sâmbătă, 13 aprilie 2024

POLITICI CULTURALE VERSUS POLITICA IEFTINĂ DE BANLIEUE (cartier din suburbie)

Crearea unui dispozitiv cultural este întotdeauna o acțiune pe termen lung, cu un parcurs haotic presărat cu capcane. Odată instalat, funcționarea acestuia impune jonglarea cu lipsa de resurse, cu presiunea aleșilor, și cu autoritatea notabililor. (Paul Rasse, Conception, management et communication d’un projet culturel)

Moștenirea reprezentată de Țările Maramureșului, unul dintre ultimele sisteme autarhice din Europa, este în primul rând imaterială. Iar gustul pentru rustic, în actuala perioadă de criză și îndoială, de redescoperire, de re-ancorare a identității în tradiția locală, ne permite să păstrăm, să actualizăm și să punem în valoare anumite aspecte ale culturii. Multă vreme politicile culturale erau bazate pe ideea că spațiul cultural trebuia sa fie suprapus pe spațiul public. În zilele noastre unele bunuri culturale sunt consumate colectiv, altele în manieră individuală. Artele spectacolului fac parte din categoria consumului cultural colectiv, iar activitatea Ansamblului Folcloric Național Transilvania condus la modul exemplar de doamna Iuliana Maria Dragoș face parte din acest segment cultural.
Programul cultural propus de directoarea ansamblului a fost mereu conceput pe structura formării unui public în spiritul tradițiilor culturale locale, dar și în spiritul promovării atât la nivel național cât și la cel internațional al bunurilor culturale identitare. Spectacolele de real success în rândul tinerilor, curajoase și pline de fortă, Dirty Shirt versus Ansamblul Transilvania, reprezintă o deschidere spre limbaje muzicale actuale, specifice unui segment de public și de vârstă. Prin juxtapunerea conotațiilor electro, funk, rock cu elemente ale folclorului maramureșean versus transilvănean s-a câștigat sensibilizarea publicului tânăr pentru elementul muzical tradițional.
O evaluare cu un iz izbitor de campanie electorală lipsită de fairplay unde vorbele frumoase și golite se sens ascund intenții dintre cele mai fruste, realizată de o comisie constituită de o structură administrativă dominată de politici corecte, poate să anuleze un demers cultural și managerial făcut cu simț de răspundere, dar în primul rând cu simțire. Este rușinos să credem că ne pricepem la toate, într-o lume atât de diversă și de complexă, într-o țară în care m-aș feri să vorbesc foarte mult de specialitatea în management cultural, pentru că suntem departe de acest concept și de aceste practici la nivel conștient. Din păcate la nivel educațional România anului 2024 are prea puține și firave structuri de învățământ în acest domeniu al managemetului cultural, și totodată prea puțini specialiști. Dacă avem o mână de oameni care au acest simț organizatoric la nivel nativ, și își exercită acest talent într-un domeniu vocațional unde marea majoritate a exponenților clasei politice are un acces limiat, poate din lipsă de timp, de ce le puneți piedici? Cultura reprezintă ceea ce trebuie să știm ca să aparținem unui loc, dar nu reprezintă un câmp de luptă presărat cu scopuri meschine….
Sper că este o lecție pentru noi toți din care vom învăța și concluziona că politica și politicienii nu pot face parte din politicile culturale realizate de oameni de cultură, decât dacă o pot promova și sprijini în mod real și sincer fără interese personale. CULTURA NU ARE INTERESE…. Cultura există în noi, prin tot ceea ce suntem, o moștenim cu toții, o preluăm, o respectăm și o dăruim.
Felicitări Iuliana Maria Dragoș pentru forța, crezul și determinarea cu care ai muncit în toți acești ani!
.

Conf univ. dr. habil. Laura Teodora GHINEA
Director Centrul de Artă Contemporană Colonia Pictorilor
Președinte U.A.P.R. Filiala Baia Mare



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu