sâmbătă, 5 noiembrie 2022

Privirea în oglindă

 

                                                                                                    de Gheorghe Pârja

Ascultând, mai nou, în stânga și în dreapta, pofta cu care ne găsim fel de fel de scăderi felului nostru de a fi, m-am pus serios pe gânduri. În cuvinte fără mare învăluire ne punem singuri cruce la cap. Cică nu mai suntem buni de nimic, ne merităm soarta, suntem niște împiedicați în lumea asta. Ne autoflagelăm într-o veselie greu de ima­ginat, ori cădem într-un fatalism, evident dăunător. Stau și mă întreb oare de unde ni se trage această pedepsire a propriei noastre identități? Nu există popoare perfecte, cărora să nu le poți reproșa nimic. Unii comentatori, din mijlocul poporului român, ne-au depistat un fatalism instinctual.

Nu sunt de această părere. O afirmație nu poate pune în ramă un popor, cu toată durata lui. Nu de puține ori psihologia poporului român a fost comentată într-un fel spectaculos, evitând unele dominante care ne reprezintă. Lumea-i cum este! Dar să nu uităm proverbiala răbdare a românului, care de multe ori nu i-a fost de folos. Trăind o bună parte a vieții la sat, am perceput un bun-simț și o morală aparte, de care astăzi nu mai ține seama aproape nimeni. Vă anunț că mai există aceste oaze de cuminecare în istorie. Văd, seară de seară, pe micul ecran, afirmații despre noi, românii, de parcă am fi cei mai zeloși dușmani ai noștri.

Pe ici, pe colo, am întâlnit și străini limpezi la minte, cu suficientă învățătură, care ne-au decupat din viața noastră și valori care merită să fie știute și pe alte meridiane. Și atunci noi de ce ne punem cenușă în cap? Cred în cei care au deslușit că avem și calități. Mă voi referi chiar la Maramureș. Învățatul Tache Papahagi, care a bătut, prin anii 1920, Ținutul nostru Voievodal, în condiții grele, deplasându-se pe jos, ori cu căruța prin multe sate maramureșene, cu îndărătnicie de benedictin, ne-a lăsat observații extrem de pertinente asupra caracterului omului din Maramureș.

Cercetătorul aromân, descins în Maramureș imediat după Primul Război Mondial și Actul realizării unității tuturor românilor, va înregistra – în intenția sa, cât mai obiectiv – o seamă de fenomene sociale și naționale specifice acelei perioade. Învățatul observă că trăsătura fundamentală a maramureșeanului rezidă în înfățișarea lui calmă, sobră și solemnă. E blând din fire, cu suflet deschis și nebănuitor. Bucuros să primească în casă pe cei veniți de departe, dar și pe cei din comunitatea lui. Această trăsătură caracteristică maramureșeanului care – în cadrul rustic și patriarhal al stării sale – îmbracă haina unei bunătăți nobile. Ea este întâlnită în tot Ținutul – chiar la munca câmpului, ori în singurătatea stânilor. Este ospitalier față de străini și necunoscuți. Din port și din vorbă reies o evidentă independență morală, judecată sănătoasă și inteligență vie. E de un sarcasm – spune învățatul – adeseori caustic, cum se vede în strigături.

Spiritul lui de observație ca și ascuțișul satiric al inteligenței se pot vedea și din poreclele reciproce dintre sate, ca și cele familiale și individuale. Este de un erotism delicat, dulce și senin precum cerul. Sufletul maramureșeanului se caracterizează și printr-o fericită – dar echilibrată – inspirație, ce se cristalizează în imagini care trădează un sentiment controlat. Îi este străin misticismul vizionarului slav. Calmul lui sufletesc este transferat în versurile La dor și la supărare/ Treabă om cu minte mare.

Ridicându-mă din Maramureș și trăind în el, multe dintre aceste observații le-am trăit cu oamenii satului. Deci a mai rămas ceva din constatările savantului Tache Papahagi, de acum un veac.

Acest text mi-a fost stârnit de citirea/recitirea monografiei „Graiul și folklorul Maramureșului”, ediție anastatică, îngrijită și studiu introductiv de conf. univ. dr. Ioan-Mircea FARCAȘ, decan, Facultatea de Litere Baia Mare (Editura Universității din București, 2017). Este un studiu fundamental, fiind dintre puținele monografii dialectale despre Maramureș. Reeditarea acestui monument de cercetare dialectală este un profund act recuperator. Ne putem privi în oglindă.

Cu mulțumiri, domnule profesor!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu