Vineri, 29 mai, la Casa Corpului Didactic
Maramureş a avut loc jurizarea revistelor şcolare trimise la Inspectoratul Şcolar
Maramureş şi Casa Corpului Didactic în anul şcolar 2014/2015. În acest an
juriul format din Valentina Todoran, inspector şcolar, dr. Nicoară Mihali,
redactor C.C.D., Anca Goja, redactor Graiul Maramureşului, Mircea Crişan,
redactor Gazeta de Maramureş şi Gelu Dragoş, redactor Informaţia Zilei de
Maramureş au avut mai puţin de lucru ca în alţi ani deoarece au fost prezente
un număr de doar 29 de reviste.
Iată
premiile obţinute, pe secţiuni:
I. Reviste literare:
Premiul I –
„Revista Excelenţilor” – Centrul de Excelenţă Sighetu Marmaţiei;
Premiul II –
„Paşi în 2”
– Revista elevilor Liceului Tehnologic „Marmaţia” Sighetu Marmaţiei şi „Cuvânt
în lume” – Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Baia Mare;
Premiul III –
„Eminescu şi copiii” – Revista Şcolii Gimnaziale Mireşu Mare, coordonator prof.
Viuţa Dorca;
II. Reviste tip mozaic licee:
Premiul I –
„Universalis” – Revista Colegiului Tehnic „C.D. Neniţescu” Baia Mare;
Premiul II –
„Messenger cultural” – Revista Colegiului Tehnic „George Bariţiu” Baia Mare;
Premiul III –
„Eminesciana” – Revista Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” Baia Mare;
III. Reviste tip mozaic şcoli gimnaziale:
Premiul I –
„Armonii” – Revista Şcolii Gimnaziale Remetea Chioarului, „Muguri” – Revista
Şcolii Gimnaziale „George Coşbuc” Baia Mare şi „Însemnări din Ţara Leurdei”-
Revista Şcolii Gimnaziale Leordina;
Premiul II – „Curcubeu”
– Revista Şcolii Gimnaziale „Dimitrie Cantemir” Baia Mare şi „Vimce” – Revista Şcolii
Gimnaziale Vişeu de Jos;
Premiul III –
„Licurici” – Revista Şcolii Gimnaziale Satulung şi „Universul şcolii” – „Dr.
Florian Ulmeanu” Ulmeni;
IV. Secţiunea Reviste ciclul primar:
Premiul I –
„Magia copilăriei” – Revista clasei a IV-a B, înv. Maria Micle, Şcoala
Gimnazială „Simion Bărnuţiu” Baia Mare;
Premiul II –
„Florile gândului”- Revista Şcoalii Gimnaziale „Nichita Stănescu” Baia Mare;
Premiul III –
„Licurici” –Revista Şcolii Gimnaziale Remetea Chioarului.
V. Secţiunea grădiniţe:
Premiul I –
„Vlăstare chiorene” – Revista Grădiniţei cu program normal Boiu Mare, ed.
Mirela Georgeta Peter.
VI. Secţiunea limbi străine:
Premiul I –
„Teenglish” – Revista Colegiului Naţional „Gheorghe Şincai” Baia Mare;
VII. Secţiunea reviste de specialitate:
Premiul I –
„Fizica şi chimia la zi” –Revista
Liceului Teoretic „Emil Racoviţă” Baia Mare;
Premiul II –
„Tinerii tehnicieni” – Revista Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” Baia Mare;
Premiul III –
„Micul naturist” – Revista Şcolii Gimnaziale Remetea Chioarului”.
Celelalte reviste care au fost primite
pentru jurizare, în număr de şapte, nu au primit premii deoarece arătau ca
nişte „foiţe”, se vedea cu ochiul liber că erau redactate la repezeală şi în
unanimitate, juriul, nu a dorit să coboare ştacheta. La încheierea acestei
activităţi i-am luat un scurt interviu celui care se ocupă de revistele şcolare
maramureşene de peste 25 de ani, scriitorului dr. Nicoară Mihali.
Întrebare: - Văd
puţină dezamăgire pe chipul tău după jurizarea din acest an.
Răspuns: - Anul acesta a fost cel mai sărac an pe
tărâmul publicaţiilor şcolare, posibil să mai existe orgolii, iar anumite
instituţii educaţionale să nu-şi poată permite editarea acestor reviste.
Î: - Lipsesc
reviste care în anii trecuţi erau un etalon pentru acest gen de concurs, cel
puţin în Maramureş.
R: - Într-adevăr, lipsesc în acest an
revistele de la Colegiul Naţional
„Vasile Lucaciu”, de la Colegiul Naţional
„Dragoş Vodă”, de la Liceul
din Borşa, de la Şcolile Gimnaziale „Octavian Goga”, „Nichita Stănescu”,
„Nicolae Iorga”, din Vişeu de Sus, din Moisei, din Seini, din Târgu Lăpuş, din
Mireşu Mare…
Î: - Ce reviste
v-au plăcut?
R: - La secţiunea „Reviste literare” mi-a atras
atenţia în mod special „Cuvânt în lume”, profesori coordonatori Loredana
Molnar, Mihaela Tarţa şi Cristina Retteghi, care şi anul acesta a reuşit să
facă cunoscută în lume poezia unor scriitori maramureşeni. În ceea ce priveşte
poezia, un debut înflăcărat îl are Mihai Vraja din revista „Paşi în 2” şi cu siguranţă despre acest
tânăr se va mai auzi în peisajul poeziei româneşti; „A murit cerul iubito/
soarele-i gri / ochii tăi par gri / iubito!” De o ţinută aproape academică îşi
poartă trena „Revista Excelenţilor”, care este plină până la refuz de chipul
poetei Ana Blandiana: „Apoi brusc se-ntorc şi-mi strivesc/ până la sânge gura.”
(Cuplul).
Î: - Şi eu am
remarcat că revistele din acest an, deşi puţine ca număr, au crescut în
calitate şi poate că o explicaţie este faptul că cei care participă o fac nu de
dragul gradaţiilor de merit, nu de dragul unei diplome, ci de dragul copiilor
pe care îi educă şi îi canalizează spre frumos, într-o lume atât de cenuşie.
R. – Ce frumos mi-ai ridicat mingea la fileu!
În peisajul revuistic al Cetăţii stau alături alte trei reviste care deapănă
povestea unor adolescenţi plini de pasiunea de a trăi iubirea şi clipa, este
vorba de „messenger cultural” al celor de la „George Bariţiu” şi „Eminesciana”
care prezintă un deosebit editorial despre misterul măştilor veneţiene şi aş
încheia cu versurile despre iubire din revista „Universalis” coordonată de
strălucita poetă Adela Naghiu: „Şi dacă am fi doar laşi şi orbi / Ar fi numai
trădare / Şi trădătorii sunt uitaţi / Când ies din scenă. / Dar nu lăsăm în
urmă / Nici-o zidire vie/ Doar joc de măşti cu geniul / Ajuns o anatemă.” Şi
totuşi elevii zilelor noastre lasă urme vii prin revistele şcolilor lor, îşi
pun adesea câte o „mască” atunci când nu sunt înţeleşi de profesori, apoi
fundamentează noi teorii imitându-l pe Einstein şi încearcă să ne explice de ce
zilele sunt mai scurte în ultima perioadă, aşa cum o face revista „Fizica şi
chimia la zi” a Liceului Teoretic „Emil Racoviţă”.
Î: - Câteva
cuvinte şi despre revistele din mediul rural, loc de unde mă trag şi eu.
R: - Mi-ai anticipat gândul. Vreau să
subliniez frumuseţea unei reviste din mediul rural, de la Remetea Chioarului ,
intitulată sugestiv „Armonii”, revistă ce găzduieşte o imagine inedită şi un
interviu în exclusivitate cu Paula Seling, care le doreşte copiilor din şcoala
unde a învăţat şi ea să fie „buni, să caute iubirea în orice lucru”, iar ca
ceva inedit în această publicaţie amintesc de un calendar al scriitorilor
români în care elevii trebuie să asocieze alături de numele scriitorului, locul
naşterii şi opera acestuia. Tot din mediul rural semnalez apariţia unei noi
reviste cu un titlu inspirat, „Însemnări din Ţara Leurdei”, unde este
valorificată lumea tradiţională, unde: „…oamenii de la ţară îşi mai amintesc de
obiceiul de demult al fetelor şi feciorilor care în ziua de Dragobete se
îmbracă în haine curate de sărbătoare şi porneau în voie bună spre pădure, apoi
pe la ora prânzului fetele se întorceau în goană înspre sat şi în fuga
fiecăruia atrăgea feciorul dorit.”
Î: - O întrebare
de final. Ce reprezintă pentru dr. Nicoară Mihali revistele şcolare?
R: - Am spus-o de nenumărate ori dascălilor dar
şi elevilor din şcolile pe unde am poposit, că revistele reprezintă oglinda
unei şcoli într-un anumit timp istoric. Scrierile elevilor sunt sincere şi
emoţionante, ei nu au timp să le fardeze, nu au timp să poarte mască pentru a
deveni misterioşi într-o lume în care clepsidra valorilor se duce tot mai mult
înspre marea nesfârşită a prostiei politicienilor.
Î: - Dacă ar trebui
să dai un titlu acestui articol, cum l-ai numi?
R: - „Reviste şcolare puţine, măşti mai
multe!”
Gelu Dragoş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu