O analiză a istoriilor literaturii semnate de Manolescu și Al. Ștefănescu
care cuprind numai scriitori care au scris în spiritul realismului socialist.
Realismul socialist a fost estetica oficială impusă de regimul comunist, în
care literatura trebuia să reflecte „realitatea” în sensul progresului istoric
determinat de clasa muncitoare, sub conducerea partidului. Proza și poezia au
devenit mijloace de propagandă, iar valoarea literară a fost subordonată
ideologiei.
Manolescu are o atitudine tranșant negativă față de realismul socialist. Îl
consideră un accident ideologic și o formă de degradare a literaturii. Afirmă
că această perioadă nu poate fi judecată prin criterii estetice autentice,
pentru că esteticul a fost înlocuit cu dogma politică.
Criticul include puțini scriitori reprezentativi ai realismului socialist.
Cei menționați (ca Mihai Beniuc, Aurel Baranga, Eugen Frunză, Veronica
Porumbacu, Maria Banuș etc.) sunt tratați fie marginal, fie critic. De pildă:
Mihai Beniuc este prezentat drept poet oficial, dar lipsit de valoare
estetică.
Aurel Baranga e analizat ca dramaturg propagandistic, cu o operă rigid
ideologică.
Manolescu subliniază dispariția autenticității literare în acea perioadă.
Manolescu nu reabilitează autorii care au scris în stilul realismului
socialist. El separă drastic valoarea estetică de obediența ideologică. Se
poziționează critic față de întreaga perioadă și sugerează că acea literatură
ar trebui depusă în arhivă, nu în canon.
Alex Ștefănescu – Istoria
literaturii române contemporane (2005)
Atitudinea față de realismul socialist
Alex Ștefănescu
are o abordare mai narativă și mai nuanțată decât Manolescu. Deși critică
realismul socialist ca ideologie, încearcă să recupereze umanitatea unor
scriitori care, deși s-au supus regimului, au avut și momente de autenticitate.
Ștefănescu
include și analizează pe larg autori care au scris în această estetică:
Mihai Beniuc este tratat ambivalent: poet al regimului, dar și autor cu o
voce personală în unele poeme.
Maria Banuș, Veronica Porumbacu – sunt prezentate și din perspectiva
evoluției lor spre o poezie confesivă.
Acordă spațiu și scriitorilor uitați, sugerând că unii au avut merite
literare în ciudaconformismului.românească
Excluderea poeților Radu Gyr și Vasile Militaru, precum și a unor scriitori
interbelici din diaspora românească din "Istoriile literaturii"
scrise de Nicolae Manolescu și Alex Ștefănescu se explică printr-o combinație
de motive ideologice, estetice și istorice. Iată principalele cauze:
Nicolae Manolescu, în special, a susținut un criteriu estetic riguros,
acordând prioritate inovației, modernismului, și valorii literare pure.
Atât Radu Gyr, cât și Vasile Militaru au fost percepuți, în mod
tradițional, ca autori de poezie cu accent moralizator, religios sau
naționalist, ceea ce nu i-a ajutat să fie acceptați în canonul modernist
promovat de Manolescu.
Alex Ștefănescu, deși mai deschis spre reabilitarea unor autori
marginalizați, a urmat totuși o linie selectivă, considerând, probabil, că unii
dintre acești scriitori nu au atins un nivel literar comparabil cu marii
clasici.
Radu Gyr a fost membru marcant al Mișcării Legionare, aspect care i-a
afectat receptarea postbelică și chiar postdecembristă. Deși a scris poezie de
înaltă tensiune lirică (ex. „Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!”), trecutul
său ideologic a fost un obstacol pentru integrarea sa în istoriile literare
academice.
Vasile Militaru, deși popular în perioada interbelică, a fost perceput ca
un autor de literatură religioasă, moralizatoare și patriotică, văzută ca
minoră sau propagandistică de către o parte a criticii literare.
Cei doi autori au fost interziși sau ignorați în perioada comunistă, ceea
ce a dus la o lipsă de studii serioase și la marginalizarea lor.
După 1989, deși a existat o revizuire parțială a canonului, prejudecățile
academice au persistat.
Scriitorii români care au emigrat după instaurarea comunismului sau cei
care au activat în exil în perioada interbelică (ex. Vintilă Horia, Mircea
Eliade, Emil Cioran, Ion D. Sîrbu, Lucian Blaga – acesta din urmă nu era în
exil, dar marginalizat) au fost adesea subreprezentați în istoriile literare
din cauza:
lipsei accesului la operele lor în România comunistă,
viziunii culturale oficiale care a preferat autori formați și promovați în
mediul socialist,
dificultății de a încadra autorii exilului într-un curent literar unitar.
Orice istorie literară este și un act de selecție subiectivă. Manolescu și
Ștefănescu, deși influenți, nu reprezintă judecăți absolute. Excluderea unui
autor nu echivalează cu negarea valorii, ci reflectă perspectiva, gusturile și
ideologia autorului respectivei istorii.
Radu Gyr, Vasile Militaru și alți scriitori interbelici (inclusiv din exil)
au fost marginalizați dintr-un amestec de criterii estetice rigide, ideologii
literare dominante și prejudecăți moștenite. Astăzi, însă, reevaluările
culturale le redau un loc din ce în ce mai vizibil în conștiința literară
românească.
Alex Ștefănescu oferă o lectură mai empatică și mai puțin doctrinară, în
care realismul socialist este pus în context, dar nu neapărat exclus din
literatura valoroasă. El construiește o istorie mai inclusivă, acceptând că
valoarea poate coexista, uneori, cu ideologia.
Concluzie comparativă
|
Criteriu |
Nicolae Manolescu |
Alex Ștefănescu |
|
Ton general |
Critic, exclusivist |
Narativ, comprehensiv |
|
Atitudine față de realismul socialist |
Negativă, îl exclude din canon |
Critică, dar nuanțată |
|
Autori analizați |
Foarte puțini, cu ton denigrator |
Mai mulți, cu observații echilibrate |
|
Scopul abordării |
Constituirea unui canon estetic pur |
Reconstituirea unui peisaj complet |
|
Perspective asupra valorii |
Ideologia compromite definitiv esteticul |
Al.FlorinȚene

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu