de Gheorghe Pârja
Mi-am propus o seară de recitire, să evadez din
capcana cotidiană, din vânzoleala unei vieți politice căreia nu-i pot da de
capăt. Tocmai am ratat o plimbare de unul singur, deoarece am întâlnit un fost
parlamentar de Maramureș. Cu care nu am discutat despre vreme, ci tot despre
întâmplările cotidiene, ce își caută singure starea de disperare: sănătate,
politică, morți și o felie de încurajare. Așa încât caut salvarea sufletului în
cărți. Parcurg un text al lui Alexa Visarion, despre strigătul măștilor, cu un
motto din Eminescu: „Nimeni nu este mai înclinat de a confunda țara cu sine
însuși decât un partid.” De ce fugi, în spate duci. Scot din bibliotecă un
volum din opera lui Caragiale. Sunt tentat să fac analogii între personajele
Maestrului și oamenii politici care ne ocupă viața cotidiană. Pe câțiva i-am
ghicit destul de bine, dar îmi iau răgaz pentru aprofundarea asemănărilor. Cine
seamănă cu Tipătescu? Cine are însușirile lui Brânzovenescu? Dar care aduce cu
Agamiță Dandanache?
Regizorul Alexa Visarion crede că domnul Cațavencu
nu e demagog. Cațavencu e patriot. Cațavencu nu minte. El spune doar adevărul.
Adevărul lui electoral. Și m-am gândit la Caragiale și al lui Cetățean
Turmentat. Vi-l pun la dispoziția lecturii, deoarece este mai puțin cunoscut și
are înțelesuri profunde și izbitoare asemănări cu lumea politică din preajmă.
Citiți-l cu atenție, că merită! „Acest Cetățean Turmentat, spune Caragiale, se
ridică sus și ia proporțiile unui tip abstract: simbolul unui popor întreg…
Uite-l! În schimbul unei închipuite îndreptățiri de sufrag, el este aici
îmbrățișat, aici îmbrâncit, când curtenit, când batjocorit; rând pe rând,
aplaudat, huiduit, ridicat în brațe, tăvălit prin noroi, pupat, bătut, îmbătat
și mistificat, arareori parcă și-ar înțelege lucid ciudata soartă, dar e pe loc
buimăcit de câte ori i se întâmplă; mâhnit, dar tot glumeț; beat, dar cu minte;
vițios, dar cinstit, se supără o clipă de ceea ce pricepând tulbure, simte
limpede ce se face cu dânsul, apoi căzând de bunăvoie în amăgire ca într-o
ultimă scăpare posibilă, urmărește cu tenacitate suprema lui mângâiere –
sâmburele mistificării, rădăcina soartei lui; caută mereu și fără preget să
afle de la măcar cine, până nu se închide urna, el!… pentru cine votează? El!…
Și-n sfârșit lumea noastră nu-i atât de rea pe cât se spune! I se dă
mângâierea; află pentru cine votează și, triumfător, aleargă să-și exercite
suveranul! Dreptul de a stăpâni liber, prin liber sufrag.”
Citatul, cam lung, acoperă, cred eu, o bună parte
din psihologia și destinul cetățenilor care decid soarta țării. Ei sunt
păcăliții și sacrificații, dar au convingerea că votul lor îi va pedepsi pe cei
care nu se țin de promisiuni. Dar ca în teatrul lui Conu Iancu, personajele de
pe scena noastră politică se completează, se atrag, se susțin și urmăresc
același scop. În dialogul cu fostul parlamentar român din zilele noastre, am
aflat ceea ce bănuiam. Puțini dintre aleșii neamului sunt devotați sincer
mersului țării, cei mai mulți sunt prinși într-o altă țesătură. Care-i unește
indiferent de culoarea politică. Trahanache nu are identitate fără Tipătescu,
Pampon își pierde uzul rațiunii fără Crăcănel, iar Rică Venturiano este lipsit
de rol fără furia onorabilului Jupân Dumitrache. Acolo jocul nu este al
întâmplării, ci al schimbului de mesaje pentru niscaiva afaceri din rînduiala
puterii.
Nu fac parte dintre cei care conturează personaje
grotești, incoerente, ci sunt atras de ființa mistuită de cuvânt. Păstrând
proporțiile vremii, observ o stranie asemănare între lumile politice care se
regizează pe scenă și spectacolul în aer liber din cotidian. Vorbăria este
apreciată ca un act de disimulare. Priviți câtă caricatură este ilustrată în
această campanie electorală! Simt, la mulți dintre actorii realului imediat, o
plăcere de a trăi sub mască. Nu cea de la farmacie, ci una care ilustrează cu
dibăcie scenele comice ale banalului. Este o artă să spui același lucru de sute
de ori, și să nu se miște nimic. Sau foarte puțin. Întorc fila cărții și
citesc: „Mi-e frică de proștii răi!”, cei care au râvna fericirii egoiste. Care
practică marea trăncăneală ajunsă erou de film. Așa, o vede toată lumea, nu o
împărtășește, dar nu poate face mare lucru pentru a transforma binele dorit în
practică emblematică.
Asta face parte din măreția slăbiciunii cotidiene.
Are legătură cu țara ce se întâmplă acum? Personaje, validate ca modeste, se
autopropun în scaune înalte. Unde se mai întâmplă așa ceva? Nu uitați viziunea
lui Caragiale despre propriul său personaj, sugerat mai sus. Închei cu o
secvență din iarmarocul lingvistic din Tabla de materii din Moșii lui Conu
Iancu: „Tricoloruri, panorame, cerșetori, ciubere, cimpoaie, miniștri, pungași
de buzunare, fotografii la minut, comedii, tombole, Deșteaptă-te, Române,
cruci, dumnezei, poeți, prozatori, critici, praf, noroi, murdărie, infecție,
lume, lume, lume… criză teribilă, monșer!”
Da, domnule Eminescu: „Alte măști, aceeași piesă/
Alte guri, aceeași gamă…” Iar cu povestea acestei campanii electorale, ce n-a
văzut Parisul! Aud că scene învolburate se întâmplă prin comunele maramureșene.
Trădări ridicole, care sperie oamenii de treabă. Sunt propuși oameni care nu au
nimic cu viitorul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu