luni, 18 martie 2024

Cronologie Biblică, în sinteză, pe înțelesul tuturor

 



 

16.03.2024                                       Conf. univ. dr. N. Grigorie Lăcrița

 

Cronologia biblică din această lucrare prezintă evenimentele descrise în Biblie, (1) în Vechiul Testament, de la facerea lui Adam și a Evei și până la nașterea lui Iisus Hristos și (2) în Noul Testament, de la nașterea Domnului și până la scrierile lui Ioan (ultimul dintre apostoli, care a murit în, circa, anul 100), cu care se încheie scrierea Bibliei.

În lumea civilizată sunt destul de puţine persoanele care să nu fie interesate și despre „istoria omenirii conform relatărilor din Biblie”.

Biblia, care a fost şi este cea mai citită şi cea mai tradusă carte din lume, în circa 1.800 de limbi, are pentru credincioşii creştini autoritate absolută în materie de credinţă, şi aceasta datorită faptului că este considerată Cuvântul lui Dumnezeu”, sau „scrierea care vine de la Dumnezeu”.

Miliarde de oameni din întreaga lume, chiar dacă nu aparţin vreunei religii, în special celei monoteiste, citesc (numeroşi chiar studiază temeinic) Biblia, fie ca un act de cultură general, fie ca o călăuză, ca un îndrumar în viaţă, fie că simt nevoia de apropiere de Dumnezeu.

Se spune că, în istoria omenirii, nu a existat un om de știință care să nu fi citit, unii până la o studia temeinic, Biblia, despre care părerile au fost foarte diferite, până la extreme: teism (credință în Dumnezeu, până la fanatism) și ateism (negarea existenței lui Dumnezeu și a oricărei divinități).

În frecvente cazuri s-a constatat că unii ateiștii (oameni care negă existenței lui Dumnezeu și a oricărei divinități) au fost și sunt mult mai pregătiți în cunoașterea Bibliei decât mulți teiști (oameni cu credință în Dumnezeu), care nu puteau să facă față argumentelor aduse de aceștia în susținerile lor.

Numai prin cunoașterea (până la studierea temeinică) și a Bibliei, oamenii raționali ajung să înțeleagă fenomenul religios, fie ca ateiștii (ca oameni care negă existenței lui Dumnezeu și a oricărei divinități), fie ca teiști (ca oameni cu credință în Dumnezeu). Altfel spus, nu poți să fii adept al unei religii, sau să o respingi, fără să o cunoști în esența sa.

În prezent se constată că sporește mult numărul

1) teiștilor și al ateiștilor care nu au citit niciodată Biblia și

2) ipocriților religioși, adică al celor necredincioși care folosesc conștient masca de credincios cu scopul a înșela oamenii pentru a obține anumite beneficii de ordin moral și/sau material.

În Tabelul alăturat se prezintă date istorice remarcabile, conform relatărilor din Biblie, care sunt de un real interes în călătoria spirituală pentru numeroși cetăţeni, nu numai din religia monoteistă.

Scopul materialului din acest Tabel nu este acela de a fixa date imuabile pentru fiecare eveniment, ci de a-i ajuta pe cei care studiază Biblia să plaseze evenimentele în cursul timpului şi să vadă relaţia existentă între ele.

Cu cât unele evenimente şi existenţa unor persoane sunt mai îndepărtate de zilele noastre, cu atât ele sunt mai greu de cunoscut, de datat, sunt mai nesigure, mai aproximative, mai controversate în existența și în datarea lor.

Spre exemplu, cei 930 de ani de viaţă ai lui Adam se numără după Izgonirea lui din Gradina Edenului, şi nu de la crearea şi aşezarea sa în aceasta, unde, necunoscând păcatul, nu era supus nici

trecerii timpului şi nici morţii.

Ca urmare, nefiind cunoscute

(1) nici data facerii lui Adam de Dumnezeu, faţă de data la care Dumnezeu „a creat cerurile şi pământul” (conform Geneza 1:1),[1]

(2) nici perioada de şedere a acestuia în Grădina Edenului, şi

(3) nici data Izgonirii sale din Grădina Edenului, care este şi data de la care acesta şi-a început viaţa pe Pământ ca muritor,

pentru omenire este imposibil de cunoscut, cu exactitate:

(a) „durata totală a vieţii lui Adam” = durata vieţii sale în Grădina Edenului + 930 de ani de viaţă pământească, de muritor, şi

(b) data de naştere a descendenţilor acestuia, şi a întregului început al cronologiei biblice.

Părerile sunt foarte diferite între hronografi[2] și cu privire la:

1) perioada de timp în care Adam și Eva au stat în Grădina Edenului și

2) perioada de timp după care Adam și Eva s-au cunoscu cu trupească împreunare şi au început a naşte copii, după ce au fost izgoniți din Grădina Edenului.[3]

Perioada de timp în care Adam și Eva au stat în Grădina Edenului nu se ştie.

Cât timp Adam și Eva„ au stat în Grădina Edenului nu s-au cunoscut pe sine trupeşte, ci în feciorie au petrecut, neatingându-se unul de altul.

În Grădina Edenului nu se ştia nici de moarte și nici de relații sexuale între Adam și Eva, care aveau ochii închiși (Geneza 3:7), care nu și-au văzut chipurile până când au mâncat din „pomul interzis”, adică din „pomul cunoașterii binelui și răului.

Ce viață și ce fericire o fi fost și aceea !?

Numai după ce au fost izgoniți din Grădina Edenului s-au cunoscut cu trupească împreunare (au început să facă sex) şi au început a naşte copii.

Nici după ce au fost izgoniți din Grădina Edenului, nu se cunoaște perioada de timp după care Adam și Eva s-au cunoscu cu trupească împreunare şi au început a naşte copii.

În varianta cea mai „optimistă”, unii (precum Gavriil Bucelin) scriu, că după întâiul an al izgonirii lui Adam s-a născut Cain, iar în viitorul an s-a născut Abel, apoi din an în an se înmulţeau fiii şi fiicele lui Adam şi ai Evei..

În varianta cea mai „tristă”, alţii (precum Cornelie, Alapid la Facere 4) au scris că Adam şi Eva, după izgonirea lor din Grădina Edenului, 100 de ani neîncetat au plâns, pentru călcarea Poruncii lui Dumnezeu şi pentru lipsirea de bunătăţile din Grădina Edenului. Şi în toți acești 100 de ani de plâns neîncetat, nu s-au cunoscut pe sine trupeşte, ci în feciorie au petrecut, neatingându-se unul de altul, iar după ce s-au sfârşit 100 de ani, se cunoscură cu trupească împreunare şi au început a naşte fii.

În legătură cu înmulțirea oamenilor din Adam și Eva.

După izgonirea lui Adam și a Evei din Grădina Edenului, omenirea a început pe pământ numai cu ei, apoi cu copii lor, care NU au avut altă posibilitate să se căsătorească decât între ei, prin incest.

Dumnezeu nu a interzis căsătoria întra-familială (incestul) până mult timp după aceea, practic până când au existat suficienţi oameni astfel încât acest tip de căsătorie nu a mai fost necesar (Levitic 18:6-18).

Cain s-a căsătorit cu sora sa Calmana, Abel s-a căsătorit cu sora sa Delvora, Set s-a căsătorit cu sora sa Asvama, și de aici încolo membrii familiei s-au înmulțit, sporind diversitatea căsătoriilor dintre membrii aceleiași familii extinse, care a ajuns tot mai numeroasă cu timpul.

A se vedea Hronograful Lui Gheorghe Chedrinos, fila 18.

„Pentru că aşa din început, de Ziditorul s-a alcătuit firea omenească, ca să nască cîte doi fii, parte bărbătească şi parte femeiască, ca să se înmulţească oamenii pe pămînt.

Şi se însoţeau atunci fratele cu sora sa cea împreună născută, pînă, ce s-au rodit noroadele.

Iar dacă s-a înmulţit omeneasca seminţie, îndată singură fireasca lege şi înţelegerea omenească nu şi fără de Dumnezeiasca Poruncă, acea de aproape însoţire a celor împreună născuţi a tăiat-o.

Şi s-a hotărît ca fratele cu sora de un pîntece fiind născuţi, să nu se însoţească în cea trupească însurare.”

După cum am mai arătat, după ce au existat suficienţi oameni pe pământ astfel încât căsătoria prin incest să nu mai fie necesară, Dumnezeu a interzis acest tip de căsătorie (Levitic 18:6-18).

Este cunoscut faptul că, poporul evreu, n-a recunoscut nici până în ziua de astăzi pe Iisus Hristos ca fiind Mesia al său şi, de aceea, nici nu cred în lucrarea de mântuire împlinită la Golgota, argumentând că dacă ei, evreii, L-ar fi recunoscut, nu ar fi permis, cu preţul vieţii lor, „să-L fi răstignit pe Domnul”.

Faptul că evreii nu îl recunosc nici acum pe Iisus Hristos ca fiind Mesia explică de ce aceştia:

1) folosesc abrevierile „î.e.n.” pentru „înaintea erei noastre”, şi „e.n.”, pentru „era noastră”, și

2) numerotează anii „de la apariția omului pe pământ”, respectiv de când Adam și Eva au fost Izgoniți din Grădina Edenului, de când şi-au început viaţa pământească, de muritori.

Din cauză că numeroase persoane nu înțeleg și nu folosesc corect abrevierile î.Hr., d.Hr.; î.e.n., e.n., respectiv sensul și conținutul acestora (care sunt nu numai în sens religios, dar sunt folosite și în circuitul civil) se impun următoarele precizări:

După anii numărați de evrei, care încep din anul izgonirii lui Adam și a Evei din Grădina Edenului, care este considerat anul 1, și până în ziua de azi, în anul 2024, s-a ajuns la anul 5784.

Chiar și după nașterea lui Iisus Hristos, evreii au continuat și continuă și în ziua de azi cu această numărare a anilor și aceasta ca urmare a faptului că ei nu-L recunosc pe Hristos ca Mesia.

În calendarul gregorian (și numai în acesta), începând cu nașterea lui Iisus Hristos, timpul a fost împărțit în două ere (epoci) istorice distincte și s-a schimbat și numărătoarea anilor, respectiv:

1) î.Hr. - era de la anul izgonirii lui Adam și a Evei din Grădina Edenului și până la nașterea lui Iisus Hristos; aceasta este „era care a existat înainte de nașterea lui Iisus Hristos” sau, mai simplu „înainte de Hristos”, notată cu „î.Hr.”; atât numărarea anilor, cât și evenimentele istorice care au avut loc înainte de nașterea lui Iisus Hristos se calculează în sens invers, înapoi, adică începând cu anul 1 dinainte de nașterea lui Iisus Hristos și crescând mereu până către anul cel mai îndepărtat (cel mai vechi) de când există omul pe pământ, care este considerat anul izgonirii lui Adam și a Evei din Grădina Edenului.

2) d.Hr. - era care a început cu anul nașterii lui Iisus Hristos, care este considerat anul 1 al erei noastre, este  era de după nașterea lui Iisus Hristos”, notată cu „d.Hr.”, „după Hristos”.

Aceste exprimări sunt utilizate în lumea creștină, separând evenimentele și anii care au avut loc în timp:

1) înainte de anul nașterii lui Iisus Hristos (î.Hr.) și

2) după anul nașterii lui Iisus Hristos (d.Hr.).

Spre exemplu, primul împărat roman, Octavianus Augustus, a fost născut în anul 63 î.Hr. și a decedat în anul 14 d.Hr.

î.e.n.”, „înaintea erei noastre”, este expresia utilizată, în sens nereligios, pentru a calcula numărul de ani până la nașterea lui Hristos. Nașterea lui Hristos se consideră că a avut loc în „anul 1 e.n.”, și a ajuns actualmente la anul 2024.[4]

Expresia „î.e.n.” este preferată expresiei „înainte de Hristos” (î.Hr.) atunci 1) când contextul se dorește a fi lipsit de caracter religios și 2) când este folosită de evrei.

î.e.n.” desemnează timpul de dinainte de începutul numărării anilor în calendarul gregorian.

î.e.n.” a început să fie folosită mai des după anul 1944, ca rezultat a influenței Uniunii Sovietice și mai târziu, ca rezultat al influenței regimului politic cu nuanțe ateiste.

e.n.” este o abreviere în limba română a expresiei „era noastră” și corespunde abrevierii „d.Hr.”

e.n.  desemnează timpul începând cu nașterea lui Iisus Hristos, care se consideră că a avut loc în „anul 1 e.n.”, și a ajuns actualmente la anul 2024, conform calendarului Gregorian.

Din cauză că sunt mai multe persoane care au probleme cu înțelegerea noțiunilor în discuție, se mai impune și următoarea precizare:

De la data nașterii lui Hristos se numără anii:

1)  „în era noastră”, „e.n.”, respectiv „după Hristos”, „d.Hr.”, în ordine crescândă până în zilele noastre, anul 1 al „e.n.”/ „d.Hr.” fiind anul naşterii lui Hristos;

2)  „înaintea erei noastre”, „î.e.n.”, respectiv „înainte de Hristos”, „î.Hr.”,  care exprimă anii care au existat înaintea naşterii lui Hristos, anul 1 fiind primul an „î.e.n.”/„î.Hr.”,  adică primul an cu care începe numărătoarea anilor înaintea naşterii lui Iisus Hristos și până în anul în care a avut loc un anumit eveniment, precum izgonirea lui Adam și a Evei din Grădina Edenului.[5]

În concordanță cu ideologia comunistă, abrevierile „î.Hr.” și „d.Hr.” au fost înlocuite în România cu abrevierea „î.e.n.” și „e.n.” după al Doilea Război Mondial, când România a intrat în sfera de influență a URSS și până în anul 1990.

În esență, „î.e.n.” și „î.Hr.” au exact aceeași semnificație în exprimarea aceleiași perioade de timp, așa cum „e.n.” și „d.Hr.exprimă aceleiași perioade de timp, aceeași perioadă istorică, aceeași eră, același număr de ani.

Din anul izgonirii lui Adam și a Evei din Grădina Edenului, considerat anul 1, în evoluție istorică neîntreruptă, și până în ziua de azi, în anul 2024:

1) după calendarul gregorian, adoptat și de români, suntem în anul 7532.

2) după calendarul evreiesc, evreii sunt în anul 5784.

Este o diferență de 7532 – 5784 = 1748 de ani, pe care eu nu știu să o explic.

Spre exemplu, anul ebraic 5784 a început în ziua de 15 septembrie 2023, după apusul soarelui, și se va încheia la apusul soarelui în ziua de 2 octombrie 2024.

Bibliografie: https://ro.wikipedia.org/wiki/E.n. ;  http://abrevierile.ro/abr/baav9j;

http://nibiru-sfarsitul-lumii.blogspot.com/2014/07/cand-fost-facerea-lumii-adamice.html

În acest context trebuie interpretate (1) diferitele „Cronologii biblice”, (2) datele din Tabelul alăturat, şi (3) datele din alte surse, care, în mai multe cazuri, pot fi diferite.

Prescurtări: c.-„circa”, sau „în jur de”; d.-pentru „după”, cu referire la „după Hristos”; î.-înainte”, cu referire la „înainte de Hristos”; cp.- capitolul, din Biblie; vs.-versetul, din Biblie.

 

Data

Evenimentul

Evenimentul este descris în Biblie în:

 

Anii ÎNAINTE de naşterea lui Hristos

 

4026

Facerea lui Adam

Gen. 2:7

4026

Încheierea legământului edenic, prima profeţie

Gen. 3:15

3896

Cain îl ucide pe fratele său Abel. Cain şi Abel au fost primii copii ai lui Adam şi Eva.

Gen. 4:8

3896

Naşterea lui Set, al III-lea fiu ai lui Adam şi al Evei. Urmaşii lui Set au fost: Enos, Cainan, Mahalaleel, Iared, Enoh, Metusala, Lameh, Noe. Din Noe se trage actuala omenire. Concluzia: omenirea se trage din Set, şi nu din criminalul Cain.

Gen. 5:3

3404

Naşterea dreptului Enoh

Gen. 5:18

3339

Naşterea lui Metusala

Gen. 5:21

3152

Naşterea lui Lameh

Gen. 5:25

3096

Moartea lui Adam

Gen. 5:5

3039

Transferarea lui Enoh în ceruri; se sfârşeşte perioada sa de activitate profetică

Gen. 5:23, 24; Iuda 14

2970

Naşterea lui Noe

Gen. 5:28, 29

2490

Declaraţia lui Dumnezeu cu privire la omenire

Gen. 6:3

2470

Naşterea lui Iafet

Gen. 5:32; 9:24; 10:21

2468

Naşterea lui Sem, primul fiul al lui Noe, din ai cărui descendenţi s-a născut Avram.

Gen. 7:11; 11:10

2370

Moartea lui Metusala

Gen. 5:27

2370

Cad apele Potopului (toamna). Potopul lui Noe.

Gen. 7:6, 11

2369

Încheierea legământului lui Dumnezeu cu Noe, după Potop

Gen. 8:13; 9:16

2368

Naşterea lui Arpacşad

Gen. 11:10

2269

Construirea turnului Babel

Gen. 11:4

2020

Moartea lui Noe

Gen. 9:28, 29

2018

Naşterea lui Avraam cu care începe istoria mântuirii lui Dumnezeu

Gen. 11:26, 32; 12:4

1943

 

Avraam trece Eufratul în drum spre Canaan; este validat legământul avraamic; începe perioada celor 430 de ani până la legământul Legii

Gen. 12:4, 7;

Ex. 12:40; Gal. 3:17

1933

Eliberarea lui Lot; Avraam îl vizitează pe Melhisedec, căruia ia dat zeciuială

Gen. 14:16, 18; 16:3

1932

Se naşte Ismael

Gen. 16:15, 16

1919

Încheierea legământului circumciziei

Gen. 17:1, 10, 24

1919

Judecata împotriva Sodomei şi a Gomorei

Gen. 19:24

1918

Naşterea lui Isaac, adevăratul moştenitor;

începutul celor 'aproape 450 de ani'

Gen. 21:2, 5;

Fap. 13:17-20

1913

Înţărcarea lui Isaac; Ismael este alungat;

începutul celor 400 de ani de asuprire

Gen. 21:8; 15:13;

Fap. 7:6

1881

Moartea Sarei, soţia lui Avram

Gen. 17:17; 23:1

1878

Căsătoria lui Isaac cu Rebeca

Gen. 25:20

1868

Moartea lui Sem

Gen. 11:11

1858

Naşterea lui Esau şi a lui lacov

Gen. 25:26

1843

Moartea lui Avraam

Gen. 25:7

1818

Esau se căsătoreşte întâi cu două soţii

Gen. 26:34

1795

Moartea lui Ismael

Gen. 25:17

1781

Iacov fuge în Haran; viziunea sa de la Betel

Gen. 28:2, 13, 19

1774

Iacov se căsătoreşte cu Lea şi cu Rahela

Gen. 29:23-30

1767

Naşterea lui losif

Gen. 30:23, 24

1761

Iacov se întoarce în Canaan din Haran

Gen. 31:18,41

c 1761

Iacov se luptă cu îngerul; este numit Israel

Gen, 32:24-28

1750

Iosif este vândut ca sclav de fraţii săi

Gen. 37:2, 28

1738

Moartea lui Isaac

Gen. 35:28, 29

1737

Iosif este investit, de Faraonul Egiptului, cu cea mai înaltă funcţie, echivalentul celei de prim-ministru din zilele noastre, fiind supus numai lui Faraon.

Gen. 41:40,46

1728

Iacov cu întreaga familie intră în Egipt

Gen. 45:6; 46:26; 47:9

1711

Moartea lui Iacov

Gen. 47:28

1657

Moartea lui Iosif

Gen. 50:26

1613

Încercarea lui Iov

Iov 1:8; 42:16

1600

Egiptul se impune ca primă putere mondială

Ex. 1:8

c. 1593

Naşterea lui Moise

Ex. 2:2, 10

1553

Moise se oferă ca eliberator. La (circa) anul 1504 a început Moise misiunea sa, ca unul din cei mai mari profeţi. A păstorit pe Israel timp de 40 ani; fuge în Madian

Ex. 2:11, 14, 15;Fap. 7:23

c 1514

Moise la rugul în flăcări

Ex. 3:2

1513

 

 

 

 

Paştele. Evreii părăsesc Egiptul; eliberarea de la Marea Roşie; puterea Egiptului este zguduită; sfârşitul perioadei de 400 de ani de asuprire a evreilor în Egipt.

Încheierea legământului Legii la Muntele Sinai (dintre Dumnezeu şi Moise).

Moise compilează Geneza în deşert. Moise începe scrierea Bibliei.

Sfârşitul perioadei de 430 de ani de la validarea legământului avraamic

Ex. 12:12; 14:27, 29, 30;

Gen. 15:13, 14

 

Ex. 24:6-8

Gal. 3:17; Ex. 12:40

1513

Moise compilează Geneza în deşert.

Moise începe scrierea Bibliei

Ioan 5:46

1512

 

 

Terminarea construirii tabernacolului.

Instalarea preoţiei aaronice

Moise încheie scrierea cărţilor „Exodul” şi „Leviticul”.

Ex. 40:17

Lev. 8:34-36

Lev. 27:34; Num. 1:1

c 1473

Moise încheie cartea Iov

Iov 42:16, 17

1473

Moise încheie cartea Numeri în Câmpiile Moabului

Legământul cu Israel la Moab

Moise scrie Deuteronomul

Moartea lui Moise pe Muntele Nebo în Moab

Num. 35:1; 36:13

Deut. 29:1

Deut. 1:1, 3

Deut. 34:1, 5, 7

1473

Israel intră în Canaan sub conducerea lui Iosua

Ios. 4:19

1467

Cea mai mare parte a ţării este cucerită; sfârşitul celor

'aproape 450 de ani' din Faptele 13:17-20

Ios. 11:23; 14:7, 10-15

c 1450

Încheierea cărţii lui Iosua

Moartea lui Iosua

Ios. 1:1; 24:26

Ios. 24:29

1117

Samuel îl unge pe Saul ca rege al Israelului

1 Sam. 10:24; Fap. 13:21

1107

Naşterea lui David în Betleem

1 Sam. 16:1

c 1100

Samuel încheie cartea Judecătorii

Jud. 21:25

c 1090

Samuel încheie cartea Rut

Rut 4:18-22

c 1078

Este încheiată cartea 1 Samuel

1 Sam. 31:6

1077

David devine rege al lui luda la Hebron

2 Sam. 2:4

1070

David devine rege peste tot Israelul; face din Ierusalim

capitala sa

2 Sam. 5:3-7

1070

Arca este adusă la Ierusalim; este încheiat cu David

legământul pentru un regat

2 Sam. 6:15;

7:12-16

c 1040

Gad şi Natan încheie 2 Samuel

2 Sam. 24:18

1037

Solomon îi succedă lui David la tron ca rege al Israelului. A fost unul dintre cei mai mari înţelepţi. A domnit ca rege 40 ani şi a zidit templul din Ierusalim. În timpul pocăinţei a scris cărţile „Eclesiastul” şi „Cântarea Cântărilor”.

1 Împ. 1:39; 2:12

1034

Solomon începe construirea templului

1 Împ. 6:1

1027

Este terminat templul din Ierusalim

1 Împ. 6:38

c 1020

Solomon încheie Cântarea cântărilor

Cânt. 1:1

î. 1000

Solomon încheie cartea Eclesiastul

Ecl. 1:1

997

Roboam, fiul lui Solomon, îi succedă lui Solomon; regatul este divizat; leroboam începe să guverneze ca rege al Israelului

1 Împ. 11:43; 12:19, 20

993

Şişac invadează Iuda şi ia tezaurul din templu

1 Împ. 14:25, 26

980

Abiiam (Abia) îi succedă lui Roboam ca rege al lui luda

1 Împ. 15:1, 2

977

Asa îi succedă lui Abiiam ca rege al lui luda

1 Împ. 15:9, 10

c. 976

Nadab îi succedă lui leroboam ca rege al Israelului

1 Împ. 14:20

c 975

Baeşa îi succedă lui Nadab ca rege al Israelului

1 Împ. 15:33

c. 952

Ela îi succedă lui Baeşa ca rege al Israelului

1 Împ. 16:8

c. 951

Zimri îi succedă lui Ela ca rege al Israelului

Omri şi Tibni îi succedă lui Zimri ca regi ai Israelului

1 Împ. 16:15

1 Împ. 16:21

c. 947

Omri guvernează singur ca rege al Israelului

1 Împ. 16:22, 23

c. 940

Ahab îi succedă lui Omri ca rege al Israelului

1 Împ. 16:29

936

Iosafat îi succedă lui Asa ca rege al lui luda

1 Împ. 22:41, 42

c. 919

Ahazia îi succedp lui Ahab ca unic rege al Israelului

1 Împ. 22:51, 52

c. 917

Ioram al Israelului îi succedă lui Ahazia ca unic rege

2 Împ. 3:1

913

Ioram al lui luda „a început să domnească” împreună cu Iosafat

2 Împ. 8:16, 17

c. 906

Ahazia îi succedă lui Ioram ca rege al lui luda

2 Împ. 8:25, 26

c. 905

Regina Atalia uzurpă tronul lui luda

Iehu îi succedă lui Ioram ca rege al Israelului

2 Împ. 11 1-3

2 Împ. 9:24, 27; 10:36

898

Ioas îi succedă lui Ahazia ca rege al lui luda

2 Împ. 12:1

876

Ioahaz îi succedă lui Iehu ca rege al Israelului

2 Împ. 13:1

c. 859

Ioas îi succedă lui Ioahaz ca unic rege al Israelului

2 Împ. 13:10

858

Amaţia îi succedă lui Ioas ca rege al lui luda

2 Împ. 14:1, 2

c. 844

Ieroboam II îi succedă lui Ioas ca rege al Israelului

Iona încheie cartea Iona

2 Împ. 14:23

Iona 1:1, 2

829

Ozia (Azaria) îi succedă lui Amaţia ca rege al lui Iuda

2 Împ. 15:1,2

c. 820

Este scrisă probabil cartea Ioel

Ioel 1:1

c. 804

Amos încheie cartea Amos

Am. 1:1

c. 792

Zaharia domneşte ca rege al Israelului (6 luni)

2 Împ. 15:8

c. 791

Şalum îi succedă lui Zaharia ca rege al Israelului

Menahem îi succedă lui Şalum ca rege al Israelului

2 Împ. 15:13, 17

c. 780

Pecahia îi succedă lui Menahem ca rege al Israelului

2 Împ. 15:23

c. 778

Pecah îi succedă lui Pecahia ca rege al Israelului

2 Împ. 15:27

c. 778

Isaia începe să profeţească

Is. l:l; 6:1

777

Iotam îi succedă lui Ozia (Azaria) ca rege al lui Iuda

2 Împ. 15:32, 33

c. 761

Ahaz îi succedă lui Iotam ca rege al lui Iuda

2 Împ. 16:1, 2

c. 758

Osea începe să guverneze ca rege al Israelului

2 Împ. 15:30

745

Ezechia îi succedă lui Ahaz ca rege al lui Iuda

2 Împ. 18:1,2

745

Osea încheie cartea Osea

Os. 1:1

740

Asiria subjugă Israelul, ia Samaria

2 Împ. 17:6,13,18

732

Sanherib invadează Iuda

2 Împ. 18:13

732

Isaia încheie cartea Isaia

Is. 1:1

717

Mica încheie cartea Mica

Mica 1:1

c. 717

Se încheie compilarea cărţii Proverbele

Prov. 25:1

716

Manase îi succedă lui Ezechia ca rege al lui Iuda

2 Împ. 21:1

661

Amon îi succedă lui Manase ca rege al lui Iuda

2 Împ. 21:19

659

Iosia îi succedă lui Amon ca rege al lui Iuda

2 Împ. 22:1

648

Ţefania încheie cartea Ţefania

Ţef. 1:1

647

Ieremia este numit profet

Ier. 1:1, 2,9,10

632

Naum încheie cartea Naum

Naum 1:1

632

Ninive cade în mâinile caldeenilor şi ale mezilor

Babilonul este acum pe cale de a deveni a treia putere mondială

Naum 3:7

628

Ioahaz, succesorul lui Iosia, domneşte ca rege al lui Iuda

2 Împ. 23:31

 

Ioiachim îi succedă lui Ioahaz ca rege al lui Iuda

2 Împ. 23:36

c. 628

Habacuc încheie cartea Habacuc

Hab. 1:1

625

Nebucadneţar (II) devine rege al Babilonului; primul an de domnie se calculează din luna nisan a anului 624

Ier. 25:1

620

Nebucadneţar îl face pe Ioiachim rege tributar

2 Împ. 24:1

618

Ioiachin devine rege în Iuda după Ioiachim

2 Împ. 24:6,8

617

Nebucadneţar îi duce în Babilon pe primii captivi iudei

Zedechia este făcut rege al lui Iuda

Dan. 1:1-4;

2 Împ. 24:12-18

613

Ezechiel începe să profeţească

Ezec. 1:1-3

609

Nebucadneţar vine pentru a treia oară împotriva lui Iuda; începe asediul Ierusalimului

2 Împ. 25:1,2

c. 587-586; după alții în 607

În luna a cincea (ab), templul lui Solomon este ras din temelii, de către babilonieni, iar Ierusalimul distrus. Ieremia scrie Plângerile

2 Împ. 25:8-10; Ier. 52:12-14; 2 Împ. 25:25,26; Luca 21:24

c. 607

Obadia scrie cartea Obadia

Ob. 1

c. 591

Ezechiel încheie cartea Ezechiel

Ezec. 40:1; 29:17

580

Sunt încheiate cărţile „1 Împăraţi”, „2 Împăraţi” şi Ieremia

Ier. 52:31;

2 Împ. 25:27

539

Babilonul cade în mâinile mezilor şi perşilor;

Medo-Persia devine a patra putere mondială

Dan. 5:30,31

537

Intră în vigoare decretul lui Cirus persanul prin care li se

permite iudeilor să se întoarcă la Ierusalim;

iau sfârşit cei 70 de ani de devastare a Ierusalimului

2 Cron. 36:22, 23;

Ier. 25:12; 29:10

c. 536

Daniel încheie cartea Daniel

Dan. 10:1

536

Zorobabel pune temelia templului

Ezra 3:8-10

522

Lucrarea de construire a templului este interzisă

Ezra 4:23-24

520

Hagai încheie cartea Hagai

Hag. 1:1

518

Zaharia încheie cartea Zaharia

Zah. 1:1

515

Zorobabel termină al doilea templu

Ezra 6:14,15

c. 475

Mardoheu încheie cartea Estera

Est. 3:7; 9:32

468

Ezra şi unii preoţi se întorc la Ierusalim

Ezra 7:7

c. 460

Ezra încheie cărţile „1 Cronici”, „2 Cronici” şi Ezra; compilarea finală a cărţii Psalmii

Ezra 1:1;

2 Cron. 36:22

455

 

Zidurile Ierusalimului sunt reconstruite de Neemia; începe împlinirea profeţiei referitoare la cele 70 de săptămâni

Neem. 1:1; 2:1, 11;

6:15; Dan. 9:24

d. 443

Neemia încheie cartea Neemia

Maleahi încheie cartea Maleahi

Neem. 5:14

Mal. 1:1

406

Rezidirea Ierusalimului este evident încheiată

Dan. 9:25

332

Grecia, a cincia putere mondială, domină Iudeea

Dan. 8:21

c. 280

Începe traducerea Vechiului Testament în limba greacă cunoscută sub numele deSeptuaginta.

 

165

O nouă dedicare a templului după profanarea lui prin idolatria greacă; Sărbătoarea Dedicării

Ioan 10:22

63

Roma, a şasea putere mondială, domină Ierusalimul

Ioan 19:15;

Apoc. 17:10

c. 37

Irod, numit rege de către Roma, ia Ierusalimul cu asalt

 

c. 7-2

Naşterea lui Ioan Botezătorul, considerat mai mare cu circa 6 luni decât vărul său Isus.

Luca 1:60; 2:7

0

Naşterea lui Isus în Betleem. Mântuitorul nu s-a născut în anul 0, ci cu circa 3-7 ani. Între specialişti nu există consens cu privire la anul exact al naşterii lui Hristos din cei circa 3-7 ani (înainte de anul zero), care sunt în discuţie. Totuşi, în lucrările de profil nu s-au făcut aceste modificări pentru a nu se îngreuna înţelesul. Poporul evreu n-a recunoscut nici până în ziua de astăzi pe Isus Hristos ca fiind Mesia al său şi de aceea nici nu cred în lucrarea de mântuire împlinită la Golgota, argumentând că dacă ei, evreii, L-ar fi recunoscut, nu ar fi permis, cu preţul vieţii lor, „să-L fi răstignit pe Domnul”.

 

 

Anii de DUPĂ naşterea lui Hristos

 

12

Isus în Templu între farisei şi cărturari.

 

29

Botezul lui Isus, de către Ioan Botezătorul

Isus îşi încep misiunea, iniţial cu Ioan Botezătorul

Luca 3:1,2,23

33,

la 14 nisan:

Răstignirea lui Isus pe cruce (stâlp), devenind jertfa care furnizează baza pentru noul legământ.

Luca 22:20; 23:33

33,

la 16 nisan:

Învierea lui Isus

Mat. 28:1-10

33,

la 6 sivan,

Penticosta: revărsarea spiritului;

Petru le deschide iudeilor calea spre congregaţia creştină

Fap. 2:1-17,38

36

Sfârşitul celor 70 de săptămâni de ani; Petru îl vizitează pe Cornelius, primul dintre oamenii necircumcişi ai naţiunilor care intră în congregaţia creştină

Dan. 9:24-27;

Fap. 10:1,45

c. 41

Matei scrie Evanghelia intitulată „Matei”

 

c. 47-48

Pavel începe prima călătorie misionară

Fap. 13:1-14:28

c. 49

Corpul de guvernare ia decizia potrivit căreia credincioşii dintre naţiuni nu trebuie să fie circumcişi

Fap. 15:28,29

c. 49-52

A doua călătorie misionară a lui Pavel

Fap. 15:36-18:22

c. 50

Pavel scrie din Corint 1 Tesaloniceni

1 Tes. 1:1

c. 51

Pavel scrie din Corint 2 Tesaloniceni

2 Tes. 1:1

c. 50-52

Pavel scrie din Corint sau din Antiohia Siriană scrisoarea sa către Galateni

Gal. 1:1

c. 52-56

A treia călătore misionară a lui Pavel

Fap. 18:23-21:19

c. 55

Pavel scrie din Efes 1 Corinteni şi din Macedonia 2 Corinteni

1 Cor. 15:32;

2 Cor. 2:12,13

c. 56

Pavel scrie din Corint scrisoarea către Romani

Rom. 16:1

c. 56-58

Luca scrie Evanghelia intitulată „Luca”

Luca 1:1, 2

c. 60-61

Pavel scrie din Roma: Efeseni, Filipeni, Coloseni, Filimon

Ef. 3:1; Filip. 4:22, Col. 4:18; Filim. 1

c. 61

Pavel scrie din Roma scrisoarea către Evrei

Luca încheie în Roma cartea Faptele

Evr. 13:24; 10:34

î. 62

Iacov, fratele lui Isus, scrie din Ierusalim scrisoarea intitulată „Iacov”

Iac. 1:1

c. 60-65

Marcu scrie Evanghelia intitulată „Marcu”

 

c. 61-64

Pavel scrie din Macedonia 1 Timotei

Pavel scrie din Macedonia (?) scrisoarea către Tit

1 Tim. 1:3

Tit 1:5

c. 62-64

Petru scrie din Babilon 1 Petru

1 Pet. 1:1; 5:13

c. 64

Petru scrie din Babilon (?) 2 Petru

2 Pet. 1:1

c. 65

Pavel scrie din Roma 2 Timotei

Iuda, fratele lui Isus, scrie „Iuda”  

2 Tim. 4:16-18

Iuda 1,17,18

70

Ierusalimul şi templul său sunt distruse de romani

Dan. 9:27; Mat. 23:37,38; Luca 19:42-44

c. 96

Ioan, pe insula Patmos, scrie Apocalipsa

Apoc. 1:9

c. 98

Ioan scrie: Evanghelia care îi poartă numele, intitulată „Evanghelia după Ioan”; epistolele (scrisorile) sale intitulate: „Întîia epistolă sobornicească a lui Ioan”, numită şi „1 Ioan”. „A doua epistolă a lui Ioan”, numită şi „2 Ioan”. „A treia epistolă a lui Ioan”, numită şi „3 Ioan”. Cu scrierile lui Ioan se încheie scrierea Bibliei.

Ioan 21:22, 23

c. 100

Ioan, ultimul dintre apostoli, moare

2 Tes. 2:7

 

Notă: Trebuie reţinut faptul că, în timp ce multe dintre datele din acest Tabel sunt stabilite în mod exact, altele sunt aproximative. Spre exemplu, la Evanghelia după Marcu, opiniile sunt foarte diferite cu privire la dara la care a fost scrisă, respectiv: între anii 65 și 70; între anii 68 și 73; după anul 70. Scopul acestui tabel nu este acela de a fixa date imuabile pentru fiecare eveniment, ci de a-i ajuta pe cei care studiază Biblia să plaseze evenimentele în cursul timpului, cu aproximație pentru unele, şi să vadă relaţia existentă între ele.

 

Bibliografie:

 

Biblia de pe site-ul https://mybible.ro /, care prezintă următoarele avantaje: 1) este „în format electronic; 2) este cu acces gratuit, liber și ușor de folosit; 3) are comentarii și explicaţii foarte importante după aproape fiecare verset; 4) fiecare verset care are comentariu, poate fi deschis și poate fi văzut comentariul, păstrând deschisă Biblia acolo unde citești; 5) are un limbaj mult mai pe înțelesul omului de rând, față de alte biblii; 6) este actualizată la câțiva ani, în funcție de noile descoperirile arheologice și/sau din alte noi surse.

Uriah Smith. Explicaţiile profeţiilor lui Daniel şi Apocalipsa

Hronograful Lui Chedrinos este cel mai cunoscut în lume. Se găsește pe mai multe Site-uri, precum și pe https://www.scribd.com/doc/308859820/Hronograful-Lui-Chedrinos

Hornograful diaconului Gheorghe Băbuț,  foarte interesant. Se găsește pe mai multe Site-uri, precum și pe https://www.hexaimeron.ro/Hexaimeron/Hronograf-Istoria-Lumii.pdf

https://www.gotquestions.org/Romana/sotia-lui-Cain.html

 



[1] Biblia conţine două secțiuni, cu 66 de cărţi, respectiv Vechiul Testament, cu 39 de cărţi și Noul Testament, cu  27 de cărți. Fiecare carte este împărțită pe capitole, iar fiecare capitol pe versete. Citirea la trimiteri de capitole și de versete, dintr-o carte, se face astfel: „Geneza 21:1-7” se citește astfel: „cartea Geneza, capitolul 21, versetele de la 1 la 7”. Prima cifră/număr, înainte de cele două puncte (în unele biblii se folosește virgula, în loc de două puncte), exprimă „capitolul”, iar a doua cifră/număr, după de cele două puncte, exprimă versetul/versetele. Alt exemplu: „Judecători 19:1-30: 20:4-6” se citește astfel: „cartea Judecătorii, capitolul 19, versetele de la 1 la 30 și capitolul 20, versetele de la 4 la 6”.

[2] Hronograf, adică numărare de ani, din anul izgonirii lui Adam și a Evei din Grădina Edenului (anul 1) și până în ziua de azi, anul 2024

[3] În frecvente lucrări, inclusiv în unele biblii, se folosește noțiunea de „Rai”, în loc de „Grădina Edenului”; a se vedea capitolele 2 și 3 din Biblie, Cartea Geneza. În articolul subsemnatului intitulat „Grădina din Eden, Paradis, Rai” se prezintă argumentele în baza cărora se demonstrează că „Grădina din Eden” este cu totul altceva decât ”Rai”, că Adam și Eva au fost făcuți de Dumnezeu și au stat o anumită perioadă de timp în „Grădina din Eden”și nu în ”Rai”.

[4] Între specialişti nu există unanimitate cu privire la anul exact al naşterii lui Hristos. Mai mulți specialişti biblici consideră că Mântuitorul nu s-a născut în anul unu (1), care este anul de la care se face numărătoarea anilor de la nașterea Sa și până în prezent, ci s-ar fi născut cu 4 – 6 ani mai înainte de acest an unu (1). Chiar dacă s-ar ajunge la concluzia că Iisus Hristos s-ar fi născut cu circa 4 – 6  ani mai înainte de acest an unu (1), de la care se face actuala numărătoare a anilor și datarea în timp a evenimentelor, acum, după mai bine de 2000 de ani, după acest an unu (1), nu s-ar mai face aceste modificări pentru a nu se îngreuna înţelesul vechimii tuturor documentelor, evenimentelor și al întregii istorii.

[5] În frecvente lucrări, inclusiv în unele biblii, se folosește noțiunea de „Rai”, în loc de „Grădina Edenului”; a se vedea capitolele 2 și 3 din Biblie, Cartea Geneza. În articolul subsemnatului intitulat „Grădina din Eden, Paradis, Rai” se prezintă argumentele în baza cărora se demonstrează că „Grădina din Eden” este cu totul altceva decât ”Rai”, că Adam și Eva au fost făcuți de Dumnezeu și au stat o anumită perioadă de timp în „Grădina din Eden”și nu în ”Rai”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu