Când vizitezi o localitate desigur că realizările arhitectonice , cădirile, palatele și bisericile sunt pe primul plan, deoarece începem să înțelegem ce prețuiau acei oameni și cât au realizat din ceea ce și-au propus. Uneori cum este și ”Sagrada Familia” din Barcelona proiectată de arhitectul Gaudi - personaj care a murit și de circa 30 de ani nu se mai fac multe la această biserică, deoarece documentele lui Gaudi după care a lucrat sunt...nicăieri și lumea a lansat vorba că-i o fantezie a lui. Un așa colos arhitectural care frizează absurdul este imposibil de construit fără calcule de rezistență a solului și apoi a presiunii pe centimetru pătrat de sol, deoarece constructorii au mai avut un caz în care clădirea se înclină și poate duce la prăbușire. Este drept că nu orice sat are un turn din Pisa și nici o astfel de Catedrală minune ca cea din Spania și cu toate acestea fiecare localitate se exprimă prin clădiri, biserici, curățenie și chiar o bună împărțire a loturilor, străzilor și a instituțiilor.
În Cetatea
noastră datorită spațiului mic pe care a
fost amplasată inițial Cetatea, s-au construit clădirile administrației locale
și a celor mai bogați, mai erau 3 hanuri. Astea toate construite în perimetrul
Cetății, făcute din piatră și cărămidă, iar după zidurile cetății, casele
maierilor ( slugi) erau construite din vaiog (argilă cu paie amestecată) și
tencuirea era tot cu argilă și bălegar de cal.
În imperiul
Austro-ungar iobagii trebuiau să-și zugrăvească casele cu albastru ultramarin. Aici avem două lucruri mai interesante în sensul că Baia
Mare fiind o depresiune, era, cu
excepția părții de sud înconjurată de munți și păduri, dar nu exista nici o
casă făcută din lemn și toate casele erau vopsite în ocru, care era un pigment ce-l scoteau apele din
mină și popular era numit șmucă. Până nu au avut drept de ziduri de împrejmuire
a cetății , oamenii nu prea țineau să locuiască aici, deci nu s-a format o comunitate propriu zisă.
Odată cu execuția zidurilor de împrejmuire cu toate că băștinașii sau minerii
care erau de aici nu aveau drept de intrare în cetate sau de a-și face casă
numai în exteriorul zidurilor de apărare. Ca primă religie întronată în Cetate
a fost a iezuiților, care au făcut și școală de preoți ce se compunea din
Biserica Sf. Treime de azi și Școala ”Petre Dulfu” Înainte de aceștia, cum maghiarii au
trecut la catolicism în Cetate au
construit Biserica Sf Ștefan, biserică ce a ars de mai multe ori și pe lateral Iancu de Hunedoara a făcut Turnul,
căruia omenii îi spun Ștefan că era lângă acea biserică.
Apoi a venit
Luther cu proclamația lui și rând pe
rând maghiarii trec la religia luterană.
Reformații
își fac biserica ce este și acuma la
Podul Viilor și acest lucru era benefic pentru cine intra în Cetate pe
lângă o biserică. De aici iezuiții
pierd majoritatea credincioșilor și Papa
de atunci a trimis misionari, care propovăduiau catolicismul și primesc
sau transferă bunurile iezuite în patrimoniul catolic. Deci biserica Sf. Treime nu a fost
construită de catolici, deoarece
bisericile catolice au obligatoriu
altarul spre răsărit. Asta îl are spre Sud. Nici parohia II-catolică nu
a fost construită de catolici ci de mineri, din a lor donație ca și ”Casă de
rugăciune” în anii 1942-44. S-a folosit un ritm infernal, oamenii sperau că se
va termina mai repede războiul dacă o termină. A fost cum știți...
Autoritățile
de atunci au permis zidirea bisericuței din Piața Păcii pentru românii de aici, mai târziu se va face
biserica Petru și Pavel.
Acum la
împlinirea a 90 de ani a episcopului
ortodox al Maramureșului IUSTINIAN a spus că de când ne păstorește el s-au construit sau reparat 72 de biserici.
Mai doresc a
scrie că în comunism Preotul Breban a construit pe Str. Baia Sprie Biserica ce
până a nu se face actuala catedrală Ortodoxă Sf. Treime era Catedrala
ortodocșilor din municipiu. Parohul Breban are un fiu academician al Academiei
Române-Nicolae Breban. Acum cine dorește poate vedea cum se exprimă Maramureșul
prin cele peste 100 de biserici de lemn
din care multe sunt Monumente UNESCO.
Această însemnare a fost scrisă de cineva care a fost sentinelă la
postul 6 și 7 de tragere în câmpia din
spatele satului Poplaca.
Posturile de fapt erau fostele ”Biserici” permise în vremea când aveau ”grijă de noi” imperialii. Au trecut o sută de ani și cele două cruci din câmp botezate în batjocură ”bisericile românilor” și nu uitați că aici în plin câmp sibienii primeau ”Lumină din lumină”...
Toma G. Rocneanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu