul ei parcă m-a îmbătat.
-Ce zici de literatura contemporană, tovarășe
Țene?
-Tovarășe Beniuc..., am răspuns cu timiditate,
literatura noastră ar trebui să-și păstreze specificul să nu se inspire din
literatura marelui prieten de la
răsărit.
-Totuși trebuie să învățăm de la ei, tinere. La
Marele Popor. Realismul socialist este o doctrină literară și artistică a secolului XX
inspirată de realism și în care opera sau creația trebuie să reflecte și să
promoveze „principiile comunismului în stil sovietic”. În Uniunea Sovietică, în
Blocul european comunist estic, în Mongolia comunistă țedenbaliană, în China
maoistă, în Coreea de Nord kimirseniană, în Vietnamul comunist al lui Ho Și
Min, în Cuba castristă și într-o măsură mai mică în Iugoslavia titoistă,
realismul socialist a fost un „curent artistic canonizat de un așa-numit stat
marxist-leninist” pentru a ilustra în cel mai figurativ mod posibil, atât în
poziții academice, cât și eroice, „realitatea socială” a clasei muncitoare,
activiștilor și combatanților războaielor în care au fost implicate aceste
țări. Realismul socialist a făcut din artă un instrument masiv de „educație și
propagandă”, criticând și reprezentând așa-zisele contradicții ale
capitalismului, apoi intrarea în starea de putrefacție a acestuia și descrierea
dezvoltării revoluționare, emanciparea proletariatului și a țărănimii, totul
pentru faza de-a dreptul epopeică numită „spre comunism în zbor”.
Termenul de „realism socialist” a fost folosit
pentru prima dată de Ivan Gronski, președintele Comitetului organizatoric al
Uniunii Scriitorilor Sovietici din URSS, într-un articol din Literaturnaia
Gazeta din 23 mai 1932, iar conceptul de realism socialist a fost stabilit ca
„doctrină oficială și formă de artă” a U.R.S.S. în timpul dezbaterilor dintre
înființarea în 1932 a Uniunii Scriitorilor Sovietici și primul congres al acesteia
din 1934, în cadrul căruia astuțiosul Andrei Jdanov, membru al Biroului politic
al PC al URSS, a ținut o cuvântare nefastă prin care a definit trăsăturile
esențiale ale realismului socialist, de atunci înainte singura formă de
literatură admisă în URSS: „Realismul socialist, fiind metoda fundamentală a
literaturii sovietice și a criticii literare, impune artistului să aibă o
reprezentare istorică adevărată a realității concrete în dezvoltarea ei
revoluționară… în conformitate cu sarcina transformărilor ideologice în mintea
oamenilor și educării oamenilor muncii în spiritul socialismului”
A începu să peroreze Beniuc cu timbrul său de
profesor universitar.
-Nu-i așa? Literatura trebuie scrisă pentru
popor.
-Aveți dreptate! Dar și Eminescu, și tovarășul Sadoveanu,
și Arghezi, de curând reabilitat, și Radu Gyr, au scris pentru popor...
-Cine e ăsta?
-Poetul...care...
-Să nu mai vorbești de el că...Știi ce te
așteaptă! Noi trebuie să vorbim de doctrina Jdanov care statuiază imperios și
imperial că operele artistice trebuie să fie neapărat destinate maselor
populare, pentru a le educa în spiritul socialismului și comunismului, iar
realismul socialist trebuia să se focalizeze pe „eroul pozitiv” care să
reprezinte patern-ul „omului de tip nou”, comunist.
În timp ce el vorbea, eu mai sorbeam din cafea,
care mi-i se părea elixirul zeilor. Și mă gândeam „că realismul socialist în
România
după cel de-al Doilea Război Mondial şi
abdicarea Regelui Mihai I, realismul socialist de inspirație sovietică este
impus în cultura țărilor comuniste satelite, inclusiv România, ca un fel de
contra-curent literar-artistic, total negativ, în opinia mea. Acest fapt, unic
în istoria culturală și literară românească, a fost acompaniat de o serie de
măsuri „organizatorice şi represive” îngrozitoare. Contra-curentul „stalinismul
cultural”, între 1948 şi 1956, a distrus iremediabil, ireversibil şi inexorabil
vechiul sistem românesc de valori şi instituțiile culturale corespunzătoare,
propunând-şi realizarea „omului nou”, după trăsăturile utopice şi criminale
bolşevico-sovietice. Ca şi în politică sau economie, stalinismul cultural s-a
impus ineluctabil prin forță, conexiunile intelectualilor cu țările din
Occident fiind complet întrerupte, Academia Română şi asociațiile profesionale
cu tradiție la noi ca Societatea Scriitorilor Români sau Societatea
compozitorilor români au fost desființate şi înlocuite cu unele noi, Uniunea
Scriitorilor din România şi Uniunea Compozitorilor din România, de exemplu, din
care personalitățile care nu erau acceptate de noul regim comunist totalitar au
fost îndepărtate urgent şi chiar suprimate. În anul 1948 s-a tipărit broşura
“Publicații interzise până la 1 mai 1948”, care cuprindea într-un volum de 500
de pagini listele anterioare de nume interzise, completate cu un număr uluitor
de nume de autori sau titluri de cărți, ajungându-se ca în patru ani lista să
conțină nu mai puțin de 8.779 de titluri de cărți şi reviste interzise. Dispar
subit din librării, din biblioteci publice şi chiar din case cărți semnate de autori
precum: Alecsandri, Agârbiceanu, Cantemir, Coşbuc, Eminescu, Goga, Hasdeu,
Maiorescu, Odobescu, Rebreanu, Sebastian, Topîrceanu, Voiculescu, şi mulți,
mulții alții, fiind alese de pe liste nume despre care este greu de crezut că
s-ar fi putut afla printre „proscrişi”, fiind lăsate deoparte periodicele,
volumele filozofilor, istoricilor etc. şi pe cele ale unor mari filozofi şi
scriitori din Occident. Impactul acestei epurări de proporții
monstruos-catastrofale asupra intelectualilor români a fost teribil, astfel
acest proces inițiat de autoritățile comuniste, de ocupantul sovietic şi dus la
capăt de o comisie din care făceau parte şi foarte mulți politruci reveniți de
la Moscova a devastat literatura română, a dărâmat contraforturile culturii
naționale şi a alterat primejdios „sentimentul național românesc, fibra
națională a poporului român”. În 1949 au fost interzise până şi creațiile
populare cu „conținut ideologic inadecvat”, mai precis 119 de cântece
interpretate de Maria Tănase, Maria Lătărețu, Fănică Luca, Ioana Radu şi alții,
multe dintre ele pentru că vehiculau, incredibil, formula legionară „foaie
verde”!
Realismul socialist în literatura română
În literature română postbelică, debutul
realismului socialist ca ideologie oficială, s-a petrecut în anul 1948, puțin
înainte de naționalizarea mijloacelor de producție, o dată cu mizerabilul
articol în patru părți, publicat în Scînteia din 5, 7, 9 şi 10 ianuarie 1948,
sub semnătura așa-zisului jurnalist Sorin Toma, „vechi membru de partid, cadru
de nădejde care a luptat în Armata Roşie, drept care jurase credință statului
sovietic”, intitulat „Poezia putrefacției sau putrefacția poeziei”, despre
opera poetică a lui Tudor Arghezi, scriitor care era de orientare ideologică de
stânga, susținând, de exemplu, „luptele de eliberare socială”, cu referire la
răscoala din 1907, și care a utilizat „graiul proaspăt” al claselor asuprite în
perioada interbelică„.
Dacă ar fi auzit tovarășul Beniuc ce gândeam,
cred ă eram tovarăș de celulă cu Radu Gyr. A știu dumnezeu ce face.Să nu ne
audă nimeni gândul.
M-a întrebat, privind discret dacă mai am cafea
în ceașcă, ce voi face după ce termin școala.
-Dau la facultate!Până acum nu am reușit, că
era problema dosarului.Nu sunt ”produsul” unei familii de mucitori.Tata este funcționar.
Iar mama are pământ care l-au luat în CAP.
-Înțeleg...înțeleg!
-Domnule Beniuc, vă mulțumesc pentru interviu
și primirea făcută.Sunt mândru că v-am cunoscut.Spuneam aceste cuvinte
ridicându-mă de pe scaun și introducând hârtiile cu interviul în mapa din
vinilin. Președintele Uniunii Scriitorilor mi-a întins mâna, pe care am
simțit-o rece precum pielea unui șarpe.Am ieșit din cameră, coborând pe scările din lemn lustruit și privind
la tablourile înșirate pe pereți.În capul scărilor mă aștepta aceași femeie,
care mi-a deschis ușa.
-Mulțumesc doamnă pentru cafea!
-Să-ți fie de bine tinere!
Am ieșit în stradă. Se întunecase de-a binelea.”Trebuie
să mă grăbesc că se închide ediția ziarului și interviul trebuie să apară în
numărul de mâine”.Mergând pe jos cu pași alerți, am trecut pe lângă o
biserică.Oamenii erau și în curtea mică, ascultând Liturghia. ”Aici nu bat
clopotele.Partidul a interzis tragerea
lor.Anul trecut când am fost la Cluj, la sora mea care este studentă la
biologie, trăgeau clopotele numai la bisericile catolice.Celor ortodoxe
comuniștii le-au interzis tragerea lor. Ascultându-le mi-am dat seama că era
pentru prima dată în viața mea când le ascultam. Mi-au dat lacrimile.Ce
rău puteau să facă armonia seculară a unor sunete armonioase?! ” Mergeam
grăbit, să ajung cât mai repede la redacția ”Informația Bucureștiului ”, ziar
al Comitetului municipal al PCR și al Consiliului Popular al Municipiului
Bucureștului.La lumina pâlpâindă a unui bec din vârful stâlpului abia lumina
siluetele a doi milițieni care patrulau în zonă.Ajungând în dreptul lor,
salutându-i, unu din ei mă abordează.
- Unde mergi bă, tovarășe?
-La redacția ”Informația Bucureștiului ”!
-Dă buletinu! Mi l-a cerul celălalt cu șapca
dată pe ceafă.
Am scos buletinul din buzunarul de la spate al
pantalonilor și i l-am dat.
-Ce cauți la ziar? m-a întrebat celălalt.
-Să duc un interviu pe care i l-am luat
tovarășului Beniuc.
-Cine e ăsta?!
-Poetul care este președintele Uniunii
Scriitorilor!
-Zău?!
-Ce-a scris?
-E ăla care a scris poezioara cu mărul crescut
de lângă drum. Aia care am învățat-o în clasa cincea...Îți aduci aminte,
tovarășe coleg?
-Parcăăă ...da...!A răspuns milițianul ce
răsucea buletinul meu pe toate părțile.Privea la fotografie, când la
mine.Într-un târziu mă întreabă:
-Bă...de ce nu te tunzi? Nu știi ordinul
partidului?
-O să mă tund! am răspuns într-o doară.
-Lasă că te tundem noi!
- Ce vreți tovarășe?! am îndrăznit eu. Sabotați
ziarul partidului, de nu mă lăsați să duc interviul cu tovarășul...
-Lasă gura! Tovarășe sărgent, dă-mi mașina.
Celălalt a scos mașina de tuns din borseta din
piele, prinsă la centură și ținându-mă de cotul mâini, mi-a tras o cărare pe
mijlocul capului.
Privindu-mă cei doi au început să râdă.
-Acum îți stă mai bine!Uite buletinul și
interviul.
Am plecat cătrănit, înjurând în gând pe cei doi
milițieni și partidul.
Am luat autobuzul și am coborât în Piața
Universității. Străzile erau pustii și slab luminate. În fața Casei Armate l-am
văzut pe fotbalistul Pârcălab și pe cântăreața Margareta Pâslaru, îndreptându-se
spre Restaurantul Colonadelor.
Ajuns la redacție am urcat scările alergând și
am intrat în biroul secretarului de redacție.
-Ai ajuns? Văd că te-au tuns ăștia, i-a șapca
asta de pe pervazul ferestrei. Du-te repede în tipografie la tehnoredactor, e în
secția linotipuri.
Am coborât la subsol și în zgomotul țăcănitor
al linotipurilor l-am găsit pe tovarășul Tănăsescu, care aranja titlurile de
plumb și paginile pentru calandru. Acesta mi-a luat interviul și l-a dat la o
tovarășe tânără să-l culeagă.
-Du-te repede la secția foto, nu, nu...la
zincografie, ia o fotografie al lui Beniuc și vino repede cu ea.
În capătul holului era zincografia de unde am
luat fotografia tovarășului Beniuc, într-un pătrat de plumb, pe care am dus-o
la secția linotip.În sala linotipurilor și al zețăriei era un miros greu, de
aceea toți cei ce lucrau la linotipuri aveau la picioare câte o sticlă cu
lapte, din care sorbeau, din când, în când, o gură de lapte.
Aproape de ora unsprezece noaptea au fost trase
primele șpalduri, care au fost repartizate la cei doi corectori.După corectură,
toate paginile le-am dus la biroul cenzorului, care le-a citit în fața mea timp
de trei ore. Eu moțăind pe un fotoliu de lângă o mică bibliotecă. După ce le-a
citit a pus o ștampilă pe fiecare pagină și a semnat.
-Tinere, du-le imediat la zincografie.Hai
aleargă...
La zincografie, tehnoredactorul a făcut în
paginile de plumb modificările făcute de corectori și de cenzor, scoțând și
introducând litere și semne ortografice cu o pensetă specială. După aceea
paginile de plumb au fost introduse într-un calandru rotund ieșind un tambur
din plumb cu literele paginilor. Acest tambur de plumb a fost trimis la rotativă
și pus de un suport rotund. Hârtia de ziar trecând printr-un tambur rotund cu
paginile ziarului. Aceasta se imprima la o viteză amețitoare. Astfel ieșea
ziarul în fiecare zi la ora șase.
Primele exemplare le-a luat tehnoredactorul și
cenzorul.Se mai uitau odată peste pagini.Dacă erau mulțumiți spuneau
mașinistului:
-Dă-i drumul Costică, să meargă!
Astfel a apărut primul meu interviu. Aveam 19
ani. În drum spre cămin am auzit copii, vânzători de ziare, strigând cu un
accent pe nas.
-Informațiia, informațiia...!Luați
informațiiaaa! Interviu cu tovarășul Beniuc și crima din
Dămăroaia!Informațiiiaaa...
Priveam în jur și aveam impresia că toată lume
mă privește cu simpatie, știind că eu sunt cel ce i-am luat interviu
tovarășului Beniuc.
Al.Florin
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu