Partea a doua a
interviului acordat de istoricul Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Romȃne,
corespondentului Romanian Global News la Ottawa, Cristina Balaj Mihai.
Istoria și limba
reperzintă izvoarele menite să ne ajute să ne știm
rostul în lume, să nu ne risipim în iureșul
acesta globalizant. După aproape 30 de ani de negare și strivire a trecutului național,
într-o lume românească în care zeflemeaua și
biciuirea prezentului, dar și a
memoriei strămoșilor, este luată drept
act plin de mare grozăvie (« cool »), cred că mulți
am tânjit ca în spațiul public să apară
specialiștii veritabili, care să ne
poată ajuta să ne recuperăm demnitatea ca neam și
ca indivizi.
Ioan Aurel Pop este acel istoric, cercetător, care te ține în chingile bunului simt, ale bunei
cumpăniri, ale studiului serios, fără sclipici, ci doar cu lumina venită din
colb de cronici, pentru ca întrebările, frământările și nevoia de cunoaștere și de limpezire să-și găsească o potrivită rezolvare.
Domnul Ioan Aurel Pop este președintele
Academiei Române (iată ce lucruri bune se întâmplă și în...România!) și, în
primul rând, domnul profesor! Acel dascăl venit (parcă) de demult, din ceea ce
a însemnat școala din Ardeal, cu blândețe și
cu bună rânduială, cu bucuria studiului făcut temeinic, cu acribie și cu inima și
mintea gata să răspundă oricărui învățăcel,
fie mare, fie mic, celebru sau mai puțin
cunoscut. De fapt, astfel de îndrumători ne trebuie, care să ne ajute să ne
reconstituim specificul nostru, verticalitatea și
stima de sine, în acest mileniu al vârtejurilor, frondelor și al buimăcelilor de tot felul.
Pe vremuri, li se spunea "apostolii neamului", pe
bună dreptate!
Pe lângă diferitele personalități istorice și faptele
lor, a suferit și limba română, atacată
direct sau indirect. Ceea ce mă îngrozește,
este ritmul alert cu care se introduc cuvinte englezești nenecesare (nu sunt împotriva unor neologisme de care e
nevoie), frenezia cu care se măcelărește
limba română. Unii consideră a fi un fenomen normal, aducând ca argument
perioada bonjuristă (și altele), dar am
impresia că acum s-a depășit cu mult
normalul și necesarul.
Limba este ca un organism viu care pulsează în acord cu
poporul care o vorbește. Aspectul
limbii române depinde de starea poporului român. Dacă poporul este prosper,
încrezător și robust, atunci și limba trăiește
asemenea stări, dacă nu, atunci suferă și
limba. De starea limbii se ocupă anumite instituții
ale statelor moderne, cum sunt școala
de toate gradele, institutele cu profil filologic și literar, academiile etc. Poluarea limbii, dacă nu depășește
anumite limite, este firească, în această lume trepidantă în care trăim.
Deocamdată, limba română a făcut față
provocărilor, pentru că ea este o limbă foarte permisivă, care încurajează
primirea neologismelor, pe care le adaptează ușor
specificului ei. Se pare că s-a ajuns însă la saturație, mai ales pentru că asaltul „limbajului electronic"
este acum fără precedent. Tinerii par să aibă o limbă a lor, ceea ce este
îngrijorător. În acest moment, nu știm
ce măsuri eficiente s-ar putea lua. Academia Română a normat demult limba
română și a revenit – la mari intervale
de timp – asupra normelor, numai că nu se mai ține
seama de norme în România ... Asta nu înseamnă că se cuvine să renunțăm, pentru că limba română este tezaurul
nostru spiritual.
Sunt țări, precum
Ungaria, Franța dar și Canada (partea franceză), în care a intervenit
puternic factorul legislativ, tocmai ca să protejeze limba de « invazia »
anglicismelor. Se poate implica Academia Română într-un astfel de demers? Ce
alte căi poate aborda Academia pentru ca limba română să fie readusă în inima și cotidianul românilor?
Academia Română are – cum spuneam – mijloacele sale,
elaborate și verificate demult. În mai
bine de un secol, de la Hașdeu încoace,
Academia a elaborat Marele Dicționar al
Limbii Române, publicat nu de mult integral în 34 de volume și, recent, într-o nouă ediție, în 19 volume. Există apoi și alte dicționare,
explicative, etimologice, ortografice și
ortoepice, făcute de specialiștii
Academiei. Avem apoi Gramatica Limbii Române, în mai multe ediții. După căderea comunismului, Academia a
stabilit – nu fără mari controverse – revenirea la grafia cu „â", la
„sunt" în loc de „sînt" etc. Firește,
școala românească de toate gradele s-a
conformat, dar unele reviste literare, unele edituri și unele personalități/
persoane nu, ceea ce a creat dezorientare, dezamăgire și, uneori, haos. Eu nu spun că nu sunt motive foarte serioase
să se păstreze vechea manieră de scriere, numai că știința limbii nu este
una exactă precum matematica, iar controversele vor persista mereu. Chestiunea
este una legată de respectul pentru decizia celui mai important for de
consacrare din România, care are prin lege atribuția
de a norma limba. Cred că nu ar fi rău să ne manifestăm spiritul rebel și nonconformist în alte sectoare și nu în chestiunea manierei de scriere în
românește. Și așa sunt unii, prin
vecini, care vor să impună moduri alternative de scriere, de exprimare, de
denumire a unor lucruri etc. în raport cu limba română standard. Academia va
persista în a-și îndeplini misiunea și va căuta noi modalități, eficiente, de a o face. Avalanșa de neologisme (unele preluate cu sensuri
incorecte), maniera de exprimare prin calchieri ridicole din alte limbi, lipsa
de cultură a limbii și ignorarea tot
mai frecventă a gramaticii sunt permanent în atenția
Academiei, ai cărei specialiști intervin
în mijloacele de difuzare în masă, au rubrici în reviste, la radio, la
televiziuni etc.
Știu că în secolul
XIX, August Treboniu Laurian cerea, printre altele, ca limba română să-și facă împrumuturile numai din franceză și /sau italiană, dar și acestea să fie adaptate limbii românești. Mai poate fi impusă și
astăzi o astfel de soluție?
Soluțiile latinistă,
latinizantă, etimologică, de împrumutare numai din anumite limbi neolatine s-au
dovedit falimentare. Limba trebuie apărată de „poluare", dar cu mijloace
firești, naturale, organice și nu artificiale. Las aici la o parte faptul
că majoritatea neologismelor pătrunse din engleză în deceniile din urmă au
întărit caracterul romanic al limbii române, deoarece cam 60 la sută din
vocabularul englezei cuprinde termeni de origine latină, preluați în engleză prin franceză (după invazia
normandă).
Ce programe/proiecte are Academia, astfel încât istoria și limba românilor să fie repuse pe tapet
într-o formulă prin care să ne redobândim demnitatea națională?
Academia Română are aproape 20 de institute cu profil
istoric (și arheologic), lingvistic și literar, răspândite în toată țara, dar concentrate la București, Cluj-Napoca și Iași, care au demult
asemenea programe și proiecte de
educare a poporului român prin istorie și
limbă. Nu am cum să vă redau aici toată producția
de carte, toate periodicele, toate studiile și
articolele publicate sub egida Academiei care doar asta fac: mențin în atenție
actualitatea, importanța, rolul
fundamental al limbii, literaturii și
istoriei românești, în context
universal. Din păcate, factorii de răspundere și
de decizie – mai ales Ministerul Educației
și Ministerul Culturii (numit de scurtă
vreme și al identității naționale!)
– nu țin seama de aceste comandamente
extrem de importante pentru națiunea
noastră și pentru orice națiune care se respectă. Miniștrii se schimbă atât de des, încât nu se
poate purta un dialog decent, continuu și
constructiv. Se iau măsuri peste măsuri, fără se aștepte rezultatele lor, într-un fel de carusel al dezorientării.
Demnitatea națională se poate redobândi
printr-o educație inteligent făcută,
prin care să li se dea românilor motivele serioase de a trăi și munci în România și nu să li se inoculeze „dorul de ducă", ideea
preconcepută că locul românilor nu este în România, că în România nu se mai
poate face nimic bun.
Am găsit, cu multă bucurie, cartea dvs, Istoria ilustrată a
românilor pentru cei tineri. (Nu am mai așteptat
să vă trimit interviul până aș fi terminat-o
de citit). Dar, am o nedumerire și o
nemulțumire : de ce se găsesc atât de
greu (excepție acest volum), cărțile dvs.? Aceeași situație este și vis-à-vis de cărțile altor colegi, care chiar scriu/sau au scris tratate de
istorie (bunăoară, cele despre daci), dar care nu (se prea) găsesc în librării.
În schimb, abundă doar volumele cu păreri personale, denigratoare la adresa
românilor și a vieții lor, în cărți
care nu pot fi considerate ca fiind de istorie, dar care, fiind semnate de
absolvenți de profil sau de altfel de
vedete, induc în eroare.
Din păcate, azi poți
să fii un istoric mare și să nu te
cunoască lumea, pentru că nu știi să te
promovezi. Cunoașterea este azi foarte
importantă, dar și mai importantă
devine comunicarea. Cei mai mari creatori din lume își fac azi marketing, au impresari, sunt promovați și
se autopromovează precum vedetele. La noi este aproape la fel: dacă ajungi să
te publice o editură în vogă, poți face
dintr-o carte mediocră un best seller! Dacă o carte de istorie apucă să fie
recomandată de un „formator de opinie" la modă, succesul este aproape
asigurat. Eu nu m-am ocupat, până recent, aproape deloc de aceste lucruri și, prin urmare, multe lucrări mi-au rămas
necunoscute publicului, îngropate în uitare. De ce sunt promovate anumite
eseuri denigratoare? Mai întâi, pentru că aduc mulți bani și apoi pentru
că sunt interese mari ca să se întâmple acest lucru! Ele aduc bani, fiindcă o
parte a publicului larg – o mare parte, din păcate – este dornică de senzațional și
vrea să cunoască istorii și nu istorie,
pentru că se confundă istoriografia cu eseul, cu povestirea, cu
„inventarea" trecutului etc. Și
apoi cine mai are azi răbdare să aleagă adevărul de minciună, să verifice
sursele, să caute logica unor afirmații?
În plus, există o propagandă antiromânească foarte activă, pe care noi ne-am
decis s-o ignorăm. Peste toate, noi, românii, ne autoflagelăm, ne nimicnicim
singuri, ne exhibăm toate defectele și,
dacă nu mai avem defecte, ni le inventăm. Lumea interesată îmi cunoaște cărțile
mai recente, cercetările și opiniile
mele despre Țara Românească, despre
Europa etc. Mai mult de-atât nici nu pot și
nici nu vreau să fiu, pentru că menirea mea este cea de dascăl și de istoric.
Având în spate ani de studiu în bibliotecă, ce fel de viitor
puteți creiona/ « prevedea » pentru
poporul nostru? Care sunt punctele tari, pe care să le dezvolte și care sunt punctele slabe care ar trebui să
fie șterse (dacă s-ar putea) de tot?
Îmi este greu să vorbesc despre viitor, deoarece pregătirea
mea mă face expert în trecut. Dacă planeta noastră va trăi și își
va păstra cât de cât echilibrul ambiental, atunci și românii vor exista alături de alte popoare. Dacă vor fi
prosperi sau nu, asta e foarte greu de spus și
este relativ în același timp. Pentru
mine, prosperitatea înseamnă să pot lucra, să pot cerceta, să pot dialoga cu
studenții mei, în instituțiile consacrate și apoi să am o locuință,
să am hrana zilnică, să pot da binețe
colegilor, vecinilor, să curăț cu mâna
mea zăpada de pe trotuar, să pot planta primăvara o floare pe rondul din fața casei ... Azi, mulți români prezintă România ca și
cum ar fi o țară subdezvoltată, fiindcă
aceștia ar vrea să trăiască precum în
Elveția sau în Dubai, dar România, mai
ales dacă este comparată cu multe alte țări
(inclusiv din Europa, dar mai ales din Asia, Africa, America Latină) este o țară prosperă și
avansată. Oricum, după indicatorii economico-sociali preciși, dacă împărțim
statele lumii în trei grupuri de dezvoltare, România se află în primul grup, în
„clubul selecților". Asta nu
înseamnă că toți românii trăiesc bine,
dar nici americanii nu trăiesc cu toții
bine! Un punct tare al românilor ar fi rezistența
la condiții grele de viață, iar unul slab ar fi lamentarea continuă,
cu accent pe starea „proastă" a propriei țări,
fără măsuri ferme de redresare. Dacă nu suntem mulțumiți de felul cum ne
merge, ar trebui să luăm măsuri se ne meargă mai bine, să muncim bine, să
începem și să sfârșim proiecte. Dacă ne vom complăcea în starea
noastră de reverie (că doar „românul s-a născut poet"!), fie ea și critică și
nepermis de autocritică, fără măsurile de care vorbeam, ineficiența noastră se va accentua. Eu sunt, însă, un
om plin de încredere și de speranță.
Cum ar putea fi îndemnați
cei tineri să studieze și « să se bată
» pentru valorile moștenite din
străbuni, pentru istoria adevărată?
„Istoria adevărată" numai Dumnezeu o știe, în vreme ce noi, oamenii, tindem spre
aflarea ei, dar nu reușim niciodată pe
deplin. Așa este datul firii! Este
drept că unii tineri de azi nu mai au apetit pentru cunoașterea valorilor perene, verificate de
istorie, care au adus omenirii confort intelectual și care au impulsionat științele, tehnica de vârf, spiritualitatea. Sunt
tot mai mulți oameni contemporani cu
noi care nu au citit în viața lor o
carte, care nu mai citesc cărți, nu
doar cărți clasice, tipărite pe hârtie,
ci nici cărți electronice, romane,
versuri etc. Poate că nu am găsit încă noi, generațiile mai vechi, modalitățile
de a-i cointeresa de aceste valori sau poate că noi suntem calați pe trecut, pe metode anacronice,
neinteresante pentru tineri. Pentru mine, dezinteresul unora față de trecut, față de strămoși, față de generațiile
care ne-au adus până în clipa de față,
înseamnă un dezinteres pentru viață.
Viața omenirii este mai mult trecută
decât prezentă și viitoare, pentru că
trecutul este singura dimensiune certă. Celelalte două sunt doar „vânare de
vânt", ne scapă printre degete. Dacă nu vrem să știm nimic despre viața
trecută, atunci cum să ne jalonăm viitorul, după ce criterii și în funcție
de care valori? Dacă refuzăm să știm ce
a adus omenirea până în clipa de față,
atunci cum să putem pregăti clipa viitoare? Evident, ar fi absurd să ne dorim
ca toți tinerii să studieze trecutul.
Nu, marea majoritate a tinerilor trebuie să se ocupe de prezent și de viitor, dar să aibă cunoștințe
despre trecut. Pentru a stimula gustul de cunoaștere
a experienței omenirii, este de ajuns
să avem un procentaj mic de mari dascăli, de buni comunicatori, de constructori
onești ai arhitecturii trecutului. În
trecut, satul românesc avea încredere în preot și
în dascăl, adică în „apostolii neamului" și
generații de români s-au format la
lumina datinii străbune, pe care au dus-o mai departe. Azi avem nevoie – asta
este clar – de altceva, pentru că s-a dus lumea patriarhală de odinioară, cu veșnicia născută la sat. Azi trăim într-o lume
trepidantă, prea grăbită și tinerii
sunt croiți după calapodul acestei
lumi. Poate că noi, generațiile mai
vechi, nu mai ținem bine ritmul lumii
contemporane, dar asta nu trebuie să ne descurajeze. Există multe posibilități de a ajunge la sensibilitatea tinerilor,
fie și pe Facebook, pe WhatsApp, totul
este să insistăm, să persistăm, să nu renunțăm.
Succesul trebuie să vină, dacă respectăm măcar unele condiții: să fim bine pregătiți, profesioniști,
validați într-o profesiune și mai ales să fim sinceri. Elevii și studenții
simt notele false și resping mesajele
prefăcute. Istoria, adică viața, se
lasă cunoscută și receptată numai prin
voci sincere și dăruite meseriei, cu
dragoste de om, de țară și de omenire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu