Duminica a 2-a după Rusalii (a Sfinților Români) Matei 4, 18-23
În vremea aceea, pe când Iisus umbla pe lângă Marea
Galileei, a văzut pe doi frați: pe Simon ce se numește Petru și pe Andrei,
fratele lui, care aruncau mreaja în mare, căci erau pescari; și le-a zis:
Veniți după Mine și vă voi face pescari de oameni. Iar ei, îndată lăsând
mrejele, au mers după El. Și, de acolo mergând mai departe, a văzut pe alți doi
frați: pe Iacov al lui Zevedeu și pe Ioan, fratele lui, în corabie cu Zevedeu,
tatăl lor, dregându-și mrejele, și i-a chemat. Iar ei, îndată lăsând corabia și
pe tatăl lor, au mers după El. Și a străbătut Iisus toată Galileea, învățând în
sinagogile lor și propovăduind Evanghelia Împărăției și tămăduind toată boala
și toată neputința în popor.
Duminica a doua după Rusalii, închinată și
prăznuirii Soborului Tuturor Sfinților Români, așază înaintea credincioșilor
Bisericii noastre pericopa evanghelică de la Matei cap. 4, v. 18-23. Textul
acesta biblic se referă la chemarea la apostolat prin cuvintele „Veniți după
Mine și vă voi face pescari de oameni” (v. 19) a celor două perechi de frați:
Petru și Andrei, Iacov și Ioan, fiii lui Zevedeu, pescari de meserie, care
„îndată lăsând toate… au mers după El” (v. 22). Prin chemarea celor dintâi
ucenici la apostolat, Mântuitorul Hristos pregătește taina constituirii
Bisericii Sale (Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Evanghelia slavei lui
Hristos, București, 2016, p. 94), în sensul că Domnul își alege la început cei
12 Apostoli, aceștia având să devină trimiși sau misionari ai Săi în lume, ca
urmare a predicii lor având să se constituie Biserica lui Hristos, ca și
comunitate a celor credincioși și botezați în numele Său. Astfel, cei dintâi
patru Apostoli, lăsând toate și urmând Mântuitorului, vor deveni din simpli
pescari de pește, pescari de suflete pentru Împărăția lui Dumnezeu. Faptul că
acești oameni simpli au fost chemați la o misiune atât de înaltă vădește faptul
că Domnul Hristos cunoștea inima lor credincioasă, ca a unor copii, dar și
smerenia ce-i face să-I urmeze Domnului fără zăbavă.
Sfântul Nicolae Velimirovici, în exegeza pe care o
oferă acestui text mateian, subliniază următoarele aspecte: „Pescari înseamnă
aceia care caută binecuvântări duhovnicești; mreaja înseamnă sufletul, marea
este lumea, corabia este trupul. Că acești pescari aruncau mreaja în mare
înseamnă că ei căutau binecuvântări duhovnicești, hrană a duhului, Împărăția
lui Dumnezeu, cufundându-și sufletele în adâncimile lumii ca să prindă în orice
chip aceste binecuvântări. Dregându-și mrejele înseamnă strădania lor de a-și
păstra sufletul întreg. Lăsând mrejele au mers după El înseamnă că ei au
părăsit sufletele lor vechi, păcătoase, și au pornit să fie înnoiți de Hristos,
să primească un suflet nou și un duh nou. Și mai înseamnă că, de acum încolo,
ei nu vor mai căuta să prindă haruri duhovnicești pe seama lor, ci în Hristos;
nu cu puterea lor, ci cu puterea lui Dumnezeu; nu cu mintea lor, ci cu
descoperirea lui Dumnezeu. Iar ceilalți doi lăsând corabia și pe tatăl lor
înseamnă că au părăsit trupurile păcătoase și pe tatăl lor pământesc, ca să se
îngrijească de mântuirea sufletelor lor, mergând să întâlnească pe Tatăl
ceresc, înfiați fiind de harul lui Dumnezeu” (Sf. Nicolae Velimirovici,
Predici, București, 2006, pp. 342-343).
Dumnezeu
ne dă darul libertății, dar libertatea ne responsabilizează înaintea lui
Dumnezeu
Sfântul Preot Mărturisitor Ilarion Felea scrie că
Mântuitorul Hristos își alege ucenicii și îi cheamă, dar nu-i constrânge,
arătând prin aceasta faptul că omul este înzestrat de Dumnezeu cu libertate.
Domnul „le-a pus în față lumina, le-a descoperit adevărul, le-a arătat calea”
pentru că „Iisus Hristos este lumina lumii și idealul vieții. Urmarea Lui este
calea spre ideal”. Ucenicii Săi „erau liberi să-L asculte sau să-L refuze. Nu
au fost siliți să-și lase corăbiile de dragul idealului, ci de bunăvoie au fost
poftiți să-și schimbe rostul și scopul vieții în bine, să se facă din pescari
apostoli și oameni, sfinți. Faptul acesta are o însemnătate covârșitoare.
Dumnezeu a dat omului un dar peste măsură de prețios: libertatea. Acest dar
prin care omul se deosebește de… animale este pentru noi un izvor de mărire,
dar și de pierzare, după cum ne folosim de el, în bine sau în rău… Dumnezeu
ne-a dat și ne respectă libertatea. Ne cheamă la Sine, dar nu ne silește… Mare
atenție, mare dar și tot așa de mare răspundere. Religia este libertate și prin
libertate răspundere. Cât este de mare respectul lui Dumnezeu față de
libertatea omului, atât este de mare răspunderea omului în fața lui Dumnezeu…
Prin libertate se dobândește slava și se face istoria. Cartea vremii, istoria,
nu ar fi dacă n-ar exista libertatea… Numai omul are libertate, numai el
dobândește merite și face istorie… Unde nu este libertate nu este nici
hotărâre, nici istorie, acolo viața oamenilor se scurge cum se scurge viața
animalelor, a plantelor și a pietrelor, fără istorie. Hotărârea este efort,
luptă, bărbăție, virtute care ridică pe om din starea de natură în starea de
conștiență și har… Prin hotărâre, Apostolii, oameni mici, au făcut lucruri
mari. Ei… au cucerit lumea… prin horărârea lor de a sluji și a urma lui Hristos
până la moarte” (Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea, Duhul Adevărului, Arad,
2025, pp. 215-216).
Finalul pericopei evanghelice a acestei duminici
arată că Domnul Hristos „propovăduia Evanghelia Împărăției, tămăduind toată
boala și toată neputința în popor” (v. 23). Faptul acesta Îl descoperă pe
Acesta ca fiind Învățătorul, Doctorul și tămăduitorul neputințelor noastre,
prietenul și apropiatul nostru pe tot parcursul vieții pământești, presărată
adesea cu dureri și neajunsuri. Hristos vine în întunericul acestei lumi, ca un
prieten fidel al nostru, cercetându-ne neputințele și vindecându-ne bolile și
neajunsurile, arătând că doar prin El și în El aflăm odihnă și har.
Pomenirea
Tuturor Sfinților Români
Duminica a doua după Rusalii prilejuiește
credincioșilor Bisericii noastre și bucuria prăznuirii Soborului Tuturor
Sfinților Români, urmași vrednici ai Sfântului Apostol Andrei, încreștinătorul
nostru și predicatorul Evangheliei lui Hristos în sudul Dunării, în Dobrogea de
astăzi. Această duminică este așadar prilej de pomenire și invocare a
comuniunii sfinților români: ierarhi, preoți și diaconi, martiri, cuvioși,
domnitori, dar și a mulțimii sfinților credincioși mireni cunoscuți și
necunoscuți cu numele, care au mărturisit dreapta credință ortodoxă prin viața
lor, în vremuri grele, strălucind pe cerul duhovnicesc al neamului nostru
asemeni unor stele luminoase. Aceștia au fost proclamați ca sfinți în Biserica
noastră, începând cu anul 1950 și până la ultima canonizare solemnă a
sfinților mucenici și mărturisitori din temnițele și din perioada comunistă,
din 4 februarie 2025. Pe lângă toți aceștia, îi cinstim și pe sfinții „știuți
numai de Bunul Dumnezeu și care prin viețuirea, pătimirea și mărturia lor
pentru Hristos au ajuns «sfinți» și «casnici» ai lui Dumnezeu” (Penticostar,
Sinaxar, Duminica Tuturor Sfinților Români, București, 2012, p. 402).
Faptul acesta arată că dezideratul vieții creștine
este ajungerea la sfințenie, după mărturia Sfintei Scripturi: „Fiți sfinți,
pentru că Eu sunt Sfânt” (I Petru 1, 16) și că suntem chemați cu toții să-I
urmăm lui Hristos, asumând în chip responsabil libertatea dăruită nouă de
Dumnezeu, împlinind-o și desăvârșind-o în asumarea unei vieți trăite „în
Hristos și în Biserică”. Doar o viață asumată în acest chip va putea rodi
înlăuntrul nostru dobândirea sfințeniei vieții celei veșnice cu Hristos, în
Împărăția Sa.
Autor:
Pr. Conf. Dr. Lucian Farcaşiu – 22 Iunie 2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu