sâmbătă, 5 septembrie 2015

Poetul Vasile Dan Marchiş inventează noi zodii literare

La editura „Amanda Edit” Bucureşti, director Baki Ymeri a văzut lumina cea de-a patra carte de poeme a lui Vasile Dan Marchiş numită „Zodii de rezervă”, redactor de carte Ioan Dragoş şi o prefaţă semnată Daniel Marian. Volumul cuprinde 56 de poeme iar despre autor poetul albanez Baki Ymeri afirmă că: „Vasile Dan Marchiş este un poet real şi original. Este cel care s-a oprit lângă noi cu povara metaforelor”. La rândul lui poetul Ioan Dragoş consideră că: „Poezia lui Marchiş are sintagme reuşite, dezbate teme apropiate de socialul economic, religios şi de asemenea de universul structural” . Poetul Dragomir Ignat citindu-i poeziile observă că: „Sunt detectabile câteva simboluri cu care operează poetul – iubirea, mirarea, cuvântul, imaculata zăpadă, iarna ca anotimp şi stare de spirit în acelaşi timp, dumnezeirea”. Poeta Betty Kirchmaier Donca opinează: „Mesajul este transmis prin sintagme bine gândite, poetul caută să aprofundeze ideea pe care o coace în minte, dând poeziei unele figuri de stil”. Poetul Ion Bogdan vorbeşte laudativ la adresa poetului: „Vasile Dan Marchiş pleacă de la o idee şi construieşte în final o arhitectură de catedrală, ba chiar ne surprinde cu unele rezolvări. Fără prea multe zorzoane, cu simplitate dar nu cu simplism, el reuşeşte să facă una sau mai multe metafore la fiecare poem”.
Ca unul care i-am citit creaţia, mi-aş permite să fac câteva comentarii la adresa celui mai recent volum al său „”Zodii de rezervă”. Pentru poet „Între pământ şi cer/n-a mai rămas loc/nici măcar/pentru o virgulă…(Între cer şi pământ) iar poziţia lui privind Poezia este aceasta: „Mi-am însuşit iubirea/precum o recompensă/nu ca un element obişnuit/tratând-o fără indulgenţă/să nu încadreze totul fără rând/în geografie/sau în istorie/Salvarea mea este/că am dus în eroare pe satana/cu poezia” (Poziţia mea); în „Meditaţie extremă” observăm această obsesie a poetului – Cuvântul – îmblânzit pentru a putea fi pus alături de altele şi a se naşte asfel poemul: „În timpul în care/am consumat o sută de pâini/am scris o poezie…/Apoi am mai scris/peste o sută de poezii/de dorul pâinii… În „Examenul de credinţă” poetul Marchiş se destăinuie cititorilor lui: „Nu mă pot opri din scris cu una cu două/din cauză că/însăşi această scriere/este considerată un examen de credinţă…”. Poetul este afectat şi de modul cum unii confraţi „virusează” Limba Română: „S-a tocmit un certificat medical/al limbii române/ Virusul care a dus la/scăderea fără precedent a imunităţii verbelor/a impus/şi retragerea din uz/a unor substantive şi atribute/rămânând a fi expuse spre o largă circulaţie/doar suspinele:/a,e,i,o,u,ă, î/ (…) în „Încercarea cea mai grea”; această temă a limbii materne este reluată ca de altfel şi în „Încercarea cea mai grea III”: „Gramatica e plină de nevoi/Gramatica nu-i poveste/Între limba română şi unele limbi străine/e război/Ici cuvinte materne nimicite/Mai încolo cuvinte străine rănite…/Gura mi-a devenit un spital de cuvinte…”; este şi un generos, vedem asta în poemul „Ocazie 4”: „Mi-a fost atribuit/drept recompensă auzul/nu ca factor obişnuit./De aceea pot dărui/o ureche celui ce nu aude”; îşi arată dragostea faţă de păsări şi zborul lor maiestos în poemul „Motivare”: „Cât am dezamăgit păsările/Prin instinctele de tot felul/Ce ne-au determinat/Să ne jucăm de-a aripile. Însă nu-i pasăre care/Prin măreţia ei/Să se joace de-a mâinile.” În „”Fără garanţie I şi II vorbeşte, la modul ironic, fără teamă despre moarte care poate fi „regizor” sau „antrenor sportiv”, iar în poezia „Profil” intrăm puţin, prin versurile lui, în atmosfera apăsătoare a lui Bacovia: „Scriu parcă conduc pe ultimul drum/o sumedenie de cuvinte moarte”. Poezia cu tentă religioasă, cu întrebări şi mirări ale poetului privind rostul nostru pe pământ o găsim în poeme precum: „Singura copie II”, „Extrema mirare”, „Meditaţie extremă”, „Prin propriile forţe”, „Minima cerere”, „Normă”.
Ce am remarcat încă de la lecturarea primelor poeme semnate Vasile Dan Marchiş este originalitatea şi linia poetică pe care merge deoarece pentru el scrisul este ca rugăciunea de dimineaţă sau Tatăl nostru pe care-l rostim la slujba de duminică sau în momentele grele ale vieţii. El scrie zilnic, acasă sau la serviciu, noaptea ori ziua, deoarece, aşa cum spune în poezia „Încercarea cea mai grea”, un fel de „Ars Poetica”: „Arde în mine/arhiva de rugăciuni nerostite. Scriu parcă/mă debarasez de materiale inflamabile. Scriu parcă/mă dezbrac de haine cuprinse de foc”.
Poet nonconformist, decis şi încăpăţânat ( în sensul bun al cuvântului ) în ceea ce intreprinde nu se opreşte din ceea ce şi-a propus sau ţinteşte, aici vorbind şi de revista „Izvoare codrene” al cărui fondator şi coordonator general este. Ceea ce surprinde plăcut e faptul că fiecare poezie are un mesaj bine definit şi poetul abordează şi probleme stringente, mereu actuale ale societăţii în care trăim: „Pentru a se putea descrie/în cuvinte viabile/dimensiunea crizei mondiale,/dicţionarul tuturor locuitorilor acestui pământ,/trebuie inclus/în rândul materialelor reciclabile…”(„Dimensiunea crizei”).
Şi ca o concluzie, am să mă folosesc de spusele lui Daniel Marian din prefaţa cărţii: A fi Vasile Marchiş şi a scrie „Zodii de rezervă”, înseamnă că eşti Poetul. Şi Poezia”.


                                                                             Gelu Dragoş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu